اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. شهريور 1399 - 10:31   |   کد مطلب: 33835
صحنه های بسیار زیبا از پشت بام ها در باغستان های همدان؛
پشت بام هایی مملو از محصولات کشاورزی مردم الوند نشین
خشک کردن محصولات کشاورزی مختلف مردم الوند نشین روی پشت بام ها در این ایام به آنها رنگ و جلوه ای خاص داده است.
پشت بام هایی مملو از محصولات کشاورزی مردم الوند نشین

به گزارش صبح الوند، استان همدان یکی از خوش آب و هواترین مناطق الوند نشین در غرب کشور است که تنوع آب و هوایی باعث برداشت محصولات مختلف در ایام متفاوت سال شده است.

هر ساله در اواخر تابستان در شهرستانهای اطراف همدان شاهد سینی های مختلف محصولات در پشت بام منازل هستیم که مناظر زیبایی را به وجود آورده اند

یکی از مهمترین محصولات زرد آلو است که بنا به نوع محصول در ماه های مختلف تابستان برداشت می شود و معمولا همگی را در پشت بام ها خشک می کنند تا در زمستان بعنوان یک میوه خشک استفاده کنند.

 

این روزها علاوه بر زرد آلو بادام و گردو نیز به پشت بام ها اضافه شده و در سطح های وسیعی خشک می شوند چرا که محصولی که خشک نشود در کمتر از چند روز از بین می رود و به اصطلاح کپک می زند.

یکی از مهمترین محصولاتی که امروزه در پشت بام منازل روستایی همدان وجود دارد ترخینه است، ترخینه غذایی محلی است که معمولا برای افرادی که در زمستان سرما می خورند استفاده می شود و زمان پخت آن شهریورماه است.

آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است.

ترخینه جامد به دو طریق تهیه می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به یک نوع سبزی محلی به نام شلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، ترخون، نعنا، پیاز، فلفل، زردچوبه، مایه خمیر، گندم، دوغ و پونه کوهی اشاره کرد، البته به‌دلیل در دسترس نبودن برخی از مواد لازم آش ترخینه در فصل زمستان، مردم همدان از یک ماه قبل از شروع سرما، شروع به تهیه این مواد کرده و در زمستان، این غذای محلی و مقوی و مفید را درست می‌کنند.

البته افرادی که این غذای مغذی را تهیه نکرده اند در زمستان می توانند از عطاری ها تهیه کنند اما معمولا خانواده های همدانی ترجیح می دهند با تهیه مواد اولیه آن را بپزند و تهیه کنند.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان