اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آذر 1395 - 11:30   |   کد مطلب: 22529
معلولان همدانی به گلایه مندی از مسئولان این شهر از جمله سازمان بهزیستی و همچنین نبود فضای شهری مناسب برای این قشر از شهروندان پرداختند.

به گزارش صبح الوند، نامیدن یک هفته از سال به نام معلول سبب شد تا در جمع این قشر از جامعه حاضر شوم. جمع شاد و سرزنده‌ای که با وجود محدودیت‌های جسمی خود توانستن را معنا کرده بودند.

 

با شروع جلسه معلولین هرکدام به بیان مشکلات خود پرداختند یکی از معلولین که از شهرستان ملایر در این جمع حاضرشده بود به بیان علت معلولی خودپرداخت و اظهار کرد: 4 سال پیش هم کمرم را به دلیل یک ضایعه نخاعی که به کمرم زده عمل کردم و چهارساله به این بیماری دچار شدم و این مسئله سبب شده است که دیگر سرکار نروم و فکر و خیال بر سرم ریخته شده است.

 

صادقی معلول دیگری که در اثر یک بیماری نادر توانایی راه رفتن خود را از دست‌داده بود به بیان مشکلات معلولان پرداخت و اظهار کرد:  هدف ما از این گردهمایی‌ها این هست که یک عده از افراد که گوشه خانه نشستند و خودشان را باختند را دور خودمان جمع کنیم.

 

وی بابیان اینکه هزینه ایاب ذهاب و رفت آمد باعث خانه‌نشینی خیلی از معلولین شده است خواستار تهیه  تعدادی ماشین ون در نقاط مختلف شهر برای این قشر شد.

 

معلول دیگر به بحث مناسب‌سازی فضای شهری پرداخت و اظهار کرد: معلولین هیچ سهمی از فضای شهری و حتی ادارات ندارند و حتی در خود اداره بهزیستی هم بعضی از اتاق‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم بریم.

 

عبدالرحمانی معلول دیگری هست که کاردانی کامپیوتر دارد  و خواستار ایجاد  اشتغال‌زایی برای این قشر بود و گفت:  وقتی زمینه اشتغال معلول فراهم باشد و درآمد داشته باشد به آینده امیدوار می‌شود و یک انگیزه‌ای ایجاد می‌شود که افراد استعدادیابی شوند و به آن سمت سوق دهند.

وی به بیان مشکلات خود پرداخت و اظهار کرد: سازمان بهزیستی جهت حمایت من در زمینهٔ اشتغال خواستار مدرک فنی و حرفه‌ای از من شد  به همین منظور حدود  سه سال اکثر مدارک فنی را گرفتم اما بعد که مدرک‌ها را گرفتم کلی سنگ جلوی راهم گذاشتند.

 

 

این معلول ادامه داد:  بعد از مدتی فردی از خودمان که مکانی برای ایجاد اشتغال داشت از ما وکالت گرفت و از شرایط ما برای گرفتن وام از بهزیستی اقدام کرد که آن‌هم به دلیل انکه بخشی از تعهدات بانکی را انجام نداد  فقط سابقه بدی از ما در بانک‌ها بر جای گذاشت.

 

معلول دیگری به بیان عدم‌حمایت و سوءاستفاده از معلولین پرداخت و اظهار کرد: هر جا برای  کار می‌روی کارفرما تا معلول را می‌بیند به‌جای حمایت فقط سو استفاده می‌کند.

 

جعفری معلول دیگری بود که مترجمی زبان انگلیسی داشت و در اثر تصادف قدرت راه رفتن خود را ازدست‌داده بود از نحوه برخورد کارمندان اداره بهزیستی همدان با خود به‌شدت شاکی بود و گفت: در طول عمرم به ادارات زیادی سرزده‌ام اما در هیچ‌کدام به‌اندازه اداره بهزیستی تحقیر نشده‌ام و به نظر بنده این اداره یک اداره‌ ای است که عقب‌ماندگی فرهنگی در آن موج میزند.

 

وی به بیان مشکلات در سر راه‌کار خودپرداخت و گفت: مدتی وام گرفتم و موسسه‌ای راه انداختم که نشد ادامه دهم و هم اکنون هم به هر موسسه‌ای مراجعه می‌کنم فقط از آن بر خیابان درب ورودی‌اش را نگاه می‌کنم چون راهی برای ورود معلولان به ساختمان‌های خود ندارند.

 

 دکتر ابراهیم مولوی عضو شورای همدان که وی هم از قشر جامعه معلولین است به بیان امکاناتی که در شورای شهر در اختیار معلولین گذاشته است پرداخت و اظهار کرد: هم‌اکنون دو سالی است که یکی از ساختمان‌های شهرداری را به‌صورت رایگان در اختیار جامعه معلولین گذاشتیم و در اکثر مراسمات برای بحث سالن، نصب بنر و تبلیغات محیط را به‌صورت رایگان در اختیارشان گذاشتیم و کمک‌های مالی کردیم.

 

عضو شورای شهر همدان  بیان کرد: زمین خوبی را در جاده مزقینه در نظر گرفتیم که ساختمان اداری برای معلولان شود و تعدادی از Ngo  و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه خدمات‌رسانی به توانیابان در آن فعالیت کنند.

 

وی در خصوص استخدام این قشر از جامعه در همدان اظهار کرد: رایزنی‌هایی  هم برای اینکه این دوستان بتوانند در ادارت با توجه به وضعیت جسمی اشان جذب و استخدام شوند هم داشته‌ایم.

 

مولوی افزود: مثلاً کارهایی که به‌صورت برون‌سپاری و سبک‌تر است به این‌ها واگذار شود که این‌ها به‌صورت پیمانکاری کار را تحویل و انجام دهند و با توجه به حجم کاری اشان دریافتی داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: تمامی ساختمان‌ها و اماکنی که متعلق به شهرداری هست کاملاً مناسب‌سازی شده است و پارکهایی که در اختیار شهرداری هست هم به همین حالت مناسب‌سازی شده است اما در برخی مکان‌ها همچون برخی پارک‌ها که همه درامتداد هم هستند نمی‌شود همه آن‌ها را رمپ دار کرد و سرمایه شهرداری محدود است.

 

عضو شورای شهر همدان  ادامه داد: اکثر پل‌های عابر پیاده ما یا پله‌برقی دارد یا آسانسور که فقط به خاطر راحتی عبور  و مرور معلولان است.

 

 

مولوی در خصوص مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین بیان کرد: حجم کاراینقدر زیاد است که تو دو سه سال نمی‌شود انجام داد و ما الآن 6 تا خیابان منشعب از امام میدان (ره) را به‌عنوان پایلوت مناسب‌سازی در نظر گرفتیم و در این شش خیابان تقریباً انجام‌شده و نظرمان این است رینگ اول که تمام شد در رینگ دوم هم این کار را بکنیم.

 

وی در پایان همچنین در خصوص مناسب‌سازی فضاهای اداری برای معلولان گفت: هم‌اکنون اکثر ادارات تمایل دارند مناسب‌سازی را داشته باشند اما به دلیل مشکلات مالی محدودیت دارند اما در اکثر بانک‌ها هماهنگ کردیم یک مقدار ارتفاعات عابر بانک‌ها را پایین و تمام اماکن عمومی بانک‌ها را موظف و مکلف کردیم و پایان کار برای آن‌هایی صادر می‌شود که حتماً رمپ داشته باشند و مناسب‌سازی شده باشند.

 

این قشر از جامعه در سایه بی‌توجهی مسئولین به فعالیت خود ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها بنا به دلایلی همچون نبود وسایل رفت و آمد و بااینکه توانایی خرید ویلچر یا شارژ آن را ندارند خانه‌نشین شده‌اند و روزها را به امید فرجی در کارهایشان می‌گذرانند و همه این‌ها گوش زدی برای مدیرانی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند و این را حق خود می‌دانند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان