اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. اسفند 1395 - 9:02   |   کد مطلب: 24056
همزمان با روز مهندس با شمار بیش از حد مهندسان بیکاری مواجه می شویم که با هزاران امید به تحصیل این رشته پرداخته بودند.
روز مهندس و انبوه مهندسان بیکار!!!!

به گزارش صبح الوند، پیامکی به دستم رسید که روز مهندس را تبریک گفته بود، به فکر افتادم که واقعا به چه امیدی رفتیم و رشته مهندسی خواندیم رشته ای که فقط اسمش دارای شان بود و بس...

 

دیگر گذشت زمانی که رشته مهندسی در بین رشته های دانشگاهی برتر بود و ورود به آن به منزله تامین آینده شخص بود!

 

دیگر گذشته است آن زمانی که یک مدرک تحصیلی خوب از یک دانشگاه خوب دلیل بر یافتن شغل مناسب بود در واقع ديگر بازار خواهان فارغ التحصيلان نيست!

 

متاسفانه بسياري از فارغ التحصيلان رشته هاي مهندسی از تحصيلات خود نصيبي نبرده  و به کار ديگري مشغولند که هيچ گونه ارتباطي با مدرک تحصيلي شان ندارد

 

فارغ التحصيلان دانشگاهی به سرعت به سوي بازار کار روانه مي شوند و اين در حالی  است که رشد اقتصادي و ظرفيت اشتغالزايي جامعه متناسب با رشد دانش آموختگان نيست.

 

در حال حاضر، میان تعداد فرصت‌های شغلی تخصصی ایجادشده در جامعه و شمار دانش‌آموختگان تناسبی وجود ندارد و متاسفانه دانشگاه ها  در پذیرش بیشتر دانشجو با یکدیگر به رقابت می پرداند و بررسی روند سالهای گذشته، حکایت از افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی دارد.

 

این مسائل سبب شد تا گفتگویی  با برخي از فارغ التحصيلان اين رشته ها داشته باشیم

 

عدم تناسب رشته های تحصیلی و اشتغال ایجاد شده در جامعه

م.ر:  فارغ التحصیل مهندسی عمران است، می گوید بعد از سختی های فراوان با رتبه بالا در یکی از دانشگاهای مطرح قبول شدم هر روز را به امید فارغ التحصیل شدن و ورود به بازار کاری مرتبط با رشته خود گذارندم امام وقتی فارغ التحصیل شدم با چیز دیگری مواجه شدم، الآن متاسفانه یک مغازه پوشاک فروشی راه انداخته ام و رشته ام در هیچ جای زندگی ام به دردم نخورد. وی دلیل عامل اصلی این امر را متناسب نبودن رشته ها و آموزش هاي دانشگاهي با نياز بازار کار دانست.

 

 

جذب دانشجو بدون نیاز سنجی دیگر بس است

م.س، فارغ التحصبل رشته مهندسی کشاورزی گفت: به نظر من رشته مهندسی کشاورزی از رشته هایی هست که بسیار جذب زیادی در دانشگاه ها دارد که با توجه به بازار کاری که دارد فعلا کشور به آن نیاز ندارد.

 

برایم جالب بود که یکی از نماینده ها یکی از شعارهای انتخاباتی خود را افزایش سطح و پذیرش دانشگاه ها اعلام کرد باید به این نماینده گفت دیگر بس است! اول به فکر بازار کار باشید بعد دانشجو بگیرید. شما فقط به فکر افزایش تحصیلات عالی هستید البته این هم برای یک جامعه لازم است اما تحصیلات عالی که فقط سبب افسردگی یک عده جوان و ناکارآمدی آنان در ر شته تحصیلی اشان شود چه سودی  دارد.

 

تفاوت آموزش در دانشگاه و نیاز کارفرما!

ر. ج: فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر می گوید: متاسفانه  افرادی که از مسیر دانشگاه به سمت بازار کار حرکت می کنند، با نوعی تفاوت اساسی در دانش تئوریک و نیاز بازار کار مواجه می شوند که این مسئله باعث سخت تر شدن پذیرش متقاضیان کار توسط کارفرمایان می شود که متاسفانه من بعد از فارغ التحصیلیم با این مشکل مواجه شدم.

 

برخی رشته های تحصیلی فقط سبب  درآمد برخی دانشگاهیان شده است و همین!!!

پ.ک:  فارغ التحصیل رشته  مهندسی در دانشگاه آزاد که علاقه مند به گفتن رشته اش نبود گفت: اول که وارد این رشته شدم اساتیدم بسیار تشویقم به ادامه تحصیل و دارا بودن بازار کار خوبی برای این رشته کردند بعد از اتمام دوران لیسانس به دنبال حرف هایی که اساتیدم زده بودند مقطع ارشد هم بدون وقفه خواندم ولی وقتی وارد بازار کار شدم چیز دیگری دیدم. جالب است اساتیدم با اینکه متوجه افزایش نرخ بیکاری در این رشته هستند مجدد هم چندین بار برای ادامه رشته در مقطع دکتری در همان دانشگاه  تشویقم کرده اند. دیگر احساس می کنم فقط به نوعی به منبع درآمد برای آنان محسوب  می شوم.

 

مدتها پیش معاون اول رئیس جمهورگفت: اشتغال‌زایی در 10سال گذشته صفر بوده و این مسئله باعث شده تا بیکاری فارغ التحصیلان نگران کننده شود، برای خروج از این وضعیت باید سالیانه 800 هزارتا یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

 

متاسفانه طی دوران های گذشته، دولت ها از موضوع در خصوص رفع بیکاری فقط سخن و وعده داده اند باید دید در عمل چکار می کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان