اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1396 - 11:14   |   کد مطلب: 25977
با اجرای طرح توزیع مواد مخدر دولتی قبح اعتیاد در جامعه شکسته شده و به نوعی فرد استرس جابه جایی مواد را نخواهد داشت
گزارش صبح الوند از عرصه موادمخدر دولتی

به گزارش صبح الوند، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر موافقت مراجع نظام با طرح توزیع مواد مخدر دولتی منتشر شد و در این خبر سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از موافقت تمامی مراجع تصمیم گیرنده با این طرح خبر داد حال سوال اینجاست که آیا اجرای این طرح مشکلی از مشکلات اعتیاد را از جامعه بر میدارد یا خدای ناکرده باری بر دوش جامعه اضافه خواهد کرد برای یافتن پاسخ این پرسش نظر مردم را جویا شدیم.

 

*سخن شهروندان: این طرح دست واسطه و قاچاقچیان را کوتاه می کند

یک شهروند در خصوص طرح عرضه مواد مخدر به ما این چنین گفت: این طرح دست فروشنده و قاچاقچیان مواد مخدر را کوتاه کرده و افرادیکه مواد مخدر استفاده می کنند از نظر آماری تا حدودی شناخته و شناسایی خواهند شد.

 

عزیزی با عنوان اینکه مواد مخدر در مکان هایی مورد اطمینان عرضه می شود، افزود: این مواد با مواد آلاینده و خطرناک مخلوط نشده لذا مشکلی بر مشکلات افزوده نمی گردد.

 

وی ادامه داد: این طرح امکان ترکیب با موادی را جهت کاهش تاثیر مواد مخدر و در نهایت ترک اعتیاد را به معتادین خواهد داد.

 

*کنترل خرید برای سنین مختلف

این شهروند با اشاره به اینکه معتادین همه گروه های سنی امکان خرید ندارند، اظهار کرد: کنترل خرید برای سنین خاص وجود دارد و دسترسی نوجوانان محدود خواهد شد.

 

وی به معایب اجرای این طرح پرداخت و افزود: اعتیاد یک معضل بزرگ برای هر جامعه ای محسوب شده و با این طرح قبح و زشتی مصرف مواد از بین خواهد رفت.

 

عزیزی با عنوان اینکه از نظر بنده اجرای این طرح نیازمند فرهنگسازی وسیع خواهد بود، افزود: به نظرم هنوز زمینه اجرای طرح در جامعه وجود ندارد و شاید مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

 

 

*استرسی از جابه جایی مواد وجود نداشته و در دسترس همه قرار می گیرد

خانم زهرا شرفی که دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری است با اظهار اینکه استرسی از جابه جایی مواد وجود نداشته و در دسترس همه قرار می گیرد، افزود: وضعیت جوانان از گذشته هم بدتر شده و قبح اعتیاد شکسته خواهد شد.

 

این شهروند با بیان اینکه در اجرای این طرح تمامی جوانب امر باید سنجیده شود، تاکید کرد: بایبد دید که  معایب این طرح بر مزایای آن پیشی نگیرد.

 

وی با اظهار  اینکه در چند سال گذشته مبارزه با مواد مخدر نتیجه بخش بوده و اقدامات خاصی انجام شده است، ادامه داد: به نظرم اجرای این طرح اقدامات انجام شده در گذشته را از بین خواهد برد.

 

این شهروند اظهار کرد: اینطور شنیده ام که عرضه مواد برای برخی افراد و با دستور پزشک خواهد بود که اگر اینگونه باشد شاید کنترل عرضه را به همراه داشته باشد البته امیدوارم جوانان و به خصوص نوجوانان در اجرای این طرح آسیب نبینند.

 

*کارشناس امور روانی سازمان بهزیستی کشور: ضعف مدیریتی در حوزه مواد مخدر

کارشناس حوزه اعتیاد ضمن اشاره به  ضعف مدیریتی در حوزه مواد مخدر، بیان کرد: این طرح  کنترل عرضه مواد مخدر را کنترل کرده اما باید با حساسیتی خاص در زمینه فرهنگ و آسیب های اجتماعی نیز اقداماتی  مناسب انجام گیرد.

 

دکتر حسام الدین معصومیان با اظهار اینکه شاید با اجرای این طرح جرم و آسیبهای اجتماعی حاشیه این قضیه کاهش یابد، اظهار کرد: این طرح نیازمند مدیریتی جامع بوده تا  مدارس درگیر نشوند و مشکلی بر مشکلات افزوده نشود.

 

وی افزود: باید دید شعاع این طرح تا چه حدبوده ونقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی اجرای طرح مورد بررسی قرار گیرد و از سویی دیگر بازنگری آموزش ها نیازمند  مدیریتی همه جانبه می باشد.

 

معصومیان با بیان اینکه باید درزمینه تقاضا کارشود، افزود: عرضه مواد مخدر باید به دست مسوولین امر سپرد .

 

وی با اظهار اینکه در این طرح لزوم ایجاد یک حاشیه امن برای مدارس امری بسیار ضروریست، ادامه داد: باید درمحیط های آموزشی همانند مدارس و دانشگاه ها، حاشیه امنی ایجاد شود تا خدای نکرده این قشر حساس از جامعه آسیب نبینند.

 

 

دکتر معصومیان بر لزوم شفاف سازی در خصوص معیار و ملاک اجرای طرح تاکید کرد و افزود: در بخش مبارزه با عرضه و توزیع مواد مخدر اقدامات شایسته ای انجام شده و نمونه آن  شهدایی است که نیروی انتظامی تقدیم انقلاب کرده است.

 

*باید جنبه روانی موضوع بیشتر کارشود

کارشناس حوزه اعتیاد با تاکید بر جنبه روانی اعتیاد ، تصریح کرد: اعتیاد فرد را از حالت عادی خارج کرده و لذا پرداختن به این موضوع اهمیت فراوان دارد.

 

*لزوم فرهنگسازی در اجرای طرح عرضه مواد مخدر

وی با بیان اینکه باید در اجرای طرح عرضه مواد مخدر فرهنگسازی شود، افزود : موفقیت در امر فرهنگسازی سبب خواهدشد تا فرد استفاده از مواد مخدر را به دلیل اینکه فرد را ازحالت عادی خارج می کند از زندگی خودش کنار بگذارد.

 

کارشناس امور روانی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: فرد برای افزایش نشاط این مواد را استفاده می کند پس توکل او برای اینکه همه چیز در خداوند است کاهش یافته و فرد به یک خلا روحی و عاطفی خواهد رسید .

 

معصومیان با تاکید براینکه اعتیاد یک ناخوشی مغزی است ،ادامه داد: اجرای طرح عرضه مواد مخدر نیازمند یک ایثار فرهنگی در جهت رفع نواقص و رفتارهای اعتیادی هستیم.

 

*ایجاد اتاق فکر راهکار مناسبی است

وی ایجاد اتاق فکر با هدف  محدود شدن تقاضای مواد مخدر را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: در این اتاق نه تنها کارشناسان و صاحب نظران حضور داشته باشند بلکه از افراد بهبود یافته یا در حال بهبودی از اعتیاد نیز مشاوره گرفته شود.

 

کارشناس امور روانی سازمان بهزیستی کشور با اذعان به اینکه معضل اعتیاد باید ریشه ای درمان شود، افزود: اینکه تنها برعرضه مواد تاکید کنیم به نظرم چندان راهگشا نبوده بلکه نیازمند همت همگانی در جهت رشد و اعتلای معنویت و اخلاق در جامعه هستیم.

 

معصومیان خاطر نشان کرد :باید به جایگاهی برسیم که فرد معتاد خود به نتیجه برسد که استفاده از مواد مخدر به صلاح او و جامعه نیست.

 

*متاسفانه متادون دربرخی عطاری فروشی ها نیز عرضه شد

کارشناس امور روانی در سازمان بهزیستی کشور به اجرای طرح  توزیع متادون در مراکز بهبود اعتیاد اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه متادون در عطاری فروشی توزیع شد واین امر درخصوص عرضه مواد مخدر دولتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

*عضو کمیسیون قضایی مجلس: تجدید نظر در قاچاق و مصرف مواد مخدر

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با بیان اینکه طرح عرضه مواد مخدر به تصویب  بیش از یکصد و پنجاه نماینده رسیده، اظهار کرد: این طرح به منظور تجدید نظر در قاچاق و مصرف مواد مخدر خواهد بود.

 

محمدعلی پورمختار ادامه داد: در گذشته قصاص (اعدام) برای فردیکه از حد مجاز تخلف می کرد صادر می شد اما پاسخگو نبوده و گاها اجرا نمی شد.

 

وی با تاکید بر اینکه شیوه های گذشته در کنترل قاچاق و توزیع مواد مخدر تاثیرگذار نبوده ، خاطر نشان کرد: هدف ما محدود سازی مواد مخدر بوده و حصر آن مدنظر نیست.

 

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با اظهار اینکه این طرح به عنوان تجربه ای موفق مطرح شده، تصریح کرد: کنترل ، آمارگیری و جلوگیری از قاچاق از اهداف مهم این طرح بوده و نمایندگان مجلس به همراه  نمایندگان قوه قضاییه در بررسی این طرح حضور داشتند .

 

*این طرح یک فرایند بازدارندگی و کاهش مصرف مواد مخدر را به همراه دارد

وی ادامه داد: این طرح اثر بخش بوده چرا که دست قاچاقچیان و واسطه ها کوتاه شده و افرادی که مراجعه نکنند برخورد و مجازات شامل آنها خواهد شد.

 

پورمختار با بیان اینکه عرضه مواد مخدر به معتادان با ضوابط و شرایط خاص انجام می شود ، تصریح کرد: به دلیل اینکه اعتیاد عملی ناپسند در جامعه است خیلی ها حضور نمی یابند و اسم معتاد ر ا یدک نمی کشند و همین امر یک فرایند بازدارندگی و کاهش مصرف مواد مخدر را به همراه دارد.

 

وی در خاتمه افزود: این طرح در کمیسیون تصویب شده اما هنوز به صحن مجلس نیامده و شورای نگهبان آن را تصویب نکرده است .

 

*سخن پایانی....

با این تفاسیر باید گفت اجرای طرح عرضه مواد مخدر دولتی دارای معایب و فوایدی می باشد . از نظر معایب طرح باید گفت که قبح اعتیاد در جامعه شکسته شده و فرد چیزی را برای پنهان کاری نخواهد داشت از طرفی در اجرای این طرح اولا باید در زمینه آموزش و فرهنگسازی به جد تلاش شود چرا که اجرای این طرح بدون فرهنگسازی قطعا مشکلاتی را بر مشکلات جامعه افزوده خواهد کرد در ثانی  باید درمحیط های آموزشی همانند  مدارس و دانشگاه ها، حاشیه امنی ایجاد شود تا خدای نکرده این قشر حساس از جامعه آسیب نبینند که به نظرم این مهمترین بخش ماجرا خواهد بوداز طرفی دیگر مسوولین امر باید طوری برنامه ریزی نمایند که خود فرد استعمال مواد مخدر را از زندگی خود حذف کرده که این امر نیازمند برنامه ریزی مدون می باشد اما در خصوص فواید اجرای این طرح باید گفت دست قاچاقچیان و واسطه ها در زمینه توزیع مواد مخدر کوتاه شده و از طرف دیگر آماری از معتادین و بیکاران اعتیاد دردسترس قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان