اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. دى 1395 - 9:49   |   کد مطلب: 23332
جمعی از نخبگان بسیجی همدان با حضور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان از نزدیک با این مرکز ، کارشناسان و نحوه عملکرد این سازمان آشنا شدند.

به گزارش صبح الوند، جهت آشنایی بیشتر نخبگان بسیجی همدانی با مسائل کشاورزی ، بازدیدی یک روزه از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان به همت سازمان بسیج علمی پژوهشی و یا همکاری بسیج مهندسین کشاورزی سپاه انصارالحسین(ع) همدان صورت گرفت.

 

در این بازدید کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی همدان هر کدام به به بیان مسائلی در خصوص کشاورزی برای حضار پرداختند یکی از سخنران جلسه رییس مرکز بود که به بیان رسالت های و کارهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پرداخت.

 

ایران در تولید بذور کشاورزی خود کفا شده است

قاسم اسدیان در مراسم گردهمایی نخبگان بسیجی بخش کشاورزی همدان با اشاره به دستاوردهای سازمان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: این سازمان حدود 12 هزار نفر نیرو دارد که دو هزار و 27 نفر  هیئت علمی هستند و کتاب های مختلف و کارهای میدانی اعضای این مرکز گواهی تخصص این افراد است.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان بیان کرد: اعضای این مرکز در طی این سالها 417 گندم ها و ارقام مختلف  را معرفی کردند و برای معرفی یک رقم 12 سال زمان لازم است و یک کار سنگین علمی است.

 

 

وی بیان کرد: سالی 150  دستاورد تحقیقاتی داریم و سالی 30 دستاورد آماده فروش است و همچنین در اختیار بخش های مختلف خصوصی در سطح کشور قرار می دهیم.

 

اسدیان ادامه داد:این موسسه دارای  36 مجله علمی پژوهشی است و با 10  موسسه بین المللی جهانی ما ارتباط داریم که 3 موسسه در ایران هم  نمایندگی دارند و در سازمان تحقیقات هم دفتر دارند که هم ما داده های علمی، منابع ژنتیکی از آنها می گیریم و به همین نسبت هم به آنها داده می دهیم.

 

در تولید بذور سالیانه 12 میلیون دلار صرفه جویی داشته ایم

وی با اشاره به اینکه در تولید در بذور گندم آبی، دیم  جو و... خودکفا هستیم گفت: شما به یاد دارید در زمان های گذشته  کامیون از هلند می آمد و برای ما پایه بذری می آوردند که ریشه ای که میزد 25 سانتیمتر بود در صورتی که ما طی 12 سال گذشته پایه تولید عالی داشتیم و سالیانه 12 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان اظهار کرد:  به ازای هر یک ریال که در این سازمان هزینه می شود 25 برابر برگشت دارد.

 

وی با بیان اینکه ایران کشور پهناوری و دریایی از ژنهای متنوع گیاهی است گفت: در ایران حدود 60 رقم گندم و بیش از هشت هزار گونه گیاهی داریم.

 

اسدیان اظهار کرد: در20 نقشه اعم از خاک شناسی ، پوشش گیاهی و... نامی از سازمان تحقیقاتی است و در سال 86 که پایه آمایش سرزمین در این استان گذاشته شد 16 لایه و نقشه را در این مرکز تهیه کردیم.

 

وی تصریح کرد: نقشه  پوشش گیاهی استان  را بنده سال 81 تهیه کردم و نقشه های قابل اعتماد که متناسب با طول و عرض جغرافیایی نو قشه ای که قابل اعتماد و استناد باشد در این سازمان تهیه شده است که این یک کار بسیار  بزرگ و سنگین است .

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان بیان کرد: در طی دو سال  گذشته بالغ بر 6 هزار برند مختلف کودهای شیمیایی ، بیولوژی و.. تولید و به این سازمان برای تایید داده شده است که 750 تا رد شده است زیرا نوع کود و سم باید تابع یک سری استانداردها و پارامترهای کم خطر باشد.

 

 

وی با اشاره به گزارش فائو گفت:گزارشی که فائو داده این است که ایران را یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه جمع آوری ذخائر ژنتیکی عنوان کرده است.

 

اسدیان به تشریح وظایف سازمان تحقیقیات کشاورزی و منابع طبیعی پرداخت و اظهار کرد: پژوهش ، تولید محصولات فناورانه، محصولاتی که مبنای علمی دارد  و تولید می شود و دراختیار تولید کننده قرار میگیرد و مدیریت ذخایر ژنتیکی از جمله وظایف این سازمان است.

 

وی بیان کرد: دیگر وظایف ما آموزش است که در چهار گرایش آموزش دانش آموزان، آموزش علمی کاربردی، آموزش بهره برداران و آموزش کارکنان است.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان ادامه داد: دیگر وظایف در بخش ترویج است که انتقال یافته های تحقیقاتی راداریم  سعی ما براین است که اطلاعات ما در اختیار بخش تولید کننده قرار بگیرد.

 

وی افزود:  یک قسمت هم در کار ترویج داریم انجام میدهیم که یک طرح نوین ترویج است ودر حال حاضر کل کشور را به 10 هزار پهنه تقسیم کرده و 10 هزار جوان فارغ التحصیل کشاورزی دراین قسمت ها کار می کنند که با بخش های تحقیقاتی و ترویجی هم ارتباط دارند.

 

 

اسدیان به بیان جزییات بخش های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان پرداخت و اظهار کرد: این مرکر از سال 42 فعالیتش را شروع کرده در این استان 800 هکتار  ایستگاه ما در اختیارداریم که حدود 170 نفر که 90 نفر محقق و 38 نفر هیئت علمی هستند در آن مشغول هستند و حدود10 عدد اختراع در زمینه های مختلف ماشین آلات و 2هزار و پانصد طرح تحقیقاتی انجام شد ه است.

 

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان ادامه داد:هزار مقاله علمی در این مرکز ثبت شده است و حدود 500 پایان نامه در حد کارشناسی و 700 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری توسط این مرکز انجام شده است.

 

 

وی در پایان با بیان اینکه ما همراه و همکار کشاورزان هستیم گفت:کار بسیار سنگین و پیچیده و نیازبه مدیریت پیچیده دارد زیراسلامت غذا خیلی برای ما مهم است که ما خودمان تولید کنیم و در اختیار جامعه قراردهیم.

 

 

در ادامه مراسم مسئول خانه نخبگان بسیج استان همدان به بیان سخنانی در خصوص رسالتهای این خانه پرداخت .

 

خانه نخبگان بسیج شان مطالعاتی و ارائه راهکارهای عملیاتی به مسئولان را دارد

هادیان با بیان اینکه سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین(ع) همدان  به بیان بخش های خانه نخبگان بسیج استان همدان پرداخت و اظهار کرد: خانه نخبگان از سه بخش  مرکز هدایت، حمایت و پژوهشکده مطالعات تشکیل شده است.

 

مسئول خانه نخبگان بسیج استان همدان اظهار کرد: همه نخبگان در یک فرایند مسئله محور و در صورت لزوم پژوهش محور حرکت می‌کنند و یک اندیشکده جامع فرا بخشی، فراجناحی است و از همه‌کسانی که بخواهد برای خدمت به توسعه علمی و فناوری کشورشان کمک بکنند استقبال می‌کند و دست نیاز دراز می‌کند .

 

وی به بیان بخشی از فعالیت‌های خانه نخبگان بسیج پرداخت و اظهار کرد: خانه نخبگان به شناسایی مسائل و مشکلات نخبگان استان، آسیب‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها مبادرت کرده  است.

 

 

هادیان به بیان کارهای مسئله پژوهشی خانه نخبگان پرداخت و اظهار کرد تصریح کرد: ما وقتی‌که آنچه در قالب مسئله  پژوهشی انجام داده‌ایم  بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که با سایر نهادهای مسئول تا بالای 95 درصد این مطالبات ما هم‌پوشانی دارد و این نشان‌دهنده دقت علمی است که در این مسیر  به کار گرفته‌شده است .

 

وی تأکید کرد: البته ما صرفاً حول‌وحوش مسائل و مشکلات حرکت نمی‌کنیم بحث استفاده مناسب از فرصت‌ها هم برای ما  مهم است.

 

مسئول خانه نخبگان بسیج استان همدان اظهار کرد: هدف سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری و در بطن آن خانه نخبگان فعالیتی است در مسیر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ، حفظ و حراست از مصالح و منافع ملی از مسیر توسعه علمی و فناوری و حل مشکلات مسائل استان از راه‌های علمی و منطقی خودش و ارائه این راهکارها به دستگاه‌های ذیربط برای به کار بستن آن‌ها در عمل هست.

 

وی با اشاره به شأن مطالعاتی خانه نخبگان بسیج گفت: در واقع سازمان و خانه نخبگان یک شان اجرایی برای حل  مسائل ندارد بلکه یک شان مطالعاتی دارد و تحقیقاتی دارد تا بتواند براساس واقعیات میدانی به شناسایی مسائل و مشکلات استان بپردازد و بر اساس روش‌های حل مسئله در 6 کارگروهی که در خانه نخبگان وجود دارد به ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب به دستگاه‌های مذکور می پردازند.

 

امروز دنیا در تصرف علم و فناوری است

هادیان اظهار کرد:  امروز دنیا در تصرف نظامی قدرت‌های بزرگ نیست بلکه در تصرف علمی و فناوری است.

 

وی عنوان کرد: بی‌توجهی به  مسائلی همچون  شرایط تغییر اقلیم،  بیابان‌زایی و از دست دادن آب‌های سطحی ما را در یک مسیری قرار داده که اگر نتوانیم راه‌های علمی مقابله برای آن داشته باشیم ما در آستانه فاجعه قرار می‌گیریم و من نمی‌دانم چرا هنوز مسئولان کشور ما واقعاً به شکل عملیاتی و جدی به این مسئله توجه نکردند ونمی کنند.

 

مسئول خانه نخبگان بسیج استان همدان به بیان بودجه تخصیص‌یافته کشور برای حفظ منابع آبی پرداخت و اظهار کرد: بودجه‌ای که در سال جاری برای مقابله با این موضوع در نظر گرفته‌شده است واقعاً نگران می‌شویم و اینکه وزرا دارند چکار می‌کنند.

 

 وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است ما با نشان دادن عمق فاجعه به‌هرحال به وظیفه خودمان به‌عنوان کسانی که افتخار پوشیدن لباس بسیجی داریم این اطلاعات را در اختیار مسئولان بگذاریم که بیشتر از گذشته به فکر این باشند.

 

هادیان  با اشاره به کارهای تحقیقاتی کارگروه‌های مختلف خانه نخبگان در خصوص منابع آبی گفت: در ماه‌های گذشته جلسات تخصصی توسط کارگروه‌های مختلف از جمله کارگروه آب، کشاورزی و محیط‌زیست گذاشته‌شده است و همگام با آن‌ها کارگروهی همچون کارگروه علوم انسانی در رأس آموزش و فرهنگ‌سازی دارد کار می‌کنند.

 

وی در پایان  گفت: با تلاش کارگروه‌ها مدنظر داریم که یک طرح جامع برای جلوگیری از هدر رفت و حفظ منابع آبی به مسئولین استانی جهت کار بستن در عمل ارائه دهیم.

 

در انتهای مراسم و بعد از برگزاری دوره های آموزشی مختلف، نخبگان بسیجی به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین بخش هرباریوم این مرکز پرداختند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان