اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. اسفند 1395 - 9:11   |   کد مطلب: 24041
در اطراف خیابانهای اصلی همدان متکدیانی دیده میشود که با لباس های مندرس و دادن انواع مختلف قسم ها سعی در تحریک احساسات مردم و کمک به انان می باشند متکدیانی که با حضور خود چهره و جلوه ای نامناسب به پایتخت تاریخ و تمدن داده اند.

به گزارش صبح الوند، گرچه در این فصل سرد زمستان که یرودت بالای هوا طاقت فرساست به نسبت از تعداد متکدیان شهر همدان کاسته شده ولی هنوز در محدوده چهار راهها و معابر اصلی وفرعی  شهر همدان نظیر  خیابان اکباتان ، امام زاده عبدالله، ترمینال اصلی شهر و......  افرادی با لباسهای پاره و مندرس ، کودکانی در آغوش زنانی نسبتا مسن ، سالخوردگانی ناتوان ،معلول هایی فاقد توان کار کردن و... راشاهد هستیم که به تکدی گری می پردازند و با هزار قسم وآیه و بازگو کردن چندباره همه مقدسات عالم در طول روز سعی در برانگیخته شدن حس انسان دوستی و عواطف و احساسات  شهروندان اهتمام می ورزند بسا چند ده هزار تومانی در طول روز کاسب شوند.

 

تکدی گری  که نشات گرفته از یک سری علت و معلول های آشکار ونهان اجتماعی ، اقتصادی ،شخصیتی ، روانی و جسمانی می باشد .در هر عصر دوره ای و در میان عامه مردم مذموم و قبیح شناخته می شده است  وچنانچه متکدیانی در روم و ایران باستان از نژاد برده ها یا همان کولی های امروزی وجود داشته است وباعث گردیده تابه عنوان یک نابسامانی اجتماعی آسیب ها، مخاطرات و پیامدهای منفی و مخرب این رفتار نابهنجار مورد توجه همه جوامعی که به گونه ای با این شغل کاذب و نوعا جرم گونه در ارتباطند، قرار  بگیرد.

 

 

از دگر سو نیز  کم کاری ، ضعف نظارتی و اجرایی،  موازی کاری ،سازمان ها و نهاد های اجتماعی  و حمایتی از قشر آسیب پذیر و در آستانه تهدید معیشتی توسط شهرداری ، کمیته امداد و بهزیستی باعث گردیده تا  در این وانفسا ،اپیدمی تکدی گری انفرادی ومجزا  به سمت باند های مافیایی  سازمان یافته در خلاء  قانون برخورد با تکدی و تکدی گری  با سوء استفاده از  متکدیانی متشکل از تبارکودکان و زنان جوان و مسن فاقد سر پرست وبد سر پرست ، افراد نقص عضو و معلول جسمی وحرکتی ، معتادین متجاهر و پیرمردان و پیرزنان ناتوان وسالخورده تغییر دگردیسی تشکیلاتی بدهند و به سر کیسه کردن شهر وندان با توسل به حربه ها و اشل های گوناگون وباتمسک به جریحه دار شدن عواطف و احساسات وجدان عمومی جامعه مبادرت بورزند.

 

 مضاف بر آن اغلب ما با کمک نابجا و غیر مفید خود به یک سری افراد متکدی  بنابر یک سری  انگیزه های شرعی ودینی ،  نوع دوستانه و انسانی ، به نیت صدقه وانفاق و.... به جای این که به فرایند کمک به فقرا،اهتمام بورزیم نا خواسته باعث تن پروری ، مفت خوری ، ترویج ذلت نفس عده ای را فراهم نموده ایم.

 

پدیده مهلک گدا پروری راتکثر بخشیده ونیازمندان آبرومند را نیز از کمک و مساعدت محروم ساخته ایم  مضاف بر آن وجود متکدیان در معابر و گذر گاههای و اماکن شلوغ نظیر تر مینال ها و مراکز خرید و بقاع متبرکه باعث زشت ومخدوش شدن وناهمگونی چهر ه شهر در نگاه شهروندان و خصوصا مسافران و توریست ها که  به قصد لذت بردن پای به شهر ودیارمان که پایتخت تاریخ وتمدن جهان اسلام را یدک می کشد را نیز باعث می گردد.

 

 همین این عوامل سبب شد تاجهت مصاحبه با تعدادی از متکدیان سری به خیابان های همدان زدم و این در حالی است که اگر بخواهی از فردی که مبادرت به تکدی گری می پردازد تقاضای مصاحبه و مصافحه بکنی باید بیخیال چند  هزار تومان چند هزار تومان بشوی تا بتوانی متکدی مورد نظر را برای چند لحظه بدون درج هیچ  گونه بیوگرافی از بد بختی ، فلاکت ، بیچارگی واقعی یا ساختگی  اش  سخن به میان بیاورد و چند دقیقه ای بعد که احساس کند مانع کسب و کارش شده ای ، دیگر جواب سوالهایت را نمی دهدخودت بلند شوی و بروی دنبال کارو زندگیت.

 

ساعت حول وحوش 21:30 دوشنبه شب 13 دی ماه  1395 خیابان امامزاده عبدالله دیوار ساختمانی نبش خیابان زنی حدودا چهل ساله کودک خرد سالی را در این سرمای زمخت و طاقت فرسا در بغلش چمباتمه  وار فشرده است و از جنس نگاهش می توان فهمید از عابرین سوار آهن پاره ها تقاضای کمک و مساعدت دارد .

 

 ناخود آگاه  و بی هوای سوژه و متکدی پای صحبتش می نشینم که گله از بی وفایی روزگار و شوهرمعتاد هروئینی اش به میان می آورد و خودش از اهالی یکی از روستاهای  اطراف همدان معرفی می کند و می گوید بعد از فوت مادرش با پسر عمویش که در شهر کارگری ساختمان انجام  می داده ازدواج کره است و حاصلش سه تا بچه قد و نیم قد دختر وپسر و شوهر معتادی که اگر شب پول موادش تامین نشود زمین و زمان را بهم می ریزد او را مچاب کره تا پاسی از شب را در سرمای زیر صفر همدان در گوشه خیابان خود وکودک خردسالش ماراتنی طولانی را برای یک روز کاری پشت سر بگذرانند تا شاید .......!

 

*مقابله با تکدی گری نیازمند فرهنگ سازی است

 

درادامه مصاحبه ای با حسین خانجانی، مدير خدمات شهري شهرداري همدان صورت گرفت

 

حسین خانجانی در گفتگو با صبح الوند، با بیان  اینکه پدیده  نابهنجار  تکدی گری یک بحث  روانی دارد گفت: به لحاظ آز و طمعی که با مباردت ورزیدن به  تکدی گری در فرد ایجاد می شود و سریع ترین راه را برای کسب درآمد بدون هیچ گونه کار و تلاشی بر می گزیند و با سوء استفاده از عواطف انسانی مردم  از این راه کسب درآمد می کند.

 

مدير خدمات شهري شهرداري همدان با بیان اینکه  ریشه تکدی گری  به تنبلی وتن پروری افراد بر می گردد اظهار داشت:جامعه ما  ،جامعه ای است که بسیاری از  مردم در حال  حاضر  با یک سری مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه  نرم می کنند و بعضا مشاهده می شود که افراد با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند اما هرگز روی به تکدی گری نمی آورند.

 

 

وی  با اشاره به اینکه در شهر همدان اقلیت  معدودی به تکدی گری می پردازند تصریح کرد:برخی ازاین افراد بومی شهرهمدان، و باقی غیر بومی شهر  و استان همدان می باشند  و تعدادی  از این افراد از اهالی استانهای غربی کشور هستند .

 

*شهروندان همدانی  در صورت رویت متکدیان متجاهر با شماره 137 تماس بگیرند

مدير خدمات شهري شهرداري همدان ضمن یاد آوری این موضوع  که  ، تکدی گری جرم محسوب می گردد و قانونگذار  برای متکدیان  قرار تعقیب و پیگرد قانونی صادر می نماید عنوان داشت : حوزه خدمات شهری شهرداری همدان  برای جمع آوری و انتقال متکدیان متجاهر گشت ثابت و گشت سیار24 ساعته دارد و از شهروندان همدانی خواست تا در صورت مشاهده متکدیان متجاهر با شماره 137 تماس بگیرند .

 

وی در ادامه از مردم همدان خواست تا کمک ها ی نقدی و غیر نقدی خود را در یک کانال معتبر هزینه کنند و اظهار داشت: البته این کار نیازمند یک فرهنگ سازی است تا مجموع کمک های حاصل از بروز و ظهور عواطف انسانی مردم  در مراکزی هزینه شود که مورد تائید نظام می باشد  و اگر کمک کننده ای وجود نداشته باشد ، متکدی نیز وجود نخواهد داشت.

 

حسین خانجانی با اشاره به اینکه ،مشکل فرهنگ سازی از رسانه ها می باشد افزود : رسانه ها باید به جای پنهان نمودن  حقایق در صد بازگو نمودن  مشکلات باشند.

 

مدير خدمات شهري شهرداري همدان در پایان عنوان نمود:  طبق مصوبه شورای عالی اداری  کشور که  متشکل  از نمایندگان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، اداره کار و امور اجتماعی و مراجع قضایی  می باشد ، در محل نگه داری موقت متکدیان حضور  یابند و نسبت به ساماندهی و حمایت  های متناسب از  افراد  اقدامات لازم را به  عمل آورند.  

 

گزارش از میلاد زندی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان