اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. مهر 1396 - 11:20   |   کد مطلب: 26751
داستان دنباله دار ظروف یکبار مصرف در ایام محرم
عدم نظارت مسئولین، جیب سودجویان را پر می کند
افزایش قیمت ظرف یکبار مصرف در جند روز اخیر باعث شده تعداد زیادی از افرادی که در ماه محرم به یاد امام حسین(ع) نذر کرده اند با مشکل مواجه شوند.

به گزارش صبح الوند، محرم ماهی آکنده از حزن و اندوه ماه خون ماه قساوت و سنگدلی دشمنان دین و... باز هم فرا رسیده مردم باصفای شهر دارالمومنین همدان که  قلبشان مالامال از عشق به امام حسین (ع) و یاران باوفای این بزرگوار است هر یک به نوعی سعی در زنده نگهداشتن این ماه عزیز دارند. در این میان خیلی از دوست داران سید و سالار شهیدان اقدام به پخت و توزیع نذری در بین مردم کرده و با این روند ارادت خود را به سالار شهیدان ابراز می کنند ..

 

 اینها مقدمه ای بود برای موضوعی که با نزدیک شدن به ایام محرم ذهن مردم را درگیر کرده و آنچیزی نیست جز گرانی ظروف یکبار مصرف برای افرادی که یاد امام حسین را با توزیع غذا و نذری گرامی می دارند.افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف در چند روز اخیر یا به دلیلی افزایش تقاضا یا به دلایل دیگر بهانه ای شد تا گشتی در شهر زده و نظرمردم و فروشندگان این صنف  را جویا شوم که در ادامه می خوانید.

 

*خریدار: گران کردن قیمت  ظروف در ایام محرم بی انصافی است

خانمی حدودا 54 ساله ویترین مغازه یکبارمصرف فروشی را نگاه می کرد که جلوتر رفتم و سوالم را مبنی برا اینکه آیا قیمت ظروف یکبار مصرف افزایش داشته است یا خیر؟ جویا شدم، اوگفت: چند هفته ی پیش برای خرید ظروف یکبار مصرف مراجعه کردم و چندین بسته خریداری کردم، اما امروز که برای خرید دوباره مراجعه کردم با افزایش شدید قیمت روبرو شدم.

 

خانم طاهری با اظهار تاسف از اینکه چرا در این ایام عزیز که مردم نیازبه خرید این ظروف دارند، چنین اتفاقی باید بیفتد،  تصریح کرد: از نظر اخلاقی این موضوع قابل تایید نیست و به نظرم وجهه خوبی ندارد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی خصائل انسانی کمرنگ شده، افزود: مسوولین باید بیش از پیش بر قیمت ها نظارت داشته و اجازه افزایش قیمت را حداقل در این ایام عزیز ندهند.

 

وی ادامه داد: افرادی که نذری توزیع می کنند ناگزیر از خرید این ظروف هستند که گرانی آن به دور از انصاف است.

 

*کسبه: اقلام مصرفی در ایام محرم گران شده است

آقای اصلانی یکی از کسبه های پخش ظروف یکبار مصرف در همدان با اشاره به اینکه اقلام مصرفی  در ایام محرم گران شده است، تصریح کرد: فروشنده بیشتر از میزان درصد سود نمی تواند سود اضافی از خریدار دریافت کند و این افزایش از جانب فروشنده نبوده است.

 

این کسبه با عنوان اینکه قیمت اجناس در فاکتور مشخص است و فروشنده حق افزایش قیمت بدون مجوز را ندارد ، ادامه داد: ظروف دردار قبل از محرم یک قیمت داشته و اکنون با قیمت بالاتری باید خریداری شود.

 

 

*افزایش سی درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف

وی با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف سی درصد افزایش قیمت داشته است، ادامه داد: از یکماه گذشته به صورت پله ای افزایش قیمت داشته اند.

 

این کسبه ادامه داد: بسته های پانصد تایی  لیوان یکبار حدود دوهزار تومان افزایش قیمت داشته واقلام مصرفی در ماه رمضان افزایش چشمگیری داشته است.

 

*مسوولین از افزایش قیمت اطلاع دارند

وی با بیان اینکه مسوولین از افزایش قیمت ها اطلاع کافی دارند، افزود: این افزایش از طریق کارخانه و شرکت های توزیع کننده  بوده است.

 

آقای نعمتی دومین فروشنده ظروف یکبار مصرف در یکی از خیابان های اصلی شهر می باشد این کسبه با بیان اینکه اجناس از طریق کارخانه افزایش داشته ، تصریح کرد: از دوهفته پیش ظروف یکبار مصرف افزایش قیمت داشته است.

 

 

*در این ایام نظارتی وجود نداشته اما در طول سال نظارت می کنند

این کسبه با عنوان اینکه با آغاز ایام محرم تا کنون سرکشی و نظارتی را شاهد نبودیم، ادامه داد: در طول سال نظارت می کنند اما به نظرم در این ایام باید جدی تر وارد شوند.

 

وی با عنوان اینکه فروشنده نمی تواند بی دلیل قیمت ها را افزایش دهد، تصریح کرد : این نوسان قیمت و افزایش آن در طی چند هفته اخیر خریدار را مستاصل کرده و به نوعی اعتماد به فروشنده و کسبه را از دست می دهد.

 

*رییس اتحادیه صنف ظروف یکبار مصرف: فروشندگان قیمت را افزایش میدهند/ نظارت بیشتری خواهیم داشت

رئیس اتحادیه صنف ظروف یکبار مصرف بلور و چینی با بیان اینکه افزایش قیمت در خصوص ظروف یکبار مصرف نداشته ایم ، تصریح کرد: شرکت های تولید این ظروف قیمت را افزایش نداده و این اقدام از طرف فروشندگان بوده است.

 

اضغر یاوری یگانه با اذعان به اینکه ایام محرم و صفر خرید ظروف یکبار صرف افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: هرچقدر میزان تقاضای کالایی در بازار افزایش یابد بالطبع شاهد افزایش قیمت نیز خواهیم بود.

 

 

وی ادامه داد: بازرسی از صنف ظروف یکبار مصرف در این ایام بیش از پیش خواهد بود وبا فروشنده های خاطی برخورد خواهد شد .

 

رئیس اتحادیه صنف ظروف یکبار مصرف با اظهار اینکه نباید برخی از این ایام به نفع خود سوء استفاده کنند، افزود: پیگیری و نظارت بیشتری بر روند صنف ظروف یکبار مصرف انجام خواهد گرفت.

 

*سخن پایانی.....

حال سوال اینجاست که به راستی افزایش قیمت این ظروف از جانب چه افراد ی بوده به گفته فروشندگان افزایش قیمت از سوی کارخانه های تولید این ظروف بوده و به گفته رئیس این صنف از جانب فروشنده ها ......به هرحال سوءاستفاده از این ایام برای فروش و سود بیشتر از جانب هر شخص که انجام گیرد صحیح نبوده و ایام محرم نباید بهانه ای برای پرکردن جیب برخی افراد باشد ..امیدوارم نهاد و سازمان مربوطه با نظارت بیشتر سعی در کنترل بازار خصوصا بازار ایام محرم داشته باشد...

 

گزارش از پرستو  الماسی نهنجی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان