اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. آذر 1398 - 13:13   |   کد مطلب: 32236
آیت الله محمد هادی تالهی همدانی عارف و عالم برجسته در سال 1279 شمسی در همدان زاده شد و در سن 96 سالگی بر اثر کهولت درگذشت و در باغ بهشت همدان دفن شد.
رشحه عرفانی در خاک عارف خیز همدان

به گزارش صبح الوند، آیت الله محمد هادی تالهی همدانی عارف و عالم برجسته در سال 1279 شمسی در همدان زاده شد و در سن 96 سالگی بر اثر کهولت درگذشت و در باغ بهشت همدان دفن شد.

عالمان عارف پیشه و رشد یافته در مکتب تربیتی اسلام عاشقی را به انسان می آموزند و در روزگاری نه چندان دور، در شهرهای بزرگ و کوچک، در کوچه پس کوچه های صفا و صمیمیت، در معراج مناجات مساجد محله ها، استوانه هایی از علم و حکمت و عرفان در دست ملکوت دادند و ملائکه در محضرشان زانوی ادب زدند.

شیخ محمد هادی تالهی یکی از گوهرهای ناشناخته ای در همدان است که شاگردان زیادی را تربیت کرد.

آیت الله محمد هادی تالهی همدانی عارف و عالم برجسته در سال 1279 شمسی درخانواده ای مذهبی و در منطقه تاریخی جولان همدان زاده شد و در 26 آذرماه 1375 در سن 96 سالگی بر اثر کهولت درگذشت و در باغ بهشت همدان دفن شد. 

پدرش مرتضی تالهی از بزرگان و عالمان برجسته شهر بود  و نزد بزرگانی چون محمد حسن آشتیانی و آیت الله شیخ محمدباقر بهاری  کسب فیض می کرد و همین امر سبب شد شیخ محمد هادی از محضر اسوه های فضیلت کسب فیض کند و شرایط تربیتش در همه ابعاد فراهم شد تا در جوانی سالک فرزانه ای تربیت شود و مورد تجلیل عالمان ربانی چون آیت الله بهجت و سید ابوالحسن اصفهانی قرار گیرد.

شیخ محمد هادی تالهی در اوج مراتب سلوک از زمانه  خود غافل نبود و منزل ایشان ملجا و پناه رزمندگان و بسیجیان بود و با جوانان رابطه تنگاتنگی داشت و همه را دور خودش جمع کرد و مثل خورشیدی در زمان خودش می درخشید و وقتی جوانان به او نزدیک می شدند به طور طبیعی نورانی می شدند .

شیخ محمد هادی تالهی از شاگردان مرحوم آیت الله جلال الدین لطیفی گنبدی بود و بین این دو بزرگوار ارتباط ویژه ای وجود داشت هنگام رحلت ایته الله گنبدی شیخ محمد هادی 48 سال سن داشت و طی این سالها بهره های زیادی از ایشان برده بود.

ازدواج 

یکی از بزرگان آن روز های همدان مجتهدی با تقوا و زاهد به نام آیت الله سید محمد حسین کمالی بود و شیخ محمد هادی که در خانواده ای مذهبی و با علم و تقوا بزرگ شده بود با دختر آیت الله حسینی کمالی ازدواج میکند و پیوند این دو خانواده اصیل کانون علم و تقوا و زمینه ساز پدید آن خانواده ای شد که کانون نور و معنویت است.

عشق به نماز 

حجت الاسلام حاج رضا اسکندری در بیان یکی از خاطرات مرحوم شیخ محمد هادی تالهی میگوید نماز ایشان بسیار نماز عجیبی بود حمد و سوره و اذکار نماز را طوری با حلاوت و لذت قرائت میکردند که این حس به ما شاگردانش منتقل میشد و آنچنان از نماز لذت میبردیم که ساعت ها پس از نماز خواندن پشت سر ایشان اثر معنوی آن در وجود نماز گزاران باقی بود و نماز های جماعت ایشان ابهت و عظمت خاصی داشت و اگر کسی در روز مرتکب معصیتی شده بود به خودش اجازه نمیداد در نماز اقا شرکت کند.

جامعیت علمی 

یکی دیگر از ویژگی های مغفول درباره آیت الله تالهی جامعیت علمی ایشان است که براساس یادداشت های برجای مانده از وی در رشته های مختلف علوم اسلامی به این نتیجه می رسیم که وی  پژوهش های فراوانی داشته اند و در زمینه طب و ریاضیات نیز تبحر داشته اند و از سوی دیگر آیت الله تالهی شخصیتی سلوکی عرفانی داشته و حجم زیادی از آثارش به دعا،اذکار، اوراد و ختومات اختصاص پیدا کرده است.

پسر بزرگ ایشان، محمدحسین، مکتوبات پدر درباره موضوعات اجتماعی، تفسیری، دینی و مذهبی را گردآوری و در مجموعه‌ای 9 جلدی به نام «هادی» ارائه کرده است.

هادی یک، هزار و یک کلام از مکتوبات شیخ محمدهادی تألهی است و طی 193 سند در سال جاری توسط انتشارات نجات قم به دنیای نشر آمده است.

هادی دو، در ولایت علی(ع) و ائمه معصومین نگارش شده و برای نخستین بار در سال 1386 به چاپ رسیده است.

هادی سه در موضوع عقاید دینی، هادی چهار در معرفت نفس، هادی پنج دستورات، هادی شش در مطالب متفرقه، هادی هفت در ادعیه، هادی هشت در نماز و هادی 9 شامل سخنرانی‌های این پیر فرزانه بعد از نمازهای جماعت در مساجد همدان است .

آیت الله تالهی در حوزه علم ورزی متاثر از پدرش آیت الله شیخ مرتضی تالهی است که پدر هم ریشه های عمیق فقهی و اصولی را دارد و هم در مکتب اصیل حکمی فلسفی رشد یافته است. 

آیت الله شیخ محمد هادی تالهی که متاثر از پدر بوده است، برخوردار از اثرات فقهی، اصولی و فلسفی مهم ترین مکاتب علمی شیعه است و از طرفی دارای جامعیت علمی بوده و در همه زمینه های علوم اسلامی آثاری قابل توجه دارد که می توان به مشرب فلسفی، کلامی و تفسیری وی اشاره کرد.

دست نوشته های شیخ محمدهادی تالهی در خصوص اندیشه سیاسی اجتماعی 

مرحوم شیخ محمدهادی تالهی در دست نوشته های متفرقه آورده اند که اسلام ما را به کلمه توحید و توحید کلمه دعوت می کند چرا که منشا همه بدبختی ها و ریشه همه مفاسد در هر دوره نفاق و اختلاف کلمه است بنابراین مسلمانان باید وجودشان مفید و منشا اثر باشد و وقتی میان دو نفر نزاع است اصلاح کنند  و صله ارحام، عیادت بیماران، تشیع جنازه ها، امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند و در جماعات مسلمین حاضر شوند نه اینکه فقط در خانه بنشیند و نماز و دعا بخواندچرا که در اسلام رهبانیت نیست.

مرحوم تالهی اسلام را دین اجتماعی و اعتدال می داند و می گوید: اسلام دینی است اجتماعی و هرگز رویه اش زهد کلی و ترک دنیا نبوده است و همان طور که به آخرت نظر داشته دنیا را نیز مورد توجه قرار داده است و مردم را از انقطاع کلی از دنیا و رهبانیت بازداشته است.

خالی از لطف نیست یکی از سفارشات مرحوم شیخ محمد هادی تالهی را بدانیم.

ایشان می فرمایند: مهمترین چیزی که برای ناطق لازم است این است که بین خود و خدا اخلاق و ملکات خویش را اصلاح کند و در اصلاح ، ابتدا به خود نماید که واعظ پندناپذیر نباشد و بتواند نفوس دیگران نیز اصلاح بکند تا خودش روشن نباشد نمی تواند دیگری را روشن کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان