اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. خرداد 1399 - 10:50   |   کد مطلب: 33316
سریال تلخ آتش‌سوزی مراتع همدان و دامنه الوند پایان ندارد و در این میان ضعف مسئولان و مدیران ذی‌ربط مشهود است.

به گزارش صبح الوند، هر ساله در فصل تابستان بخش قابل ملاحظه‌ای از جنگل‌های کشور و نیز پوشش گیاهی مراتع و کوهستان‌ها از جمله مراتع همدان و پوشش گیاهی الوند طعمه حریق می‌شود و به دلیل کمبود تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، و نیز عدم برخورداری از ادوات تخصصی اطفای حریق و همچنین نبود مدیریت واحد در این بخش و جزیره‌ای عمل کردن ارگان‌های ذی‌ربط، خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی بیش از حد استاندارد و انتظار است؛ چنان که این تراژدی تلخ به سریال دنباله‌دار تبدیل شده است.

پاسخ کلیشه‌ای مسئولان

پاسخ مسئولان مربوطه و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در قبال این آتش‌سوزی‌ها کلیشه‌ای است؛ آنها معتقدند در همه کشورها آتش‌سوزی در جنگل و مراتع رخ می‌دهد و چندان جای نگرانی نیست؛ اما کارشناسان این پاسخ را قانع کننده نمی‌دانند؛ چرا که در کشورهایی ناوگان واکنش سریع اطفای حریق، با برخورداری از مدرن‌ترین تجهیزات روز برای کنترل آتش سوزی‌ها تشکیل شده و در کمترین زمان ممکن، قبل از آن که خسارت آتش‌سوزی جبران ناپذیر شود آن را کنترل می‌کنند؛ در حالی که در ایران معدود نیروهای موجود در این بخش با بیل و کلنگ به جنگ آتش می‌روند.

امسال نیز الوندنشینان از آتش سوزی و حریق در امان نبودند و مثل هر روز خبری از آتش سوزی مراتع در رسانه‌های رسمی و یا فضای مجازی منتشر می‌شود؛ حال باید دید متولیان امر برای کاهش آتش‌سوزها چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

تشکیل ستاد پیشگیری در همه شهرستان‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به این که امسال بارش‌های خوبی در سطح استان داشتیم اظهار داشت: از ۳۱ فروردین با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیشگیری از حریق و اطفای آن مکاتباتی انجام شد تا مسئولیت و اختیار هر دستگاه مشخص شود.

علیمردان طالبی افزود: جلسه ستاد پیشگیری در همه شهرستان‌های استان تشکیل شده است و مدیریت بحران نیز به عنوان ستاد هماهنگ کننده عمل می‌کند.

وی افزود: نیروهای نظامی نیز در این بخش به کمک نیروهای امدادی خواهند آمد.

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با اشاره به این که در سطح استان هم ستاد پیشگیری داریم که اقدامات لازم را انجام می دهد گفت: تا به امروز هر آتش‌سوزی که اتفاق افتاده نیروها بلافاصبله به محل اعزام شدند.

مسئول مهار آتش در مراتع با منابع طبیعی است

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز در رابطه باآتش‌سوزی‌های مکرر مراتع همدان و دامنه الوند در فصل گرما به خبرنگار عصر همدان گفت: مهار آتش در مراتع، جنگل‌ها و کوهستان مربوط به اداره کل منابع طبیعی است و آتش‌نشانی فقط در حوزه شهر می‌تواند فعالیت داشته باشد.

محمد رضا بیاناتی افزود: در مرکز استان که واحد آتش نشانی دارد مسئولیت مهار آتش با ما است، اما در شهرستان‌هایی که واحد ندارند شهرداران باید در محدود خدماتی و حریم شهر پاسخگو باشند.

وی با بیان این که در جاده‌ها مسئولیت با هلال احمر است گفت: در مواقع بحران با دستور استاندار و فرماندار آتش نشان‌ها بدون مرز می‌شوند و همه جا می‌روند .

۱۰۸ آتش‌سوزی در مراتع همدان در سال ۹۹

بیاناتی با تکذیب ادعای سیاسی بودن آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: برخلاف تصور برخی افراد اصلا این مسأله سیاسی نیست و در همدان دو، سه سال است که این آتش سوزی‌ها اتفاق می‌افتد که عمده دلیل آن بارش خوب و پوشش گیاهی وسیع به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰۸ مورد آتش سوزی مراتع داشتیم که دلیل آن ایجاد حرارت در میان علف‌های هرز و خشک بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به این که بی‌احتیاطی انسان در همه آتش سوزی‌ها دخیل است خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۰۰ مورد آتش سوزی مراتع داشتیم، اما امسال به دلیل بارندگی مناسب پیش‌بینی می‌شود که بالای هزار مورد آتش‌سوزی داشته باشیم.

افزایش تجهیزات اطفای حریق در اداره کل منابع طبیعی

معاون اراضی اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: از ابتدای سال اقدامات پیشگیرانه در استان و شهرستان‌ها داشته‌ایم و با استانداری، مدیریت بحران، محیط زیست، جهاد کشاورزی و بسیج هماهنگی بین دستگاهی و تعامل خوبی داریم

علی الوندی افزود: مدیرکل مدیریت بحران استان نبست به آتش‌سوزی حساسیت خاصی دارد و به دستگاه‌های اجرایی نامه‌ای ارسال شده که همه پای کار باشند و به منابع طبیعی در این حوزه کمک کنند .

وی با اشاره به این که منابع طبیعی متولی اراضی و مراتع محسوب می‌شود گفت: هر آنچه در جنگل و مراتع اتفاق بیافتد موظف هستیم اقدام کنیم و وظیفه اصلی در این محدوده با منابع طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آتش‌سوزی در گندم زار، مزرعه و زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده شهر اتفاق بیافتد مسئولیت با دهیاری‌ها است.

الوندی با اشاره به ورود دستگاه قضایی به موضوع آتش‌سوزی در مراتع گفت: تجهیزات خود را تا حد امکان افزایش دادیم اما باز هم کم است.

وی تاکید کرد: همچنان در حال تکمیل تجهیزات لازم هستیم؛ چرا که بحث حریق هر لحظه امکان دارد اتفاق بیافتد و باید در بخش اطفای حریق مجهز باشیم.

تشکیل یگان ۲۴ ساعته اطفای حریق

معاون اراضی اداره کل منابع طبیعی استان با اشاره به این که یگان حفاظت ما به صورت ۲۴ ساعته با شماره ۱۵۰۴ آماده پاسخگویی است اظهار داشت: پس از تماس بلافاصله نیروها به محل آتش‌سوزی اعزام می‌شوند.

الوندی عنوان کرد: با توجه به سطح و نوع حریق و امکاناتی که وجود دارد درخواست کمک می‌کنیم و اگر در توان شهرستان نباشد شهرستان معین به کمک می‌آید.

وی تصریح کرد: کشیک اطفای حریق به صورت ۲۴ ساعته دایر است و حتی بانوان هم در بحث مدیریت عملیات حضور دارند.

الوندی افزود: با مدیرکل امور عشایر استان نیز هماهنگی شده تا از ظرفیت بالای عشایر در جهت حفاظت از محیط زیست استفاده شود.

استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج

وی با اشاره به یک اقدام ویژه در سال جدید در بحث اطفای حریق عنوان کرد: امسال در حال عقد قرارداد با بسیج سازندگی هستیم تا از نیروهای بسیج سازندگی در اطفای حریق استفاده کنیم.

الوندی تصریح کرد: به عنوان مثال در سال گذشته در تویسرکان ۵۰ نیروی بسیجی در کمترین زمان حریق را از بین بردند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به مکاتبات متعدد با بخشداران و فرمانداران گفت: از آنها خواسته شده علاوه بر مراقبت‌های لازم افرادی را که قصد سوئی دارند شناسایی و معرفی کنند.

علی بایگانه افزود: همچنین ابلاغ شد هر روستایی که آتش نشانی ندارد منابع ذخیره آب و یک گاو آهن آماده داشته باشد.

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان