اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. مهر 1396 - 14:55   |   کد مطلب: 26888
تجمع دانشجویان کمک پرستاری و بهیاری در همدان نتیجه بخش شد:
دانشجویانی که اسیر پاسکاری های مسئولین شدند/خبر جذب کمک پرستاران در سطح کشور پیچید
دانشجویان دوره کمک پرستاری استان همدان صبح امروز در تجمعی که ظاهرا بنا بوده به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شود با در دست داشتن نوشته هایی همچون وعده هایتان چه شد؟ شهریه هارا داده ایم و دوره هارا گذرانده ایم جایگاه ما کجاست؟ و دوسال بی تعهدی اثبات بی مسئولیتی، اعتراض خود را علیه سازمان جهاد دانشگاهی، دانشکده علوم پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کردند.

به گزارش صبح الوند، صبح امروز دانشجویان معترض با حضور در جلوی دانشکده علوم پزشکی با بیان این که دوسال پیش برای گذراندن این دوره ثبت نام کردند گفتند: ما با وعده کار مسئولین برای این دوره ثبت نام کردیم و پس از گذشتن این بازه زمانی به شغل مورد نظر خود که نرسیده ایم هیچ تمام عمر و مال خود را از دست داده ایم.

 

آن ها ادامه دادند: اکثر بچه ها با مشکلات مالی در دوره ها حاضر شدند و 3 میلیون و 500 هزارتومان حداقل مبلغیست که واریز کرده ایم و خیلی از بچه ها حدود 5 یا 6 میلیون تومان هم هزینه کرده اند؛  بسیاری دیگر که از شهرستان ها آمده اند دوبرابر این مبلغ را هزینه کردند تا بلکه بتوانند وارد عرصه کار و خدمت شوند اما هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشد.

 

دانشجویان با اشاره بر اینکه مسئولین بعد از دوسال نه تنها عنوان دوره را عوض کردند بلکه وعده ای راهم که برای جذب دادند منحل کردند گفت: مسئولین طرحی را اجرا کردند که بدون هرگونه برنامه ریزی بوده ، ما به عنوان کمک پرستار و بهیار یک ساله وارد دوره ها شدیم و کلاس ها به خوبی تشکیل شد اما جذبی برای ما صورت نگرفت مگر عده ای از بچه ها که به وسیله بند پ در بیمارستان ها مشغول به کار شدند.

 

یکی از آن ها با بیان اینکه با مسئولین راجع به جذب تعدادی از بچه ها صحبت کرده بود گفت: مسئولین خیلی راحت گفتند بیمارستان ها به صورت سلیقه ای این افراد را جذب کردند، پس از آن جریان برای جلوگیری از اعتراض بقیه آزمون گذاشتند و از 480 نفر نهایتا 80 نفر سرکار رفتند .

 

معترضان در ادامه سخنانشان ضمن تاکید بر اینکه مسئولین درحال ثبت نام اعضای جدید برای دوره ی بعدی هستند گفتند: هنوز تکلیف ما که در دوره قبل بودیم مشخص نشده اما دارند افراد جدیدی را ثبت نام میکنند که فقط پول دریافت کنند و این یعنی عدم داشتن برنامه ریزی .

 

 

دانشجویان با بیان اینکه مسئولین زمان ثبت نام شرایط سنی ،  مدرک لیسانس و داشتن پایان خدمت برای آقایان را لحاظ نکردند افزودند:  امروز به ما میگویند  بچه هایی که لیسانس دارند نمیتوانند حضور داشته باشند و جذب شوند و شرایط سنی 25 سال به پایین است؛ اگر قرار بود  پایان خدمت و مدرک لیسانس لحاظ شود چرا اولش نگفتند و حالا بعداز دوسال میگویند که ما عمر و هزینه خود را هدر داده ایم؟

 

یکی از دانشجویان معترض با اشاره بر اینکه از دوستان خود او  با پارتی در یکی از بیمارستانها مشغول به کار شده است گفت:  من که پارتی ندارم باید چکار کنم؟ ما هزینه کردیم ، سرکلاس ها حاضر شدیم، آزمون دادیم دوره یکساله را با وقفه هایی که مسئولین ایجاد کردن طی دوسال گذراندیم و در آخر وقت و هزینه مان را هدر دادیم.

 

آن ها در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه این طرح  ملی بوده است افزودند:  در این طرح از کل کشور 20 هزار نفر شرکت کردند و همه این افراد بخاطر ملی بودن طرح شرکت کردند وگرنه وقت و هزینه خود را صرف طرحی نمیکردند که در آخر به هیچ نتیجه مثبتی نرسند.

 

دانشجویان معترض ضمن ابراز تاسف از اینکه با اسم  کمک پرستار در کلاس ها شرکت کردند و امروزه اگر بخواهند جذبشان کنند به اسم بیمار بَر  با شرح وظایف کمک بهیار جذب میشوند گفتند: اگر روز اول این عنوان با همین هزینه بود هیچ یک از بچه ها  ثبت نام نمیکردند.

 

آن ها در ادامه خاطر نشان کردند : دوره هارا به صورت جدی گذراندیم و هزینه هارا به صورت جدی از ما گرفتند اما موقع کار آموزی و جذب که رسید به راحتی همه وعده ها را زیر پا گذاشتند؛ حتی موقع ثبت نام چک و سفته گرفتند  ولی حالا که نوبت ما شده کسی اهمیتی نمیدهد ک فلان دانشجو فرش زیرپایش  را فروخت که وارد عرصه کار شود اما نشد.

 

دانشجویان ضمن ابراز ناراحتی از تحدید مسئولین پس از دیدن  تجمع آن ها گفتند:  وقتی تجمع مارا دیدند گفتند اسامی همه کسانی که اینجا هستند به لیست سیاه اضافه میشود؛ تجمع ما نه سیاسی است نه سر و صدایی دارد فقط حقمان را میخواهیم پس چرا به راحتی تهدید میشویم مگر آزادی بیان نداریم ؟

 

معترضان در ادامه با بیان اینکه مسئولین تقاضای مذاکره با آنان را دارند گفتند: مذاکره تا کی؟ چرا منشی دفتر فلان مسئول بدون هر گونه آزمونی جذب شد اما ما هنوز چشم دوخته ایم تا وعده های مسئولین را عملی شده ببینیم؟ موقع آزمون میگفتند 1 میلیون و 200 تومان را پرداخت کردی ،  اگر پرداخت کرده بودیم که هیچ اگر پرداخت نشده بود از اتاق میانداختنمان بیرون و حق آزمون نداشتیم ، اما الان پول گرفتند مدرک دادند اما وعده کار کجاست؟

 

آن ها با اعتراض بر اینکه موقع ثبت نام اولویت جذب  با بومی ها بود ه است گفتند:  بچه های نهاوند و تویسرکان سرکار رفتند و خود بچه های همدان بیکارند؛ چرا موقع دریافت هزینه های کلاس و گرفتن آزمون عدالت وجود داشت اما موقع جذب و رفتن سرکار عدالتی نمیبینیم؟ ملاک برای جذب نمرات و آزمون ها بود اما هیچ کدام لحاظ نشده و فقط پارتی برای مسئولین اهمیت دارد.

 

یکی از دانشجویان با اشاره به مدرکی که در پایان دوره دریافت کردند اظهار کرد: مدرکی که دادند به اسم مدرک معتبر بود، اما بیمارستان های  خصوصی میگویند این مدرک حتی ثبت و تایید هم نشده و نمیتوانیم به شما ها کار بدهیم، مشکل اصلی ما کسی است که این طرح را در کشور پیاده کرده و الان پاسخگوی این حجم از دانشجویان نیست.

 

*رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان  همدان :دفتر پرستاری در این زمینه نه مصاحبه ای میکند و نه صاحب نظر است!

با توجه به عتراض دانشجویان به سراغ رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان  همدان رفته تا کمی بیشتر در خصوص این تجمع و علت تحدید دانشجویان توسط مسئولین باخبر شویم که در ادامه صحبت های این شخص را خواهید خواند.

 

فاطمه شیرانی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان  همدان ابتدا با اشاره بر اینکه برگزاری  این دوره تحت نظر جهاد دانشگاهی بوده  است و باید از طرف آن ها پیگیری کنید گفت:  بچه ها اشتباه میکنند و به شکل غیر معقول میخواهند وارد عرصه کار شوند،  هنوز از وزارتخانه دستوری نیامده 60 نفر را وارد عرصه کاری کردیم و من از  بقیه بچه ها خواستم مذاکره کنیم و به رئیس دانشگاه مراجعه کنیم تا مشکل حل شود اما خودشان گفتند در خیابان راحت تریم .

 

وی در پایان تصریح کرد: ما به این ها کاری نداریم و آموزش آن ها به ما مربوط نمیشود و توسط جهاد دانشگاهی بوده و جذب هم توسط نیروی انسانی دانشگاه است و اصلا دفتر پرستاری در این زمینه نه مصاحبه ای میکند و نه صاحب نظر است و اگر کلمه ای غیر از این نوشته شود پیگرد قانونی خواهیم کرد چرا که موقعیت بسیار حساس است.

 

در ادامه با توجه به گفته رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان  مبنی بر اینکه مشکل باید از طریق مسئول مورد نظر در جهاد دانشگاهی پیگیری شود به سراغ آقای حقی رفته و با وی گفت و گویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

 

*یکی از مسئولان آموزش جهاددانشگاهی: معمولا هر پرستاری که بخواهد جذب و  وارد عرصه کار شود باید به نظام پرستاری مراجعه کند!

حقی یکی از مسئولان آموزش جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره بر اینکه  تفاهم نامه ای  بین وزارت کشور، جهاد دانشگاهی و نظام پرستاری نوشته شده است گفت:  دوره ای به عنوان کمک پرستاری بهیاری یک ساله در نظر گرفته شده و مبلغی  حدود 4 میلیون تومان شهریه آن بوده تا دانشجویان به مدت یکسال توسط ما آموزش ببینند و در بیمارستان ها جذب شوند.

 

وی ادامه داد:  موقع ثبت نام بر اساس تفاهم نامه هیچ تضمین اشتغالی ندادیم چون ما هم مثل دیگر دانشگاه ها وظیفه آموزش داشتیم که طرف دوره را بگذراند و مدرک بگیرد اما با اشتغال فرد کاری نداریم، خود وزات بهداشت استارت این کار را زد و هدف دولت  شاغل کردن 10 هزار نفر در سطح کشور بود تا ساختار بحث پرستاری را تغییر دهند.

 

حقی در پاسخ به اینکه چرا عده ای از دانشجویان با پارتی جذب بیمارستان هاشدند گفت : در بحث اشتغال باید با دفتر پرستاری و نظام پرستاری صحبت شود و به ما ارتباطی ندارد چرا که ما فقط مجری بودیم و آن ها ناظر بودند تا دوره  به خوبی انجام شود و اشتغال با ما نیست و معمولا هر پرستاری که بخواهد وارد جذب و عرصه کار شود باید به نظام پرستاری مراجعه کند نه به ما.

 

وی در پایان با بیان اینکه از مشکلات مالی بسیاری از دانشجویان با خبر است گفت: امیدواریم مشکلات آن ها حل شود  چرا که من در جریانم طرف فرش زیر پایش را فروخت تا بتواند هزینه دوره را پرداخت کند و مشکل وزارت بهداشت است که با اجرای این طرح وعده استخدام 10 هزار نفر را میدهد اما موقع عملی شدن وعده ها که رسیده جوابگو نیست.

 

*مجوز بکارگیری 3 هزار کمک پرستار در بیمارستان های دولتی صادر شد

در ادامه این تجمعات که گویا کشوری بوده مدیر کل منابع انسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ایرنا گفت:با توجه به درخواست و اعلام نیاز تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی مانند دانشگاه همدان، کردستان و دانشگاه علوم بهزیستی برای جذب و بکارگیری حدود سه هزار نفر مجوز صادر شده است.

 

اکبر ماهی گفت:جذب و بکارگیری این نیروها به صورت شرکتی و عمدتا از طریق موسسه کارآفرینان آواسلامت - وابسته به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت - انجام می شود و از این نیروها خرید خدمت می شود.

 

سخن پایانی...

در پایان لازم است کمی منصفانه در پی حل مشکل افرادی باشیم که به گفته خودشان ماشین، طلا و جهیزیه شان را فروخته اند تا بتوانند وارد عرصه کار و خدمت شوند و حالا پس از گذشت 2 سال با عدم عملی شدن وعده مسئولین روبه رو شده اند خبرنگار صبح الوند  امیدوار  است، این وعده جذب این نیروها که بعد از تجمعات این دانشجویان خبری شد تحقق یابد و دیگر شاهد اینگونه تجمعات نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان