اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. تير 1396 - 9:42   |   کد مطلب: 25945
سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قراردادن 52 درصد از جمعیت کل کشور سالیان سال است که به فعالیت میپردازد اما این سازمان هم دارای مزایا و معایبی است که باید به آن پرداخته شود.
خدمات دهی سازمان تامین اجتماعی

به گزارش صبح الوند، سازمان تامین اجتماعی با خدمات خود توانسته نیاز قشر ضعیفی از جامعه را مرتفع کند اما این سازمان در کنار نقاط قوت خود ممکن است نقطه ضعف هایی هم داشته باشد جهت اطلاع از نقاط قوت و ضعف آنان مصاحبه ای با برخی ازبیمه شدگان توسط این بیمه صورت گرفت.

 

*شهروندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی: علت افزایش هر ساله حق بیمه به چه علت است؟

مرادی یکی از خانم هایی که دارای بیمه خویش فرما بود به بیان مزایا ومعایب این نوع بیمه پرداخت و افزود: حدود پنج سالی هست تحت عنوان این بیمه هستم  و ازبرخی مزایای آن همچون مزایا و حقوق های دوران بارداری بسیار راضی هستم.

 

وی با انتقاد از افزایش قیمت بیمه گفت: واقعا برای من سئوال است که به چه علت قیمتها افزایش می یابد زیرا من درآمد به خصوصی ندارم و این افزایش مبلغ باید شامل افرادی شود که شغل و درآمد خاصی دارند.

 

*چرا در صورت تاخیر در پرداخت بیمه کلیه سابقه پاک میشود؟

بختیاری یکی دیگراز خانم هایی که از طریق کار قالی بافی بیمه شده بود با بیان اینکه بخشی از این بیمه سهمیه دولتی است گفت: اگر از یک روز تا یکماه بیمه شده تا خیر در پرداخت حق بیمه داشته باشد سنوات گذشته که بیمه شده پرداخت کرده است نیز بنوعی سوخت شده و  سابقه پرداخت حق بیمه ی سنوات گذشته نیز از بین میرود.

 

وی افزود: واقعا باید راهکاری اندیشیده شود چرا که با یک تاخیر تمام هزینه های که از قبل در این زمینه کرده ایم به هدررفته است.

 

الماسی یکی دیگر از شهروندان بود که بیمه اختیاری داشت به بیان معضلات این بیمه پرداخت و افزود: امسال با افزایش 20 درصدی بیمه دراین زمینه مواجه هستیم و این در حالی است که  در واقع در امد ما مشخص نیست.

 

وی تصریح کرد: کسی که شغل آزاد دارد میزان درامدش در یکماه معلوم نیست و باید راهکاری برای این امر بیندیشند.

 

*معاون تامین اجتماعی اداره کل استان همدان:کلیه اقشار جامعه حق استفاده از خدمات تامین اجتماعی را دارند

درادامه جهت جویا شدن وضعیت و بررسی این موضوع در استان همدان مصاحبه ای با محمد شریعتی، معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان صورت گرفت.

 

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در راستای اصل 29 قانون اساسی جهت تامین و پوشش انواع بیمه های اجتماعی به تمامی اقشار جامعه تشکیل یافته  است افزود:هدف از تشکیل این سازمان حمایت از کلیه شاغلین دستگاه های دولتی و کارگاهای مشمول قانون کار و افرادی که به هر نحوی رابطه دستمزدی با کارگر وکارفرما دارند و یا به صورت خویش فرما برای خودشان کار می کنند می باشد.

 

 

محمد شریعتی تصریح کرد: طبق همین اصل و استنباط از خود سازمان تامین اجتماعی می توان گفت که کلیه اقشار جامعه حق استفاده از مزایای موجود در سازمان را خواهند داشت.

 

وی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه و سرمایه گذاری حال و آینده تمام ساکنین ایران را تحت پوشش خودش قرار میدهد.

 

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان با بیان اینکه 52 درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند افزود: از جمعیت 80میلیونی کشور بالغ بر 42 میلیون از جمعیت حال حاضر کشور را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

 

*42 درصد جمعیت همدان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند

وی با اشاره به اینکه 42درصد کل جمعیت استان همدان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند افزود: این سازمان از جمعیت 1 میلیون و 700 هزار نفری همدان نزدیک به 800 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد.

 

شریعتی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در سه محور خدمات رسانی می کند افزود: محور اول این خدمات تعهدات بلندمدت است که  شامل مستمری بازنشستگی از کارافتادی و فوت است و محور دوم تعهدات کوتاه مدت است که شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، کمک هزینه پروتز و اروتز ،کمک هزینه ازدواج ،کمک هزینه سفر بیمار و همراه ،کمک هزینه کفن و دفن و مقرری  ایام بیکاری است.

 

وی محور سوم سازمان تامین اجتماعی را درمان خواند و افزود: سازمان تامین اجتماعی دومین سازمان ارائه کننده درمان در سطح کل کشور است و درمان  در این سازمان در دو بخش یکی به صورت مستقیم و دیگری غیر مستقیم صورت می گیرد.

 

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان افزود: در درمان مستقیم کلیه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می توانند به مراکز ملکی از جمله بیمارستانها درمانگاه ها،کلینیک های سازمان تامین اجتماعی و پاراکلینیک های سازمان تامین اجتماعی  مراجعه و به صورت رایگان از مزایای درمان سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

 

وی در خصوص خدمات غیر مستقیم درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت: کلیه بیمه شده های سازمان با در دست داشتن دفترچه درمانی که از شعب تامین اجتماعی اخذ کردند به کلیه بیمارستانهای دولتی، خصوص و مطب های پزشکان طرف قراردادمی توانند مراجعه و از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بهره مند بشوند.

 

 

*درصد حق بیمه ثابت و در هیچ سالی افزایش نمی یابد

شریعتی در ادامه در خصوص افزایش قیمت حق بیمه افزود: حق بیمه در هیچ سالی افزایش پیدا نمیکند درصد حق بیمه ثابت هست و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 27 درصد حقوق ومزایای شاغلین دردستگاه های دولتی و مشمولین قانون کار به عنوان حق بیمه در قانون تامین اجتماعی تعریف شده است.

 

*افزایش ناشی از افزایش حقوق و مزایای افراد است

 وی تاکید کرد: این افزایش ناشی از افزایش حقوق و مزایای افراد است و ما همان 27 درصد خودمان را دریافت می کنیم.

 

*انعقاد قراداد با متقاضیان بیمه خویش فرما به صورت توافقی است

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان به بیان توضیحاتی در خصوص بیمه خویش فرما پرداخت و افزود: براساس مصوبات قانون تامین احتماعی انعقاد قرارداد با افرادی که به صورت خویش فرما هستند به صورت توافقی است یعنی طرفین قبول می کنند که با چه نرخی حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهند و این قرداد باید دررنج حداقل و حداکثر مصوب شورای عالی کار انعقاد قراداد بشود.

 

وی خاطر نشان کرد: همانطور که دولت براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی همه ساله مکلف است که کلیه مستمری های پرداختی خود را تا سقف حداقل دستمزد سال جاری افزایش بدهد براساس همین قانون نیز مکلف است سالیانه بر مبنای حداقل دستمزد حق بیمه دریافت کند.

 

شریعتی تصریح کرد: کلیه بیمه شدگانی که به صورت اختیاری، توافقی یا خویش فرما نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه هستند مکلف هستند بین حداقل و حداکثر برای خودشان حقوق و مزایا انتخاب کنند.

 

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی حقوق و مزایای خود را متناسب با دو فاکتور دریافت می کند افزود:  یک فاکتور بر مبنای مدت سابقه پرداخت حق بیمه و میزان دستمزد شخص حقوق و مزایا در زمان بازنشستگی و یا تعهدات بلند مدت یا کوتاه مدت محاسبه می شود.

 

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان ادامه داد: هر کسی به هر میزان با سازمان تامین احتماعی انعقاد قرارداد  کند  متناسب با آن حقوق ومزایا دریافت می کند به شرط آنکه زیر حداقل دستمزد سال نباشد.

 

وی افزود: فرد اولین سال که قرارداد می بندد برمبنای دستنمزدی که دارند  حداقل و حداکثر را انتخاب می کنند  به عنوان مثال امسال برابر حداقل دستمزد بیمه انتخاب می کنند و آن حداقل دستمزد سال به سال توسط دولت و مجلس شورای اسلامی انتخاب می شود.

 

شریعتی ادامه داد: سازمان متناسب با این هم حقوق میدهد یعنی اگر فرد بازنشسته شود  اگر بخواهیم متناسب با همان روز قراردادش به آن پول بدهیم برای ان نمی صرفد.

 

وی در خصوص بیمه هایی که سهمیه دولتی دارند افزود: براساس قانون هدفمندی سازی یارانه ها دولت مکلف است بخش اعظمی از حق بیمه شدگانی که به توافق رسیدند واز کمک دولت  و یارانه ها استفاده می کنند فرصت دوماه داده که هر ماه حق بیمه را تاپایان دوماه بعد باید به حساب سارمان تامین احتماعی واریزکنند و اگردر این مدت واریز نکنند دیگر مشمول کمک دولت نمی شود.

 

معاون تامین اجتماعی  اداره کل استان همدان تصریح کرد: دولت سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده  در مدت این دوماه این بیمه سهم کمک دولت را به دولت اعلام کند و در غیر این صورت دولت دیگر نخواهد داد.

 

وی ادامه داد: اما اگر خود بیمه شده بخواهد حق بیمه را پرداخت کند سازمان تامین اجتماعی می پذیرد در غیر این صورت قرارداد این افراد باطل است.

 

*بازرسی سالانه از کارفرما

شریعتی در خصوص نظارت بر کارفرما گفت: سازمان تامین احتماعی براساس قانون مکلف به بازدید از کارگاه ها  است و حداقل سالی دو الی سه مرتبه  کلیه کارگاههای مشمول قانون کار را بازرسی و تطبیق کارگر میدهد و افرادی که شاغل هستند  را بیمه و بقیه را از ردیف خارج میکند.

 

وی در ادامه در خصوص بیمه خبرنگاران و هنرمندان گفت: این قشر از جامعه به دو طریق می توانند خود را بیمه کنند یکی اینکه اگر شاغل هستند و رابطه دستمزدی با ان خبرگزاری دارند از طریق انجا به عنوان کارمند می توانند بیمه شوند و بیمه شده اجباری سازمان تامین احتماعی حساب و از تمام مزایا بهره مند  میشوند و دومین روش هم  به صورت هنرمند و نویسنده از طریق صندوق حمایت از نویسندگان وهنرمندان وزارت ارشاد می توانند بیمه شوند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان