اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. تير 1396 - 7:53   |   کد مطلب: 25881
با نگاهی به آمارو ارقام خرید و فروش مسکن می توان فهمید که مسکن همدان که نوعی اقتصاد استان نیز به آن وابسته است، بیمار می باشد.

به گزارش صبح الوند، چندی پیش در یکی از خیابان های اصلی شهر قدم میزدم که متوجه رشد قارچ گونه واحدمشاور املاک در این مکان شدم ، البته این تنها خیابانی نیست که افزایش واحد های مشاوره املاک را تجربه کرده چراکه با گردشی در شهر متوجه این موضوع خواهیم شد.

 

با دیدن این صحنه اولین جرقه ای که به ذهنم خطور کرد این بود که آیا وضعیت خرید و فروش مسکن رونق گرفته ؟ برای یافتن پاسخ سوال به سراغ دو تن از واحدهای مشاور املاک مراجعه کرده و نظر آنها را در این خصوص جویا شدم.

 

*بنگاه دار همدانی : بازار خرید و فروش مسکن راکد است

یکی از واحدهای مشاور املاک با بیان اینکه بازارخرید و فروش  مسکن راکد است، اظهار کرد:  متاسفانه اعطای وام 60 میلیونی گره ای از مسکن همدان باز نکرده است.

 

محمدی با تاکید بر اینکه افراد نمی توانند اقساط وام 60 میلیونی را به دلیل نرخ بازپرداخت بالا پرداخت کنند، اضافه کرد:  اقساط یک میلیون و چهارصد برای افراد با درآمد متوسط به پایین بسیار بالا بوده و باید اقساط ماهیانه کاهش یابد .

 

وی اضافه کرد: وام باید با بازپرداخت کم  و  مدت زمان  طولانی به افراد اعطا شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

 

این فرد با بیان اینکه شهرداری برای ساخت اپارتمان کوچک سنگ اندازی می کند، افزود: برای ساخت واحدهای بزرگتر همکاری داشته اما باید گفت مردم قدرت خرید واحد بزرگتر را ندارند.

 

 

*اعطای سود بانکی به سرمایه راکد در بانک ها اصولی نیست

مدیر این واحد صنفی در ادامه با تاکید بر اینکه اعطای سود بانکی به سرمنایه راکد در بانک ها اصولی نیست چرا که به اقتصاد استان ضربه می زند، افزود: این نرخ باید کاهش یافته تا افراد سرمایه بلوکه شده خود را در جریان انداخته و گامی در جهت پیشرفت تولید و اقتصاد جامعه بردارند.

 

محمدی افزود: سود بانکی برای افرادی که منبع درآمد ندارد مفید بوده و در غیر اینصورت به ضرر اقتصاد است.

 

*مشاور املاک بوعلی: اعطای وام 60 میلیونی با بازپرداخت بالا اصلا به صرفه نیست

مشاوران  املاک بوعلی با بیان اینکه اعطای وام 60 میلیونی با بازپرداخت بالا اصلا به صرفه نیست، تصریح کرد: این وام تنها برای افرادی با درآمد متوسط به بالا مفید بوده اما مبلغ آن برای خرید یک مسکن خوب کمک کننده نیست.

 

وی با اشاره به اینکه دولت باید مسکن اجاره به شرط تملیک برای افراد کم درآمد در نظر گیرد، افزود: این اقدام باید در مرکز شهر انجام شود چراکه حاشیه مناسب سکونت نبوده  و افراد با توجه به شرایط سخت حاشیه نشینی در این مکانها مستقر نخواهند شد.

 

 

این فرد با اظهار اینکه افراد  ترجیح می دهند در مراکز شهر مستاجر شوند تا در حاشیه صاحب ملک باشند، اذعان کرد: باید تمامی تدابیر اندیشیده شود تا گره ای ازکار مردم باز شود.

 

*کاهش سود بانکی امری اجتناب ناپذیر است

وی با اشاره به اینکه سود بانکی به سرمایه های بلوکه شده باید کاهش یابد، اظهار کرد: افرادی را می شناسم که سرمایه میلیاردی خود را در بانک راکد کرده و ماهیانه چند میلیون سود آن دریافت می کند و درگیر تولید و سرمایه گذاری نمی شوند.

 

مشاور املاک بوعلی با اذعان به اینکه رونق بازار مسکن رونق  اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت، ابراز کرد:  اگر سرمایه دار پول و سرمایه خود را از بانک بیرون کشیده و در بازار ساخت و ساز هزینه کند ، اقتصاد استان رونق خواهد گرفت.

 

*رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان همدان:رکود بازار مسکن ، واحد های مشاوره املاک را به تعطیلی کشانده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان همدان با بیان اینکه خریدو فروش رونق نداشته و وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: متاسفانه رکود بازار مسکن ، برخی واحد های مشاوره املاک را به تعطیلی کشانده است.

 

جمالی با اذعان به اینکه اعطای وام 60 میلیونی تاثیر آنچنانی در رونق بازار مسکن نداشته ادامه داد:  در مناطق متوسط شهر قیمت ها حدودا بین یک و پانصد تا دو یا دو نیم میلیون است  لذا اعطای وام برای این مناطق و مناطق بالای  شهر گره گشا نیست و تاثیر آنچنانی در کمک به صاحب خانه شدن افراد نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد:  از طرفی اقساط بالای وام فرد را به خرید واحد مسکونی ترغیب نکرده چرا که  یک فرد با درآمد ماهیانه متوسط به پایین نمی تواند از عهده اقساط وام بر بیاید.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان همدان با بیان اینکه در گذشته اعطای وام مسکن حدودا سه چهارم قیمت مسکن را تامین می کرد، تصریح نمود: یک چهارم  نیز به عهده فرد بود که از عهده آن بر می آمد.

 

*عدم نقدینگی عاملی در رکود بازار مسکن

جمالی با بیان اینکه عدم نقدینگی عاملی در رکود بازار مسکن استان می باشد، تصریح کرد:مادامیکه سود بانکی عاملی تشویقی برای رکو سرمایه باشد ، مردم نیز سرمایه خود را به بازار تولید واقتصاد وارد نکرده و بابت بلوکه کردن در بانک ها سود سرمایه خود را بدون دردسر دریافت خواهند کرد.

 

وی با اشاره به اینکه باید تدبیری اساسی در خصوص سودهای بانکی اندیشیده شود، تصریح کرد: اعطای سود پایین در نجات اقتصاد استان از رکود بسیار راهگشا خواهد بود.

 

وی افزود: اعطای وام های بزرگ با اقساط کم و بازپرداخت دراز مدت به افرادی که واقعا نیاز به مسکن داشته نه افرادی که مسکن داشته و اقدام به خرید مسکن دیگری می کند بسیار راهگشا خواهد بود.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان همدان ادامه داد: شرایط پرداخت تسهیلات برای افراد پردرآمد مناسب بوده اما برای افراد کم درآمد به صرفه نیست.

 

*رئیس انبوه سازان استان همدان:اعطای تسهیلات مناسب قدرت خرید افراد را افزایش می دهد

رئیس انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه اعطای تسهیلات مناسب قدرت خرید افراد را افزایش می دهد، اضافه کرد:  متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته و در این خصوص اعطای تسهیلات مناسب قدرت خرید افراد را افزایش می دهد.

 

پارسا مهر با بیان اینکه در یک ماه گذشته بازار مسکن رونق داشته افزود: حجم معاملات افزایش داشته و برطبق ارزیابی های صورت گرفته ، واحدهای زیادی از انبوه سازان به فروش رسیده است.

 

وی تناسب عرضه و تقاضا در مسکن را عامل رونق  خریدو فروش دانست و افزود: زمانیکه عرضه بیشتر از تقاضا باشد رکود بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.

 

 

پارسا مهر عوامل تشویقی شهرداری را در رونق بازار خریدو فروش مسکن خالی از لطف عنوان نکرد و افزود: برخی از مسائل را باید حل کرد.

 

*سود بانکی بالا عامل بی رونقی بازار مسکن  

وی سود بانکی بالا را عامل بی رونقی بازار مسکن  عنوان کرد و ادامه داد: کاهش سود بانکی به سرمایه ها تکانی به بازار مسکن استان خواهد داد.

 

رئیس انبوه سازان استان همدان با اظهار تاسف از اینکه اعطای سود بانکی به سرمایه  آسیب جدی به اقتصاد وارد می کند، تصریح کرد:  انباشت سرمایه و راکد شدن پول اسیب مهمی است و به اشتغال و بازار مسکن خلل وارد می کند.

 

پارسا مهر اعطای وام شصت میلیونی را عامل رونق خرید و فروش مسکن ندانست و گفت: این وام برای خرید واحد مسکونی در مناطق  بالای شهر اصلا رقم چشمگیری نیست اما در پایین شهر شاید اثری داشته باشد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد:  باید گفت در زمینه  توریست راهی طولانی در پیش داریم و در این زمینه کار زیادی انجام  نشده همینطور وضعیت کشاورزی هم به دلیل کمبود آب وضعیت مناسب ندارد و لذا تقویت بازار مسکن اقتصاد استان را پویا خواهد کرد.

 

*سخن پایانی:

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که اعطای وام 60 میلیونی به دلیل اقساط بالا گره ای از کار مردم باز نکرده و باید گفت در خرید واحدی در منطقه متوسط به بالا اصلا تاثیرگذار نیست از طرف دیگر اعطای سود بانکی به سرمایه راکد افراد در بانک ها آسیب جدی به اقتصاد استان وارد کرده که نیازمند تدابیری خاص با کم کردن سود بانکی خواهد بود و در پایان باید گفت اقتصاد استان همدان به مسکن وابسته است و لذا تعیین اهداف و راه حل هایی برای رونق این بازار حرف اول را می زند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان