اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. اسفند 1396 - 12:01   |   کد مطلب: 28735
با توجه به کاهش 40درصدی بارندگی در استان همدان نسبت به مدت مشابه سال قبل و غیر طبیعی بودن کاهش بارندگی نسبت به 50 سال گذشته این استان وارد تنش ابی شده است به طوری که 60 هزار هکتار از منابع طبیعی استان در حال بیابانی شدن هستند.

به گزارش صبح الوند، گرچه چند روزی است شهر کوهستانی همدان شاهد بارش رحمت الهی می باشد اما همچنان این استان از کمبود اب رنج میبرد به طوری که رییس شرکت آب منطقه ای استان در گفتگوی اخیر خود با خبرنگار صبح الوند با بیان اینکه  تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 40 درصد کاهش بارندگی مواجه شده ایم از بحران کم آبی در این استان خبر داده بود و از خالی بودن 73 درصدی ذخیره سداکباتان این شهر خبر داده بود.

 

همچنین این مسئول با اشاره به لزوم مصرف صحیح اب توسط مردم از برخورد با حفر کنندگان چاه غیر مجاز و انسداد بیش از 2 هزار آنها خبر داده بود.

 

*آب در همدان جیره بندی نخواهد شد

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان در نشست اخیر خود در جمع خبرنگاران ضمن اشاره بر کم آبی و بارش کم باران و برف گفت: کمبود بارش در 50 سال گذشته بی نظیر بوده اما خدارا شاکریم طی این چند روز بارندگی نسبتا خوب بود، البته طی چندین سال قبل شاهد وضعیتی از این بدتر هم بودیم اما من به تیم مدیریت بحران خود اعتقاد دارم و بارها گفته ام آب را جیره بندی نخواهیم کرد.

 

در همین راستا و در خصوص وضعیت منابع طبیعی استان هم مصاحبه ای با اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی استان صورت گرفت.

 

اسفندیار خزائی در گفت و گو با صبح الوند با اعلام اینکه منابع طبیعی استان هر ساله برای احیا و بازسازی عرصه های ملی برنامه هایی اجرا خواهد کرد گفت: در این راستا نیز در سال جاری نیز ۴برنامه راهبردی مقابله با بیان زایی و تثبیت شن های روان، برنامه راهبردی آبخیز داری حفاظت خاک، توسعه مراتع و توسعه جنگل توسط این سازمان انجام شده است.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان مساحت عرض های ملی منابع طبیعی استان را ۹۰۵هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان حدود ۸۲۲ هزار هکتار مراتع و ۳۵هزار هکتار نیز جنگل دست کاشت، جنگل طبیعی و اراضی جنگلی است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۶۰هزار هکتار از منابع طبیعی استان در حال بیابانی شدن است افزود: در این راستا قسمت های بحرانی را جدا و بر روی آن در حال اجرای طرح مطالعاتی می باشیم.

 

*اجرای عملیات کاشت گونه های گیاهی چرای دام

خزائی با بیان اینکه در سال 96 اقدامات خوبی در جهت کاشت گونه های گیاهی مخصوص چرای دام  صورت گرفته است افزود: این طرح برای اولین بار در سه شهرستان کبودرآهنگ، فامنین و همدان انجام شده است به طوریکه بخشی از آن را شهرستان ملایر شامل می شود که در حال مطالعه می باشد.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه این طرح دو منظوره است به گونه ای که تثبیت خاک را برعهده دارد و از ایجاد ریزگردها در فضا جلوگیری کند و همچنین در آینده نزدیک برای روستاییان می توانند در شرایط سخت برای چرای دام  از این گونه ها استفاده کنند.

 

خزائی با اشاره به اینکه عرصه های منابع طبیعی بسیار گسترده هستند گفت: اینکه بخواهیم تمام مراتع را آبیاری کنیم کار دشواری است که خوشبختانه بارندگی های اخیر ما را در اجرای هر چه بهتر این طرح ها کمک کرد.

 

وی در پایان با بیان اینکه بخش عظیمی از طرح ها اجرا شده است گفت:  در این راستا امید است با بارش های اخیر و ادامه بارش ها شاهد نتیجه ی خوبی باشیم.

 

به گزارش صبح الوند، با توجه به اینکه استان همدان بنابر گفته مسئولین وارد تنش آبی شده است و ما شاهد خشک شدن برخی از تالاب های این استان هستیم، طرح های احیای منابع طبیعی و از همه مهمتر صرفه جویی مردم و عدم حفر چاه های غیر مجاز و استفاده از آبیاری نوین در بخش کشاورزی کمک شایانی به رفع خشکسالی در این استان خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان