اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مهر 1396 - 6:52   |   کد مطلب: 26814
کشور ایران با دارا بودن زمین های حاصلخیز دارای انواع محصولات غذایی است ، برنج یکی از از تولیدات داخلی است که با وجود کیفیت مناسب و سلامت آن به دلیل قیمت زیاد آن مردم از آن استفاده نکرده و برنج های وارداتی را جایگزین آن کرده اند.

به گزارش صبح الوند، تولید و اشتغال ملی واژه ایست که مقام معظم رهبری در آغاز هر سال در سخنرانی های خود آن را مورد تاکید قرار داده اند و این در حالی است که تولید ملی اگر مورد توجه همگان قرار گیرد مشکل اقتصاد کشور را حل کرده و جوانان زیادی را از بیکاری نجات می دهد.

 

با توجه به اینکه مصرف و استفاده از تولید ملی در این چند سال مورد تاکید قرار گرفته و تلاش های زیادی در راستای ارتقاء آن نیز صورت گرفته است اما آنگونه که باید در بین مردم نهادینه نشده است.

 

با توجه به حاصلخیز و پربار بودن خاک کشورمان برنج نیز یکی از تولیدات داخلی است که با وجود کیفیت مناسب و سلامت آن بدلیل قیمت زیاد آن از آن استفاده نکرده و برنج های وارداتی را جایگزین آن کرده اند. که در این راستا با عده ای از کسبه و مسئولین برای یافتن دلیل اصلی این موضوع به گفتگو نشستیم.

 

وارد راسته حسین خانی همدان که میشوی مغازه های فراوانی را میبینی که جلوی درب انها پر از برنج است. اقایی که در حال خرید برنج وارداتی بود نظرم را به خود جلب کرد و این سبب شد مصاحبه ای از وی جهت دانستن علت استقبالش از برنج وارداتی داشته باشم.

 

 

*خریدار برنج: قیمت برنج های وارداتی ارزان تر است

 

این خریدار برنج وارداتی اشاره به اینکه برنج های وارداتی پخت سریعی دارند و همچنین قیمت آن ها نیز از برنج های ایرانی مناسبتر و مرغوبیت هایی نیز دارد گفت: به گفته برخی منابع و افراد یک نوع برنج با نام هومالی را با برنج های ایرانی قاطی می کنند و احتمالا دلیل استفاده نکردن از برنج ایرانی این است.

 

 

وی با اشاره به اینکه من از برنج زرین‌مهر پاکستانی استفاده میکنم‌گفت: طی چندین سال تجربه و پرسجو از کسانی که صاحب تجربه هستند این نوع برنج تنها محصولی است که در التهاب بازار ثابت مانده و کیفیت خودرا خراب نکرده است و با جنس های نامرغوب قاطی نشده است. 

 

وی با بیان اینکه در منزل از برنج پاکستانی زرین مهر استفاده می کنیم گفت: یکسری از آشپز ها بدنبال خریدن یک جنس با قیمت پایین هستند و طالب کیفیت محصولات نیستند.

 

*کسبه:پخت آسان و قیمت مناسب دلیل افزایش برنج های وارداتی است

مجتبی ذوالفقاری یکی از فروشندگان برنج های ایرانی و وارداتی نیز با بیان اینکه مردم برنج‌های وارداتی را به دلیل پخت آسان خریداری می کنند افزود: دلیل دیگر افزایش استقبال مردم از برنج های وارداتی این است که نمی توانند برنج ایرانی را با قیمت مناسب تهیه کنند. 

 

 

آقای ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که شما چرا از تولیدات داخلی استفاده نمیکنید گفت: زمانیکه که مردم از تولیدات داخلی استقبال نمی کنند مجبور هستیم از محصولات وارداتی استفاده کنیم.

 

وی دلیل افزایش واردات برنج  را عدم استقبال مردم از تولیدات داخلی برشمرد و گفت: اکنون ثبت سفارش برنج های وارداتی قطع و تا برج ۹برنج وارداتی وارد کشور نمی شود به گونه ای که این برنج های موجود از انبار ها وارد بازار می شود.

 

 

وی عنوان کرد در ایران بیش ۵۰درصد از برنج های هندی استفاده می شود.

 

 

این فروسنده برنج همچنین با بیان اینکه دولت در صدد ثبت سفارش برنج های وارداتی بر آمده است خاطر نشان کرد: تمام برنج های وارداتی موجود در بازار از انبار ها می آید.

 

* ما طرفدار برنجی هستیم که مردم استقبال میکنند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما طرفدار تولیدات داخلی هستید یا خارجی گفت: مردم از هر نوع برنجی که استقبال کنند ما نیز طرفدار آن هستیم .

 

 

این کسبه به مضرات برنج های وارداتی نیز اشاره ای کرد و افزود: تا جایی که ما میشنویم  به گفته برخی منابع برنج های هندی سرطان زا هستند اما از صحت آن اطلاعی نداریم.

 

 

ذوالفقای به بیان راهکاری جهت استقبال از تولیدات ملی پرداخت و گفت: اگر نظارت ها خوب باشد،  و از بار کشاورز به نحو مطلوبی حمایت شود و اگرخرید و فروش آن نیز دست دلالان نیفتد و دولت پشتیبان و حمایت کننده باشد کار به خوبی پیش می رود و تولیدات ملی بیشتر دیده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

وی با تاکید براینکه اگر برنج ایرانی نباشد هم به ضرر دولت و هم‌به ضرر ملت خواهد بود: دولت اول باید از تولیدات داخلی حمایت کند تا جابیفتد و  خرید و فروش تولیدات ملی بهتر شود و پول مملکت نیز بچرخد و اگر واردات نیز صورت نگیرد به ضرر دولت خواهد  و گمرک نیز در این راستا هزینه هایی دریافت می کند.

 

 

 

*کسبه دیگر:کیفیت مطلوب واردات خارجی دلیل افزایش واردات است /توان خرید و جیب مردم در نظر گرفته شود.

دیگر کسبه با با اشاره به افزایش استفاده از برنج های وارداتی در کشور یادآور شد: این مهم می تواند دلایل خاصی داشته باشد که از جمله آن ها را می توان قیمت مناسب و کیفیت مطلوب آن ها عنوان کرد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه برنج های وارداتی بیشتر به فروش می رسد گفت: از دلایل این امر را می توان استقبال مردم و افزایش فروش آن برشمرد.

 

 

این کسبه همچنین با تاکید براینکه اکنون سلامت برنج های ایرانی زیر سوال رفته است افزود: متاسفانه،برنج های تایلندی با قیمت های پایین و نازل حدود ۸۰۰تومان به شمال می رود و با یک قسمت از برنج های ایرانی مخلوط می شود و برمی گردد و در سراسر کشور توزیع می شود.

 

 

وی ادامه داد: با این کار اعتماد را از مردم نسبت به برنج های ایرانی سلب می کنند.

 

 

* اختلاف بین برنج ایرانی و وارداتی2/5 برابر است

این فروشنده برنج با بیان اینکه یک زمانی به یاددارم بالاترین اختلاف قیمت برنج های ایرانی و برنج های خارجی حدود۳۰۰تا۴۰۰تومان بوده است گفت: این اختلاف اکنون به ۲/۵برابر رسیده است و این در حالی است که می توان مرغوبترین برنج هندی را ۵هزار تومان و برنج ایرانی را با حداقل ۱۵‌ هزار تومان می توان خریداری کرد این در حالی است که بعضی از آن ها نیز با برنج های تایلندی مخلوط می شود بطوریکه که در این حوزه از مردم سلب اعتماد می شود.

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه نظارت در این حوزه بسیار سخت است اظهار کرد: باید نظارت ها در مرکز توزیع و تولید برنج ایرانی صورت گیرد.

 

 

وی با بیان اینکه آنالیز و تشخیص برنج های مخلوط کار بسیار سختی است افزود: تشخیص این کار احتیاج به تمرین  دارد و به سادگی قابل تشخیص نیست.

 

 

این کسبه راجع به مضرات و ضرر رساندن برنج های خارجی  به بدن عنوان کرد: بعید می دانم مضراتی برای بدن داشته باشد.

 

 

وی در این راستا با اشاره به اینکه برنج های وارداتی سرطان زاست گفت: این مهم به تبلیغات سوئی که علیه این برنج ها شده اشت ربط پیدا می کند که دست اندر کاران آن ها تولید کنندگان برنج های ایرانی است تا قیمت تولیدات خود را افزایش دهند.

 

 

این فروشنده برنج با بیان اینکه اگر برنج های خارجی نباشد و واردات صورت نگیرد شما باید برنج ایرانی را کیلویی چقدر  بخرید گفت: در این صورت قیمت ها بشدت افزایش خواهد یافت.

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه نباید به شایعات پیرامون خود توجه کنیم گفت: نه اینکه از تولیدات خارجی دفاع کنم اما باید آن موضوع را همانگونه که هست ببینیم به گونه ای که اگر مضرانی در برنج های وارداتی هست امکان دارد در تولید ملی نیز وجود داشته باشد.

 

 

وی همچنین در ادامه با تاکید براینکه برنج های وارداتی با هر نوع برندی که وارد می شوند اول درگمرک مراحل انجام آزمایشات راطی می کنندخاطر نشان کرد: اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد گمرک و سازمان ترخیص کالاهای خارجی اجازه ترخیص بار را نخواهد داد و این به گونه ای است که نباید در سلامت برنج‌های خارجی شک کنیم به این دلیل که از چند کانال گذشته و ممیزی می شوند.

 

 

این کسبه در راستای این سوال که برخی معتقد هستند که تولیدات ملی از سوی مردم حمایت نمی شود اظهار کرد: باید جیب مردم و توان خرید در نظر گرفته شود و این در حالی است که وقتی می توانیم از برنجی با کیفیت عالی و قیمت ۵هزار تومان در دسترس داشته باشیم مسلما از برنج ایرانی کیلویی ۱۵هزار تومان استقبال نخواهیم کرد.

 

 

*عضو اتحادیه خواروبار فروشی:نظارت بر واردات برنج برعهده وزرات صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است.

عضو هیت مدیره صنف خوارو بار فروشان با اشاره به اینکه متولی امر بازرسی و نظارت بر واردات های خارجی بر عهده وزرات صنعت، معدن و تجارت وسازمان جهاد کشاورزی است و ما تنها عضو اتحادیه هستیم.

 

 

رضا گروسی با اشاره به اینکه ما چه نقشی می توانیم در نظارت ها می توانیم اظهار کرد: در بحث نظارت ها ما می توانیم تنها نقطه نظرات خود را ابلاغ کنیم و کاری از دست ما ساخته نیست، ما نه دستگاه و نه مجری هستیم و کاری از دستمان بر نمی آید.

 

 

عضو هئیت مدیره صنف خوارو بار فروشان با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات برنج نداریم و هرساله واردات آن در تیرماه به پایان می رسد گفت: در این ثبت سفارشات انجام و برنج های وارداتی در اسفندماه وارد بازار می شوند‌ به گونه ای که این امر طی اعلام وزارت های ذیربط امسال یک ماه به تعویق افتاد و در برج ۵ امسال واردات برنج به پایان رسید.

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر وارداتی صورت نمیگیرد و بار از بنادر ترخیص می شود گفت: اکنون برنج های وارداتی را در شهرهای بزرگ همچن تهران، اصفهان و تبریز انبار کرده اند و به مرور زمان می فروشند.

 

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه بازار از نظر کمبود برنج با خطری مواجه نیست اظهار کرد: بازار نیز در آرامش است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

 

گروسی با اشاره به اینکه نماینده ها در مجلس تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش واردات انجام می دهند تصریح کرد: نمایندگان در این راستا در موفق شده اند و این نیز به سود یک عده که دست اندر کار برنج های ایرانی هستند تمام می شود.

 

 

وی در ادامه با تاکید براینکه مابع التفاوت بهترین نوع برنج های ایرانی با برنج های وارداتی به سه برابر افزایش یافته است گفت: در این خصوص نمی شود اینقد بها داد و باید چاره ای اندیشیده شود.

 

گروسی با اشاره به اینکه در بازار خود ناظر کیفیت برنج های وارداتی و داخلی هستیم گفت: در صورت مشاهده هر گونه خلاف نمی توانیم چشم پوشی کنیم و آن را به مجموعه منعکس و با آن ها نیز برخورد قانونی خواهد شد.

 

وی در این راستا با بیان اینکه تا کنون خلافی در داخل صورت نگرفته و تمام دلالی ها بیرون از استان اتفاق می افتد گفت: اگر زمانی برنج مخلوط و در برنج ها دخل تصادفی شده مربوط به همدان نیست و بیرون از همدان صورت می گیرد.

 

 

سخن پایانی.....
گرچه کشور ما ایران دارای زمین های حاصلخیز است اما دست برخی از دلالان شبب شده است که برنج ایرانی که در داخل خود کشور تهیه میشود با قیمتی بالاتر فروخته شوذ و همین دلیل سبب شده است تا استقبال مردم از برنج های وارداتی افزایش یابد. از سویی هم نظارت خاصی بردلالان نیست و در همدان هم کسی پاسخگوی این موضوع نیست و اصل موضوع را به وزارت صنعت و معدن ربط دادند به هر حال باید گفت در این خصوص  که لازم است مسؤلین قدرت خرید مردم را در نظر بگیرند و در جهت حمایت از تولید ملی گامی اساسی بردارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان