اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. دى 1398 - 9:57   |   کد مطلب: 32344
افزایش افسار گسیخته مشاورین املاک در همدان منجر به ایجاد مافیا در این صنف و افزایش قیمت مسکن در همدان شده است.

به گزارش صبح الوند، استان همدان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور، هزینه مسکن و اجاره بها آن چنان سرسام آور است که در برخی موارد با کلانشهرهایی همچون تهران به عنوان پایتخت برابری می کند؛ همدانی‌ها که در دورانی نه چندان دور تمام سرمایه خود را خرج خرید ملک و املاک می‌کردند، حالا با افزایش تورم و هزینه های بالای مسکن در این شهر، کمتر همدانی به سراغ خرید ملک می‌رود و به نوعی می‌توان گفت بازار خرید و فروش ملک در این شهر دچار رکود شدیدی شده است.

با توجه به افزایش نابسمان قیمت‌ها و شرایط پیش آمده، مستاجران همدانی سعی می کنند هر طور شده قراردادهای خود را تمدید کنند و کمتر به فکر جابجایی باشند چرا که اجاره‌بها چندین برابر شده و توان پرداخت ندارند.

اما با همه این اوصاف هر روز شاهد بازگشایی مشاور املاک جدیدی در سطح شهر هستیم و کمتر خیابان و کوچه‌ای را می‌توان دید که چندین مشاور املاک در آن نباشد؛ وجود بنگاه‌های املاک متعدد آن‌هم بعضاً با فاصله بسیار اندک در کنار هم نشان از بی‌برنامگی اتحادیه این صنف در سطح شهر دارد .

روزانه تعداد پروانه های کسب بسیاری برای ایجاد بنگاه معاملات ملکی صادر می شود

ابراهیم جمالی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه روزانه تعداد پروانه های کسب بسیاری برای ایجاد بنگاه معاملات ملکی صادر می شود، اظهار کرد: صدور پروانه کسب طبق قانون بوده و همه ما مجری قانون هستیم و به آن عمل می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته سقف مشخصی برای صدور مجوز داشتیم، گفت: امروزه حد و حدودی در تمام صنف ها وجود ندارد و سقف برای خدمات ارائه نشده است؛ تمام اصناف باید از قانون تبعیت کنند و مانعی برای صدور مجوز کسب ندارند بنابراین طبیعی است در سطح شهر با حضور بی سابقه یک صنف خاص برخورد کنیم.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان با اشاره به فعالیت یک‌هزار و ۱۰۰ بنگاه مشاور املاک دارای پروانه، بیان کرد: همان طور که هر روز به مجوز های کسب اضافه می شود از آن طرف هم به دلیل رکود بازار، خروجی زیادی در این صنف داریم و از سال گذشته بیش از ۲۰۰ واحد صنفی تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه تراکم واحدها در سطح شهر به طور نقطه ای و متغیر است، افزود: با توجه به تراکم نقطه‌ای و متغیر واحدها در سطح شهر، خروجی برای بسیاری از آنها وجود ندارد و معامله ای صورت نمی‌گیرد.

تعداد مشاورین املاک در همدان به صورت افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است

یک مشاور املاک با سابقه نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه تعداد مشاورین املاک در همدان به صورت افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است، تصریح کرد: برای اثبات این ادعا کافی است سری به خیابان‌های اصلی شهر و محلات همدان بزنیم.

وی ادامه داد:  به عنوان مثال در مناطقی مانند پشت باغ ایرانی، جانبازان، گلزار و فرهنگ در هر ۲۰۰ متر یک بنگاه معاملات ملکی فعالیت می‌کند.

این مشاور املاک با تأکید بر اینکه افزایش بنگاه‌های معاملات ملکی سبب افزایش قیمت ملک در همدان شده است، خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از قیمت مسکن در همدان حبابی است که مشاورین املاک به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از مشاور املاکی‌ها یا وارد عرصه ساخت و ساز شده‌اند و یا برخی از بساز و بفروش‌ها خود بنگاه معاملات ملکی دارند، یادآور شد: بساز و بفروش‌های دارای بنگاه به فکر فروش واحد‌ها و املاک خود با بالاترین قیمت هستند و مانع عرضه واحد یا زمین در منطقه تحت مدیریت خود با قیمت مناسب می‌شوند.

این مشاور املاک با بیان اینکه آنها در برخی موارد واسطه‌گری هم می‌کنند، اظهار کرد: اگر واحد یا ملکی با قیمت مناسب به بنگاه سپرده شود، آنها ملک را قولنامه‌ای خریداری می‌کنند و با قیمتی بالاتر بدون پرداخت پول انتقال سند، می‌فروشند.

وی با اشاره به فعالیت گسترده این نوع بنگاه‌ها در سایت دیوار، گفت: آنها مانع ارتباط بین فروشنده و خریدار می‌شوند تا مورد معامله را با قیمت مدنظر خود، بفروشند.

این مشاور املاک بیان کرد: می‌توان با صراحت گفت مافیای مشاورین املاک در همدان باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی شده ‌است.

انتهای پیام/ الف 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان