اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. مرداد 1398 - 18:24   |   کد مطلب: 31445
در فصل تابستان خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس با مشکلاتی مواجهند و برخی مدارس در هنگام ثبت خواسته‌های نامتعارفی دارند اما مدیرکل آموزش و پرورش همدان وعده داده است تیم‌های ارزیابی بر عملکرد مدیران مدارس نظارت می‌کنند.
با پایان سال تحصیلی و آغاز فصل تابستان اینگونه به نظر می‌رسد که پدر و مادرها پس از یک دوره ۹ ماهه پرمشقت و سخت، و کلنجار با فرزندان بازیگوش خود برای درس خواندن و نگرانی برای امتحانات پایان سال، می‌توانند با خیال آسوده به کارهای خود بپردازند، غافل از این که یک چالش بزرگ و سخت پیش‌رو دارند که آن هم ثبت نام فرزندشان برای سال تحصیلی جدید است.  جدا از دردسرهای پیدا کردن یک مدرسه خوب که علاوه بر نزدیکی به محل سکونت، هم از معلمان و مدیران کارآمدی برخوردار باشد و هم جای خالی برای ثبت نام داشته باشد، تعرفه بالای ثبت

به گزارش صبح الوند، با پایان سال تحصیلی و آغاز فصل تابستان اینگونه به نظر می‌رسد که پدر و مادرها پس از یک دوره ۹ ماهه پرمشقت و سخت، و کلنجار با فرزندان بازیگوش خود برای درس خواندن و نگرانی برای امتحانات پایان سال، می‌توانند با خیال آسوده به کارهای خود بپردازند، غافل از این که یک چالش بزرگ و سخت پیش‌رو دارند که آن هم ثبت نام فرزندشان برای سال تحصیلی جدید است.

جدا از دردسرهای پیدا کردن یک مدرسه خوب که علاوه بر نزدیکی به محل سکونت، هم از معلمان و مدیران کارآمدی برخوردار باشد و هم جای خالی برای ثبت نام داشته باشد، تعرفه بالای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی و اخذ وجه از والدین به بهانه‌های مختلف در طول سال و نیز مشکلات زیرساختی مدارس دولتی و کسب وجه به بهانه کمک به مدرسه در زمان ثبت نام از جمله مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت نام است.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و دولت باید شرایط تحصیل رایگان دانش آموزان رو فراهم کند؛ با اینحال در یکی، دو دهه اخیر مدارس دولتی به انحای مختلف از خانواده‌ها طلب پول می‌کنند و بر تعرفه مدارس غیرانتفاعی نیز چندان نظارت نمی‌شود و این مدارس به بهانه‌های مختلف چندین برابر تعرفه تعیین شده از اولیا طلب وجه می‌کنند.

شرط و شروط مدارس برای ثبت نام

مریم شمشیری که ۳ فرزند وی به ترتیب در کلاس ششم، هشتم و دوازدهم تحصیل می‌کند در رابطه با مشکلات ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی همدان به خبرنگار صبح الوند گفت: متاسفانه برخی مدارس برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان شرط تعیین می‌کنند و این کار خانواده‌ها را دشوار کرده است.

وی افزود: برخی از مدارس برای ثبت نام پیشنهاد خرید وسایل مدرسه از جمله وسایل آزمایشگاه را می‌دهند یا می‌گویند این مقدار پول را به عنوان کمک به مدرسه بدهید.

شمشیری عنوان کرد: با گران شدن قیمت لوازم التحریر و کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی و افزایش نرخ تورم و ده‌ها مشکلات ریز و درشت دیگر، ثبت‌نام فرزندان اقشار کم درآمد هم در مدارس به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که مدیران برخی مدارس می‌گویند سه سال است که هیچ کمکی از سوی دولت تحت عنوان “سرانه” به مدارس دولتی پرداخت نشده تصریح کرد: مدرسه‌ای که سال قبل یکی از پسرانم در آن تحصیل می‌کرد، حتی توان تأمین مخارج و هزینه تجهیزات مورد نیاز را نداشت و به همین دلیل شروطی را برای ثبت‌نام تعیین کرده بودند و بارها در طول سال به بهانه‌های مختلف از ما طلب وجه کردند.

کاسبی با کلاس‌های کمک درسی

احمد فاطمی پدر ۲ فرزند در مقاطع تحصیلی هشتم و یازدهم در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند اظهار داست: مدارس دولتی و غیر دولتی به بهانه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و کنکور ارقام قابل توجهی از خانواده‌ها اخذ می‌کنند.

وی افزود: کلاس‌های کنکور و فوق‌‌برنامه در این مدارس به یک کاسبی پرسود تبدیل شده است و در برخی از مدارس غیرانتفاعی برای تهیه کتاب از یک انتشاراتی خاص خانواده‌ها را تحت فشار می‌گذارند.

فاطمی با بیان این که تعرفه مدارس غیرانتفاعی در مقاطع مختلف مشخص است تصریح کرد: اما در طول سال مدیران این مدارس به بهانه‌های مختلف از جمله سرویس، کلاس فوق برنامه، خرید کتاب، برگزاری اردوی علمی مقادیری را از خانواده‌ها طلب می‌کنند که سر جمعشان از تعرفه تعیین شده چندین برابر بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها به دلیل آن که مشکلی برای فرزندشان پیش نیاید یا مجبور نشوند فرزند خود را از دوستان همکلاسی‌هایش جدا کنند به این خواسته‌های نامتعارف مدیران تن می‌دهند.

فاطمی تاکید کرد: به همین دلیل این وظیفه اداره کل اموزش و پرورش است که بازرسان خود را به این مدارس بفرستد و رفتارهای غیرقانونی مدیران برخی از مدارس غیردولتی را رصد و با آنها برخورد کند.

بر عملکرد مدارس در فصل ثبت نام نظارت می‌شود

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان، در رابطه با پرداخت شهریه در مدارس دولتی و تعرفه مدارس غیر انتفاعی گفت: مدارس دولتی فقط موظف به دریافت وجه بابت پول کتاب و بیمه هستند و نباید وجهی بابت ثبت نام دریافت کنند.

محمد پور داود ادامه داد: البته از والدینی که در هزینه‌ها و کمک به مدرسه مشارکت دارند استقبال می‌کنیم اما الزام و اجباری برای پرداخت وجه در مدارس دولتی وجود ندارد .

وی عنوان کرد: در مدارس غیر انتفاعی نیز مثل هر سال براساس تعرفه‌های تعیین شده شهریه ثبت نام مشخص می‌شود .

پورداود با اشاره به سطح کیفی و امکانات مدارس گفت؛ در مدارس غیرانتفاعی با توجه به سطح کیفی و امکاناتی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد شهریه ها متغیر و با هم فرق دارند .

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: در همدان یک سری مدارس خاص داریم مثل مدارس شاهد و تیزهوشان و نمونه دولتی که شهریه خاص خود را دارند. البته تخفیف نیز شامل این مدارس می شود .

وی ادامه داد: در مدارس دولتی خانواده‌ها ملزم به پرداخت پول بیمه و کتاب هستند البته به این معنا نیست که دانش آموزی بخاطر پرداخت نکردن این هزینه‌ها از تحصیل بازبماند.

پورداود تاکید کرد: آموزش و پرورش همیشه نقش حمایتی در تعلیم و تربیت داشته و سعی در برقراری عدالت آموزشی دارد .

وی با اعلام این که ۲۸۷ هزار دانش آموزی که در سطح استان همدان تحصیل می‌کنند، جملگی در اولویت آموزش قرار دارند و هدف ما آموزش آنها در سطح کیفی و کمی بالاست .

پورداود با اشاره به این که متاسفانه مدیران و فرهنگیان ما خیلی اوقات مظلوم واقع می شوند گفت: در سال گذشته دانش آموزان زیادی را داشتیم که توسط مدیران شناسایی و مایحتاج آنها تهیه شده و در اختیارشان قرار گرفته است .

مدیر کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: مدارس عادی معمولا سرانه پایینی دارند که اولیا معمولا در طول سال داوطلبانه و بدون اجبار کمک می کنند.

وی عنوان کرد: دستگاه پز در مدارس وجود دارد و برای پرداخت مواردی که ذکر شد از آن‌ها استفاده می شود‌ .

پورداود تصریح کرد: نظارت برمدارس به خصوص در این ایام، به طور متناوب توسط گروه‌های مختلف ارزیابی عملکرد در سطح استان و شهرستان‌ها صورت می‌گیرد و حتی خودم به شخصه در مدارس حضور پیدا می‌کنم و معاونین آموزشی نیز در این نظارت همراه ما هستند.

محبوبه اکبری

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان