اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1398 - 2:36   |   کد مطلب: 26293
دارو التیام بخش یا نمک زخم؛
وقتی عدم ثبات قیمت دارو مشکل ساز می شود
با وجود آنکه طرح تحول نطام سلامت در جهت برداشتن باری از دوش بیماران و کاهش هزینه درمان است . در حوزه درمان همچنان شاهد نابه سامانی هایی همچون عدم ثبات قبمت دارو هستیم که لازم است وزارت بهداشت در ابن خصوص اقداماتی انجام دهد.

به گزارش صبح الوند، مردم همواره از دارو جهت التیام دردهای خود استفاده می کنند اما در این میان در خصوص عرضه داروها در سطح شهر مشاهده میکنیم مواردی همچون متفاوت بودن قیمت ها , گرانی و همچنین نداشتن قیمت مشخص در تهیه دارو دچار مشکل میشوند.

 

به همین علت. خبرنگار صبح الوند سری به تعدادی از داروخانه های در سطح شهر همدان زد تا علت این موضوعات را پیگیری کند.

 

بیمار:علت این تفاوت قیمت چیست؟

علی حضرتی با بیان اینکه به چه علت قیمت دارو در داروخانه های مختلف برابر نیست افزود: مگر این قیمت ها سراسری نیست پس چرا ما اینقدر تفاوت قیمت را مشاهده می کنیم.

 

حضرتی گفت: مورد دیگر که در خصوص قیمت داروها مشاهده کردیم متفاوت بودن قیمت داروها با قیمت روی جلد ان است که واقعا این سئوالاست که چرا این قیمت ها فرق دارد و ایا ناظری بر این امر نیست.

 

*خریدار دارو: به چه علت قیمت روی جلد با قیمت دارو متفاوت است؟
مرادی یکی دیگر از مراجعه کنندگان هم که شاکی از متفاوت بودن قیمت داروها با قیمت روی جلد بود گفت: متصدیان دارو میگویند این قیمتها مربوط به گذشته و کارتن آنها قدیمی ست  ایا درست نبود کارخانه های تولیدکننده زحمتی به خود میدادند و این قیمت ها را بروز می کردند .

 

وی ادامه داد: در بازار در همه موارد می توان تخلفات را به بازرس ها اعلام کرد در این خصوص ما باید چه کنیم؟

 

*دکتر سلیمی:فاکتور ها را در اختیار مشتریان قرار میدهیم

در ادامه مصاحبه ای با دکترهای داروساز در نقاط مختلف شهر صورت گرفت.

 

سلیمی دکترداروساز داروخانه ولیعصر. در خیابان خواجه رشید با بیان اینکه  در خصوص قیمت داروهایی که شرکت ها می اورند بیشتر اوقات  مشاهده می کنیم بین آن قیمتی که در فاکتور است با قیمتی که برروی جلد دارو است تفاوت وجود دارد افزود: ما همه این همه قیمت ها را درآوردیم و یادداشت نمودیم  که از روی اینها عمل کنیم.

 

 

وی تصریح کرد: ممکن است کارتنی که قیمت قبل خورده  بیاورند و این سبب می شود که فاکتور با قیمت روی جلد دارو  نخواند.

 

این دکتر داروساز اظهار کرد:  ما فاکتورها داروها را دسترس  قرار داده ایم و در صورت  سئوال مشتری در اختیار آن قرار میدهیم.

 

وی در پایان گفت: قیمت داروها سراسری است و  به ما مربوط نیست و وزارت بهداشت باید اقدامی انجام دهد.

 

*دکتر ترجمان:وزارت بهداشت مشکل را حل کند
در ادامه مصاحبه ای با شیما ترجمان دکتر شبما ترجمان داروساز داروخانه ترجمان در خیابان پاستور صورت گرفت.

 

این دکتر داروساز در گفتگو با صبح الوند با بیان اینکه وزرات بهداشت قیمت داروها را ابلاغ می کند افزود: با توجه به انکه شرکت های داروساز پس از مدتی قیمت خود را تغییر میدهند اگر این تغییر قیمت زیر نظر وزارت بهداشت نباشد تخلف حساب می شود.

 

* کوتاهی شرکت های توزیع کننده در نصب قیمت جدید

دکتر ترجمان با اشاره به کوتاهی شرکت های توزیع کننده در نصب قیمت جدید دارو گفت: ما  شاهد کوتاهی شرکت های توزیع کننده در نصب قیمت جدید هستیم که این مشکل باید توسط  وزارت بهداشت و درمان و سازمان عذا و دارو حل شود.

 

دکتر ترجمان افزود: شرکت های توزیع کننده اقدا به تهیه حجم زیادی از بسته بندی ها کرده اند و برای انها اقتصادی نیست که مجدد بسته جدیدی با قیمت جدید تهیه کنند.

 

 

دکتر ترجمان در پایان تاکید کرد: دراین خصوص  باید وزارت بهداشت و درمان پاسخگو باشند زیرا  با این شرایط دید مردم به داروخانه تغییر می کند.

 

*مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی: دارو در کمیسیون های قانوی قیمت گذاری میشود

در ادامه جهت بررسی میزان نظارت دستگاه های مرتبط استان در خصوص نظارت بر این امر مصاحبه با نذیر یر عذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان دکتر مرصیه مساعد صورت گرفت.

 

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با صبح الوند در خصوص اینکه به چه علت  قیمت برچسبی که بر روی دارو زده شده است با قیمت داروی عرضه شده متفاوت است  افزود:  تعیین سه گانه فرآورده های دارویی از وظایف کمیسیون قانونی قیمت گذاری بوده و پس از تصویب ابلاغ به مراجع ذیربط قابل اجرا میباشد طبق مصوبات کمیسیون قانونی قیمت گذاری تغییر قیمت دارو شامل افزایش یا کاهش از زمان تصویب و ابلاغ متعاقب صدور فاکتور قابل اجرا است. 

 

*خریداران اخرین قیمت مصوب ر از طریق سامانه مشاهده کنند

وی تصریح کرد: لذا برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم تطبیق قیمت چاپ شده روی جعبه ها با قیمت فروش در داروخانه مصرف کنندگان میتوانند آخرین قیمت مصوب داروها راا ز طریق سامانه با ورود نام دارو و یا با تماس با اداره دارو (شماره تماس 38381908،1490) استعلام نمایند.

 

دکتر مساعد در خصوص اینکه حق فنی هر داروخانه چه مقدار است افزود: کد مدیریت خدمات دارویی براساس جمع بندی تمامی شاخصهای ارائه شده در کتاب ارزش نسبی که همان ابلاغ از سوی وزرات متبوع است تعیین می گرد.

 

وی ادامه داد:  در حال حاضر با توجه به موارد پیش گفت علاوه بر تعرفه نسخ تجویری در خصوص داروهایی که در فهرست  OTC(داروهایی که بدون نسخه عرضه می گردد) قرار می گیرند، درصد اشاره شده مطابق با کتاب ارزش نسبی به قیمت مصوب دارواضافه می گردد.

 

 مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به این سئوال که به چه علت قیمت داروهای ترکیبی در داروهای مختلف متفاوت است افزود: ممکن است تجویز داروهای ترکیبی توسط پزشک تعداد و مقدار مواد بکار رفته متفاوت باشد و نیز تفاوت قیمت ظروف و مواد بسته بندی ممکن است سبب تفاوت قیمت گردد.

 

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص برخورد با این نوع تفاوت قیمت ها افزود: تفاوت قیمت احتمالی به علت موارد مطروحه دربند 3 می باشد و قیمت داروهای ترکیبی براساس میزان و تعداد اقلام بکاررفته در هر دوره مشخص، تعیین و ابلاغ می گردد.

 

*نظارت مستمر از شرکت های توزیع کننده دارو صورت می گیرد

دکتر مساعد  با بیان اینکه مردم بادرخواست فاکتور از داروخانه می توانند به راحتی متوجه قیمت اصلی داروها شوند افزود: مراجعه کنندگان با تماس با حوزه مدیریت دارویی از طریق شماره تماس 1490, 38381908 و یا با مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو می توانند از قیمت داروها مطلع شوند.

 

وی در پایان در خصوص نظارت بر شرکتهای توزیع کننده دارو کفت: نظارت بر شرکت های توزیعی بطور منظم و نیز به صورت موردی و براساس گزارشهای رسیده انجام میشود و نیز ارزشیابی های فصلی و سالیانه نیز انجام می پذیرد.

 

سخن پایانی.....
با توجه به اینکه رفع این مشکل توسط وزارت بهداشت برطرف خواهد شد ایا لازم نیست برخوردی با شرکتهای توزیع کننده دارو داشته باشد و اینکه تکلیف حقوق مصرف کننده چه میشود ؟چرا که در این شرایط بسیاری سواستفاده میکنند و داروها را بسیار گران تر از قیمت اصلی میفروشند.

 

علی الخصوص در این میان قشر مسن و بی سواد جامعه بیشترین ضرر را میکنند و لازم است وزارت بهداشت اقدامات عملی در این خصوص انجام دهد.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان