اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. شهريور 1397 - 10:29   |   کد مطلب: 29841
هيات قديمي مسلم بن عقيل محله كلپا همدان با برگزاري تعزيه خواني و مستند اجرا كردن واقعه عاشورا شوري حسيني به اين محله بخشيده است.

به گزارش صبح الوند، ماه محرم فرا رسيده است وما شاهد برگرازي هيات ها و تكيه هاي مختلف در سطح شهر هستيم، محله كلپا يكي از محله هاي قديمي همدان هست كه هيات مسلم بن عقيل اين محله حدود 5 سالي است كه اقدام به برگزاري نمايشگاه عاشورايي كرده است بر ان شديم تا از نزديك با حال و هواي نمايشگاه و خادمين الحسين (ع) اشنا شويم.

 

 

*عضو هيات: تنها هدف ما اشنا سازي نسل جديد با فرهنگ عاشورايي است

وارد محوطه كه ميشوي به خوبي صحنه عاشورا برايت تداعي ميشود خيمه ها ،تله زينبيه و.. همگي بيان كننده واقعه عاشورا بودند . بر آن شديم تا با يكي از اعضاي هيات به گفتگو بنشينيم ، امين قانعي سرشت كه 33 سال ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ايام محرم  به بيان تاريخچه اي ازهیات مسلم بن عقيل محله كلپا همدان پرداخت و گفت: هيات مسلم بن عقیل ، محله کلپا قدمتي 70 ساله دارد وحدود 5 سال است که در این محله جوانان و بزرگترهای محل نمایشگاه عاشورایی با این محیطی که میبینید دایر می کنند .

 

اين خادم الحسين(ع) ادامه داد: در سالهای قبل فقط مراسم اول محرم درداخل مسجد برگزار میشد ولی هم اکنون در کنار آن  نمایشگاه عاشورایی و حجاب و عفاف راداریم و 4 شب به علاوه روز عاشورا مراسم تعزیه خوانی برگزار میکنیم.

 

وی هدف از این نمایشگاه را اشاعه فرهنگ عاشورايي دانست و گفت: اين كار سب ميشودكودكان ونوجواناني كه زياد با فرهنگ عاشورا اشنايي ندارند از نزديك دردل حادثه قرار گيرند و متوجه شوند كه امام حسين (ع) براي چه شهيد شد و اينكه ما مي گوييم ايشان برای نماز شهید شد هدف از نمازش بود و مگرنمیدانست شهید میشود پس چرا رفتند.

 

 

قانعي سرشت  بيان كرد: تاسيبس نمايشگاه رااز يك ماه قبل از محرم اغاز و تمام مجوزها را از  ارگان ها گرفته ايم اما بيشتر هزينه هيات از كمك هاي مردمي تهيه ميشود.

 

وي با بيان اينكه استقبال مردم  از نمايشگاه عاشورايي بسيار عالي است گفت: سال اول که اين كار را شروع كرديم سختی های زیادی داشتیم و از لحاظ هزینه و بودجه در مضیقه بویم اما مردم کمک کردند و اين كار ادامه دار شد.

 

اين خادم الحسين(ع) ادامه داد: اين كار سال گذشته حدود 10 ميليون تومان خرج داشت و ما حمايت چنداني از ارگانهاي مختلف نديديم.

 

وي تصريح كرد: اصل موضوع توسط مردم انجام شده و کاري مردمی است   و هر كس با توجه به وسعش كمك كرده است به عنوان مثال روز گذشته يك دختربچه اي كه  500 تومان در دست داشت و ميخواست بستني بخرد وقتي ما را ديد اين پول را به هيات كمك كرد و گفت مي خواهم به امام حسين(ع) كمك كنم و اين تمام هستي آن بچه بود و براي ما واقعا ارزش داشت.

 

 

قانعي سرشت  اظهار كرد: سال گذشته بيش از 5 هزار نفر در به اينجا آمده بودند و به ما اين توان را دادند كه براي امسال هم اين كار را ادامه دهيم.

 

*تعزيه خواني همراه با تئاتر را  ادغام كرده ايم

وي در ادامه به بيان نكات مثبت تعزيه خواني پرداخت و گفت: تعزیه خوانی هاي زمان قدیم با شعر خواند ميشد اما خیلی افراد سن پایین متوجه نمی شدند که چه مي گويند، ما تقریبا یک تعزیه خوانی همراه با تئاتر را ادغام کردیم یعنی حرف زدن و گویش انها خیلی راحت و روان است که همه افراد در هر سنی و هر مقطعی كه سواد دارد متوجه میشوند .

 

اين خادم الحسين(ع) ادامه داد: اعضاي گروه تعزیه کسانی هستند که سالهای سال تو گروهای مختلف بودند و چندسالی هم هست كه در هیا ت ما هستند و بیش از 20 روز است كه به كارگرداني اقای فروزش در اين مكان تمرين مي كنند.

 

*كار ما در قبال كار شهداي مدافع حرم هيچ است

وي در پاسخ به خبرنگار ما كه چه چيزي سبب شده است دست از كار و زندگي خود كشيده و شبانه روز به امام حسين(ع) خدمت كنيد گفت:شهدای مدافع حرم همه زندگیشان را گذاشتند رفتند ما در برابر انها هيچ هستيم و ارادت زيادي كه به امام حسين(ع) داريم سبب شده دست از كار و زندگي خود كشيده و صادقانه خادم الحسين (ع) باشيم.

 

 

 *كسبه محل: اجراي تعزيه خواني جوانان را با واقعه عاشورا آشنا ميكند

در ادامه گفتگويي با اهالي و كسبه محل داشتيم تا از ميزان تاثير گذاري اين هيات بر انها مطلع شويم

 

علي زماني ازكسبه محل كه مغازه لبنياتي داشت با بيان اينكه اين هيات حدود 5 سال است كه تعزيه برگزار ميكند گفت: در طي اين 5 سال اثرگذاري اين هيات بر روي جوانها را به خوبي ديده ام.

 

 

اين كسبه محله كلپا بيان كرد: به طور حتم تعزيه و اجراي مستند واقعه عاشورا بسيار موثرتر خواهد بود.

 

*اهالي محل:بدعت هاي غلط در عزاداري امام حسين(ع) را حذف كنيم

داخل محله در حال گذربوديم كه پيرمردي كه لباس مشكي به تن داشت و در حال صحبت با يكي از كسبه محل بود نظرم را جلب كرد.

 

 

محمدتقي مبين يكي از اهالي محله كلپا كه خود هم خادم الحسين(ع) و جز سخنوران هيات ثارالله همدان در چهارراه چمن است گفت: بنده از 4 سالگي خادم الحسين(ع) هستم و پدرم هم در اين راه شهيد شد و چهارمين شهيد  لرستان به نام حاج محمد علي مبين بود است  كه توسط گاردي ها جلوي مسجد حاج شياق به درجه شهادت رسيد.

 

يكي از اهالي قديمي  محله كلپا به بيان نقش تعزيه خواني بر اشنا كردن مردم با واقعه عاشورا پرداخت و گفت: مردم در تعزيه خواني از نزديك با واقعه عاشورا اشنا و مستند ميبينند كه در كربلا چه اتفاقاتي افتاد.

 

 

وي افزود: مردم در تعزيه ميبينند كه چگونه به فرزند پيامبر  ظلم شد و مردم ان زمان حرف پسر پيغمبر  را قبول نكردند ولي  حرف عبيدالله بن زياد، يزيد و معاويه را چطور قبول كردند.

 

مبين  با بيان اينكه دانستن علت واقعه عاشورا نياز به يك بررسي تاريخي دارد گفت: اينكه چه چيزي باعث شد مردم ان زمان گرفتار حب دنيا شوند و سخن حق را قبول نكنند نياز به يك بررسي تاريخي دارد.

 

وي ادامه داد: امام حسين(ع) بعد از اينكه ديد با مذاكره به نتيجه نرسيد و ديد راهي نيست تصميم گرفت كه اين انقلاب را با خون رنگين كند و مي بينيم از زمان عاشورا  تا الان انقلاب هاي  بزرگ  و حتي غير اسلامي نشات گرفته  از انقلاب امام حسين (ع)است.

 

اين خادم الحسين(ع)  به بيان وظيفه نسل جوان دربرابر حفظ فرهنگ عاشورا پرداخت و گفت: همانطور كه امام امت فرمودند بايداز نظر سنتي برخورد كنيم نه اينكه بخواهيم بدعت  هايي در عاشورا داشته باشيم كه مراجع تقليد ما هم در اين خصوص گوشزدهايي داشته اند.

 

 

وي عنوان كرد: به عنوان مثال اين علم كه بر كمر هيات گذاشته اند ونشانها ي از علامت عيسي مسيح هست چه معنايي دارد، ايا بهتر نبود به جاي اين علم پلاكارتهايي كه سخنان و زندگينامه ائمه اطهار در ان نوشته شده است در بين مردم پخش شود.

 

*سخن پاياني...

همانطور كه در گزارش بيان شد عشق و علاقه مردم به امام حسين(ع) سبب شده است كه هر كس در حد وسع خود براي امام حسين(ع) نذر كند، اعضاي هيات مسلم بن عقيل محله كلپاي همدان فقط به خاطر اعشق و علاقه اي كه به امام حسين(ع) دارند و وظيفه مهمي كه بر دوششان است و آن هم زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورايي است شبانه روز در اين هيات به فعاليت مي پردازند.

باز انتشار

 

انتهاي پيام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان