اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. مرداد 1396 - 9:54   |   کد مطلب: 26229
بسیج سازندگی استان همدان با شناسایی10 قطب اقتصادی در شهرستانهای مختلف استان نقش مهمی در معرفی صنایع تبدیلی هر شهرستان و ایجاداشتغال برای جونان آن منطقه داشته است.
نقش موثر بسیج سازندگی در شناسایی قطب های اقتصادی استان همدان

به گزارش صبح الوند، بسیج سازندگی همدان با هدف کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام به انجام فعالیتهایی از جمله شناسایی و معرفی قطب های اقتصادی این استان کرده است در همین راستا گزارشی در این خصوص تهیه شد.

 

*محصول شاخص هر شهرستان به عنوان برند ان معرفی می شود

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان، مصطفی سیف در گفتگو با صبح الوند، با بیان اینکه بسیج سازندگی از سال گذشته وارد بحث قطب های صنایع تبدیلی شده است افزود: بر روی صنایع تبدیلی کارهایی انجام شده بود، منتها کلیه  عرصه های صنایع تبدیلی را  بررسی کرده بودیم و بعد از مدت ها به این نتیجه رسیدیم که بر روی محصول شاخص هر شهرستان کار کنیم.

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در تلاش است محصول شاخص هر شهرستان را به عنوان برند شهرستان در سطح کشور معرفی کند افزود: به عنوان مثال در شهرستان ملایر شیره ملایر زبانزد است و به این نتیجه رسیدیم در سطح کشوربا یک برند مشخص شیره را معرفی کنیم .

 

وی تاکید کرد: جهت پیشبرد اهداف بسیج سازندگی در جهت صنایع تبدیلی  در هر شهرستان کارگروهای اقتصادی وجود دارد که متشکل از افرادی هستند که در زمینه کارهای اقتصادی و کارشناسی خودشان صاحب نظر هستند.

 

سیف اظهار کرد: بسیج سازندگی از دستگاه هایی مثل سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی مشورت هایی گرفته است  و نهایتا به یک نتیجه مشخص رسیده و برای هر شهرستان یک محصول معرفی کرده است.

 

وی عنوان کرد: تولید کننده می تواند در هر قسمت از زنجیره تولید قرار بگیرد می تواند  تولید کننده نباشد و گردآوری کننده باشد و یا با امکانات بسته بندی که دارد  محصولات را بسته بندی و عرضه کند.

 

*شناسایی 10 قطب اقتصادی در سطح استان

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان با بیان اینکه 10 قطب اقتصادی در سطح استان شناسایی کرده ایم افزود: دو سال بر روی  روی شناسایی قطب ها کار کردیم و در هر حال حاضربرای شهرستان همدان بحث عرق و اسانس گیاهان دارویی را در نظر گرفتیم.

 

وی چیپس میوه را از محصولات نهاوند خواند و افزود: در شهرستان نهاوند با توجه به آنکه میوه در آن زیاد و ضایعات میوه زیاد داریم، دربحث فناوری میوه آنها را به صورت چیپس میوه درمی آورند که ماندگاری و قابلیت عرضه و ارزش افزوده بالایی دارد را پیشنهاد داده ایم.

 

سیف شیره انگور را محصول شاخص ملایر خواند و گفت: در این شهرستان به علت فراوانی باغات انگور بهترین زمینه را برای تولید شیره دارد.

 

وی مبل و منبت را محصول شاخص تویسرکان معرفی و بیان کرد: در شهرستان تویسرکان بحث مبل ومنبت را پیشنهاد دادیم زیرا به صورت خوشه ای کار میکنند و در چندین روستا و خانواده دارند به این شکل کار می کنند.

 

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهرستان اسداباد باغ میوه زیاد است بحث چیپس میوه را پیشنهاد دادیم که  حدود ده واحد فعال هستند  و سالهای قبل کسی نبود در این موضوع کار کند .

 

وی افزود: در این کارگاهها حدود 8 نفر مشغول به کار شده اند و در ابتدای طرح هم خودمان تصور نمیکردیم اینقدر از این طرح جواب مثبت بگیریم.

 

سیف محصول شاخص شهرستان بهار را خیارشور مطرح و گفت:  در شهرستان کبودراهنگ بحث ترشی را پیشنهاد دادیم و در آنجا کارگاههای تولیدی زیادی  در این خصوص داریم.

 

وی اظهار کرد: در شهرستان رزن بحث قاب سازی را مطرح کردیم چون به صورت خوشه ای کارگاههای فراوانی در این خصوص کار می کنند.

 

*نقش موثر بسیج سازندگی در مهاجرت معکوس

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان تولید ماشین آلات کشاورزی را صنایع شاخص شهرستان فامنین بیان و گفت: در شهرستان قهاوند هم به دلیل اینکه در بحث کشاورزی بسیار ضعیف و آب کشاورزی ندارند و زمین ها عمدتا شور است  دربحث تولیدی های پوشاک ورود پیدا کردیم  که خوشبختانه جواب داده و عاملی برای مهاجرت معکوس بود.

 

وی افزود: جوانهایی بودند که در تهران در کارگاه های تولیدی پوشاک بودند و بعد از راه اندازی کارگاه به محل اقامت خودشان بازگشتند.

 

سیف در ادامه تاکید کرد: در تلاش هستیم این ده قطب را در قالب شرکتهای تعاونی برپا کنیم که تولید کنندگان بتوانند سهم بیشتری را از اعتباربه دست بیاورند و کارگاه هایشان را مجهز تر کنند و خیلی هم سازمان یافته ومنسجم تر هم می شوند.

 

*در بسیج سازندگی آموزش و وارد بازار کار شدم

در ادامه مصاحبه ای با یکی از فعالان اقتصادی در شهرستان اسداباد صورت گرفت ،

 

شاهین خاوری این  جوان اسدآبادی که پس از طی دوره های مربوط دربسیج سازندگی اقدام به راه اندازی کارگاه های تولید چیپش دراین شهرستان کرده است  به بیان نحوه کار خود پرداخت و افزود: هم اکنون 9 ماه است که این کار را شروع کرده ام.

 

این فعال اقتصادی  با اشاره به کمک های مالی بسیج سازندگی در این خصوص گفت: بسیج سازندگی جهت دریافت وام به بانک مهر اقتصاد معرفی ام نمود و سپس 30 میلیون وام از این بانک دریافت کردم.

 

  وی ادامه داد:  اگر هدف بحث اشتغال زایی بود باید سود بانکی در حد 4 درصد بود و الان چون پدر من 50 میلیون به  کمک نموده به راحتی توانسته ام کارگاه را راه بیاندازم.

 

*فراوانی باغات میوه در اسداباد من را به سمت تولید چیپس میوه کشاند

وی در ادامه  به بیان علت گرایش خود به راه اندازی کارگاه تولید چیپس میوه پرداخت و افزود:  در اسدآباد میوه های خیلی خوبی همچون هلو  فراوان است و چندان قیمتی برای کشاورز ندارد و قیمت تهیه میوه خشک  خیلی ارزان در می آید.

 

 

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر میوه های اسداباد از محصولات شهرهای دیگر هم استفاده می کنیم.

 

این فعال اقتصادی  در خصوص بهره وری اقتصادی این تولیدات گفت: در دادن قسط مشکلی ندارم اما اگر مبلغ قسط ها کمتر بود و به جای  دو کارگر تعداد کارگرهای بیشتری و یک دستگاه بیشتری داشتم  درایجاد اشتغال و افزایش تولید بسیار موفق تر بودم.

 

 

وی در ادامه به بیان بازار فروش تولیدات خود پرداخت و افزود: فعلا چون تولیدات خیلی کم است و نمیتوانیم صادرات  داشته باشیم وهنوز برند نگرفته ام.

 

خاوری در پایان  گفت: امیدوار به صادرات هستم و باید تولیدات زیاد  و در شهرستان چند تولید کننده خوب و محصولات زیاد باشد زیرا زیر یک تن اصلا نمی توانیم صادر کنیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان