اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. بهمن 1396 - 13:30   |   کد مطلب: 28522
برگزاری جشنواره استانی موسیقی فجر به شیوه‌ای به ظاهر رقابتی و با اهدای جوایز سلیقه‌ای به شرکت کنندگان آن در کنار رفتار سلیقه‌ای و یا کج سلیقگی مسئولان فرهنگی باعث شده تا آرام آرام گروه و هنرمندان باتجربه و برجسته همدانی هیچ تمایلی به شرکت در این جشنواره نداشته و یا عطای کار در این استان را به لقای آن بخشیده، مهاجرت کرده و یاکنج عضلت و گوشه نشینی اختیار کنند.

به گزارش صبح الوند، بیستمین جشنواره موسیقی فجر استان همدان هم به پایان رسید و این رویداد موسیقایی در حالی به کار خود خاتمه داد که همچنان تولیدات آثار موسیقی هنرمندان استان همدان نه تنها مانند سنوات گذشته، رشدی صفر درصدی را به خود اختصاص داده بلکه کیفیت نازل و نحوه برگزاری نامناسب آن بیش از گذشته، انتقادات هنرمندان و حتی علاقمندان به این هنر فاخر را در پی داشته است.

 

*شاهد پس رفت تولیدات هنرمندان هستیم

در همین راستا " نادر شهسواری" در گفت‌‎و‎گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فارغ از اهمیت وجودی چنین اتفاقی در سطح استان، بازتاب کارکردی آن هرگز در جامعه ملموس نبوده و حتی جشنواره نتوانسته جایگاهی شایسته را در میان مردم تصاحب کند، اظهارکرد: علی‌رغم سعی و تلاش همگانی برای ارتقای سطح کیفی و کمی آن، شاهد پس رفت تولیدات هنرمندان هستیم.

 

وی گفت: چرا که عدم اجرای کنسرت گروه‌ها و موزیسین‌های برجسته استان، مصداق بارز کاهش و نبود بازار عرضه و تقاضای آثار این عزیزان است که در دو حوزه فنی قابل تامل و بررسی است.

 

 

این آهنگساز خوش ذوق همدانی افزود: عدم آموزش و پرورش نیروهای متخصص در امر تدریس و سازماندهی هنرجویان و هنرمندان از یک سو و نبود برنامه مدون و حمایت سیستماتیک متولیان موسیقی از سویی دیگر، کِشتی هنر موسیقی استان را تا حدی به گل نشانده است.

 

وی ادامه داد: شوربختانه نبود مجموعه‌ای در قالب انجمن موسیقی، ارتباط میان هنرمندان و دولت را به کل قطع نموده و اساساَ صدایی به گوش متولیان هنر نمی‌رسد و پر واضح است که هیچ یک نمی‌توانند آن طور که باید و شاید، از حال یکدیگر با خبر باشند.

 

شهسواری گفت: اینکه جشنواره‌ای در این قواره وجود دارد، بسیار مهم و قابل تحسین است. اما این حرکت شایسته می‎بایست هدفمند و مطیع خواسته‌های فرهنگی و اجتماعی مردم استان باشد تا جوابگوی نیاز آنها در این برهه از زمان بشود.

 

وی با تاکید براینکه هرگز نمی‌توان با سیاه نمایی یا تخریب، این رویداد هنری را از مردم و هنرمندان این مرز و بوم، سلب کرد، بلکه باید با انتقادهای سازنده و ارائه راهکارهای مناسب در جهت ارتقای آن تلاش نمود، اظهارکرد: امیدوار هستیم در ادوار آینده روند این جشنواره به آنچه شایسته و بایسته مردم فهیم و هنر دوست استان است، گردش نماید.

 

*دیدگاه اداره ارشاد همدان هنری نیست

اما سرپرست گروه موسیقی سنتی "فارابی" همدان هم با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق هنرمندان موسیقی با نوع برگزاری جشنواره  موسیقی فجر استان در سال‌های اخیر موافق نیستند، اظهارکرد: دلیل آن هم این است که آئین نامه اجرایی جامع و مناسبی برای برگزاری این جشنواره وجود ندارد.

 

علی آقا محمدی گفت: لذا هر مسأله ای هم پیش می‌آید نه می‌توان نظری داد و نه عملاَ کاری انجام داد.

 

 

وی با تاکید براینکه تا زمانیکه جشنواره موسیقی به حالت رقابتی برگزار می‌شود، تاثیری در موسیقی ما نخواهد داشت، ادامه داد: در این گونه جشنواره‌ها با توجه داوری آثار و اینکه داوری امری سلیقه ای است، امکان اجحاف در حق شرکت کننده ها هم معمولاَ وجود دارد.

 

این هنرمند خوش ذوق همدانی افزود: از طرفی دیگر مردم ما هم برای دیدن و لذت بردن از موسیقی مناسب و فاخر در سالن های اجرا  حضور پیدا می‌کنند اما با نزول کیفیت اجراها (با عدم حضور هنرمندان برجسته)، انگیزه علاقمندان هم برای تماشای آنها از بین رفته و موسیقی مخاطبان اصلی خود را نیز از دست می‌دهد. 

 

آقامحمدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر استان باید به شیوه فستیوال و در سطح منطقه برگزار گردد، افزود: در این صورت شرکت کننده ها از آزادی عمل بیشتری برخوردار بوده و بهتر می توانند به ارائه آثار هنری خود بپردازند و البته این شیوه تاثیرات فراوانی هم دارد که در حال حاضر در اکثر شهرهای کشور از جمله سنندج، قزوین و یا کرمان به همین روش اجرا می شود.

 

عضو خانه موسیقی ایران گفت: مهمتر اینکه جشنواره موسیقی را باید نهادی تخصصی و در واقع انجمن موسیقی برگزار کند نه اداره ارشاد !!! اما خانه از پای بست ویران است و متاسفانه در شهر ما اصلاَ انجمن موسیقی وجود ندارد که بخواهد متولی فعالیت‌های این حوزه باشد.  

 

وی افزود: لذا می بینیم جشنواره ای به ظاهر رقابتی و با اهدای جوایز سلیقه ای به شرکت کنندگان انجام می‌شود و نتیجه این رفتار همین است که رفتار سلیقه ای و یا کج سلیقگی مسئولان فرهنگی باعث شده تا آرام آرام گروه و هنرمندان باتجربه و برجسته همدانی هیچ تمایلی به شرکت در این جشنواره نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه دیدگاه اداره ارشاد همدان هنری نیست، گفت: این امر باعث دلسردی و عدم دلخوشی هنرمندان موسیقی شده بطوریکه بسیاری از آنها گوشه نشین شده و یا تعداد اندکی هم که برای دل خود فعالیت داشته و یا به اجرای برنامه می پردازند برای برگزاری یک کنسرت چقدر باید دوندگی داشته و یا متحمل چه برخوردهای نامناسبی در مقابل افرادی باشند که شاید از هنر هیچ آگاهی ندارند. 

 

 

عضو سابق هیئت مدیره شورای موسیقی استان افزود: احساسی که هنرمندان نسبت به این جشنواره دارند این است که اجرای آن توسط اداره ارشاد تنها برای پرکردن رزمه و گزارش کاری مسئولان این اداره بوده و دیگر با کیفیت آن اصلاَ کاری ندارند.

 

سرپرست گروه موسیقی فارابی با تاکید براینکه با ادامه این روند همین تعداد هنرجویان یا هنرمندانی هم که شرکت می‌کنند، در سال‌های آینده حضور نخواهند داشت، ادامه داد: متاسفانه ریشه این هنر در حال خشکیدن است و اگر چه مشکلات همدان بسیار حاد است اما این مسأله تنها مخصوص این شهر نبوده و در برخی شهر‌های دیگر هم اتفاق افتاده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه تنها راه حل این است که جشنواره را انجمن موسیقی برگزار کند که فعال باشد، تصریح کرد: موسیقی همدان از پتانسیل و توانایی بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به جایگاه‌ واقعی خود برگردد اما تا زمانیکه انجمن موسیقی در عمل وجود نداشته و یا فرمایشی باشد، این مشکلات نه تنها مرتفع نشده بلکه روز به روز بیشتر هم می‌شود.

 

سخن پایانی...

اگر چه در سال‌های نه چندان دور استان و بخصوص شهر همدان شاهد اجرای کنسرت‌های متعدد موسیقی ( سنتی و پاپ) هنرمندان بومی و حتی گروه‌ها و هنرمندان مطرح کشوری و بالطبع آن ایجاد شور و نشاط و البته استقبال عموم مردم علاقمند را به دنبال داشت اما متاسفانه نه تنها دیگر خبری از برگزاری چنین برنامه هایی به گوش نمی‌رسد بلکه معدود برنامه‌های دیگری از جمله جشنواره فجر استان که علی‌رغم عقبه درخشان خود، نیز در سایه مدیریت سکوت و بخشنامه‌ای مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آنقدر بی اثر شده که علاوه بر بالا بردن بیش از پیش صدای انتقاد هنرمندان این حوزه ( که البته هیچ گاه  هم به درستی شنیده نمی‌شود) حتی شکایت هیئت داوران این جشنواره را هم به دنبال داشته بطوری‌که نحوه اجرا و تاثیرات این دوره از جشنواره استانی فجر، داوران غیر بومی آن را صراحتاَ به بیان اظهار " تاسف" در بیانیه مراسم اختتامیه خود وادار کرد.

 

در اینکه تدبیر مناسبی از سوی متولیان اصلی فرهنگ و هنر استان و در رأس آنها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کوک سازهای به سکوت رفته موسیقی همدان وجود ندارد، شکی نیست. اما پاسخ به اینکه جامعه هنری استان تا چه زمانی تاب تحمل چنین سرنوشتی یاس و ناامیدی را برای دستاوردهای درخشان گذشته خود دارد و یا مسئولان رده بالای استان تا چه زمانی تنها قرار است نظاره‌گر غرق شدن بیش از گذشته کشتی فرهنگ و هنر پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به دست مدیران نالایق این حوزه باشند، را  فقط گذر زمان خواهد داد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان