اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. مرداد 1398 - 8:28   |   کد مطلب: 31446
ورزش‌های گروهی به ویژه رشته‌های توپی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال در استان همدان با افت فاحشی مواجه شده که کارشناسان دلیل آن را عدم برخورداری ورزش استان از حامی مالی و مدیریت برنامه محور ذکر می‌کنند.
افت ورزش‌های گروهی همدان در نبود حامی مالی و مدیریت برنامه محور

به گزارش صبح الوند،  نزدیک به یک دهه است که ورزش‌های گروهی در استان همدان به ویژه رشته‌های توپی همچون والیبال، بسکتبال، فوتبال و هندبال با افت محسوسی مواجه شده و عرصه رقابت را در سطح کشور به استان‌های دیگر واگذار کرده است.

همدان مدت‌هاست در سطح اول لیگ‌های والیبال، بسکتبال، فوتبال و هندبال نماینده‌ای ندارد و در مسابقات قهرمانی کشور نیز در این رشته‌ها نتایج ضعیفی کسب می‌کند و این در حالی است که استان همدان در این رشته‌ها در دهه ۸۰ در سطح کشور مطرح بود و علاوه بر بهره بردن از تیم‌های پرقدرت در لیگ‌های حرفه‌ای، ورزشکارانی را نیز به تیم‌های ملی معرفی می‌کرد.

اما دلیل ناکامی ورزش همدان در ورزش‌های گروهی و توپی در دهه ۹۰ چیست؟

‌والیبال همدان بدون پشیبان مالی

والیبال استان همدان در دهه ۵۰ و ۶۰ یکی از قدرت‌های بلامنازع کشور بود و در آن سال‌ها بارها در مسابقات والیبال قهرمانی کشور صاحب عنوان شد، اما به یکباره والیبال همدان دچار افت فاحشی شد؛ چنان که مدت‌ها از سطح اول والیبال کشور دور بود؛ امادر سال ۸۶ با سرمایه گذاری شهرداری همدان والیبال همدان دوباره احیا شد و در لیگ برتر حریفان بزرگی چون پیکان و سایپا را مغلوب می‌کرد. این تیم در اولین سال حضورش در لیگ برتر با اتکا به بازیکنانی بومی به مقام پنجم دست یافت. در سال ۸۷ نیز تیم والیبال شهرداری با وجود مشکلات مالی شدید در لیگ برتر حاضر شد، اما نتوانست مانند دوره گذشته قدرتمند ظاهر شود. سال ۸۷ آخرین سال حمایت شهرداری از والیبال همدان بود و با کنار رفتن چتر حمایتی این نهاد عمومی غیر دولتی تیم والیبال شهرداری همدان منحل شد. با انحلال این تیم مسوولان هیات والیبال همدان به رایزنی با شرکت مخابرات استان پرداختند و مدیران این شرکت را راضی به تیمداری در لیگ دسته اول کردند. در سال ۸۸ تیم والیبال مخابرات همدان با قهرمانی در لیگ دسته اول به مسابقات لیگ برتر راه پیدا کرد تا بار دیگر توانایی والیبال همدان برای همگان عیان شود؛ اما با تغییر تحول در راس مدیریت شرکت مخابرات مدیران جدید علاقه‌ای به تیمداری در ورزش نشان ندادند و تیم مخابرات هم که با اتکا به بازیکنان و مربیان بومی جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورده بود منحل شد.

در دهه ۹۰ نیز تیم اتحاد جوان از استان همدان در لیگ دسته اول حاضر شد، اما به دلیل عدم حمایت مسوولان استان و متولیان هیئت بازیکنان اصلی تیم در آخرین بازی خود که حکم مرگ و زندگی را داشت حاضر نشدند و این تیم از صعود به لیگ برتر بازماند و منحل شد.

از سرمایه گذار بخش خصوصی در ورزش همدان حمایت نمی‌شود

یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در والیبال همدان با بیان این که ورزش‌های توپی از جمله والیبال نیاز به حامی مالی دارد اظهار داشت: والیبال همدان هر وقت حامی مالی داشته عیار خود را در کشور نشان داده است.

عادل لقمانیان افزود: تیم اتحاد جوان تیمی متشکل از ورزشکاران و مربیان بومی بود، اما به دلیل نداشتن پشتوانه قوی این تیم از صعود به لیگ برتر بازماند و بعدها منحل شد.

وی که امسال به عنوان سرمایه گذار در والیبال کردستان حاضر شده عنوان کرد: متاسفانه برای معدود فعالان بخش خصوصی که می‌خواهند در ورزش‌های تیمی استان سرمایه گذاری و به عنوان حامی مالی ورود کنند شرایط مهیا نیست.

لقمانیان تصریح کرد: برای ورود بخش خصوصی باید راه را تسهیل کرد نه این که سنگ جلوی پای بخش خصوصی گذاست.

وی بیان کرد: برخلاف استان همدان مسوولان کردستان از بخش خصوصی حمایت می‌کنند و به همین دلیل من برخلاف میلم به عنوان یک همدانی ترجیح دادم در فصل گذشته در والیبال کردستان سرمایه گذاری کنم.

بسکتبال همدان برای حضور در لیگ بودجه میلیاردی می‌خواهد

بسکتبال همدان نیز نزدیک به ۱۳ سال است که از سطح اول لیگ باشگاه‌های کشور دور مانده.

در سال‌های ۸۳ و ۸۴ بسکتبال همدان با حمایت شرکت فرآورده‌های لبنی پگاه در لیگ برتر صاحب تیم شد. تیم بسکتبال پگاه همدان با قرار گرفتن در بین ۸ تیم برتر مسابقات در حضور تیم‌هایی قدرتمندی که از بازیکنان شاخص خارجی بهره می‌بردند بخشی از توانایی بسکتبال همدان را به رخ کشاند. این تیم به یکی از دلمشغولی‌های مهم جوانان همدانی تبدیل شده بود و از هر مسابقه پگاه در همدان بیش از ۳ هزارنفر استقبال می‌کردند، اما عمر بسکتبال همدان نیز در لیگ برتر کوتاه بود و پس از دو سال مدیران این شرکت لبنی اعلام کردند که قصد تیمداری در رشته بسکتبال را ندارند و از سوی دیگر حامی مالی دیگری نیز در استان پیدا نشد تا امتیاز این تیم را خریداری کند؛ تا به این ترتیب بسکتبال همدان نیز از سطح اول این رشته ورزشی به مدت ۱۰ سال دور بماند.

با توجه به منابع مالی که هیات بسکتبال همدان در اختیار دارد و از داشتن حامی مالی نیز محروم است این رشته ورزشی هم در فصل جاری تیمی در لیگ برتر یا دسته اول نخواهد داشت.

رییس هیئت بسکتبال استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، اظهار داشت: در عقب ماندن ورزش های توپی در استان همدان دلایل مختلفی دخیل هستند که از مهمترین آنها می‌توان به نبود اسپانسر اشاره کرد .

پرویز ریحانی با بیان این که استان همدان دارای بازیکنان خوبی در رشته های توپی است و بازیکنان بسیاری داریم که در حال حاضر در استان‌های دیگر و تیم‌های غیر بومی کار می کنند گفت: اما در همدان حامی مالی نداریم و اگر برای تیمی هزینه نشود آن تیم به افتخاری دست نمی‌یابد.

وی با اشاره به سقوط تیم پاس به لیگ دسته دوم و سوم عنوان کرد: ویترین تیم‌های ورزشی همدان تیم پاس بود که در لیگ برتر حضور داشت اما به دلیل نبود منابع مالی مشخص به این روز افتاد و باعث سقوط ورزش یک استان شد .

ریحانی تصریح کرد: در استان همدان اصلا اسپانسری وجود ندارد و صحبت در مورد اسپانسر معنایی ندارد .

وی با اشاره به رشد رشته های انفرادی در همدان بیان کرد: رشته های انفرادی موفق تر هستند چرا که به هر طریقی در مسابقات شرکت می کنند و هزینه شرکت در مسابقات در این رشته‌ها به اندازه رشته‌های توپی بالا نیست .

ریحانی تاکید کرد: تیم‌های ورزشی وقتی در لیگ کشوری حضور دارند با مشکلات زیادی روبرو هستند و باید حتما حمایت مالی شوند اما اسپانسری نیست که از تیم های همدان حمایت کند.

وی افزود: شرکت یک تیم بسکتبال در لیگ دسته اول در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه دارد که با شرایط اقتصادی استان امکان داشتن نماینده در این لیگ وجود ندارد .

ریحانی عنوان کرد: استان همدان باید از شرکت‌ها و افرادی که می‌توانند حمایت کنند بهره ببرد. مثلا شرکت سحر همدان می تواند یک اسپانسر قوی برای تیم‌های ورزشی باشد و در عوض از پرداخت مالیات سالیانه معاف شود .

فوتبال همدان محروم از مدیریت برنامه محور

داستان حضور نمایندگان فوتبال همدان در لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر و مشکلات مالی آن کمی متفاوت از رشته‌هایی چون والیبال و بسکتبال است. فوتبال همدان بعد از دهه ۶۰ در سطح اول فوتبال کشور حضور نداشت تا آنکه با منع شدن نیروی انتظامی از فعالیت در ورزش حرفه‌ای مدیران این نیرو امتیاز تیم پاس را به صد هزار شهید استان هبه کردند تا فوتبال همدان برای اولین بار در لیگ برتر صاحب تیم شود. اگر چه خیلی‌ها مخالف این انتقال بودند و اعتقاد داشتند استان همدان با توجه به نداشتن حامی مالی قوی و همچنین نداشتن زیرساخت‌های مرتبط با رشته فوتبال از پس تیمداری در لیگ برتر برنمی‌آید؛ با این حال نظر به آن که از یک سو در دو سال اول فعالیت پاس در همدان این تیم می‌توانست از بازیکنان سرباز استفاده کند و از سوی دیگر نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان در ابتدا با تزریق برخی منابع دولتیبه طور تمام قد از این تیم حمایت می‌کردند تیم پاس در دو سال اول فعالیت خود در همدان نتایج خوبی گرفت؛ اما پس از آن که این تیم از جذب بازیکن سرباز منع شد و برخی از مسوولان نظارتی نیز نسبت به منابع دولتی این باشگاه حساس شدند این تیم برای بستن قرارداد با بازیکنان و مربیان دچار مشکل شد و در دوره دهم لیگ برتر با افتی چشمگیر به دسته پایین‌تر سقوط کرد و پس از حضور در لیگ دسته اول تجربه حضور در لیگ دسته دوم و سقوط به دسته سوم را هم تجربه کرد و در حال حاضر در دسته دوم فعالیت می‌کند.

وضعیت الوند نیز اسفبارتر از پاس بود و این تیم پس از تجربه حصور در لیگ دسته اول منحل شد.

تیم شهرداری نیز با اتکا به منابع این ارگان چند سالی است که در لیگ دسته دوم حضور دارد و حتی در ۲ فصل پیش تا آستانه صعود به لیگ دسته اول پیش. رفت اما در فصل گذشته برای ماندن در لیگ دسته دوم می‌جنگید.

یکی از پیشکسوتان فوتبال همدان در گفت وگو با خبرنگار عصرهمدان، اظهار داشت: فوتبال همدان با حضور پاس جان گرفت اما با سقوط این تیم به دسته‌های پایین‌تر مجددا دچار افت شد.

امید معمارزاده افزود: پاس برخلاف سایر تیم‌های استان در رشته‌های دیگر، از حمایت مالی خوبی برخوردار بود و سالانه به طور میانگین ۵ تا ۷ میلیارد تومن برای پاس هزینه می‌شد.

وی با اشاره به این که پاس در سال‌های ابتدایی حضورش در همدان مشکل مالی نداشت گفت: این تیم به دلیل عدم مدیریت مناسب به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرد و به همین دلیل نیز از صعود به دسته بالاتر بازمانده.

عضو اسبق تیم ملی جوانان تصریح کرد: با توجه به این که پاس در سطح اول فوتبال کشور حضور ندارد و برد خبری و تبلیغاتی خود را از دست داده در سال‌های اخیر آنطور که باید از سوی مسئولان استان و متولیان ورزش همدان حمایت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: چند تیم فوتبال در استان همدان از جمله ذوب فلزات، تالار وحدت و تیمی از نهاوند با حمایت بخش خصوصی در لیگ دسته سوم و لیگ‌های استانی حضور دارند اما قدرت حامیان مالی این تیم‌ها به اندازه‌ای نیست که توان حضور در لیگ دسته اول یا برتر را داشته باشند.

معمارزاده تصریح کرد: فوتبال همدان برای رسیدن به لیگ برتر نیاز به یک حامی مالی قدرتمند دارد و چون صنایع بزرگی مانند فولاد یا سایپا در همدان فعال نیستند بعید است فوتبال همدان ممددا در سطح اول فوتبال کشور حاضر شود.

گفتنی است برای اطلاع از دلایل عدم موفقیت ورزش استان در رشته‌های گروهی و توپی بارها با مدیرکل ورزش و جوانان استان تماس گرفتیم اما محسن جهانشیر هر بار به دلیلی از پاسخگویی به خبرنگار عصرهمدان طفره رفت.

 

محبوبه اکبری

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان