اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. مهر 1399 - 10:18   |   کد مطلب: 34002
الحاق سه روستای قاسم آباد، علی آباد و حسن آباد باعث اختلاف نظر بین مسئولان استانی شده و عده ای آن را باعث توسعه می دانند در حالیکه مردم روستاها به شدت با این الحاق مخالف هستند به همین علت مجدد در مجمع سیاستگذاری توسعه پایدار و امور زیر بنایی تشخیص مصلحت نظام درباره آن تصمیم گرفته می شود.
الحاق روستاها به شهر با توسعه یا بر توسعه؟

به گزارش صبح الوند، 

در سال96  الحاق سه روستای علی‌آباد، قاسم‌آباد و حسن‌آباد از سوی مسئولان استان همدان مطرح شد و دو سال بعد در تیرماه سال 98 توسط هیات وزیران به تصویب رسید. 

در تابستان سال جاری طرح الحاق سه روستا در شورای شهر همدان مطرح و اعضا با آن مخالفت کردند چرا که تبعات زیادی به دنبال داشت و زمین های کشاورزی سه روستا و قنات قاسم آباد که در آستانه ثبت ملی بود از بین می رفت . 

از این رو نمایندگان مجلس نیز با این طرح مخالفت کردند و حمیدرضا حاج بابایی نامه کتبی به مجمع تشخیص مصلحت کشور ارسال کرده بودند. 

در جلسات متعددی که در شورای شهر همدان برگزار شد عده ای مخالف طرح و موافق بودند.

در بازدید میدانی از قنات قاسم آباد به اهمیت این پیشینه تاریخی مردم همدان پی بردیم و در گفت و گویی با اهالی روستا در صورت الحاق زمین های کشاورزی در این طرح کسب و کار عده زیادی از مردم این روستا از بین می رفت. 

سید سعید جلالی مدیر کل تقسيمات كشوري وزارت كشور در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: وزارت کشور با هرگونه دست درازی به مزارع و تغییر کاربری غیر قانونی مخالف است و  مزارع سه روستای قاسم آباد، حسن آباد و علی آباد عملا براساس پیشنهاد وزارت کشور از محدوده شهری خارج و شامل اراضی کشاورزی می شوند.

در همین راستا محمد تقی آذر شب رئیس مرکز سیاستگذاری توسعه پایدار و امور زیر بنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بازدید از روستاهای مذکور گفت: در بحث روستا نظام جمهوری اسلامی امکانات خوبی در حوزه زیر ساختی داده است.

وی ادامه داد: در کل کشور سرمایه را به روستاها بردیم اما به توسعه نینجامیده است واین نشان میدهد سیاست درستی در روستاها نداریم و آنچه می تواند بعنوان راهبرد در پیشرفت روستاها کمک کند در کشور اجرا نمی شود. 

آذر شب عنوان کرد:روستا را از توسعه ملی جدا کردند در حالیکه روستاها بستر توسعه و تعالی کشور هستند کسانی که به فکر نجات شهر هستند باید به دنبال توسعه روستاها باشند . 

به نظر می رسد این طرح توسط فرماندار همدان پیشنهاد شده و با مخالفت شورای شهر مواجه شده است. 

علاوه بر مشکلات فرهنگی که الحاق این سه روستا برای شهر و مردم روستا به وجود می آورد در صورت الحاق شاهد افزایش حاشیه نشینی در همدان خواهیم شد. 

آنچه که به نظر می رسد مزارع روستایی از الحاق جدا می شوند و مردم به کشاورزی خود می توانند ادامه دهند و قنات قاسم آباد می تواند باعث تحرک اساسی در این منطقه شود.

به گزارش عصر همدان: در خصوص اهمیت قنات قاسم آباد و ثبت جهانی آن که این قنات بدون شک باعث تحرکی فعال در این منطقه می شود را در مطالب زیر بخوانید. 
 

فیلم قنات قاسم آباد
به گزارش صبح الوند، برای دیدن فیلم بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.aparat.com/v/MYoDO

صبح الوند بررسی می کند/ فیلم
همدان شهر قنات های مدفون/ الحاق قاسم آباد به همدان مانع از ثبت جهانی قنات روستا می‌شود؟
http://sobhealvand.ir/node/33490

قنات قاسم آباد ویترین تمدن کاریزی / دوازدهمین قنات ایران به روایت تصویر
http://sobhealvand.ir/node/33489

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان