اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. شهريور 1399 - 8:54   |   کد مطلب: 33781
ابهامات در خصوص جابجایی ایستگاه راه آهن همدان؛
طرح های عمرانی سنگینی که توجیه اقتصادی ندارند
جابجایی ایستگاه راه آهن همدان که در ۸ کیلومتری شهر همدان قرار دارد یکی از پروژه های عمرانی پر هزینه ای است که نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد.
طرح های عمرانی سنگینی که توجیه اقتصادی ندارند

به گزارش صبح الوند، راه آهن تهران – همدان که در سال ۱۳۸۴ در مجلس با قید دو فوریت مصوب و اجرایی شد، در اردیبهشت سال ۹۶ توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

ایستگاه راه آهن که بیرون از شهر و در فاصله ۸ کیلومتری شهر همدان قرار دارد تردد را برای مسافران مشکل کرده است و نظرات مختلف کارشناسی در مورد آن وجود دارد.

آن‌چه باعث شده این مسیر طولانی به نظر برسد مسیر بسیار بد دسترسی آن از طریق یک جاده روستایی بی‌کیفیت، وجود پیچ‌های تند و نبود روشنایی و علایم و تابلوهای ناکافی است که نتیجه آن سردرگمی مسافران و گاهی نرسیدن به قطار است.

عده ای به دنبال حمل و نقل ترکیبی و نزدیک شدن ایستگاه به فرودگاه بودند اما این جابه‌جایی فقط سه کیلومتر ایستگاه را به شهر نزدیک‌تر می‌کند و البته جاده فرودگاه که در مسیر تهران قرار دارد را با وجود ترافیک بسیار زیادش شلوغ‌تر می‌کند.

کارشناسان اما به نظر حمل و نقل مدرن به دنبال انتقال ایستگاه به ترمینال مسافربری بودند و گویا این طرح به عنوان جدی ترین طرح مورد قبول واقع شده است چرا که ابرهیم نژاد مدیرکل راه‌آهن غرب کشور، در سفری که اردیبهشت ماه به همدان داشت با بیان اینکه پروژه انتقال ایستگاه قطار همدان به داخل شهر در حال انجام است، گفت: پیمانکار در حال انجام کار بوده و طرف قرارداد پیمانکار نیز شرکت ساخت است.

وی مهمترین اقدام در زمینه تکمیل راه‌آهن همدان را انجام این مهم به منظور سهولت در دسترسی مردم دانست و تاکید کرد: با توجه به عقد قرارداد با شرکت ساخت اطلاعات لازم در خصوص اعتبار موردنیاز و میزان محقق شده پروژه در اختیار این شرکت است.

حال جای سوال دارد یکی این‌که هزینه این جابه‌جایی چقدر است و تا چند سال باید منتظر تامین شدن آن بود؟ مکان اجرای پروژه از همه طرف مسدود است و امکان گسترش ندارد و فقط حدود ۶ هکتار زمین از پایانه در اختیار راه‌آهن قرار گرفته است و سوال بعدی این‌که کارشناسان مبلغی بالغ بر۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن پیش‌بینی کرده‌اند آیا واقعاً این مبلغ برای این کار توجیه دارد؟ آیا تحقق خواهد یافت؟

شهردار همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: اساسا توسط آخرین مطالعات و مشاوره های انجام شده ایستگاه به کنار ترمینال مسافربری منتقل می شود چرا که این طرح به تایید استان و راه آهن کشور هم رسیده است.

عباس صوفی عنوان کرد: هر چند که نظرات کارشناسی مختلفی در انتقال ایستگاه راه آهن وجود داشت و عده ای با نزدیک فرودگاه و بلوار امام نظر داشتند اما با توجه به موضوع تی او دی (رویکردی خاص به برنامه‌ریزی یکپارچه زمین و حمل‌ونقل)، در نهایت با انتقال به ایستگاه اتوبوس موافقت شد.

وی تاکید کرد: انتقال ایستگاه راه آهن به ایستگاه اتوبوس می تواند پایانه ای برای حمل و نقل های درون و برون شهری محسوب شود و کارشناسان هم در نهایت به این طرح اتفاق نظر داشتند.

شهردار همدان گفت: در خصوص تامین اعتبار بودجه راه آهن کشور با شرکت مورد نظر عقد قرارداد می کند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی با بیان اینکه طرح عمرانی باید حتما توجیه اقتصادی داشته باشند گفت: انتقال ایستگاه راه آهن طرحی بسیار پر هزینه است که توجیه اقتصادی ندارد .

علی رحیمی فر افزود: در حال حاضر طرح های بیشماری را در سطح شهرها می بینیم که تکمیل اعتبار و بودجه صورت نگرفته و نیمه کاره رها شده اند.

وی عنوان کرد: در دوره چهارم و زمان وزیر راه و شهرسازی اسبق آقای آخوندی طرح انتقال ایستگاه راه آهن به پایانه مسافربری مطرح شد که مورد مخالفت شدید شورا قرار گرفت چرا که تامین اعتبار آن از محل ارزش افزوده تغییر کاربری در سطح شهر واگذار که اصلا امکان پذیر نبود.

این عضو شورای شهر گفت: طرح جابجایی ایستگاه راه اهن نیاز به مطالعات بیشتر دارد و باید تامین اعتبار آن حتما مدنظر باشد چرا طرح ها باید حتما در یک زمان مشخص به اتمام برسند اما وقتی یک طرح عمرانی ۲۰سال طول می کشد دیگر توجیه اقتصادی ندارد .

رحیمی فر تاکید کرد: طرح جابجایی ایستگاه راه آهن علاوه بر مشکلات اجتماعی که به همراه دارد بسیار پر هزینه است و طرح موفقی نیست.

وی با بیان اینکه اتوبان تهران همدان حتی فرودگاه را تحت تاثیر قرار داده و مردم کمتر از سفر هوایی استقبال می کنند، افزود: ایستگاه راه آهن برای شهرهای دور توجیه پذیر است و میزان استقبال از آن باید مد نظر باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: مکان ایستگاه راه آهن، مشخص، تصویب و در دست اجراست و به پایانه مسافربری نقل مکان داده می شود .

داریوش حسینی ادامه داد: این پروژه ۱۳ کیلومتری به سه قطعه تبدیل شده که دو قطعه آن فعال است و کارگران در آنجا مشغول کار هستند و یک قطعه آخر به دنبال سرمایه گذار یا پیمانکاری هستند که توان مالی داشته باشد و کار را به اتمام برساند.

وی عنوان کرد: جلسه ای با استاندار و دکتر حاج بابایی در قرارگاه خاتم و تهران برگزار گردید که قرار شد این قرارگاه بعد از بازدید نظر خود را اعلام کند. مدیر کل راه و شهرسازی گفت: کل پروژه بیش از ۱۰۰ میلیارد نیاز ندارد و در حقیقت چند تا پل هوایی در مسیر قرار دارد که بیشتر کار مربوط به قسمت پل های هوایی است.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان