اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. فروردين 1396 - 8:25   |   کد مطلب: 24583
سال 95 باوجود تمام مشکلات و کم لطفی‌هایی که برای هنرمندان موسیقی داشت اما در نتیجه تلاش و فعالیت‌های مستمر و خودجوش هنرمندان این حوزه مبدل به سالی موفقیت آمیز برای موسیقی همدان شد.
گروه‌های موسیقی سنتی همدان

به گزارش صبح الوند، اگر چه تعداد کنسرت‌های اجرا شده در همدان نسبت به سال‌های قبل کاهش داشت اما گروه‌های بومی همدان توانستند اجراهای موفقی را در سایر شهر ها و بخصوص پایتخت داشته باشند. برای بررسی وضعیت موسیقی همدان در سال گذشته و همچنین مشکلات فراروی برگزاری کنسرت در این شهر با چند تن از سرپرستان گروه‌های فعال همدانی به صحبت نشسته‌ایم که خلاصه از آن در ادامه ارائه می‌گردد.

 

*95سال درخشش گروه‌های موسیقی سنتی همدان بود

سرپرست گروه موسیقی سنتی «آوای فاخته » همدان در گفت‌وگو با صبح الوند اظهارکرد: خوشبختانه در سالی که گذشت موسیقی استان همدان کارنامه فعال از خود به‌جای گذاشت و شاهد درخشش گروه‌ها و هنرمندانی بودیم که اجراهای بسیار مطلوبی درسطح استان و کشور داشتند.

 

رضا عباسی گفت: این امر نوید روزهای خوشی را در آینده برای موسیقی استان دارد تا در صورت توجه و حمایت بیشتر مسوولان، موسیقی همدان بتواند بیش از پیش پویاتر باشد.

 

وی با بیان اینکه باعث خوشحالی است که هنرمندان عرصه موسیقی استان با تمام وجود درمقابل مشکلات و موانعی که سد راهشان قرار دارد، ایستادگی کرده و راه خود را ادامه می‌دهند، افزود: بدون شک مهمترین و بیشترین  مشکلی که بر سر راه اجرای کنسرت هنرمندان موسیقی همدان قراردارد، پروسه جلب رضایت و اخذ مجوز از ارگان‌های متعدد از جمله اداره نظارت بر اماکن عمومی، نیروی انتظامی و غیره است.

 

عباسی ادامه داد:  این مساله درحالی اتفاق می‌افتد که در سال‌های گذشته فقط اداره ارشاد به‌عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر، بر امور صدور و اجرای کنسرت‌ها نظارت می‌کرد اما اضافه شدن ارگان‌های دیگری که شاید هیچ تخصصی در حوزه هنر و بخصوص موسیقی ندارند در این قضیه، موجبات دوندگی‌های فراوان و بسیار خسته‌کننده و ملال آوری را برای گروه‌ها فراهم کرده است.

 

وی گفت: با وجودی که اکثر کنسرت‌های گروه‌های همدانی به منظور امور خیریه و حتی با شکست‌های مالی همراه بوده است اما اکثر دوستان ما در این ادارات به گمان درآمدهای آن‌چنانی هنرمندان بومی سعی در سنگ اندازی و یا نهایت دریافت مبالغی به بهانه‌های مختلف دارند.

 

سرپرست گروه موسیقی سنتی «آوای فاخته » همدان  تاکید کرد: البته در این امر اداره ارشاد می‌بایست تمام امور را در اختیار خود گرفته و اگر هم بنا به کسب اجازه و تکلیف از سایر نهادها باشد، خود راساَ و در حداقل زمان ممکن مکاتبات لازم را انجام داده و پیگیری این امور را از دوش هنرمندان خود که باید تمرکز خود را تنها بروی اجرا  داشته باشند، بردارد.

 

 

*گروه‌های همدانی برای دریافت مجوز اجراها واقعاَ با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند

اما مصطفی رشیدی مطلق دیگر هنرمند موسیقی سنتی همدان نیز گفت: علی رغم مشکلات فراوانی که گروه‌های همدانی برای دریافت مجوز اجراها دارند اما باتوجه به میزان کنسرت‌های اجرا شده توسط گروه‌های بومی و حتی گروه‌های خارج از استان می‌توان گفت که 95 یکی از سال‌های فعال موسیقی همدان بوده است.

 

سرپرست گروه موسیقی سنتی «آئین » همدان که نخستین کنسرت سال گذشته را در همدان اجرا کرده است با اشاره به مهیا شدن شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی موسیقی در همدان افزود: یکی از اتفاقات مثبت دیگری که درسال گذشته در موسیقی همدان رخ داد، ورود مقطع تحصیلی کارشناسی موسیقی به این شهر بود که این مهم  به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان واحد 1 همدان میسر شده و اتفاقاَ مورد استقبال هنرمندان این رشته نیز قرار گرفته و از طرفی دیگر هم فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی این دانشگاه می‌توانند با خیال راحت وارد مقطع کارشناسی شده و تحصیلات خود را به پایان برسانند.

 

وی با بیان اینکه حضور هنرمندان شاخص موسیقی کشور و اجراهای آنان در همدان را باید به فال نیک بگیریم، ادامه داد: بنده اصلاَ مخالف حضور این عزیزان در همدان نبوده و معتقدم که نه تنها حضور آنان می‌تواند باعث بالا رفتن سطح کمی و کیفی هنرمندان بومی شود بلکه مهمتر از آن آشتی مردم با هنر موسیقی و حضور آنها در سالن‌هاست که با اجرای بزرگان موسیقی در همدان این امر نیز محقق می‌شود.

 

رشیدی مطلق با تاکید براینکه حضور هنرمندان نباید تنها به روی صحنه رفتن ختم شود،گفت: انتظاری که از مسوولان می‌رود این است که با برگزاری جلسات هم‌اندیشی هنرمندان رشته‌های مختلف و بخصوص موسیقی را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود شریک کرده و از دانش و تجربیات آنها در جهت برنامه‌ریزی بهتر امور مربوط به آنان استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: مشکلات در تمامی شاخه‌های هنری از جمله موسیقی همیشه بوده و هست اما مساله ای که در این سال‌های اخیر بیشتر گروه‌های بومی را اذیت کرده است، بحث صدور مجوز کنسرت‌ها بوده که متاسفانه با سخت‌گیری‌های غیرحرفه ای و نامرتبط برخی ادارات همراه است در حالی‌که می‌توان با تعامل و همکایر بیشتر همه موانع را به‌راحتی حل کرد.

 

*هیچ گونه حمایتی از گروه‌های همدانی برای برگزاری کنسرت در شهر خودشان انجام نمی‌شود

سرپرست گروه موسیقی چکاد همدان نیز در گفت وگو با ما با بیان اینکه بیشترین دغدغه و مشکلات پیش روی گروه‌های موسیقی در همدان مربوط بهاخذ مجوز اجراست، اظهارکرد: دخیل بودن ارگان‌های متعدد در صدورپروانه اجرای کنسرت باعث شده تا این پروسه بسیار طولانی و فرسایشی دنبال شود.

 

کاظم مرادی مسعود گفت: این امر باعث شده تا سرپرستان گروه‌ها بجای تلاش برای برگزاری کیفی اجرا و یا تبلیغات و اطلاع رسانی بهتر، با استرس و نگرانی مضاعف به دنبال حل و فصل کردن امورمربوط به مجوز باشند.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر اداره ارشاد چندین اداره و ارگان دیگر هم برای مجوز یک کنسرت نقش دارند و باید رضایت همه آنها جلب شود.

 

مرادی مسعود ادامه داد: از طرف دیگر هزینه‌هایی که هر کداماز این ارگان‌ها بخصوص نیروی انتظامی، اداره اماکن و جدیداَ  هم شرکت برگزار کننده برنامه، برای صدور مجوز از گروه‌ها طلب می‌کنند، در کنار اجراه‌بهای سالن باعث شده تا تمام هزینه‌ها برعهده گروه‌ها قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه نه تنها هیچ گونه حمایتی از گروه‌های همدانی برای برگزاری کنسرت در شهر خودشان انجام نمی‌شود بلکه مبالغی هم باید به برخی از ادارات پرداخت شود، گفت: این برای شهری که خود را پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامیده و مسوولان آن همیشه داعیه‌دار حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را دارند، جای تاسف دارد.

 

سرپرست گروه موسیقی چکاد همدان با تاکید براینکه همه این عوامل باعث شده تا اکثر گروه‌های همدانی با شکست مالی و معنوی در اجراهای خود مواجه باشند،گفت: وقتی اجرای کنسرت با  مشکلات، استرس و دغدغه‌های فکری و مالی فراوان همراه باشد، گروه‌ها نیز دچار بی‌انگیزگی  و حتی افسردگی شده و چندان رغبتی برای فعالیت از خود نشان نمی‌دهند.

 

عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم بین ادارات مرتبط در صدور مجوز کنسرت برای گروه‌های بومی همدان باعث شده تا این امر به بزرگترین دغدغه برای هنرمندانی شود که برای خلق آثار فاخر هنری خود نیازمند آرامش و البته حمایت همه جانبه مردم و مسئولین دارند. اتفاقی که می‌توان با کمی تعامل و حتی دخالت دادن خود آنها در تصمیم ‌گیری‌های کلان به‌خوبی مرتفع شده و موجبات درخشش استعدادهای هنری جوانان بی‌ادعای استان را فراهم کند.

 

انتهای پیام / 91

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان