اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. تير 1399 - 9:17   |   کد مطلب: 33344
تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و افزایش قیمت دلار باعث کمبود برخی اقلام دارویی در سطح استان همدان شده است که عدم مصرف‌شان نفس بیماران خاص را به شماره می‌اندازد.

به گزارش صبح الوند، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و افزایش قیمت دلار باعث کمبود برخی اقلام دارویی در سطح استان همدان شده است که عدم مصرف‌شان نفس بیماران خاص را به شماره می‌اندازد.
نظر به گسترش زندگی شهرنشینی که منجر به افزایش آلودگی هوا، مصرف غذاهای کنسروی و فست فودی، کاهش تحرک و فعالیت‌های بدنی، افزایش استرس و اضطراب و افزایش مصرف دخانیات شده است و نیز نظر به پیشرفت علم پزشکی در جهت شناسایی انواع بیماری‌ها، آمار مبتلایان به بیماری‌های خاص از جمله سرطان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

تحریم‌ها مانع ورود دارو به کشور می‌شود

همواره یکی از مشکلات بیماران خاص و سرطانی هزینه درمان و نیز تهیه داروی باکیفیت بوده است؛ اما پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌های شدیدتر علیه ایران و قطع شدن ارتباط بانک‌های دولتی و خصوصی با سوئیفت، سقوط ارزش ریال و افزایش چندین برابری قیمت دلار و نیز رشد تورم، تأمین دارو و نیز تامین هزینه‌های درمانی برای این نوع بیماران به چالشی سخت‌تر از تحمل درد و رنج بیماری‌شان شده است و بعضا برخی از بیماران خاص و سرطانی به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌های درمان، مراحل درمانی بیماری خود را نیمه‌کاره رها کنند.

برخی داروهای ایرانی عوارض دارند

یکی از بیمارانی که به تازگی توده‌ای را در حنجره خود جراحی کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: بیش از یک سال است که سرطان حنجره دارم و پزشکان پارازیت و امواج موبایل را علت آن می‌دانند.

مریم مختاری افزود: چند ماهی می‌شود که باید از داروهای شیمی‌درمانی و برخی ویتامین‌ها استفاده کنم، با این داروها کمیاب است و در سطح شهر نتوانستم حتی یک قرص پیدا کنم.

وی با اشاره به این که داروهای ایرانی در تمام داروخانه‌ها موجود است گفت: برای افرادی مثل من که باید مادام‌العمر دارو مصرف کنند، حتما کیفیت دارو مهم است و اگر داروها کیفیت نداشته باشند بعد از اندک زمانی متوجه آثار منفی داروها بر کبد و کلیه‌ها می‌شویم.

داروهای باکیفیت ایرانی شامل بیمه نمی‌شود

مختاری بدترین دغدغه بیماران را در حال حاضر کمبود داروی باکیفیت ذکر کرد و اظهار داشت: مسئولین تحریم‌ها را علت گرانی و کمبود دارو عنوان می‌کنند، اما مدیریت در این بخش حرف اول را می‌زند.

وی با ضعیف خواندن نظارت و مدیریت در حوزه پخش دارو عنوان کرد: برخی اقلام دارویی تحریم نیستند، اما این نوع داروها نیز در داروخانه‌های سطح شهر نایاب است یا به سختی پیدا می‌شود.

این بانوی همدانی با اشاره به کیفیت نامناسب برخی داروهای ایرانی گفت: برخی از داروهای ایرانی که کیفیت مناسبی دارند، چون شامل بیمه نمی‌شوند بیشتر بیماران نمی‌توانند از این دورها استفاده کنند.

مختاری افزود: به عنوان مثال در بیماری سرطان حنجره، داروهای کلسیم و مشتقات آن مدام باید استفاده شود، اما هیچ بیمه ای این مکمل‌ها را تحت پوشش ندارد.

داروی میگرن پیدا نمی‌شود

یک بیمار همدانی که دچار سردردهای میگرنی است در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: تنها قرصی که سردردهای میگرنی را بلافاصله کاهش می‌دهد، ارگوتامین است که عوارض خیلی کمی هم دارد، اما به دلیل تحریم‌ها بیش از دو سال است این دارو پیدا نمی‌شود.

وی افزود: قرص هایی که در حال حاضر در بازار برای میگرن تجویز می‌شوند عوارض زیادی از جمله سکته مغزی به همراه دارند اما مجبور هستیم از آنها استفاده کنیم.

این بیمار همدانی عنوان کرد: برای مدتی داروهای گیاهی را جایگزین داروهای شیمیایی کرده بودم، اما طب سنتی در سطح ابتدایی بیماری‌ها و برای مدت کوتاهی راهگشا است و در طولانی مدت جوابگو نیست.

تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر داروهای بیماران خاص

معاون سازمان غذا و دارو استان همدان در رابطه با مشکلات موجود بر سراه درمان بیاماران خاص و سرطانی به خبرنگار عصر همدان گفت: تمام تلاش سازمان تامین داروی مورد نیاز استان و اگر جایی هم بیش از حد نیاز داشته باشد سعی می کنیم مقدار اضافی را تهیه و در اختیار بیماران همدانی قرار دهیم.

ایرج خدادادی افزود: بخش عمده داروهای بیماران سرطانی، اقلامی با تکنیک بالا هستند که یا خود دارو و یا مواد اولیه آن وارداتی است.

وی عنوان کرد: بنابراین تحریم ها بر واردات داروهای خارجی یا مواد اولیه برای شرکت‌های داروسازی داخلی آنها تاثیر منفی گذاشته و تولیدات را در سطح کشور کم کرده است.

تجویز داروی ایرانی به جای خارجی

معاون سازمان غذا و دارو با تایید مشکل کمبود دارو در کشور تاکید کرد: پزشکان می‌توانند برای برخی داروها که کمیاب یا نایاب است مشابه ایرانی‌اش را تحویز کنند.

خدادادی با اشاره به این که بخش عمده‌ای از بیماران تمایل دارند داروی خارجی مصرف کنند تصریح کرد: تحریم‌های هوایی و ترابری ما را برای انتقال دارو به کشور دچار مشکل کرده است.

وی افزود: برای داروهایی که با کمبود مواجه هستیم و نمی‌توانیم وارد کنیم، اقلام جایگزین را روانه بازار کرده‌ایم.

معاون سازمان غذا و داروی استان همدان با اشاره به این که برخی داروها که تحریم هم نیست به دلیل تحریم‌های ترابری و ترانسفور داروئی امکان انتقالش به کشور وجود ندارد گفت: در وجوه ارزی نیز دچار مشکل هستیم و در وضعیت تحریم قرار دادیم.

داروهای کمیاب یکجا تجویز نشود

خدادادی با اشاره به این که در وضعیت تحریم همواره یک سری مشکلات وجود خواهد داشت تاکید کرد: تمام تلاش مدیران وزارتخانه این است که به مردم و بیماران فشار وارد نشود.

وی عنوان کرد: تا جایی که امکان دارد پزشکان داروهای جایگزین را تجویز کنند و بیماران نیز از داروهای جایگزین استفاده کنند تا کمبودهای دارویی مدیریت شود.

معاون سازمان غذا و داروی استان همدان با بیان این که از پزشکان و بیماران تقاضا داریم که داروهای کمیاب و سهمیه‌ای را یکجا تجویز نکنند تصریح کرد: به طور مثال بسیاری از بیماران تمایل دارند مصرف یکماهه انسولین خود را یک جا دریافت کنند، اما سهمیه دارو انسولین کم است و به دفعات در چند دوره توزیع می‌شود؛ بنابراین امکان اینکه همه بیماران مصرف یک ماهه را یکجا دریافت کنند نیست.

وی در پایان با اشاره به این که همه باید دست به دست هم دهیم تا از مقطع تحریم‌ها عبور کنیم تصریح کرد: هر استان بر اساس بار بیماری دارو را توزیع می‌کند و توزیع سهمیه دارو براساس بیمار است.

انتهای پیام/آ

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان