اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. مرداد 1395 - 12:05   |   کد مطلب: 19618
همدان با قدمت تاریخی خود دارای راسته بازارهای قدیمی فراوانی است که هر کدام با توجه به حرفه ای که از قدیم در آن مشغول بودند نام گرفته است ولی با گذر زمان فقط نام این راسته ها باقی مانده است و این راسته ها که خود روزی تولید کننده بودند به سمت توزیع کننده و به نوعی مصرف گرا بودن روی آورده اند.

به گزارش صبح الوند، همدان از کهن شهرهای ایران است که دارای سابقه تاریخی فراوانی است این شهر پایتخت پادشاهان ماد بوده وهمین قدمت و تاریخ سبب شده است که همدان دارای مکان های تاریخی فراوانی همچون هگمتانه، بازارها و کاروانسراهای قدیمی باشد.

 

بازارهایی که هر کدام اسم های مختلفی متناسب با نوع فعالیتهایشان داشتند بازارهایی همچون مسگران، صابونی ها، نخودبریزها، کفش دوزخانه، چاقو سازان  و قنادان و در این راسته بازارها هر کس در حرفه خودش حرفی برای زدن داشت به طوری که با ورود به این راسته ها کاملا با توجه به نوع حرفه ای که در آن در حال انجام بود پی به نام آن راسته می بردید.

 

ولی با گذر زمان فقط اسم راسته ها باقی مانده است و صنایع دیگر جایگزین آن شده است بازارهایی که روزی خود تولید کننده بودند تبدیل به مراکز فروش و توزیع  لباس های خارجی، کفش های چینی و .... شده اند.

 

 

راحت طلبی جوانان عامل اصلی فراموش شدن حرفه های قدیمی

برای تهیه گزارش با رفتن به میدان امام خمینی (ره) که نقطه عطف همه بازارهای همدان است وارد بازار های قدیمی همدان شدم وارد راسته قنادان که شدم تنها چیزی که به چشم می خورد مغازه های لباس فروشی بود مغازه ای که تک در آن راسته باقی مانده بود  نظر من را به خود جلب کرد مغازه همچنان حال و هوای قدیم را داشت و در آن پر از وسایل  مورد نیاز قنادی بود، جویای احوال صاحب قبلی مغازه شدم پسر با کمال تاسف خبر مرحوم شدن پدرش را داد .

 

 

وی که به ادامه کار پدر مشغول شده است عامل اصلی جمع شدن چنین مغازه هایی را راحت طلبی جوانان دانست و گفت: دیگر جوانان به دنبال رفتن به کارهای آسان و پردرآمد هستند.

 

مصرف گرا شدن بزرگترین ضربه به راسته های قدیم همدان

وارد راسته نخود بریزان می شوم اینجا هم همچون راسته های دیگر کمتر مغازه هایی مرتبط با نام این راسته وجود دارد وارد یکی از مغازه ها می شوم و از فروشنده مغازه جویای کم شدن این مغازه ها شدم وی هم یکی از دلایل این مورد را رفتن مردم به سمت مصرف گرایی دانست  و گفت که دیگر کسب و کار شبیه سابق نیست و از تولید کننده به مصرف گرا تبدیل شده ایم.

 

 

راهم را ادامه می دهم  وارد راسته مسگرها می شوم آنجا هم همچون راسته های دیگر و به غیر از تعداد معدودی مغازه که آن هم قدیمی کارها کار را به جوانان سپرده اند مغازهایی که مرتبط با لوازم مسگری باشد دیده نمی شود و بقیه لباس فروشی است لباس هایی که به ندرت در آن ها می توان جنس ایرانی پیدا کرد.

 

 

بازارهای قدیمی همدان با بافت بسیار زیبای خوب به یکدیگر پیوسته هستند وارد راسته کفش دوزخانه می شوم جای بسی ناامیدی است که از این راسته هم فقط اسمش باقی مانده است یک راسته از کفش دوزخانه به جای تولید تبدیل به مغازه فروش کفش و بعضا کفش های چینی تبدیل شده  و راسته  دیگری هم که پر از مغازه لباس فروشی بود در این بین مغازه کوچک محقری که محاصره در بین مغازه های لباس فروشی بود و صاحب آن مشغول به کفش دوزی بود نظرم را به خود جلب کرد از وی جویای کم رنگ شدن این حرفه در این راستا شدم وی همچون بقیه بازاریان راحت طلبی جوانان را عامل اصلی دانست و گفت: اکنون جوانان برای کسب درآمد بیشتر رو به صنایع دیگر آورده اند .

 

 

مسئولان حمایت از تولید داخلی را جدی بگیرند

این کفش دوز عامل دیگر را هم عدم حمایت صحیح از تولید داخلی دانست و خواستار رسیدگی مسئولان به این امر شد.

 

 

این عوامل سبب شد با رییس اتاق اصناف همدان، حمیدرضا فرسایی مصاحبه ای انجام دهم.

 

تغییر حرفه ها در بازار ذات آن است

رییس اتاق اصناف همدان به بیان عوامل کم شدن تولیدی های  قدیمی در راسته بازارهای همدان پرداخت و اظهار کرد: بخشی از این  اتفاق  یک واقعیت اقتصادی است که در کشور اتفاق می افتد و یقینا ما وقتی که به سمت توسعه و پیشرفت از صنایع کوچک در حوزه های بخش خصوصی ورود پیدا می کنیم باید با توجه به دانش و علوم روز مترقی  و به روز بشویم و این طبیعتا ذات بازار است.

 

فرسایی ادامه داد: یقینا بخشی از فعالیت های اقتصادی ما دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارند  مثلا راسته صابون فروش ها دیگر مثل قدیم نیست که طرف صابون ملاقه ای بخرد ، امروزه این صابون ها در صنایع بزرگ و با استانداردهای بهداشتی تولید می شود و در قالب فروشگاه های بهداشتی و آرایشی ما توزیع می شود.

 

وی تصریح کرد: بالطبع در آینده دیگر نوع فعالیت اصناف ما به شکل گذشته نخواهد بود  شاید اسم آنان ماندگار بماند ولی  ما نمی توانیم در آن راسته که اسم آن صابونی ها بود همان فعالیت را ادامه دهیم.

 

 

رییس اتاق اصناف همدان اظهار کرد: اصناف با این رشد صنایع موافق هستند زیرا سبب ترقی و پیشرفت در حوزه های صنعتی استان می شود.

 

کاروانسراهای قدیمی همدان مغفول مانده است

وی  درادامه به مغفول ماندن کاروانسراهای همدان اشاره کرد و گفت: ما در قدیم  کاروانسراهایی داشتیم که کالاهایی در آنها فروخته می شد که دیگر آن کالاها نیست،  این کاروانسراها می توانند با توجه به قدمت تاریخی و تعمیرات معماری توسط میراث فرهنگی  و با هماهنگی حوزه اتاق اصناف همدان احیا شوند و ما هم بارها تاکید کرده ایم که آمادگی این را داریم که در این حوزه با انجام کارهایی همچون تاسیس قهوه خانه یا سفره خانه سنتی دراین کاروانسراها که در جذب توریست و همچنین رونق کسب و کار اصناف ما اثرگذار می باشد همکاری کنیم.

 

 

 عامل اصلی احیا حرفه های قدیمی همدان حمایت از تولید داخلی است

فرسایی اظهار کرد: بخشی ار راسته های قدیم همدان تبدیل به مکان فروش کفش و لباس شده اند که در صورت عرصه کالای قاچاق با آنها برخورد می کنیم.

 

رییس اتاق اصناف همدان  خواستار حمایت از تولید کنندگان شد و گفت: هدف رفع موانع اشتغال و خارج کردن کسب وکار در رکود است ولی ما هم معتقدیم کاش قوانینی وجود داشت که سبب می شد بیشتر حوزه تولید را فعال کنیم تا به حوزه توزیع نگاه کنیم.

 

سخن پایانی ....

بازارها و راسته های قدیم همدان هم همچون با تحولات جهانی واقتصادی دچار تغییر شده اند تغییراتی که  سبب جمع شدن حرفه های قدیم استان  که خیلی از آنها قدرت احیا شدن مجدد را دارند شده است و سبب جایگزین کردن توزیع به جای تولید است راه حلی که شاید موقتی و نقشی موثر در رونق کسب وکار داشته باشد ولی عاقبت آن مصرف گرا بودن خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان