اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1396 - 14:05   |   کد مطلب: 24941
در بحبوبه حال و هوای گرم انتخابات انفجار روز گذشته معدن زغال سنگ یورت ازادشهر هشداری برای مسئولین برای رسیدگی به وضعیت صدها کارگری شد که مظلومانه و فقط جهت درآوردن روزی حلال در سخت ترین شرایط کار می کنند در این میان کارگران معادن سرمک همدان هم همچون بقیه کارگران در سطح کشور خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت آنان هستند.

به گزارش صبح الوند، از روز گذشته که خبر انفجار در معدن زغال‌سنگ یورت ازاد شهر و جان باختن تعداد زیادی از  کارگران  پیچید  همه مردم ایران برای کارگرانی که در هفته‌ای که به نام انها نام‌گذاری شده  و قرار بود این هفته یادآور خاطراتی خوب برای کارگران باشد عزادار شدند.

 

در این بحبوبه انتخابات که همه به فکر به رخ کشیدن قدرت خود هستند کسانی بودند که در عمق 1200 متری زمین با حقوقی ناچیز برای درآوردن لقمه‌ای حلال تمام شرایط سختی را تحمل می‌کردند که به‌طورقطع اگر شرایط ایمنی بیشتری داشت و مسئولین به فکر ایجاد شغل‌های مناسب‌تر و ایمن‌تری  برای آنان افتاد بودند این اتفاقات نمی‌افتاد.

 

جهت آشنا شدن بیشتر با حال و هوای کارگران معادن سری به معادن سرمک همدان زده شد و پای درددل کارگران این معادن نشستیم.

 

*باوجود داشتن لیسانس رو به کارگری در معدن آورده‌ام

آرش رزم‌جو یکی از کارگران معدن سرب آهنگران است  که به بیان سختی کار خود پرداخت  و افزود: کار معدن کار سخت و زیان‌آوری است و وقتی کسی این شغل را انتخاب می‌کند تمام شرایط سختی آن را پذیرفته است.

 

این کارگر معدن  بابیان اینکه بنده با تحصیلات لیسانس رو به این کار آورده‌ام افزود: ای‌کاش این چیزها به گوش مسئولین برسد که طرف باوجوداینکه لیسانس دارد مجبور است  کاری کند که اصلاً دوست ندارد.

 

وی افزود: کار معدن سخت است  و حضوراً باید مشاهده کنید و اینکه مدام صحبت شود متوجه نخواهید شد.

 

 

*جهت بیکار نشدن بقیه همکاران با حقوق کم کنار می‌آییم

رزمجو در خصوص حقوق و مزایای خود گفت: حقوق  و مزایای ما بر اساس قانون کار است و با این شرایط باید به نوعی باشد که برای کارفرما بصرفد زیرا در غیر این صورت باید تعدیل نیرو داشته باشند و ما دوست نداریم همکارانمان بیکار شوند و ما با این شرایط می‌سازیم که دیگران هم کار کنند و نونشان بریده نشود.

 

*سرب ماده سمی است که به‌طور حتم بر سلامت کارگران  اثراتش را می‌گذارد

این کارگر معدن سرب آهنگران  بابیان  اینکه از مسئولین انتظار داریم این سختی و زیان‌های  کار برای ما لحاظ شود افزود: سرب یک ماده سمی است و از طریق پوست هم جذب و بروی اعصاب اثر می‌گذارد و ما هرچقدر هم پیشگیری کنیم  به‌طور حتم اثراتش را بر سلامتمان خواهد گذاشت.

 

*صبح که به سر کار می رویم با پای خود و برگشت با خدا است

وی  در پایان ضمن ابراز تسلیت با کارگران جان‌باخته معدن زغال‌سنگ یورت آزاد شهر افزود: پیام تسلیت خود را به خانواده این کارگران و تمام مردم ایران می‌رسانیم و امیدواریم خداوند یک صبر به خانواده انها بدهد  زیرا ما صبح که می اییم سرکار با پای خودمان می اییم و برگشتمان باخدا است.

 

یکی دیگر از کارگران معدن سرب آهنگران که محمد یاری نام داشت ایمنی را مهم‌ترین نکته در کار معادن دانست و افزود: با اینکه کار معدن زیان‌آور است ولی همین‌که ایمنی در کار باشد خودش مؤثر است و 70 درصد جلوگیری از خطرات را می‌گیرد.

 

یاری افزود: تا جایی که بتوانیم  مسائل ایمنی رعایت  و 100 درصد کارهایی که برای معدن مفید است انجام و سعی می‌کنیم زیاد خطر ایجاد نشود.

 

 

* مسئولین صدای کارگران معادن را بشنوند

کارگر معدن سرب اهنگران بابیان اینکه این کار را به‌ناچار و از روی نداشتن شغل انتخاب کرده‌اند افزود: انتظار از مسئولین این است که  رسیدگی بیشتر به معادن، کارگرها و کارفرما  داشته باشند و همه مراتب را زیر نظر داشته باشند زیرا وقتی  اصول کار انجام  و همه راضی از کارشان باشند این مشکلات کمتر پیش می اید.

 

وی در خصوص میزان درامد خود گفت: باوجوداین مشکلات و نبودن کار مجبوریم مشکلات را تحمل‌کنیم زیرا از هیچی بهتر است و امکان دارد از این بدتر شود.

 

*به علت بیکاری این شغل را انتخاب کردیم

 

یاری تصریح کرد: به  علت بیکاری و مسائل اقتصادی که گریبان گر کشور شده است مجبوریم این کار را قبول کنیم  و صدای ما باید به گوش مسئولین برسد.

 

* ای کاش زودتر حالی از ما می پرسیدید

کارگر معدن سرب اهنگران بابیان اینکه دوست داشتیم قبل از اینکه از این سری اتفاقات بیفتد سری به ما بزنید افزود: همیشه بعد از وقوع اتفاقات مردم ناراحت میشوند اما ای کاش رسانه ها قبلا سری به ما میزدند و حالی از ما می پرسیدند.

 

در ادامه جهت آشنا شدن بیشتر با فعالیت‌های کارگران و نکات ایمنی موجود در معدن مصاحبه‌ای با محمدرضا فاضلی ستایش سرپرست اکتشاف و تونل‌های معدن آهنگران صورت گرفت .

 

محمدرضا فاضلی بابیان اینکه ایمنی در معدن یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که باید رعایت شود افزود:  کار در معدن بسیار  زیان‌آور است  و در این کار  علی‌الخصوص در کارهای زیرزمین اولین  مرحله  ایمنی و سپس  بقیه کارهای تخصصی است.

 

*سرپرست اکتشاف و تونل‌های معدن آهنگران :80درصد نکات ایمنی در معادن سرمک لحاظ شده است

وی بابیان اینکه  70 الی 80 درصد  نکات ایمنی در معادن سرمک لحاظ شده است افزود: مدیر مجموعه سرمک از معدن کاران قدیمی است و با  خطرات معدن آشنایی دارد و سعی کرده است که حداکثر امکانات ایمنی رعایت شود.

 

*کارگران 6 ساعت به‌طور مداوم در معادن کار می‌کنند

سرپرست اکتشاف و تونل‌های معدن آهنگران بابیان اینکه کارگران حدود 6 ساعت به‌طور مداوم در تونل‌ها کار می‌کنند افزود: از صبح زود تا ساعت 13 بعدازظهر بعد از آنکه  آتش‌کاری انجام می‌شود  و دیگرکسی اجازه ورود به معدن را ندارد  کارگرها مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره  به روش مورداستفاده در معدن سرب آهنگران گفت: روش کارگاه‌های استخراجی برای معادن با توجه به شکل و ضخامت رگه متغیر است و در اینجا تقریباً  دولایه ماده معدنی داریم و حدالامکان و درجاهایی که امکان داشته باشد از روش کارگاه پایه که ایمنی‌ترین روش است استفاده می‌کنیم.

 

 

فاضلی اظهار کرد: تونلی که بیشترین عمق را در این معادن دارد در حدود 20 متر عمق دارد.

 

وی با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ یورت آزاد شهر به بیان شرایط این معادن پرداخت و افزود: معدن زغال‌سنگ به دلیل اینکه  گاز متان ترشح می‌کند و غلظت زیاد این گاز خطرناک  و همچنین  زغال در صورتی که معدن تهویه مناسبی نداشته باشد می‌تواند مشتعل بشود بسیار خطرناک است.

 

سرپرست اکتشاف و تونل‌های معدن آهنگران افزود: چون زغال‌سنگ یک سنگ نرم است و به‌صورت اتاق پایه استخراج می‌شود در آخر کار مجبورند این پایه‌ها رو به عقب برگردانند که احتمال ریزش خیلی زیاد است مشکلات فراراوان دارد  در معادن دیگر هم  این مشکلات است اما به‌سختی کار در معادن زغال‌سنگ نیست.

 

وی بابیان اینکه حقوق کارگران برابر با قانون کار است افزود: شاید مقداری تأخیر در پرداخت حقوق باشد ولی انجام می‌شود.

 

*امکانات ایمنی در جهت حفاظت از خطرات سرب تعبیه‌شده است

فاضلی در خصوص مشکلاتی که سرب از لحاظ سلامتی برای کارگران دارد افزود: گالن که داخل آن سرب است یک کانی خطرناک است که این آلودگی درصورتی‌که از ایمنی کافی برخوردار نباشد و تهویه درستی و از روش‌های حفاری نادرست استفاده بشود بسیار خطرناک است.

 

وی افزود: در مجموعه سرب آهنگران ازلحاظ بهداشتی بسیار سخت گرفته می‌شود و حتماً همه کارگران باید از ماسک‌های فیلتر دار و کفش‌های مناسب استفاده بکنند.

 

*پیام تسلیت مسئولین و کارگران معادن سرب آهنگران را به کارگران جان باخته برسانید

سرپرست اکتشاف و تونل‌های معدن آهنگران ضمن ابراز همدردی با کارگران معدن زغال‌سنگ اظهار کرد: از طرف تمامی کارکنان  معادن سرمک همدان  ابراز همدردی با کارگران  معدن زغال سنگ یورت آزاد شهر  می‌کنیم و امیدواریم  دیگر شاهد این‌گونه اتفاقات نباشیم.

 

وی در خصوص شرایط کاری سختی که کارگران معادن دارند افزود: درست است کارگران  معادن با جان‌ودل کار می‌کنند و می‌خواهند یک‌لقمه‌نان برای خانواده خود  ببرند اما الآن تمام شرکت‌ها را که می‌بینید همه حقوق کارکنانشان از شرکت‌های شخصی  تأمین می‌شود و از این شرکت‌ها نمی‌شود انتظار زیادی داشت.

 

*دولت کمک‌حال کارفرمایان باشد

فاضلی بابیان اینکه دولت باید کمک‌حال کارفرما باشد افزود: دولت همیشه با ناظر و کمک‌حال کارفرما باشد که  کارفرما برای اینکه برشکست نشود مجبور به استخراج بیش‌ازحد شود که خوشبختانه این اتفاق در معادن سرمک نمی افتد.

 

وی در پایان تأکید کرد: دولت باید به بخش خصوصی بیشتر بها دهد ولی چنین چیزی در کشور نیست و تا وقتی‌که کارفرما نباشد و حمایت نشود کارگر هم نمی‌تواند کاری کند.

 

سخن پایانی....

این‌ها بخش کوچکی از مشکلات کارگران معادن همدان بود و این کارگران در دورافتاده‌ترین نقاط شهر در حال درآوردن روزی حلال هستند کارگرانی که رفتنشان با پای خودشان است و برگشتشان باخدا است  آیا به‌جا نیست مسئولین دید دیگری به این قشر زحمت‌کش جامعه داشته باشند.

 

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان