اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. شهريور 1399 - 9:31   |   کد مطلب: 33878
توپ مشکلات ازدواج جوانان گویا در زمین خود آنها افتاده و کسی را یارای کمک نیست و هر روز عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده را افزایش دهند.

به گزارش صبح الوند،  شیوع بیماری کرونا علاوه بر بیکاری عده ای از جوانان و تعطیل شدن کسب و کارها گویا این بار، یقه ازدواج جوانان را گرفته است.

البته برخی خانواده ها و جوانان کرونا را فرصت و عده ای آن را چالش می دانند .

برخی زوج ها بدون مراسم یا با گرفتن مراسم کوچکی ازدواج خود را برپا و زندگی خود را آغاز کردند اما عده ای هم همچنان منتظر اتمام کرونا هستند و عروسی بدن جشن را نمی پذیرند.

حسن زاده زورمند، مدیرکل ثبت احوال استان همدان اعلام کرد: آمار ازدواج‌های ثبت شده در استان همدان در ۵ ماهه امسال ۶ هزار و ۳۶۵ مورد بوده است.

در این زمینه شاهد کاهش ۴.۶ درصدی ثبت ازدواج در استان همدان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

در ۵ ماهه نخست امسال یک هزار و ۶۷۷ مورد طلاق در استان همدان به ثبت رسیده است که افزایش ۷ درصدی رشد طلاق را در استان داشته ایم.

بنابر گفته کارشناسان امروزه مشکلات مالی و نداشتن در آمدها و از طرفی توجه بیش از حد به مادیات در جامعه یکی از مهمترین دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.

چرا که حتی اگر خانواده ای با قناعت بتواند زندگی خود را بچرخاند اما در بیرون و اجتماع نمی تواند بدون پشتوانه مالی نیازهای خانواده را بر آورده کند.

محرم روزبه معاون اداره ورزش و جوانان که همیشه متولی برگزاری کارگاه های ازدواج و ارائه راهکار ازدواج آسان برای جوانان است به خبرنگار ما گفت: دلایل مختلفی را می توان برای کاهش ازدواج در چند ماهه نخست امسال نام برد اما مهمترین علت آن کروناست.

وی با اشاره به تعطیلی تالارها افزود: متاسفانه بستن تالارها و سالن های پذیرایی و از همه مهمتر استقبال نکردن مردم از جشن ها باعث شد عده ای از جوانان که به مراسم اهمیت خاصی می دهند بلاتکلیف بمانند.

روزبه گفت: علاوه بر کرونا مهمترین دلیل کاهش ازدواج و افزایش طلاق را می توان مسائل اقتصادی و مالی زوج ها عنوان کرد .

وی مسکن را یکی از مهمترین نیازهای هر خانواده دانست و افزود: قیمت نجومی مسکن نه تنها زوج ها بلکه بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل کرده است.

معاون اداره ورزش و جوانان با تاکید بر اهمیت ازدواج گفت: امسال هم مثل هر سال در هفته ازدواج و در طول سال کارگاه های آموزشی ازدواج را برگزار کردیم و کار را فقط به فضای مجازی نسپردیم.

روزبه از برگزاری کارگاه ازدواج در هفته آینده با رعایت پروتکل ها ی بهداشتی خبر داد و گفت: جوانان در کارگاهها مهارت برخورد و زندگی مشترک را می آموزند اما اینها برای تشکیل یک خانواده کافی نیست و باید به مسایل مالی و مسکن و اشتغال آنها توجه ویژه شود.

نایب رئیس مجلس در آستانه هفته ازدواج امسال اعلام کرد: ۱۲میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که متأسفانه نزدیک به ۵/۱ میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی و یأس ازدواج هستند.

مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر جوانان که یکی از متولیان اصلی تسهیل ازدواج است به مناسبت هفته ازدواج به دادن پیامی بسنده کرد و همه اینها نشان از بی خبری مسئولان از بطن جامعه دارد.

چندین بهارستان پر و خالی شد و قانون های تسهیل و وام ازدواج برای جوانان در نظر گرفتند.

اما آنچه که خودنمایی می کند صف طولانی جوانانی است که وام را به علت شرایط سختگیرانه ای که برای پرداخت آن گذاشته اند دریافت نمی کنند.

افزایش نجومی مسکن هم که در ماه های آخر حجت را تمام کرد و جوانانی که ساده و بدون تشریفات و خرید طلاو گرفتن جشن قصد شروع زندگی را داشتند مسکنی را هر چند کوچک پیدا نمی کنند.

یکی از جوانانی که به تازگی قصد ازدواج داشت به خبرنگار ما گفت: با شیوع کرونا و نگرفتن جشن مقدار اندکی پس انداز کردیم که با آن می توانستیم یک واحد کوچک بخریم اما حالا حتی پول رهن یک واحد یک خوابه ام را هم نمی دهد.

مسکن در شهر همدان با حرکتی نجومی رو به رشد است و گویا قصد پایین آمدن ندارد. توصیه در مقابل قیمت مسکن «قناعت پیشه کردن جوانان برای زندگی در خانه‌های ۲۵ متری است و آنها در برابر ازدواج باید «ساده‌زیستی» پیش گیرند.

شهروندان روز به روز گرفتارتر می‌شوند و اقتصاد ساعت به ساعت ضعیف‌تر و خروجی همه این اتفاقات حضور جوانان بیکار در گوشه و کنار کشور و از هم پاشیدن بنیان خانواده هاست.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان