اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. شهريور 1399 - 10:59   |   کد مطلب: 33856
در حالی ۶۰۰۰ نفر با تسهیلات روستایی مشغول به کار شدند و ۴۴۱ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل روستایی پرداخت شده که با این حال شاهد بیکاری جوانان زیادی در کوچه و پس کوچه های شهرها هستم افراد تحصیل کرده و جوانی که به دنبال شغلی مناسب هستند؛ روستاهایی که مهاجرت کرده و خالی از سکنه شده اند، کارگاه های تولیدی که قفلی بزرگ روی درب آنها زده شده است؛ گویا وام های خود اشتغالی گره ای از گره کور بیکاری باز نکرده است و این نشان از نبود مدیریت مناسب در توزیع وام هاست.
وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟/بخش سوم: نبود مدیریت در توزیع وام ها

به گزارش صبح الوند،  برنامه اشتغال روستایی از بهمن ماه سال ۹۶ با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری آغاز شده است.

این طرح که کمک به افزایش عدالت اجتماعی و رفع محرومیت، حفظ محیط زیست و ارزش های قومی، فرهنگی و اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت از اهداف اجرای آن است با پرداخت تسهیلات یارانه دار به روستاها شروع شد.

طبق قانون، جمعیت، نرخ بیکاری و سرانه درآمد، شاخص‌های توزیع منابع اشتغال روستایی هستند اما برخی از استان‌ها نیازمند توجه بیشتر هستند.

محمد امید معاون رئیس جمهور در آخرین سفر خود در مردادماه امسال به همدان و بازدید از کارگاه های خود اشتغالی گفت: همدان از استان‌های برتر کشور در جذب اعتبارات اشتغال روستایی است و۳۰ درصد بیشتر از سهمیه جذب داشته است.

با این حال شاهد بیکاری جوانان زیادی در کوچه و پس کوچه های شهرها هستم افراد تحصیل کرده و جوانی که به دنبال شغلی مناسب هستند.

روستاهایی که مهاجرت کرده و خالی از سکنه شده اند، کارگاه های تولیدی که قفلی بزرگ روی درب آنها زده شده است.

گویا وام های خود اشتغالی گره ای از گره کور بیکاری باز نکرده است و این نشان از نبود مدیریت مناسب در توزیع وام هاست.

مصطفی قربانفر معاون اشتغال اداره کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۱۸۵ میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص داده شده است که متقاضیان فرصت دارند تا ۳۰ شهریورماه به سامانه کارا مراجعه و ثبت نام کنند.

وی افزود: افرادی که شاغل هستند و بیمه ندارند از ۱۵ تا ۳۰ شهریور می توانند در سامانه ثبت نام و برای گرفتن تسهیلات کرونایی اقدام کنند.

معاون اشتغال با بیان اینکه تسهیلات روستایی از سال ۹۶ آغاز شده گفت: وام ها به صورت مرحله به مرحله است و تاکنون ۵ مرحله واریز شده که در این ۵ مرحله ۴۴۱ میلیارد به استان همدان اختصاص داده شده است.

پویانفر ادامه داد: ۴۲۶ میلیارد تومان تاکنون به کارآفرینان پرداخت شده است و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان طرح ارائه شده در بانکها داریم.

معاون اشتغال با بیان اینکه استان همدان بیشتر از سهمیه لحاظ شده تسهیلات جذب کرده افزود: ۶۰۰۰نفر با تسهیلات روستایی مشغول به کار شده اند و ما سعی کردیم از هدر روی منابع خودداری کنیم و بیشتر تسهیلات را به واحدهایی دادیک که نظارت دقیقی بر آنها صورت می گیرد.

پویانفر بیشترین ها دریافت تسهیلات را دامداری های صنعتی بیان کرد و گفت: به زنبوردها تسهیلات چندانی پرداخت نشد چرا که مکان های آنها متغیر بود و امکان نظارت کمتری داشتند.

وی استان همدان را بهترین استان در اشتغال روستایی عنوان کرد و افزود: به لحاظ کمی وکیفی در بین استانهای برتر قرار داریم و بانک کشاورزی امسال توانست ۵۰ میلیارد تومان بیشتر از سهمیه ابلاغی و مصوب خود جذب کند.

معاون اشتغال گفت: به تمام مشاغل کشاورزی، صنایع دستی، صنعتی و واحدهای آموزشی و فرهنگی همچنین بوم گردی تسهیلات پرداخت شده است.

با توجه به اینکه بیشتر مشاغل روستائیان کشاورزی و دامداری است ه عملکرد بانک کشاورزی و پرداخت تسهیلات آن پرداختیم. که در جدول زیر به آن اشاره شده است.

حیدرنژادیان مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال گذشته ۳۶۳ فقره تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد بهزیستی و ایثارگران به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال که بهزیستی و کمیته امداد مجموعا ۱۴۷ میلیارد ریال و ایثارگر ۳ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: در بخش توسعه و اشتغال روستایی ۱۳ فقره تسهیلات مجموعا به مبلغ ۱۱۲ میلیارد ریال در سال ۹۸ پرداخت شده است و ۷۶۳ میلیارد به بخش مکانیزاسیون واگذار شده است.

حیدر نژادیان افزود: در بخش اشتغال پایدار روستایی ۳۱۸ طرح مورد بررسی و پرداخت تسهیلات قرار گرفت که مجموع آنها ۱۶۴۴ میلیارد ریال بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۲۰تا ۲۵ درصد از وام های اشتغال زائی به بخش کشاورزی برمی گردد.

قاسم اسدیان ادامه داد: از نظر درآمد ناخالص ملی چیزی بالغ بر ۲۷درصد در بخش کشاورزی است و حدود یک و نیم درصد بصورت کشت صنعت های بزرگ است و ۹۸ درصد تولیدات از کشاورزان معمولی و کارگاه های کوچک است.

وی با بیان اینکه سه تیپ تولید در بخش کشاورزی داریم افزود: تولیدات خانگی و نیمه صنعتی و صنعتی که معمولا وام های خوداشتغالی برای کارهی صنعتی بزرگ استفاده می شوند چرا که نظارت بهتری می توان از آنها انجام داد.

اسدیان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال به میزان تسهیلات برمی گردد گفت: بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون وام های خوداشتغالی درکارگاه های کوچک متغیر هستند که برای تعدادی محدود بصورت فصلی می توانند شغل ایجاد کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان با بیان اینکه وام های خود اشتغالی برای کارگاه های کوچک خانگی و صنایع بزرگ استفاده می شود گفت: خوشبختانه استان همدان تا به امروز ۹۲درصد از بودجه ای را که به آن تعلق گرفته توانسته به کارآفرینان پرداخت کند.

فائزه ساداتی عنوان کرد: استان همدان در بخش اشتغال روستایی و جذب منابع و اعتبارات فعال بوده و هم اکنون طرح در بانک داریم که به مبلغ ۲۹۰میلیارد ریال باید کسب اعتبار شوند .

وی اظهار داشت: در سال ۹۹حدود ۳۱۰ طرح به مبلغ ۵۹۱ میلیارد انعقاد قرارداد داشتیم و همه طرح ها به مرحله اجرا و بهره برداری رسیدند .

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان