اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. تير 1396 - 10:52   |   کد مطلب: 25592
صنعتی که برای اقتصاد همدان نچرخید:
پایتخت تاریخ و تمدن نیازمند احیای مراکز خرید گردشگری
اگرچه کاهش قدرت خرید مردم در سراسر کشور طی سال‌های اخیر و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد از دلایل این نوع رکود حاکم بر بازار و مراکز خرید است اما در همین شرایط برخی شهرهای بزرگ کشور با به‌کارگیری قوانین جذب گردشگر و یا همان گردشگری خرید موفق شده‌اند تا حدودی فضای کسب و کار را تعدیل نمایند.
پاساژهای گردشگری همدان

به گزارش صبح الوند، با نگاهی اجمالی به مراکز خرید شهر، جوانانی را می‌بینیم که به امید راه انداختن کسب و کار، مغازه‌هایی را با هزینه‌های سنگین اجاره کرده‌اند تا شاید از این رهگذر در دورانی که دولت‌ها نتوانستند شعار اشتغالزایی را تحقق بخشند، منبع درآمدی برای خود پیدا کنند اما به گفته بسیاری از این فروشندگان، گاه سر برج، اجاره مغازه هم از دخل درنمی‌آید.

 

به راحتی می توان با گردشی کوتاه در مراکز خرید شهر، رکود اقتصادی حاکم بر بازار کسب و کار را مشاهده کنید.

 

در چنین شرایطی و با توجه به سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد، دولت‌ها باید ضمن توجه به ابعاد دیگر درآمدزایی، بتوانیم صورت کاسبان شهر را با سیلی سرخ نگه داریم.

 

گردشگری را می‌توان حوزه‌های چند بعدی در نظر گرفت که به نیازهای گردشگری با علایق و انگیزه‌های متفاوت پاسخ می‌دهد.

 

خرید از اساسی‌ترین نیازها و همچنین جزء فعالیت‌های محبوب گردشگران قلمداد می‌شود و واقعیت این است که گردشگری خرید، امروز به یکی از مهمترین رویکردهای گردشگری تبدیل شده است.

 

کسب موفقیت در این عرصه، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی است که از جمله آنها می‌توان به لزوم ایجاد ساختارهای خرده‌فروشی، ایجاد جذابیت‌های مختلف در مراکز خرید و همچنین ساخت فضاهای فیزیکی مناسب به منظور جلب مشارکت نشان‌های تجاری مختلف اشاره کرد.

 

به بیان دیگر مهمترین دلیلی که موجب شکل‌گیری گردشگری خرید می‌شود، تقویت روحیه تنوع و خرید در زندگی انسان امروزی است.

 

به عنوان مثال در حال حاضر برخی مدیران شهری در برخی شهرهای کشور توانسته‌اند با برنامه‌ریزی جشنواره‌های خرید، ضمن دعوت از گردشگران و ایجاد موج در صنعت گردشگری، ارقام میلیاردی سود را برای فعالان بازار خود فراهم کنند و این در حالی است که مراکز خرید همدان چندان نتوانسته پای گردشگران خریدار را به خود باز کند!

 

از  طرفی هم با فروش صنایع دستی و بومی همدان از ظرفیت این پاساژها برای معرفی شهر همدان می توانیم استفاده کنیم.

 

اگرچه تبدیل خیابان بوعلی به پیاده‌راه تا حدودی توانسته در مسیر گردشگری خرید گام بردارد اما هنوز هم فضای مراکز خرید ما آماده جذب گردشگران نیست و البته با توجه به پیش رو بودن تعطیلات تابستانی و گذر گردشگران به همدان باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

 

در همین را بطه با تعدای از همشهریان و گردشگران مصاحباتی صورت گرفت و همگی آنها بر ضرورت وجود پاساژهای گردشگری در سطح شهر تاکید داشتند.

 

*گردشگران: پاساژهای گردشگری در همدان وجود ندارد

خانمی که ساکن شهر همدان بود از ضرورت وجود پاساژهای گردشگری در سطح شهر همدان گفت و افزود: وجود چنین پاساژهایی یکی از منابع درآمد جوانهای ما خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در همدان هم همچون سایر شهرها جوانان طلب کار به تعداد فراوانی وجود دارد آنها می توانند با کوچکترین اقدامات گردشگران ومردم را به مغازه های خود جذب کنند.

 

*نماد شهر همدان برای خیلی از مسافران ناشناخته است

 

اقای دیگری که از شیراز مهمان همدان بود در این خصوص گفت: من چندین بار هست به همدان سفر کرده ام اما جایی که فقط سوغات مختص همدان فروخته شود و به عنوان نماد شهر همدان باشد تاکنون ندیده ام.

 

وی افزود: در خیلی از شهرها مردم صنایع دستی و سوغاتی بومی انها را به خوبی میشناسند و به خوبی سوغاتی که از هر شهری می خورند نماد ان شهر می باشد اما در همدان گردشگر به نوعی حیران است و نمیداند نماد و وسوغاتی همدان چه می باشد.

 

 

خانم دیگری هم که در حال نگاه کردن به ویترین مغازه هابود افزود: من بومی همدان نیستم اما مدتی است موقتا در همدان زندگی میکنم و علاوه بر اینکه پاساژهایی خاص گردشگری ندارد حتی برای پیدا کردن وسایل موردنیاز خود هم از پاساژها دچار مشکل هستیم.

 

*رییس اتاق اصناف: وجود 50 مرکر خرید در شهر همدان

 

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 مرکز خرید در شهر همدان وجود دارد، گفت: تعداد کمی از این مراکز وابسته به شهرداری و مابقی دارای مالکان خصوصی هستند.

 

 

حمیدرضا فرسایی‌وحید افزود: متوسط بین 70 تا 140 واحد صنفی در مراکز خرید و یا همان پاساژهای شهر همدان مشغول به فعالیت هستند که البته عمده این واحدها، به عرضه پوشاک، کیف، کفش، لوازم آرایشی بهداشتی و لوازم جانبی تلفن همراه مشغول هستند.

 

*رشد قارچ گونه مراکز خرید بدون مدیریت

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رشد قارچ‌گونه مراکز خرید بدون مدیریت، می‌تواند آسیب‌های جدی برای صنوف موجود در پی داشته باشد، عنوان کرد: به یقین چنین رشدی علاوه بر آسیب‌های جدی بر پیکره صنوف، نمی‌تواند در ایجاد اشتغال و همچنین ایجاد بسترهای گردشگری اثرگذار باشد.

 

وی توضیح داد: ما معتقدیم با اصلاح نظام تجاری، می‌توان ضمن جذب خریداران، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای کسبه را موجب شد.

 

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرهای ایران مراکز خرید به هدف گردشگران تبدیل شده‌اند، گفت: در کشورهای دیگر مجتمع‌های تجاری همواره برای رونق خود تلاش می‌کنند و در واقع مراکز خرید با هدف ایجاد جاذبه طراحی می‌شوند که این امر سبب رونق و جذب مخاطب می‌شود.

 

 

فرسایی‌وحید عنوان کرد: در کشور ما مدیران شهری، نگاه کوتاه‌مدت به ایجاد مجتمع‌های تجاری دارند و تنها از بُعد صدور پروانه ساخت و ساز به این منابع نگاه می‌کنند؛ در حالی که در کشورهای دیگر مراکز خرید، همواره برای جذب خریداران برنامه‌ریزی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: نباید به چنین مراکزی تنها از بعد فروش پروانه نگاه کرد بلکه باید نگاه بهره‌بردارانه به چنین منابعی داشت تا از این رهگذر، ضمن رونق کسب و کار، رونق گردشگری شهر و استان را موجب شویم.

 

*معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی: مراکز تجاری از ارکان مهم جذب گردشگر هستند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه مراکز تجاری اغلب یکی از ارکان گردشگری شهری تلقی می‌شوند، گفت: این مراکز می‌توانند از بخش‌های مهم رشد و توسعه یک شهر باشند؛ چراکه گردشگران بخشی از وقت خود را در این مراکز صرف می‌کنند.

 

علی خاکسار با بیان اینکه در حال حاضر گردشگری خرید در تمام جهان از جمله گونه‌های مهم گردشگری به حساب می‌آید، اظهار کرد: مراکز خرید جزء لاینفک اقتصاد گردشگری محسوب می‌شوند، به همین خاطر باید از این فرصت به طور کافی بهره برد.

 

وی تشریح کرد: همچنین گردشگری خرید در شهرها و کلانشهرهای گردشگرپذیر به عنوان جزء لاینفک مقوله مدیریت و توسعه شهری حائز اهمیت هستند.

 

خاکسار با اذعان به اینکه البته نباید فراموش کرد که استان همدان در بعد گردشگری تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت است، بیان کرد: با تمام این احوال نمی‌توان عواید گردشگری خرید را برای این استان متصور نشد؛ چراکه این نوع گردشگری می‌تواند به ماندگاری گردشگر در یک شهر کمک کند.

 

 

وی توضیح داد: چنانچه مراکز خرید از کیفیت لازم به منظور جذب مشتری و گردشگر برخوردار باشند، علاوه بر خروج بازار از رکود، ماندگاری گردشگر امکان‌پذیر می‌شود.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: در برخی موارد در مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید، پردیس‌های سینمایی، پارک‌های علمی، هایپرمارکت‌ها، حضور نشان‌های تجاری معتبر، وجود سفره‌خانه‌ها و مراکز پذیرایی ویژه، شهربازی، وجود آبنماهای خاص، غذاخوری‌ها، عکاسخانه‌ها، پارکینگ‌ها، کارواش‌ها و یا حتی برگزاری جشن‌های خاص با حضور هنرمندان می‌توانند بر جاذبه یک مرکز خرید و جلب گردشگر بیفزایند که البته تنها برخی از مراکز خرید تا حدودی از چنین امکاناتی برخوردار هستند و مابقی به شیوه سنتی اداره می‌شوند.

 

وی توضیح داد: نباید به مجتمع‌های تجاری تنها از بعد فروش پروانه نگاه کرد، در این رابطه باید نگاه وسیع بهره‌بردارانه داشت.

 

خاکسار با بیان اینکه سال گذشته گردشگران داخلی حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر اقامت شب در استان همدان داشتند، گفت: اگرچه این عدد در مقایسه با سال 94 رشد داشت، اما می‌توانیم با ایجاد زمینه‌های مختلف شمار گردشگران را حداکثری کنیم.

 

وی افزود: همچنین شمار گردشگران خارجی در سال گذشته، 12 هزار و 786 نفر گزارش شد که این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال 94 رشد داشته اما می‌توانست بیش از این نیز باشد.

 

 

وی در خصوص آمار گردشگران داخلی و خارجی در نوروز سال جاری گفت: با توجه به شرایط جوی در نوروز امسال، تعداد گردشگران در ایام مختلف دچار نوسان بود اما در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر اعلام شد.

 

وی در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد فعال بودن بازار همدان در ایام نوروز بودیم، گفت: خوشبختانه اصناف متوجه شده‌اند که می‌توان با فعال نگه داشتن بازار، و جلب گردشگر، رونق اقتصادی بازار را شاهد بود اما رشد گردشگری خرید هنوز هم نیازمند برنامه‌ریزی است.

 

سخن پایانی...

 اما در پایان باید دانست که مراکز خرید نقش عمده‌ای در تولید متن گردشگری ایفا می‌نمایند و در حقیقت محصول گردشگری شهری را عینیت می‌بخشند.

 

از آنجا که برای گردشگران، مراکز خرید از جمله پرجاذبه‌ترین نقاط شهر محسوب می‌شوند لذا نباید به این مراکز تنها از دید واگذاری پروانه‌های کسب و کار نگریست و باید سعی شود ضمن توجه به ایجاد فضاهای چندوجهی در مرکز خرید، ایجاد جشنواره‌های خاص با بهره‌گیری حضور هنرمندان، تبلیغات گسترده و یا حتی بهره‌گیری از بازاریان به منظور به‌کارگیری شیوه‌های جلب مشتری و همچنین فروش و اختصاص دادن پاساژهایی که صنایع دستی و سوغاتی بومی همدان در ان به فروش یرسد  از همان حضور حداقلی گردشگران شهر نیز بهره برد و گام موثری در شناخت هر چه بیشتر همدان برداریم.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان