اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. تير 1396 - 11:39   |   کد مطلب: 25593
برخی از والدین با استفاده از قانون جهشی درصدد هست تاسریع ترین فرزندانشان مراحل تحصیل را طی نماید و این در حالی است که بنابر نظر اکثر کارشناسان استفاده از قانون جهشی قدرت تجزیه و تحلیل دانش آموز را کاهش می دهد.
کاهش قدرت تجزیه و تحلیل دانش آموز از آسیب های قانون جهشی است

به گزارش صبح الوند، قانون جهشی به این صورت است که  دانش آموزان مستعد به آموزش پرورش معرفی شده و در اواخر تابستان امتحان پایه بالاتر را از آنها  گرفته می شد که در این اثنا کسب نمره 14 ملاک برای رفتن به مقطع تحصیلی بالاتر محسوب می شد و اصطلاحا دانش آموز یکسال را جهشی می خواند اما امروز به دلیل معایبی که این نحوه جهشی از جمله (عدم تشخیص درست از توانایی و هوش فرد) در برداشت مقرر شد تا این مهم به آموزشر و پرورش استثنایی محول شده و از دانش آموز با آزمونهایی خاص هوش و استعداد فرد برای رفتن به مقطع بالاتر مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

 

حال سوال اینجاست که براستی والدین باید چه مقوله هایی را برای تشویق و فرستادن دانش آموز برای مقطع بالاتر( جهشی) در نظر گرفته و یا اصطلاحا این اقدام به صلاح دانش آموز بوده یا خیر؟ نظر چند تن از والدین را جویا شدیم که در ادامه می خوانید/

 

*هر فرد دارای استعدادهای منحصر به فردی است

خانم ندا سلیمانی با بیان اینکه هرکودکی ویژگی های منحصر بفرد خودش را دارد، اذعان کرد: توانایی برخورد اجتماعی و وفق دادن فرد با کلاس از مواردی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرند که عموما افراد باهوش دارای این خصایص هستند.

 

این مادرادامه داد:  بچه های باهوش سریعتر از سایر افراد خود را با محیط وفق داده و نه تنها با سایر دانش آموزان همگام می شوند بلکه قابلیت و توانایی خود را به رخ دانش آموزان بالاتر نیز می کشند.

 

وی با اظهار اینکه  اگر دانش آموز در درک مفاهیم ریاضی مشکلی نداشته باشدو همچنین  در خواندن و نوشتن نیز تبحر یافته باشد موفق خواهد شد، اضافه کرد: قطعا این دانش آموز با مواردی که ذکر شد در مقطع بالاتر با مشگکلی خاصی رو به رو نخواهد شد.

 

*خانواده ها برخی معیار را برای فرستادن دانش آموز به مقطع بالاتر(جهشی) در نظر گیرند

خانم سلیمانی با تاکید بر اینکه خانواده ها نباید دانش آموزی که از نظر مهارت خواندن و نوشتن و درک مفاهیم ریاضی مشکل دارد را در این مسیر قرار دهند، افزود: اگر این مسثیر به درستی انتخاب نشود والدین صرفا نقش حمایتی خواهند داشت و این به صلاح دانشر آموز نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه  دانش آموز باید گام به گام و مرحله به مرحله خود را با شرایط جدید وفق دهد، تصریح کرد: والیدین بدانند که اگر اگر فرزند آنها دارای ضعف در هر یک از دروس تحصیلی می باشد نباید از قانون جحش استفاده کند .

 

خانم سلیمانی خاطر نشان کرد: اگر دانش آموز به لحاظ اجتماعی نتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد، استفاده از قانون جهشی به صلاح او و خانواده نیست.

 

این مادر با بیان اینکه خوشبختانه پسرم با استفاده از قانون جهشی به مقطع بالاتر آمده و بنده هیچ مشکلی در این خصوص ندارم، ادامه داد: از آنجاییکه هر دانش آموزی دارای هوش و استعداد می باشد شناخت و تشخیص این مقدار از توانایی در رسیدن به اهداف خانواده ها ( استفاده از قانون جهشی) بسیار مفید خواهد بود.

 

 

*مخالف استفاده از قانون جهش هستم

آقای ترابی نیز فرد دیگری بود که با او به گفتگو نشستم وی با اعلام اینکه مخالف استفاده از قانون جهش هستم، تصریح کرد: پدر و مادر باید مضرات و فواید استفاده از قانون جهش به طور کامل آگاه باشند که در غیر اینصورت ظلم به آینده فرزند خود کرده اند.

 

وی با اعلام اینکه خیلی ازخانواده ها را می شناسم که از این قانون استفاده کرده و با مشکل خاصی مواجه نشده اند، ادامه داد: اگر استعداد فرزند خود را به درستی مورد ارزیابی قرار داده و شناخت کافی از هوش اجتماعی و هیجانی او بدست آوریم در رسیدن به هدف بی تاثیر نخواهد بود.

 

این پدر با عنوان اینکه دانش آموز مقطع ابتدایی نیازمند بازی ،شور و هیجانی است، افزود: اجبار برای گذراندن مقطع بالاتر ان هم در مقطع زمانی کوتاه اصلا به صلاح نیست.

 

*استفاده از قانون جهش برای رفتن به مقطع بالاتر را پیشنهاد نمی کنم

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با اشاره به اینکه دانش آموز برای رفتن به مقطع بالاتر(جهشی) از نظر هوش و مهارت مورد ارزیابی قرار می گیرد، تصریح کرد:  تست هوش و آزمون هر دو برای جهش دانش آموز مورد تاکید بوده و برابر آیین نامه در صورت کسب حد مورد نیاز، دانش آموز به پایه بالاتر معرفی خواهد شد.

 

حسین بهرامی نوید با اعلام اینکه استفاده از قانون جهش برای رفتن به مقطع بالاتر را توصیه نمی کنم، تاکید کرد:  خانواده ها بنا به هوش و استعداد فرزند خود را ملزم به رفتن به پایه بالاتر می کنند در صورتیکه دروس ابتدایی ساده است زمانیکه به پایه بالاتر و علی الخصوص مقطع  دبیرستان وارد می شود  خیلی از دانش آموزان دچار مشکل شده و تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

 

وی در ادامه به بیان آسیب های جهش به مقطع بالاتر پرداخت و گفت:  عدم تناسب سنی در مقاطع بالاتر فرد را دچار احساس خودکم بینی و حقارت کرده و دیگر اینکه دانش آموز چون دوستان و همسالان خود را از دست می دهد به نوعی دچار سرخوردگی شده و با مشکلاتی مواجه می شود.

 

*برخی مفاهیم انتزاعی از دوازده سالگی درک می شود

معاون آموزش ابتدایی استان همدان ادامه داد: برخی مطالب درسی از جمله مفاهیم  انتزاعی از دوازده سالگی درک می شود و از منظر روانشناسی دانش آموز باید به حدی از پختگی فکری رسیده باشد تا بتواند این مفاهیم تسلط یابد که قرار گرفتن در مسیر جهشی مانعی برای رسیدن به درک این مفاهیم خواهد بود.

 

وی افزود: بهره گیری از قانون جهشی عدم درک برخی مفاهیم ذهنی را به همراه داشته  و قدرت تجزیه و تحلیل فرد را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

 

بهرامی با اعلام اینکه دانش آموز مقطع ابتدایی بیش از مقاطع دیگر نیازمند تفریح و بازی است، افزود: در تابستان دانش آموز باید درس خوانده و همین امر جداشدن از دنیای بازی و تفریح را به ارمغان خواهد آورد.

 

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات در اثر فشار خانواده فرد دچار استرس شده و از درس خواندن لذت نمی برد و آسیب هایی از جمله ناخن جویدن و بی علاقگی به درس و در برخی مواقع خساست در زمانهای آتی را به همخراه خواهد آورد.

 

*خانواده ها همه جوانب را در نظر بگیرند

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با تاکید بر اینکه خانواده ها همه جوانب را در نظر گیرند، تصریح کرد: فرآیند جهشی افتخار نیست و فقط در زمانیکه پیشنهاد می شود که دانش آموز به لحاظ بهره هوشی به حدی باشد فهم مطالب برای او آنچنان ساده باشد که به قول معروف حوصله کلاس را نداشته باشد.

 

بهرامی نوید در پایان خاطر نشان کرد: ارزیابی دانش آموز تنها به لحاظ درسی برای رفتن به مقطع بالاتر کافی نبوده و باید سطح هوش اجتماعی و فردی دانش آموز نیز بررسی قرار گیرد.

 

سخن آخر اینکه جهش به مقطع بالاتر فرآیندی است که باید همه جانبه به آن نگریست و والدین علاوه بر ارزیابی هوش و استعداد فرزند خود توانایی فردی و اجتماعی و حتی روحیات دانش آموز را در نظر گرفته و با آگاهی کامل و شناخت وافی از فواید و مضرات (جهشی) فرزند خود را به گذراندن این فرایند ترغیب نمایند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه‌ها

عالی بود ممنون از گزارش خوبتان

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان