اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مرداد 1399 - 11:35   |   کد مطلب: 33576
منصور رضوان جلال با بیان اینکه ۴۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی سال ۹۹ به کشت گندم اختصاص یافته است، گفت: تا کنون حدود ۳۰۰ هزار تن گندم برداشت شده و گندمکاران به زودی مطالبات خود را دریافت می کنند.

به گزارش صبح الوند، گندم یکی از قدیمی ترین محصولات مورد کشت بشر بوده و جزو قوت اصلی انسان به حساب می آید.

منشأ گندم حوزه مدیترانه و کشور فلسطین و سوریه بوده و از این مکان ها به ایران بزرگ قدیم و ترکیه کنونی منتقل شده است.

گندم به خانواده پوآسه تعلق دارد و حدود ۶۰۰۰ گونه گندم در جهان وجود دارد و از گرم ترین مناطق تا سردترین مناطق کشت می شود.

مردم الوند نشین به علت اقلیم کوهستانی می توانند این محصول استراتژِک را هم به صورت دیم و هم آبی کشت کنند.

در دنیا بالغ بر ۶۰۰۰گونه گندم وجود دارد و اکثر آنها در مناطق سرد و کوهستانی رشد می کنند و استان همدان نیز سازگاری بالایی با ارقام و نمونه های گندم دارد و مساحت زیر کشت زمین های کشاورزی نشان از خوش کشت بودن این محصول است به طوری که کمتر زمین کشاورزی را می بینیم که بلا استفاده مانده و از آن برای کشت گندم و جو استفاده نکرده باشند.

گندم بعنوان یک محصول استراتژیک در دنیا شناخته شده است بنابراین خودکفایی در آن حایز اهمیت است و کشاورزان ایرانی در سال های اخیر اهمیت ویژه ای به آن می دهند.

عمده ترین مشکل این محصول کشاورزی علیرغم سطح بالای زیر کشت، استفاده بیهوده مصرف کننده و حیف و میل آن در حین برداشت و فرآوری است.

قاسم اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متوسط مصرف سرانه گندم در جهان ۱۳۰ کیلوگرم و در ایران ۲۲۰ کیلوگرم است.

وی افزود: ایران نسبت به خیلی از کشورها سرانه مصرف بالایی دارد و بیش از ۳۰ درصد از محصول ضایعات است که باید با فرهنگ سازی میزان نیاز روزانه کشور را به حداقل برسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان تاکید کرد: ایرانیان برای نان اهمیت ویژه ای قائل هستند بنابراین باید سعی کنیم موارد استفاده و طرز کشت آن را بهینه کنیم تا در تولید و مصرف برای سایر کشورها الگو باشیم.

منصور رضوانی جلال، مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: حدود ۶۰۰ هزار تن در سال ۹۹ پیش بینی برداشت گندم را داریم که تا کنون ۳۰۰ هزار تن از آن برداشت شده است.

وی افزود: حدود ۴۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داشته ایم که ۶۵ درصد آن برداشت شده و ۳۵ درصد در حال برداشت است.

 

۲۰۴ میلیارد تومان به گندمکاران همدانی پرداخت شد

 

رضوانی جلال با بیان اینکه عمده گندم تولید شده به آرد تبدیل می شود، افزود: خوشبختانه در همدان ظرفیت سیلوها و تبدیل گندم به آرد بالاست و در واقع تمام محصول در استان فرآوری می شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه همدان جزو استان های تامین کننده کشور است، گفت: پرداخت پول گندم کاران در اسرع وقت انجام شده و مابقی به زودی پول خود را دریافت می کنند.

وی گفت: حدود ۲۰۴ میلیارد تومان تا کنون بابت پول گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان