اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1396 - 7:57   |   کد مطلب: 27507
در همایش روز جهانی فلسفه مطرح شد:
راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است
استاد فلسفه با بیان اینکه راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است، اظهار کرد: وی موفق شده بر مبنای اصول، نظامی خاص را تبیین کند.
در همایش روز جهانی فلسفه

به گزارش صبح الوند،مراسم بزرگداشت ابن سینا «حکمت سینوی» عصرروز گذشته،  با حضور امام جمعه همدان و اساتید فلسفه کشوری برگزار شد.

 

امام جمعه همدان در این همایش، تصریح کرد:همه افراد عاشق علم و معرفت نیستند، افرادی خاص پای در شناخت حقیقت گذاشته اند.

 

وی اظهار کرد : به فلاسفه و پزشکان در قدیم لفظ حکیم تعلق می گرفت چرا که در پرتو عقل کاری عبس و بیهوده انجام نمی دادند

 

آیت ا..محمدی با اشاره به یکی از اسمای خدا که حکیم است، ادامه داد: قرآن کریم« حکیم »است به معنای استوار و عاری از نقص و عیب می باشد، انسان که به تزکیه نفس رسیده و ضعف اخلاقی ندارد حکیم نامیده می شود.

 

وی با اذعان به اینکه انسانی که به تزکیه نفس رسیده و ضعف اخلاقی و تربیتی ندارد حکیم نامیده می شود، افزود: انسان که به مرحله حکمت رسیده فشرده و افشره عالم خلقت می باشد.

 

امام جمعه همدان با اظهار اینکه تمامی کائنات تحت سیطره انسان می باشد ،افزود: انسان باید قدردان و شاکر نعمت های خالق خودباشد.

 

در ادامه استاد غلامرضا اعوانی  با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از آثار ابن سینا چاپ نشده و چهل درصد نسخه خطی است، افزود: بسیاری از کتب ابن سینا از بین رفته است.

 

استاد دانشگاه و عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه ابن سینا راهی خاص را در فلسفه انتخاب کرد ،تصریح کرد: ابن سینا شارح نبوده و ارسطوشناسان قبل ازاو شارح بوده چراکه به قول خودش برای هر مسئله ای که می خوانده، پرونده ای تشکیل داده است.

 

غلامرضا اعوانی با اظهاراینکه  اگر مسئله ای برای ابن سینا  حل نمی شد ، در مسجد با خواندن نماز از خدا یاری می خواست، ادامه داد: با این شیوه بسیاری از مشکلات او حل میشد.

 

این استاد فلسفه با اظهار اینکه شارح نقل کننده است ،ادامه داد: ابن سینا نظام فلسفی را تبیین می کرد از یک اصل بدیهی قضایای فلسفی را استنتاج می کرده است .

 

اعوانی با اشاره به اعراض ما بعدالطبیعه که شش صفحه است، افزود: مابعدالطبیعه سه موضوع بوده و شارحان گذشته ارتباطی بین این  موضوع پیدا می کردند .

 

*راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود اورده است

اعوانی با بیان اینکه راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است، اظهار کرد: وی موفق شده بر مبنای اصول، نظامی خاص را تبیین کند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان