اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1399 - 9:32   |   کد مطلب: 33746
با توجه به نقش وزارت ورزش و جوانان در برکناری کیروش، انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی و بندهای قرارداد وی، درد زخم غرامت 165 میلیاردی سرمربی سابق تیم ملی با استیضاح وزیر آرام میَگیرد.
درد زخم غرامت ویلموتس با استیضاح وزیر آرام می‌گیرد

به گزارش صبح الوند، حکم گران‌ترین غرامت تاریخ فوتبال ایران چند روز پیش از سوی فیفا اعلام و مقرر شد بر اساس این حکم فدراسیون ایران 165 میلیارد تومان به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی پرداخت کند. 

 

تاریخچه سابقه ویلموتس در عرصه مربیگری

 

مارک ویلموتس بازیکن اسبق تیم ملی بلژیک، فوتبال خود را در باشگاه شالکه آلمان به پایان رساند.

وی مربیگری را هم در سال 2003 با تیم شالکه آغاز کرد. پس از مربیگری در تیم‌های شالکه و سنت، مدتی به عنوان دستیار در تیم ملی بلژیک مشغول فعالیت شد، تا آنکه در سال 2012 به عنوان سرمربی تیم ملی بلژیک انتخاب شد.

ویلموتس با تیم ملی بلژیک در جام‌جهانی 2014 و یورو 2016  تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت. پس از اخراج از تیم ملی بلژیک در سال 2017 به عنوان سرمربی تیم ساحل عاج انتخاب شد، اما چون نتوانست جواز حضور در جام جهانی 2018 را کسب کند، از این تیم هم اخراج شد.

وی از خرداد 98 رسماً هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت اما در آذر 98 تنها با 4 بازی رسمی به عنوان سرمربی ایران و کسب 2 برد مقابل تیم‌های درجه سوم آسیا و 2 باخت مقابل تیم‌های بحرین و عراق از تیم ایران جدا شد.

 

مربی درجه 2 جانشین کیروش بزرگ

 

ویلموتس در سال 98 جانشین کارلوس کیروشی شد که از وی می‌توان بدون لکنت به عنوان موفق‌ترین سرمربی تاریخ  تیم ملی ایران یاد کرد. 
 صعود پی‌در پی به 2 جام جهانی و صعود به جام جهانی 2018 بدون باخت و تنها با 2 گل خورده برای تیم ملی ایرانی که در طول تاریخ جام‌جهانی تنها 5 بار به این مسابقات راحت یافته، افتخاری بود که با کیروش رقم خورد.

مافیای فوتبال برعلیه کیروش، عامل انتخاب ویلموتس

اما نظم و انظباط کیروش، جلوگیری وی از نفوذ دلال‌ها در تیم ملی، بالارفتن توقعات مردم از مربیان، آن هم با کسب نتایج فوق‌العاده‌ای که کیروش مقابل تیم‌های بزرگ جهان کسب کرد و منجر به ماندن مربیان درجه 3 کروات بر روی دستان دلالان وطنی شد، وی را به دشمن اول مافیای فوتبال ایران و مربیان سنتی تاریخ مصرف گذشته تبدیل کرد؛ افرادی که هم در فدراسیون و هم در وزارت ورزش و جوانان نفوذ داشتند و به بهانه قرارداد سنگین و آیتم‌های موجود در قرارداد که جملگی عرف فوتبال روز دنیا بود چنان هجمه‌ای علیه کیروش به راه انداختند تا دیگر قرارداد وی دیگر تمدید نشود.

توئیت‌های مازیار ناظمی برای ثبت در تاریخ

در این میان اما مصاحبه‌ها و توئیت‌های مازیار ناظمی مدیر وقت روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان نیز بر علیه کیروش در حین فعالیت وی به عنوان سرمربی ایران و پس از رفتنش از ایران، در تاریخ ثبت شده و از خاطره‌ها پاک نمی‌شود که از آن دست می‌توان به این 2 مورد اشاره کرد. 

 

"باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم، بزرگان مربیگری فوتبال جهان در صف مذاکره برای فوتبال ایران؛ زیدان، کلیزمن، مورینیو" 

یا این مورد؛ "برای ثبت در تاریخ؛ در قرارداد ویلموتس بندی قرار داده‌ایم که در صورت فسخ از هر طرف تنها 3 ماه جریمه پرداخت شود؛ بزرگترین نقطه ضعفی که در قرارداد کیروش وجود نداشت و الان دست فدراسیون و آقای تاج کلی بالاست"

تاج نیز در گفت و گویی اعلام کرد: با درسی که از قرارداد کیروش گرفتیم و قرارداد بهتری با ویلموتس ثبت کردیم

  
قراردادی گران‌تر و بدتر از کیروش با ویلموتس بسته شد

 

اما برخلاف این ادعای کذب نه تنها مورینیو و زیدانِ در صف مانده به ایران نیامدند، بلکه مبلغ قرارداد ویلمتوس دو برابر قرار داد کیروش بود و حکم فیفا هم نشان داد قراردادی که با وی بستند در حد ترکمنچای بود.

حالا که حکم فیفا مبنی بر پرداخت 165 میلیارد تومانی ( معادل یک سال بودجه کل ورزش ایران) رسانه‌ای شد، بیشتر افرادی که در این فاجعه شریک بودند، از جمله وزیر ورزش و جوانان و مازیار ناظمی سکوت کردند و پشت سپر تاج، رئیس سابق فدراسیون پنهان شده‌اند.

همه می‌دانند و می‌دانیم فدراسیون فوتبال همواره و در همه ادوار در انتخاب سرمربی تیم ملی و دستمزد وی بدون اجازه وزیر ورزش و جوانان ( در ادوار گذشته رئیس سازمان تربیت بدنی)  دست به اقدامی نمی‌زند. ضمن آنکه  جمله "بندی در قرارداد ویلموتس قرار داده‌ایم" در توییت مازیار ناظمی حاکی از آن است وزیر ورزش و جوانان از تمام بندهای این قرارداد مطلع بوده است.

با این اوصاف عقل حکم می‌کند افرادی که امروز برای این اتفاق تلخ ( غرامت 165 میلیاردی ویلموتس)  باید مواخذه شوند، وزیر ورزش و جوانان و مسئول روابط عمومی وزارتخانه است نه تاجی که مجری اوامر آنها بوده است.

بی‌تردید درد زخم این غرامت تنها با استیضاح مسعود سلطانی‌فر کمی آرام خواهد گرفت؛ اتفاقی که چند نماینده مجلس کلید آن را زده‌اند و15 امضا برای آغاز روند استیصاح وزیر جمع شده است.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان