اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. آبان 1396 - 15:20   |   کد مطلب: 27281
بدون شک امروزه یکی از مهمترین اقداماتی که میتوان در راستای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی داشت توجه و حمایت همه جانبه از صنایع و کارخانه هایی است که به صورت خصوصی درحال فعالیت بوده و افراد زیادی را مشغول به کار کرده است.

به گزارش صبح الوند،  طبق سخنان مقام معظم رهبری طی سالیان دراز میتوان به این نکته کلیدی پی برد که حتی اگر کشور پهناور مارا تحریم هم کنند با اتکا به خود و تلاش و همت میتوان تحریم هارا دور زد و اصیر حیله دشمن برای زمین خوردن نشد.

 

با توجه به این که تعداد زیادی از کارخانه های تولیدی طی چند سال اخیر به دلیل بی  توجهی مسئولین و عدم همکاری بانک ها و مسئولین زیربط  به مرز ورشکستی رسیده و دیگر همچون گذشته توانایی تولیدات داخلی را ندارند،  به دنبال یک واحد تولیدی بودم که سابقه خوبی در تولیدات داخلی داشته باشد و طی جست و جوها به شرکت صنایع غذایی سحر رسیدم.

 

شرکت صنایع غذایی سحر، صنایع تبدیلی کشاورزی بوده و وابسته به صنعت کشاورزیست؛  این شرکت تحت مالکیت بخش خصوصی و در سال ۱۳۷۰ در زمینی به وسعت ۶۰۰۰ مترمربع و سالنهای تولید و انبار با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی بوعلی همدان تاسیس شد .

 

این شرکت در سال ۱۳۷۳ با اخذ پروانه بهره برداری و همچنین پروانه ساخت برای ۱۵ نوع محصول فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است؛ نکته قابل توجه این که شرکت ابتدا با همکاری ۲۰ نفر پرسنل  فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد  و با توجه به پیشرفت و توسعه ، در حال حاضر از ۹۰۰ نفر پرسنل خبره و کارآمد در بخش های مختلف استفاده میکند که این اتفاق جای خوشحالی و حمایت بیشتر دارد.

 

در جهت روند توسعه شرکت در حال حاضر وسعت زمین شرکت به ۶۰۰۰۰ متر مربع و سالنهای تولید و انبار به زیر بنای ۱۵۰۰۰ متر مربع رسیده است؛ این واحد تولیدی دارای سه شرکت زیرمجموعه اعم از  شرکت بازرگانی  توزیع و پخش الوند یاران سحر، شرکت صنایع غذایی نیوشه و شرکت صنایع غذایی شکوفه سحر میباشد.

 

طی بازدید میدانی از این شرکت شاهد آن بودیم که همه ی مدیران بخش های مختلف شرکت هدفی واحد و اساسی دارند و آن چیزی نبود جز اشتغال زایی در محیطی شاد و پراز انرژی برای نسل ها و یکی از اقدامات جالب توجه شرکت این بود که روی بنری که در محوطه نصب شده بود اسامی متولدین هرماه را نوشته و به آنان تبریک گفته بودند.

 

 

*محصولات سحر در سراسر ایران وجود دارد

هدایتی، قائم مقام  شرکت بازرگانی  توزیع و پخش الوند یاران سحر وظیفه این شرکت را فروش و توزیع تخصصی محصولات دانست و گفت: این شرکت با  350 نفر  نیرو مستقیم مشغول به کار بوده و درحال حاضر محصولات را به استان های سراسر کشور  توزیع میکنیم.

 

 

وی ادامه داد :علاوه برشعب  28 نماینده در سراسر کشور وجود دارند و با توجه به وسعت هر استان تعداد نمایندگی ها بیشتر است و خوشبختانه محصولات ما در سطح ایران حضور دارد و این باعث خوشحالی برای استان همدان است؛ در بحث صادرات خود شرکت تولید کننده فعالیت صادراتی دارد و شرکت ما فقط پخش داخلی را برعهده دارد.

 

 هدایتی با اشاره بر این که در استان همدان  مشکلات زیادی در رابطه با اشتغال داریم  افزود: همین که این شرکت توانسته افراد زیادی  را سر سفره خود نگه دارد جای خوشحالی دارد ، خوشبختانه درحال توسعه و افزایش شعب هستیم و نیروی انسانی شرکت ما اضافه خواهد شد.

 

قائم مقام  شرکت بازرگانی  توزیع و پخش الوند یاران سحر، ضمن بیان اینکه در قسمت حمل و نقل 50 ماشین توزیع و پخش  وجود دارد که تماما مالکیت شرکت هستند تصریح کرد:  تمام محصولات در هر جای کشور که باشند توسط سیستم حمل و نقل، جلوی درب مغازه مشتری تحویل داده میشوند.

 

وی با تاکید براینکه شرکت  کاملا به صورت شفاف کار میکند گفت: امروزه معضلی که در بسیاری از شرکتها هست امور مالی  میباشد، در این شرکت  حسابرسی ها دقیق است و هرنفر از هر تاریخی که با ما قرار داد ببندد و وارد کار با ما شود از همان روز حقوق و مسائل بیمه و مزیت های وی در نظر گرفته میشود .

 

 

هدایتی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه عده ای با قیمت های مصرف کننده بازی میکینند اظهار کرد: مثلا عده ای قیمت مصرف کننده را هزارتومان افزایش میدهند و از طرفی 30 یا 40 درصد تخفیف میدهند،اینجا نفر سوم و فروشنده فروشگاه است که سود میکند؛ متاسفانه یک کنترل کننده قیمت در بازار نداریم  و دستگاه نظارتی باید روی قیمت ها نظارت داشته باشد و شفافیت کار را افزایش دهد .

 

وی در پایان گفت: ما در تهران هیچ تبلیغ گسترده ای نداریم و فقط صرف کیفیت جلو میرویم ، مصرف کننده 2 بار از محصول ما استفاده میکند و خودش تصمیم میگیرد که باز هم استفاده کند یا  خیر، عده تصور دارند محصولی که به کشور خارجی صادر میشود کیفیت بالاتری نسبت به کیفیت محصول توزیع شده در داخل کشور را دارد اما دقیقا محصولی را به روسیه و دیگر کشور ها میفرستیم که در داخل ایران توزیع میکنیم و کیفیت ها بالا هستند.

 

*صاحبان صنایع با بیش از 300 میلیارد سرمایه گذاری به اندازه یک کارمند هم سود نمیکنند

محمد جعفریان، مدیر تولید شرکت سحر با بیان اینکه صنعت، سرمایه در گردش فراوانی میخواهد گفت:  فکر نمیکنیم بانک ها همکاری کامل را با ما داشته باشند، صاحبان صنایع با بیش از 300 میلیارد سرمایه گذاری به اندازه یک کارمند هم سود نمیکنند، خو د من  قربانی این صنعت شدم  و 25 سال کار میکنم و دوبار ورشکست شدم و از صفر شروع کردم؛ صنعت بی رحم است اما عشق میخواهد.

 

 

جعفریان ادامه داد: عده زیادی از افرادی که در صنعت بودند بخاطر بدهکاری مالی زندان افتادند اما همه عشقشان این است که بیایند و شغل ایجاد کنند، همین شرکت که 900 شغل ایجاد کرده بار سنگینی را از روی دوش دولت برداشته اما آیا دولت هم کمکی میکند؟ من به جرات میگویم خیر دولت کمکی نمیکند چون خودم لمس کردم ، دولت باید 900 تا صد میلیون تومان هزینه کند تا شغل ایجاد کند و این کار را مسئول این شرکت انجام داده ولی هیچکس دست اورا نمیگیرد، بساری از ادارات به جای اینکه دست بگیرند پا میگیرند ، من میگفتم نمیخواهم دولت دست مرا بگیرد ، همین که پای مرا نگیرد کافیست.

 

وی با اشاره براینکه حمایت بانک ها از مدیران صنایع مختلف به قدر کافی نیست گفت:  بانک ها به جای اینکه سرمایه 5 یا 6 ساله بدهند تا ما نکنولوژی وارد کنیم نهایتا سرمایه یکساله میدهند ولی من برای آنکه به روز باشم و تکنولوژی وارد کنم نیازمند سرمایه چندساله هستم و بانک ها اصلا در این زمینه همکاری نمیکنند.

 

جعفریان ضمن بیان اینکه اولین شرکتی هستند  که محصولات کنسرو را در شیشه تولید کردند افزود:  متاسفانه تکنولوژی تولید شیشه ها در ایران نیست و شیشه ها وارداتی است،  تا گذشته مصرف کننده نمیدانست چه چیزی داخل قوطی است اما  حالا کاملا کیفیت و رنگ را مشاهده میکند و درصورت تمایل محصول را خریداری میکند.

 

 

مدیر تولید شرکت سحر در پاسخ به اینکه رب خانگی بهتراست یا رب صنعتی گفت: ربی که در صنعت است با ربی که در منزل است تفاوت فراوانی دارد ، ما در صنعت گوجه را  با درجه حرارت 60 درجه در خلا میجوشانیم و به رب تبدیل میکنیم و همین باعث میشود مواد مغذی گوجه از بین نرود اما در منازل که  رب تهیه میکنند، گوجه را  با 100 درجه حرارت میدهند ومواد مغذی از بین میروند، چیزی که در منازل است تفاله رب است اما در صنعت رب واقعی است و هیچ مواد نگهدارنده ای در محصولات نداریم چون فرآیند حرارتی داریم و کنترل میکنیم و تنها محصولی که براساس استاندارد مواد نگهدارنده دارد سس مایونز میباشد.

 

وی افزود : درصنعت  هیچ جا از ابلیموی طبیعی برای استفاده در سس استفاده نمیشود ،برای خود آبلیمو هم استفاده نمیشود چه برسد به خود سس،آبلیمو را به اندازه مصرف یکساله تهییه میکنیم و با توجه به نیاز یکساله از آن استفاده میکنیم .

 

جعفریان در ادامه به تشریح دیگر واحد ها ی مجموعه پرداخت و گفت: واحد های آرندی،کنترل کیفیت ، برنامه ریزی و تحقیقات کشاورزی از جمله واحد هایی هستند که در تولید یک محصول خوب به ما کمک میکنند و در هرواحد از افراد متخصص استفاه میکنیم.

 

*محصولات ، استاندارد های دیگر کشور هارا نیز دارند

خانم خاکسار مسئول میکروبیولوژی صنایع غذایی سحر گفت :  پس از اینکه یک محصول تولید میشود آزمایشهای میکروبی روی آن صورت میگیرد و معمولا کنسروهای اسیدی و غیر اسیدی به همراه سس های مایونز هستند .

 

 

وی ادامه داد: سلامت محصول و میزان ماندگاری آن بعداز آزمایش مهم است ، مواد از بدو ورود به کارخانه و تا اخرین لحظه تولید زیرنظر این واحد است و کارشناس ها از هر خط نمونه میاوردند به طوری که هرساعت و هر شیفت نمونه گیری داریم و آزمایش های میکروبی انجام میشود .

 

خاکسار با اشاره براینکه واحد کنترل کیفیت در آزمایشگاه مرکزی ، خط تولید را کنترل میکنند گفت:  با توجه با این که بحث صادراتی نیز داریم تمام استاندارد های کشورهای دیگر را نیز میگیریم و سپس محصول صادر میشود ، نظارت به صورت لحظه ای است و محصول نهایی نمونه برداری میشود و محصول وارد قرنطینه میشود و پس از تاییدیه  نهایی میکروبیولوژی،  وارد مراحل بعدی میشود.

 

 

مهندس باربری مسئول واحد تحقیقات کشاورزی اهداف این واحد را  به سه هدف عمده تشریح کرد و گفت:  این واحد 4 سال است به صورت مستقل فعالیت میکند یکی از اهداف تحقیق در منابع  مختلف کشور در هرفصل است که بدانیم در چه موقعی از سال بدون تداخل میتوان محصول را برای شرکت تامین کرد، در هر باغ محصول را میبینیم و بعداز تاییدیه کیفیت ، خریداری میشود.

 

وی ادامه داد:  ما به کشاوزان بحث ترویجی میدهیم، برای کمپوت ها محصولات سفت تری میخواهیم و به کشاورز راهنمایی میدهیم که به چه نوع محصولی نیاز داریم تا برای ما پرورش دهند و در بحث آخر که بحث تامین است محصولی که وارد شرکت میشود باید تاییدیه کارشناس را بگیرد و بعداز تامین بارگیری میشود، برای مثال بعضی از محصولات را با ماشین یخچال دار از شهرهای دیگر می اوریم.

 

باربری در خصوص محصول جدید این شرکت که خیار خاردار نام داد افزود: این محصول صادراتی است و در جیرفت پرورش داده میشود، این نوع خیار در صد نمک و سرکه کمی دارد و برای افرادی که فشار خون بالایی دارند بسیار توصیه میشود اما استقبال در کشور خودمان از این محصول کم است چون با ذائقه ما ایرانی ها زیاد جور نیست.

 

 

سمیه مهرزاد کارشناس واحد تحقیق و توسعه با اشاره براینکه وظیفه این واحد بهبود کیفیت محصولات فعلی و کنترل کیفیت آن ها است گفت: تحقیق برروی محصولات جدید و در نتیجه پیشنهاد دادن آن ها برای تولیدات انبوه از دیگر وظایف این بخش است.

 

*اصحاب رسانه زبان گویای ما هستند

حسن مومن مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر  گفت: اصحاب رسانه زبان گویای ما هستند ، در حال حاضر مشکلات زیادی در واحد های تولیدی و شرکت ها وجود دارد، امیدواریم با تمام مشکلاتی که دست و پنجه نرم میکنیم مسئولین ارگان ها، سازمان هاو همکاران بیرونی  بتوانند صنعت را درک و حمایت کنند .

 

 

وی با اشاره بر اینکه در صنعت باید یک ریال، یک ریال پول جمع کرد  و در تولید این کار بسیار سخت است گفت: برخی اوقات به  بخش های دولتی نگاه میکنیم و از دور میبینیم چقدر راحت سر  برج حقوق میگیرند و هیچ استرسی ندارند اما صنعت و بخش خصوصی مشکلات فراوآنی دارد ولی با توجه به همه اینها هدف ما حفظ اشتغال است.

 

مومن در ادامه بابیان اینکه سه شییفت کاری در این شرکت وجود دارد افزود: مجموعا 900 نفر نیرو مشغول به کارند و قطعا میدانید حفظ این تعداد نیرو  در شرایط فعلی کار آسانی نیست؛ با توجه به رکود بازار مشکلاتی در داخل و مشکلاتی در بحث صادرات داریم و امیدواریم حمایت ها از ما تولید کنده ها روز به روز بیشتر شود.

 

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر  ادامه داد: با همه مشکلاتی که گفتم همه ما  تولید کننده ها و صاحبان سهام با ذوق و شوق و اشتیاق محصولات را  تولید میکنیم و زمانی عظمت کار را میبینیم که هم اشتغال مستقیم داریم و هم غیر مستقیم که قطعا چندین برابر میشود ؛ ما حلقه زنجیریم و به هم وابسته ایم .

 

وی با تاکید براینکه کار در بخش خصوصی هنر و تخصص است تصریح کرد:  ما تنها خواسته و نیازی که داریم این است  که از سوی سازمان های بیرونی ، مالی و نظارتی  درک شویم که متاسفانه نگاه بسته است و با زاویه دور است و توجهی به مشکلات  بخش صنعت نمیشود و ما همیشه آسیب هایی از این  ناحیه ها  خوردیم .

 

مومن در ادامه افزود: وقتی من به عنوان کارمند در یک اداره مشغول به کار هستم و اگر یک تولید کننده برای اظهار درد و رفع مشکل خود به من مراجعه کند من وظیفه دارم مشکل اورا حل کنم و به صورت عمیق او را درک کنم؛ من نباید فقط او یک نفر فرد راببینم بلکه باید چندین نفر کارگر دیگر را در نظر بگیرم تا صادقانه مشکل را حل کنم.

 

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر  محیط کارخانه و شرکت را  مکانی مقدس دانست و اظهار کرد: افراد در اینجا به امید یک لقمه نون با ذوق و شوق کار میکنند و معتقدم یک محیط اشتغال فرقی با یک مسجد ندارد، کار نوعی عبادت است، حفظ اشتغال،آبرو،ناموس و امنیت همه از محیط تولیدی رقم میخورد و این برای ما ارزشمند است.

 

وی ادامه داد : برای من باعث افتخار است وقتی یک جوان را از محیط اجتماع به اینجا می آورم تا کار کند و  موقع غروب خسته به منزل برود، چرا که جوان کار کرده  و نونی بدست آورده، از همه مهمتر  سختی کار را درک کرده و دچار هیچ انحرافی نشده است؛ پس وقتی از محیط امن و مقدس حرف میزنم منظورم این است که کسی را از مسیر انحراف ب مسیر درست میاوریم که روزی  به دنبال  تشکیل خانواده خواهد رفت.

 

 

مومن ضمن اشاره براینکه چندین نفر از افراد مشغول به کار در شرکت  باهم ازدواج کردند تصریح کرد: این موجب خوشحالیست چرا که نسل دوم فرزندانشان نیز در اینجا کار میکندد و همین موضوعات سختی و عذاب هایی که در سختی کار است را از بین میبرد.

 

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر  در پایان سخنان خود نقش رسانه را مهم و اساسی دانست  و افزود: اگر به ابعاد قضیه نگاه کنید خواهید دید که بخش خصوصی سودی ندارد و فقط عشق است،  همین که چرخ شرکت بچرخد و عده ای نون حلال بخورند برای ما کافیست.

 

در پایان میتوان به این نکته ی مهم و قابل توجه اشاره کرد که کم هسنتد شرکت های تولیدی که با مشکلات کنونی همواره استوار باشند و به فعالیت های خود ادامه دهند، پس مسئولین دولتی ما باید قدر این شرکت های خصوصی را بدانند و اگر کمکی نمیکنند حداقل سنگ اندازی هم نکنند .

 

مدیریت خوب و خستگی ناپذیر مهمترین عامل موفقیت این شرکت است و امیدواریم روز به روز به تعداد این شرکت های تولید کننده داخلی افزوده شود و دست واردات از کشور کوتاه شود تا جوان های بیشتری از دست بیکاری رهایی یابند.

 

گزارش از زینب سعیدی

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان