اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. شهريور 1398 - 13:08   |   کد مطلب: 31732
در سراسر ایران همزمان با سالگرد شهادت امام حسین ( ع) مراسم و آیین‌های خاصی برگزار می‌شود که شهر و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش صبح الوند، نخستین مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) را حضرت زینب (س) در کنار پیکر پاک برادرش و سایر شهدا در کربلا و پس از آن در مسجد کوفه برگزار کرد.

اما بر اساس اسناد تاریخی و مذهبی نخستین مراسم عزاداری که برای امام سوم شیعیان در ایران برگزار شد در سالگشت حادثه عاشورا در زمان حکومت آل بویه بود.

پس از آن این مراسم در حکومت‌های مختلف بسته به اعتقادات حاکم وقت با قدرت یا ضعف برگزار شد و پس از گذشت بیش از هزار و ۴۰۰ سال از آن واقعه همچنان این مراسم سوگواری با شور، شعور و معرفت بیشتر نسبت به دلایل نضهت عاشورا در سراسر ایران برگزار می‌شود.

در این میان هر شهر یا روستایی نیز مراسمی مختص به خود در ماه محرم و به ویژه در دهه ابتدایی آن را دارد.

آیین‌های عاشورایی در همدان

یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان این که مهم‌ترین ویژگی مراسم سوگواری امام حسین (ع) مردمی بودن آن است اظهار داشت: از ابتدای شکلگیری این مراسم در ایران این مراسم به خواست و همت مردم برگزار شده و حکومت‌ها نقشی در آن نداشتند و حتی در برخی دوران برخی حکومت‌ها مخالف و مانع برگزاری این مراسم بودند اما نتوانستند در مقابل شور حسینی مردم ایستادگی کنند.

محمد محقق افزود: برگزاری مراسم سوگواری امام حسین ( ع) و شهدای کربلا بسته به موقعیت جغرافیایی و وضعیت فرهنگی در نقاط مختلف ایران به اشکال مختلفی برگزار می‌شود و هر منطقه آداب و آیین‌های خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: مردم استان همدان نیز از دیرباز آیین‌ها و مراسم خاص خود را در ایام سوگواری امام حسین ( ع) و شهدای کربلا داشتند و حتی در برگزاری این مراسم تفاوت‌هایی در شهرستان‌های استان نیز دیده می‌شود.

وی با بیان این که عمده مراسم سوگواری مردم همدان به صورت تشکیل دسته‌های عزاداری و ذکر مصیبت و مداحی همراه با سینه‌زنی در روز تاسوعا، عاشورا، سوم و اربعین برگزار می‌شود گفت : در هیئت‌های همدان نیز از علم، کتل، بیرق، چهل چراغ، خیمه گاه، گهواره و پرچم استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مراسم ویژه شهر همدان که در ایام محرم برگزار و به صورت خاص به آن پرداخته می‌شود مراسم روز سوم شهادت امام حسین ( ع) است.

وی ادامه داد: هر ساله در این روز هیئت‌های بزرگ شهر همدان کاروانی از شتران به راه می‌اندازند و با ایجاد خیمه‌ انتقال کاروان بازماندگان کربلا به کوفه را به تصویر می‌کشند.

محقق تصریح کرد: در شهر مریانج همدان نیز از ابتدای محرم مراسم تعزیه خوانی برگزار می‌شود که این مراسم به دلیل قدمت و اهمیت آن ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به این که نماز ظهر عاشورا نیز با شکوه خاصی در شهر همدان و در دیگر نقاط استان برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: مراسم شام غریبان و سقاخوانی به یاد سقای کربلا از دیگر آیین‌های ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل ( ع) در همدان است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که برخی بدعت‌هایی که ریشه در خرافه دارند در مراسم سوگواری امام حسین ( ع) در یک قرن اخیر ریشه دوانده گفت: از این بدعت‌های غلط می‌توان به قمه‌زنی اشاره کرد که به درستی در سال‌های اخیر با آن برخورد می‌شود.

محقق اظهار داشت: در گذشته‌های دور که هنوز هیئت‌های عزاداری به شکل امروزی تشکیل نشده بودند مردم در روز عاشورا نذوراتی مثل شیر، خرما و چای پخش می‌کردند.

وی افزود: برخی از خانواده‌ها نیز جمع می‌شدند و با قربانی کردن گوسفند آبگوشت نذری تهیه می‌کردند.

وی عنوان کرد: با تشکیل هیئت‌های مذهبی نذورات مردم به سمت این هیئت‌ها سرازیر شد و در ظهر عاشورا با استفاده از نذورات مردم به صورت گسترده در بین عزاداران حسینی غذا پخش می‌شود.

وی تصریح کرد: در شهر همدان در روز عاشورا در بیشتر هیئت‌ها خورشت قیمه طبخ می‌شود و برخی هیئت‌های کوچکتر آبگوشت و قرمه سبزی طبخ می‌کنند.

انتهای پیام/ا

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان