اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. شهريور 1396 - 10:11   |   کد مطلب: 26607
اجرای طرح تفصیلی شهرستان همدان که سالها به تعویق افتاده بود یک سالی است به حرکت افتاده است یک ماهی است کلنگ پروژه پیاده راه ساری اکباتان با پیش بینی هزینه 10 میلیاردی خورده است اما اجرای این طرح مزایا و معایب برای همدان دارد که در این گزارش به ان پرداخته شده است.

به گزارش صبح الوند، آغاز  طرح پیاده راه بوعلی جهت اجرای طرح تفصیلی شهر همدان که 25 سال به تعویق افتاده بود اغاز شد اما این طرح به نظر برخی ها مزایا و معایبی برای شهر همدان دارد.

 

بعد از آنکه پیاده راه بوعلی همدان به اجرا درامد خیلی از موافقان توسعه شهر همدان علی الخصوص دئر زمینه گردشگری این طرح را بسیار موفق و برخی هم اولویت را با طرح های دیگر میدانستند و بر این عقیده بودند که ابتدا باید پروژه های دیگر شهر ساماندهی می شدند.

 

 

حال نوبت به پیاده راه اکباتان ومیدان امام خمینی (ره) رسیده است  و  از مدت زمان اجرای این طرح خیلی از مردم از اینکه میدان تاریخی شهر را تخریب کرده اند شاکی بودند و برخی هم از گردوغبار ایجاد شده ابراز گلایه مندی کرده بودند، در این میان افرادی هم بودند که پس از آنکه متوجه میشدند قراراست خیابان اکباتان هم همچون پیاده راه بوعلی گردشگر پسند شود ابراز علاقه مندی میکردند و می گفتند برای رسیدن به هر ایده الی باید یک سری سختی ها را تحمل کرد.

 

جهت انکه بیشتر با  مزایا ومعایب پیاده راه سازی اکباتان پیببرم سری به پیاده راه زدم و با کسبه حاضر در این مکان و همچنین با برخی از مسئولین اجرا کننده این طرح مصاحبه ای داشتیم.

 

*کسبه: راضی بودن از طرح بعداز اتمام ان مشخص میشود

حسن قهراباغی یکی از کسبه خیابان اکباتان در پاسخ به این سوال که آیا از اجرای این پروژه رضایت دارید گفت: راضی بودن یا نبودن کسبه و مردم بعد از تکمیل پروژه مشخص می شود.

 

 

این کسبه خیابان اکباتان با بیان اینکه سرعت کار اجرای پروژه بسیار معمولی است افزود : در شب های اول کلنگ زنی پروژه خوب فعالیت می کردند اما چند شبی است که دیگر شب ها کار نمی کنند.

 

*اگراجرای پروژه به تعویق نیفتد گرد و غبارها هم تحمل خواهیم کرد

وی همچنین با اشاره به اینکه وجود گرد و خاک باعث آزار و اذیت کسبه است و تمام مغازه ها را پوشانده است گفت: پس از هر سختی  راحتی می آید اگر تکمیل پروژه را به تعویق نیفتد.

 

قهراباغی در خصوص دستفروشان این خیابان گفت: اگر دستفروشان همچنان به فعالیت خود در این خیابان  ادامه دهند هیچ  تغییری در این خیابان رخ نداده است و بایدساماندهی شوند .

 

*کسبه دیگر: اجرای پروژه به کندی پیش میرود

یادگار از دیگر کسبه این خیابان با بیان اینکه از اجرای این طرح در خیابان اکباتان به دلیل گرد و خاک زیاد ناراضی هستیم گفت: اجرای پروژه  خوب پیش نمی رود و کارگران نیز شبها کار نمی کنند.

 

 

*قرار بود کارکران شبانه کار کنند اما اینگونه نیست

وی همچنین با بیان اینکه قرار بر این بوده است که کارگران شبانه روز کار کنند گفت: متاسفانه نه شبها کار می کنند و نه روزهای تعطیل .

 

این کسبه خیابان اکباتان همچنین با تاکید بر اینکه اگر اجرای پروژه به تعویق نیفتد و هرچه زودتر کار اجرای پروژه به اتمام برسد ادامه داد: خیابان اکباتان نیز همانند خیابان بوعلی یک طرح خیلی خوبی می شود و به کسب و کار نیز کمک زیادی می کند.

 

در ادامه جهت پاسخ دادن به خیلی از سئوالات مردم و کسبه مصاحبه ای با مسئولان صورت گرفت.

 

*رییس اتاق اصناف همدان: اصناف موافقت خود را جهت اجرای طرح پیادهراه سازی اعلام کرده اند

احمد گازرانی نیز در مصاحبه با صبح الوند در این راستا با اشاره به اینکه چند سالی از این طرح این مصوبه میگذردگفت: متاسفانه اجرا نشدن این مصوبه حودش تا جای سوال دارد که چرا شهرداری طی این چند سال اجرای پیاده راه خیابان اکبان و امام خمینی را عقب انداخته است .

 

رییس اتاق اصناف همدان  با تاکید براینکه اصناف در اجرای این طرح موافقت خود را اعلام کرده است اظهار کرد:  اصناف معتقد است که شهر همدان به عنوان یک شهر توریستی گردشگری باید هر روز از روز قبل بهتر شود.

 

 

وی همچنین  با اشاره به اینکه اصناف برای بهتر اجرا شدن این طرح در  شهرداری ، شورای شهر و مجموعه دولتی های استان همراهی و همکاری های لازم را انجام می دهد  یادآور شد : تقاضایی که از عوامل برگزار کننده این طرح داریم این است  که کار را زمانی انجام دهند که به بازار لطمه ای وارد نشود .

 

*جهت تسریع دراتمام پروژه آن را شبانه روز انجام دهند

گازرانی  همچنین با اشاره به اینکه در سال فصل شهریور و اسفند فصل  های مناسبی برای فروش اجناس  تولید کننده هاو توزیع کننده هاست گفت: متاسفانه این طرح در این فصل اجرا شده است که تقاضا داریم برای اتمام هر چه زود تر پروژه شبانه روز به فعالیت خود ادامه بدهند که طرح به نتیجه برسد و به اصناف نیز لطمه ای وارد نشود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه شما خبرنگاران به گوش مسئولین برسانید که سریعتر طرح را تکمیل کنند خاطر نشان کرد: مجریان، عوامل برگزار کننده پروژه ، پیمانکاران و شهرداری دست به دست هم بدهند که بازار لطمه نبیند.

 

 

*اگر لطمه به کسبه وارد شود احتمال ورشکستگی آنان است

رییس اتاق اصناف همدان  در پایان با تاکید براینکه اگر بازار لطمه ببیند دیگر نمی شود از کسبه مالیات و عوارض گرفت عنوان کرد: در این راستا اگر به بازار لطمه ای وارد شود احتمال ورشکستگی خیلی از این کسبه در این فصل و در شرایطی که خیلی کند کار پیش می رود زیاد است.

 

*معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی : اجرای طرح پیاده راه سازی کمک شایانی به گردشگری می کند.

 

علی خاکسار در گفتگو با صبح الوند با بیان اینکه پیاده راه سازی در جوامع شهری یکی از ارکان بسیار ضروری ولازم است  بیان کرد: مادربافت تاریخی همدان تعداد بسیرزیادی بناهای تاریخی داریم که میتواند در عرصه گردشگری قراربگیرند ولی به دلیل اینکه  این مسیرها مسیرهای شهری هستند و تردد  سخت است اغلب گذر گردشگرها به انها نمی خورد.

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همدان اظهار کرد: به طور حتم  با ایجاد پیاده راه و هدایت شهروندان و مسافرها به اینکه از این مسیرهای  پیاده  رو عبور کنند قطعا باعث استقبال گردشکران هم  معرفی  بناهای تاریخی بازار، مسجد جامع و خود میدان را به گردشگران خواهد شد.

 

 

وی در خصوص زمان اجرای پیاده راه اکباتان باتوجه به همزمانی آن با فصل گردشگری گفت: بالاخره کار باید از یک جایی شروع میشد ما باید محدودیت فصلی هم در نظر بگیریم، در همدان تقریبا تا اخر ابان دیگر نمی توانیم  کاری کنیم و باید حدکثر استفاده را از فرصت باقی مانده داشته باشیم.

 

وی در پایان گفت: طرح پیاده راه سازی خیابان اکباتان بسیار خوب است و قطعا یک حرکت بسیار مثبت و رو به گردش در حوزه گردشگری و به ماندگاری بیشتر گردشگران در همدان کمک خواهد کرد.

 

 

*سخنگوی شورای شهر: در نظر گرفتن 10 میلیارد تومان برای اجرای پیاده راه اکباتان

 کامران  گردان در گفت و گو با صبح‌الوند با اشاره به ۱۰میلیارد تومان برای اجرای پروژه پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره)و خیابان اکباتان در نظر گرفته شده است گفتدو پیمانکار به صورت مجزا یکی در میدان امام خمینی و دیگری در خیابان اکباتان اجرای پروژه را در دستور کار قرار داده اند.

 

سخنگوی شورای شهر همدان  با تاکید بر اینکه سطح تعاملات اجتماعی بالا آوردن ضریب ایمنی باز سبب شده  که از نظر مشاغل یک خیابان فعال بوده است خاطر نشان کرد:تخریب محیط زیست و مسائل مربوط به آن حالتی است که  بحث های محیط زیستی  را ارتقاء می دهد.

 

 

*ایجاد راه های گردشگری جدید برای همدان سالها معطل مانده بود

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه های گردشگری جدید برای همدان و اجرای مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی از سال۸۵معطل مانده است گفت:‌ مقرر شد پس از پایان پیاده راه سازی خیابان بوعلی پیاده راه سازی خیابان اکباتان نیز آغاز شود اما آغاز این طرح به دلیل بررسی ابعاد مختلف پیوست های اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی و مشکلات جانبی به طول انجامیده است.

 

گردان با اشاره به اینکه امید است این پروژه در موعد مقرردر طی۶ماه تحویل داده شود اظهار کرد: در خصوص شورای پنجم به دلیل اینکه اکنون شروع به کار نکرده است نمی توانیم بگوییم چه کمک هایی به اجرای این طرح خواهند کرد اما شورای پنجم میسر است با تامین اعتباراتی که از قبل برای اجرای هرچه زودتر پروژه پیش بینی شده است راه را هموار تر کند.

 

*تمام مشکلات کسبه در اجرای طرح دیده شده است

وی با بیان اینکه امید است در سالیان پیش رو خیابان های دیگر را در بحث پیاده راه سازی فعال کنیم خاطر نشان‌کرد:  تمام مشکلات کسبه که در اجرای طرح دیده شده است با سازمان های خدمات رسان آب ، برق، گاز هماهنگی های لازم انجام و تمامی زیر ساخت ها آماده و  همزمان با اجری طرح انجام می شوند.

 

* جهت حل مشکل تردد آهن فروشان با میراث فرهنگی در حال رایزنی هستیم

سخنگوی شورای شهر همدان  با اشاره به اینکه برای حل  مشکل تردد اهنفروشان با میراث فرهنگی در حال رایزنی هستیم افزود: امید است راهی که مدنظر آن هاست انجلم و مشکل را حل کینم چرا که تا زمانی که این مشکل حل نشود تا قسمتی که مربوط به بریدگی آهن فروش ها است طرح اجرا می شود.

 

 

وی همچنین با تاکید براینکه بایستی بحث آلاینده های مزاحم بتدریج از مرکز شهر بجای دیگری منتقل شود تصریح کرد:در این راستا به کسبه کمک های ویژه ای خواهیم کرد که هیچ گونه مشکلی برای کسب و کار آنان بوجود نیاید.

 

گردان  با اشاره به اینکه مباحث  و پیوست های های فرهنگی در  کمیسیون فرهنگی و جلسه های مختلف شورای شهر بررسی شده است خاطر نشان کرد: در این راستا هرکاری که به نفع مردم باشد در این منطقه انجام خواهد شد .

 

*طرح پیاده را ه اکباتان بهتر از بوعلی خواهد شد

وی همچنین با تاکید بر اینکه سه بافت بازار و  بافت مسجد جامع خیابان اکباتان طرح هایی بهتر از خیابان بوعلی خواهند شد گفت: در این راستا نظر تمام افرادی که د  مباحت فرهنگی دخالت داشته اند نظرشان در این خیایان اعمال خواهد شد به طوریکه به یک خیابان بدون هرگونه مشکل بعدی  تبدیل خواهد شد.

 

سخنگوی شورای شهر همدان  با بیان اینکه این طرح یک طرح مناسب است گفت:مردم نیز در این راستاهمکاری های لازم را داشته باشند چراکه شهرداری برا معطل نماندن این پروژه پیش بینی بودجه لازم را انجام داده است.

 

*دستگاه های خدمات رسان باید در سه شیفت کاری کار کنند

وی همچنین با تاکید بر اینکه نیاز است دستگاه های خدمات رسان بر اساس تعهدات و صورت جلسه های انجام شده کارها را به نحو مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل برای پروژه و تاخیر در اعمال اجرای پروژه انجام دهند یادآور شد: عوامل اجرایی این طرح  برای افتتاح پروژه در  موعد مقرر ۶ماهه در سه شیفت کاری  کار می کنند.

 

گردان  همچنین با بیان اینکه المان میدان امام خمینی به موزه دفاع مقدس انتقال داده می شود افزود: در این راستا طرح هایی یا بصورت فلت و یا به صورت آب نما اجرا می شود که بتواند جایگزین المان قبلی شود و امید است که طراحی آن مورد رضایت ردم و صاحب نظران شود.

 

*شهردار منطقه یک همدان: تا پایان سال پیاده راه اکباتان را به عنوان عیدی به مردم تحویل خواهیم داد

فتحیان نسب در گفتگو با صبح الوند در خصوص پیشرفت پروژه پیاده راه سازی اکباتان گفت: این پروژه پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم تا عیدنوروز پباده راه  اکباتان را به عنوان عیدی به مردم همدان تحویل بدهیم..

 

 

شهردار منطقه یک شهرداری همدان اظهار کرد:  این پروژه ،مهمترین محور گرشگری شهر از میدان آرامگاه به سمت  تپه  هگمتانه ختم می شود و مسجد جامع همدان ، بازار و مسیرهای پر تردد همدان منتهی می گردد  و  امیدواریم با  تبلیغات خوب بهترین بهره برداری را از پیاده راه تجاری - تفریحی و تاریخی مسیر داشته باشیم.

 

*در همدان به موضوع توریست اهمیت داده نمیشد

وی در واکنش به گلایه مندی برخی از روند اجرای پروژه پیاده راه سازی اکباتان گفت: این روند باید مدتها پیش شکل می گرفت ، متاسفانه شهرهمدان با وجود اینکه شهری تاریخی و توریستی است اما نسبت به موضوع توریست بی اهمیت برخورد شده است

 

فتحیان نسب  تاکید کرد: این اقدام با حمایت شورای شهر سابق و فعلی پیگیری می شود و مدیریت شهری با عزمی راسخ تر به دنبال پروژهای جدید گام بر خواهد داشت.

 

وی در خصوص میزان رضایت اصناف از اجرای پیاده راه سازی گفت: در جلسات مختلف بااصناف مشکلات این قشر بیان شده و اصناف این پروژه را تایید کرد زمانیکه پیاده راه بوعلی شروع شد دغدغه خاصی وجود داشت چرا که فشار اجتماعی و اصناف زیاد بود اما زمانیکه این پیاده رو آورده خوبی برای اصناف به همراه آورد  به این پروژه ها امیدوار شده اند.

 

شهردار منطقه یک همدان  اظهار کرد: در بحث تاکسیرانی نیز مکان و ایستگاه تاکسی ها مشخص شده است.

 

 

وی تاکید کرد: در پیشرفت و تغییر چهره شهرانسان محوری و ماشین محوری  در یک مقوله نمی گنجد و بحث انسان محوری از مباحث پیش روی معماری و شهرسازی بوده که به دنبال محقق شدن این طرح هستیم و اجرای دو طرح پیاده راه بوعلی و اکباتان از این مقوله هستند

 

*اگر روند اجرای پیاده راه به تعویق بیفتد مردم را از حقوق خود محروم کرده ایم

فتحیان نسب در پایان خاطر نشان کرد: اگر روند اجرا و احداث پیاده راه در همدان به تعویق بیفتد مردم شهر را از حقوق خود محروم کرده ایم و باید تاکید کرد که  فرهنگ شهرنشینی دچار تغییراتی شده و شادی محوری تاکید بیشتری یافته است .

 

*سخن پایانی.....

 

در نهایت باید گفت با توجه به اینکه هزینه های زیادی جهت اجرای طرح پیاده راه سازی اکباتان صورت گرفته است مسئولین باید با تدبیر بیشتری جهت عملی کردن و بهره وری اقتصادی  از پروژه کارهایی را انجام دهند،یکی از این اقدامات که در بحث پیاده راه سارزی خیابان بوعلی بسیار با آن برخورد کردیم نبود زیر ساخت های فرهنگی در اجرای این پروژه بود که امیدواریم در این پروژه این اتفاق نیفتد و اینکه هر چه زودتر پروژه را به اتمام برسانند زیرا جلوه مرکز پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بسیار نازیبا  شده است.

 

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان