اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1398 - 12:19   |   کد مطلب: 31015
برنامه‌ مناسبی برای مدیریت اقلام ضروری مردم در ماه مهمانی خدا وجود دارد؟
سایه بی‌تدبیری بر بازار ماه مبارک رمضان/ صادرات بی‌موقع قیمت خرما را نجومی کرد
رمضان رسیده است اما قیمت های اقلام ضروری همچون خرما به دلیل تصمیمات کوتاه مدت مسئولان برای پر کردن چاله چوله هاای اقتصادی کشور و صادرات بی رویه این محصول رو به افزایش است و تنها نتیجه این تصمیمات فشار بر مردم است.

به گزارش صبح الوند، این روزها و در آستانه ماه مبارک رمضان  هزینه های سرسام آور و گرانی های اقلام مصرفی، افزایش نجومی قیمت ها و عدم نظارت بر بازار حسابی موجب گله‌مندی مردم از مسئولین شده است.

 

قیمت خرما، شکر، قند و ... علاوه بر کمبود، افزایش قابل توجهی داشته است، خریداران به شدت از ناتوانی در خرید این اقلام مصرفی علی الخصوص خرما سخن می‌گویند.

 

در بازار با خریداران و فروشندگان که هم کلام می‌شویم همه از وضعیت موجود و افزایش نجومی قیمت ها ناراضی و گله مند هستند.

 

با مردی میانسالی که قصد خرید خرما دارد صحبت می کنم و میگوید: این افزایش غیر متعارف قیمت خرما باید مهار شود چون بسیاری از مردم قدرت خرید نخواهند داشت.

 

خریدار دیگری می گوید: قیمت خرما آنقدر بالا رفته که برای مراسم ختم و پنجشنبه های آخر هفته هم نمی توانم بخرم و این وضعیت اصلا قابل قبول نیست، هرکس هر چه دلش میخواهد قیمت را تعیین می کند.

 

 در راسته حسین خانی با فروشندگان عمده که صحبت می کنم دلیل افزایش قیمت خرما را احتکار، وجود دلال در بازار خرما و صادرات آن به کشورهای همسایه می دانند.

 

*فروشنده خرما: امسال سال کاسبی برای فروشندگان خرما نبود

روشن ایرانپور یکی از عمده فروشان خرما در راسته حسین خانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه خرمای مضافتی به صورت عمده کیلیویی 28 هزار تومان و خرمای شیراز کیلویی 15 هزار تومان به فروش می رسد به تشریح کامل دلایل گرانی خرما پرداخت و گفت:دلایل افزایش قیمت خرما مسایل مختلفی می باشد که یکی از مهمترین  انها صادرات خرما به کشورهای های همسایه با قیمتی بالا برای پر کردن چاله چوله های اقتصادی کشور بود.

 

 

وی ادامه داد: موضوع دیگربحث تحریم و اثر بر قیمت کارتن خرما بود و دیگری بحث  هزینه های حمل و نقل بود به طور مثال اگر قبلا 700 هزار تومان کرایه پرداخت می کردم امسال به 2 میلیون رسیده است و رانندگان بهانه گران شدن قیمت لاستیک خودرو را می آورند .

 

این فروشنده خرما دلیل دیگر گرانی قیمت خرما را وجود دلال ها و واسطه ها دانست و ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سو مدیریت در مصرف بود و متاسفانه مردم با گران شدن قیمت خرما بیشتر از نیاز خودشان شروع به خرید کردند و عدم تناسب یین عرضه و تقاضا بیشتر شد.

 

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خرما فرارسیدن ماه مبارک رمضان بود که متاسفانه اکثر کسانی که بار داشتند بارشان را نگه داشته بوند تا در ماه رمضان با قیمت مناسبتری بفروشند.

 

وی در پایان با بیان اینکه امسال سال کاسبی برای ما خرمافروشان نبود گفت:  ما همان سود سالهای قبل را میبریم با وجود اینکه پول بیشتری سرمایه گذاری کرده ایم  و متاسفانه دولت در این خصوص هیچ نظارتی ندارد و به حالش خودش واگذار کرده است.

 

*رییس اتحادیه خواروبار فروشان استان: صادرات خرما از دلایل افزایش قیمت خرما

 در ادامه گفتگویی با رییس اتحادیه خواروبار فروشان استان همدان انجام دادیم، مجید توقیری در خصوص دلایل گرانی خرما  به خبرنگار ما گفت: دلایلی همچون  نرخ دلار، نرخ کارتن، بالا رفتن دستمزد کارگران،  هزینه های بیمه، پایین بودن قیمت دلار در کشورهای همسایه نسبت به ایران سبب شده که  قیمت خرما در بازار افزایش یابد.

 

وی در ادامه نیز صادرات بی رویه خرما را باعث افزایش قیمت خرما دانست و عنوان کرد: خرما را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند و کمبود آن باعث شده که گران شود.

 

رئیس اتحادیه خواربارفروشان همدان بالا رفتن کرایه حمل را هم در افزایش قیمت خرما موثر دانست و با اشاره به نقش دلال در این بازار افزود: دلال در این بازار نقشی ندارد چون خرمایی وجود ندارد که دلال وجود داشته باشد.

 

توقیری با بیان اینکه ما اعتقاد داریم جنس باید زیاد باشد تا بتوانیم کاری بکنیم افزود: امیدواریم سال آینده با هماهنگی دولت اجازه صادرات بی رویه را ندهیم.

 

توقیری با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و احتمال افزایش قیمت خرماگفت: اگر قند و شکر در بازار بیشتر باشد ما شاهد افزایش قیمت خرما نخواهیم بود.

 

 

*مدیر کل تعزیزات حکومتی استان: هیچ تعارفی با واحدهای گران فروش نداریم

علیرضا حسن پور مدیر کل تعزیزات حکومتی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نظارت بر قیمت اقلام ضروری را از نهم اردیبهشت ماه اغاز کرده ایم، گفت: ماتیم بازرسی ای متشکل از نمایندگان سازمان صنعت و معدن، اصناف، مرکز بهداشت و ...تشکیل داده ایم.

 

وی افزود:  در گشت و بازرسی ها هر جا که بازرسان تشخیص دهند افزایش قیمتی رخ داده است در همانجا پرونده تشکیل و با بحث گران فروشی برخورد خواهند کرد.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به طرح ابتکاری تعزیزات همدان در رابطه با واحدهای صنفی که تخلفات عمده ای دارند گفت: همانطور که در ایام نوروز مشاهده کردید ما با هیچ واحد صنفی تعارفی نداریم و اگر تخلفی ببینیم  با آن برخورد خواهیم کرد.

 

وی در پایان تاکید کرد: هر واحد صنفی  تاثیرگذار در بازار که تخلفی داشته باشد در صورت لزوم با نصب پلاکارت تعطیل خواهیم کرد و این دستور را به همه شعب ابلاغ کرده ایم

 

حسن پور در پایان گفت: از مردم میخواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گران فروشی  مراتب را به تلفن گویای 124 اطلاع دهند.

 

به گزارش صبح الوند، همانطور که درگزارش شرح داده شد یکی از دلایل عمده افزایش قیمت خرما در بازار صادرات آن است. آیا واقعا دولت برای تامین ارز کشور راه حلی دیگر نداشته است که  راهی را انتخاب کرده است که در نهایت به مردم فشار بیاید و موضوع  مهم دیگر وجود دلال ها است که به حال خود رها شده اند گرچه بین صحبت های رییس اتحادیه خواروبارفروشان و فروشندگان تناقضی در این خصوص وجود داشت اما تا کی باید شاهد دجود این دلال ها در بازار باشیم که هم حق کشاورز هم مردم و هم فروشنده را ضایع می کنند

آیا نمیشد زودتر از این برای تهیه قوت غالب مردم ایران در ماه مبارک رمضان تدبیری اندیشیده میشد ایا درست است خرمایی که قبلا کیلیویی 7 هزار تومان به فروش میرسید هم اکنون 28 هزار تومان خریداری شود .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان