اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. فروردين 1399 - 12:53   |   کد مطلب: 32824
وقایع تلخ و شیرین سال 98 در همدان:
از سیل فروردین تا کرونای اسفند
سال 98 با اتفاقات تلخ و شیرینی همراه بود که مردم استان همدان نیز از آثار و تبعات این اتفاقات بی‌بهره نبودند.
 از سیل فروردین تا کرونای اسفند

به گزارش صبح الوند، سال 98 با تمام اتفاقات خوب و بدی که به همراه داشت به پایان رسید و وقایع این سال  در دفتر خاطرات تاریخ ایران ثبت شد.

از قضا سال 98 سال پرحادثه‌ای بود و نخستین ماهش با سیل و آخرین ماهش با کرونا همراه شد و در این فاصله وقایع تلخ و شیرین بی‌شمار دیگری رخ داد که همه استان‌های کشور از جمله استان همدان را به خود درگیر کرد.

سیل فروردین یک هزار و 800 میلیارد تومان به همدان خسارت زد

در حالی استان همدان در بارش‌های سیل آسای فرودین 98 دومین استان از لحاظ میزان بارندگی بود و در طول 24 ساعت 134 میلیمتر باران به طور  میانگین در سطح استان باریده بود، اما خوشبختانه  سیل ناشی از این بارش‌ها با مدیریت مسئولان و مدیران شهری تلفاتی در پی نداشت.

سیل فروردین ماه 98 به 19 هزار واحد مسکونی در استان همدان آسیب وارد کرد، همچنین کل خسارت‌های ناشی از این سیل یک هزار و 800 میلیارد تومان بود.

همدان میزبان همایش بین‌المللی جاده ابریشم

اما در مهرماه 98 همدان میزبان همایش بین المللی جاده ابریشم بود. پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در سال 98 از همایش بین المللی  جاده ابریشم با حضور 40 میهمان خارجی از 14 کشور جهان میزبانی کرد.

این همایش در ابتدای مهرماه 98 برگزار و تا 7 مهر ادامه داشت. در مراسم افتتاحیه این همایش وزاری فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و علوم حضور داشتند. اگرچه میهمانان حاضر در این همایش میهمانان عالی‌رتبه‌ای نبودند و ضعف اطلاع‌رسانی نیز در این مراسم مشهود بود اما تنی چند از مسئولان یونسکو که در این همایش حضور داشتند به مسئولان استان قول دادند در آینده‌ای نزدیک یکی از آثار استان همدان را در اولویت ثبت جهانی قرار دهند.

آبان بی‌آشوب همدان

اما افزایش قیمت بنزین توسط دولت در آبان ماه سال 98 با اعتراضاتی از سوی مردم مواجه شد که رفته رفته برخی از این اعتراضات با دخالت سرویس‌های جاسوسی کشورهای آمریکا، عربستان و رژیم اشغالگر قدس و خط‌دهی شبکه‌های معاند به آشوب تبدیل شد و آشوبگران با حمله به اموال عمومی خسارت‌های جبران ناپذیری به اموال ملت ایران وارد کردند و تعدادی از نیروهای امنیتی و نظامی و عابرین پیاده نیز در این درگیری‌ها به شهادت رسیدند.

البته با درایت مسئولان امنیتی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و نیز مردم ولایتمدار و با بصیرت استان، همدان از معدود شهرها و استان‌هایی بود که اغتشاشگران توفیقی برای برهم ریختن آرامشش نداشتند و گروه‌هایی که از سایر نقاط و حتی خارج از مرز‌های کشور وارد استان شده بودن قبل از هر اقدامی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و در نطفه خفه شدند.

ضمن آن که مردم ولایتمدار استان نیز برای جدا کردن خط خود از آشوبگران و نیز رساندن این پیام مهم به گوش دشمنان ایران اسلامی که ما حامی نظام و ولایت فقیه هستیم در روز 29 آبان ماه با وجود برودت هوا و بارش برف تجمعی عظیم در پیاده راه امام خمینی ( ره) داشتند و اقدامات آشوبگران را محکوم کردند. 

 

برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله تالهی 

اما در 28 آذر 98 نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله تالهی در همدان برگزار شد. 

آیت الله محمدهادی تالهی از علما و روحانیون مطرح و فرهیخته استان همدان بود که در سال 1279 هجری شمسی متولد و در 26 آذر 1375 در سن 96 سالگی درگذشت.

در این کنگره منصور غلامی وزیر علوم ،تحقیقات و فن‌آوری، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و جمعی از مقامات کشوری و استانی حضور داشتند و از کتاب‌ها و تمبر یادگاری این عالم فقیه رونمائی شد.

داغ شهادت سردار دل‌ها بر دل مردم ولایتمدار همدان

اما یکی از تلخ‌ترین وقایع سال 98 شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی در عراق بود.

صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس یکی از فرماندهان عالی‌رتبه جبهه مقاومت به شهادت رسیدند.

شهادت این دو سردار بزرگ جبهه مقاومت در سراسر دنیا و مردم ایران و عراق را داغدار کرد و علاوه بر برگزاری مراسمی با شکوه در تشییع پیکر مطهرشان، در سایر شهرهای کشور نیز بزرگداشتی با شکوه با حضور میلیونی مردم عزادار ایران برگزار شد. شهر و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبود و علاوه بر برگزاری مراسم بزرگداشت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تمام شهرستان‌های استان و محلات و مساجد سطح شهر همدان، مردم ولایتمدار همدان در روز 17 دی ماه 98 در تجمعی عظیم یاد سردار دل‌ها را گرامی داشتند.

این مراسم از 10 صبح 17 دی با تجمع در پیاده راه میدان امام خمینی(ره) برگزار شد. سخنران این مراسم آیت الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان بود.

اما درحالی که حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نیروهای تروریست آمریکایی در عراق در پاسخ به ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها مرهمی شده بود بر آلام مردم داغدیده ایران، سقوط هواپیمای اوکراینی در 6 صبح روز 18 دی‌ماه غمی دیگر برای مردم ایران به ارمغان آورد و جمعی از هموطنانمان در این سانحه جان خود را از دست دادند. 3 تن از مسافران این پرواز همدانی بودند.

مشارکت 45 درصدی مردم همدان در انتخابات مجلس 

اما در دوم  اسفندماه 98 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از جمله استان همدان کلید خورد. 

عملکرد ضعیف مجلس دهم باعث شده بود تا مردم علی‌رغم شایعه شیوع کرونا در کشور، مشکلات اقتصادی و نیز تبلیغات سو دشمنان نظام حضور چشمگیری در این انتخابات داشته باشند و نمایندگانی را راهی مجلس کنند که به معنای واقعی از حقوقشان در مجلس دفاع کنند.

 

بر اساس آمار رسمی در استان همدان 45 درصد از واجدین شرایط در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

 

در این انتخابات از حوزه انتخابیه همدان و فامنین حمید رضاحاجی بابایی و احمد حسین فلاحی، از حوزه شهرستان ملایر احد آزادیخواه و هادی بیگی نژاد، از حوزه شهرستان نهاوند، علیرضا شهبازی، از حوزه انتخابیه بهاروکبودرآهنگ عیسی جعفری، از شهرستان تویسرکان محمدمهدی مفتح، از شهرستان اسدآباد کیومرث سرمدی و از حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های رزن و درگزین، حسن لطفی به مجلس یازدهم راه یافتند. 

شیوع کرونا در همدان

اما 30 بهمن 98 ماه بود که اولین مورد مبتلا به کرونا در کشور به صورت رسمی از سوی وزیر بهداشت و درمان اعلام شد.  اگرچه استان همدان در اسفندماه از استان‌هایی بود که آمار ابتلا و فوت بسیار کمی داشت، اما با آغاز تعطیلات نوروز و هجوم مسافران نوروزی به سمت همدان آمار این استان نیز افزایش چشمگیری در طی روزهای اخیر داشت که انتظار می‌رود با تمهیدات دولت از جمله اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی این ویروس منحوس هرچه زودتر در سطح کشور ریشه‌کن شود.

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان