اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مرداد 1395 - 12:51   |   کد مطلب: 19174
همه ساله با شروع شدن فصل ثبت نام در مدارس والدین دانش آموزان با مشکلات عدیده ای همچون پر شدن ظرفیت مدارس مواجه می شوند مشکلی که سالهای سال همچنان وجود دارد و باید اقدامی سنجیده جهت رفع آن صورت گیرد.

به گزارش صبح الوند، همه ساله با پایان یافتن سالتحصیلی، ثبت نام مدارس شروع می شود و دانش آموزان با ثبت نام در مدارس گامی در جهت رفتن به مقطع تحصیلی بالاتر برمی دارند.

 

اما نکات قابل توجهی در روند ثبت نام دانش آموزان وجود دارد که باید مورد بررسی و نقد قرار گیرد یکی از معضلاتی که همه ساله با ثبت نام مدارس خانواده ها با آن مواجه می شوند پر شدن ظرفیت  مدارس است  و ما شاهد کمبود فضاهای آموزشی مناسب برای دانش آموزان هستیم و بسیاری از والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند به همین منظور سری به مدارس همدان زدم.

 

اوایل مرداد است به یکی از مدارس همدان می روم در بدو ورودم به مدرسه مادری که به نظر سراسیمه می آمد  نظرم را جلب کرد  از وی راجع میزان رضایت از ثبت نام فرزندش پرسیدم این خانم که بسیار ناراضی از وضعیت ثبت نام بود گفت: در حالی که  از نظر مکانی این مدرسه به منطقه مسکونی ما می خورد  الان که برای ثبت نام فرزندم اقدام کرده ام مدرسه جایی برای فرزند من ندارد .

 

 وی ادامه داد: به هر مدرسه ای مراجعه کردم ظرفیت پر شده است و  من را به مدارس غیر دولتی رجوع می دهند که پرداخت هزینه این مدارس برایم مقدور نیست.

 

به مدرسه دیگری در منطقه دیگر می روم، مدرسه خلوت بود  پدری که در حال خروج از مدرسه بودنظر من را به خود جلب کرد وی به بیان دلایل دیرآمدن برای ثبت نام فرزند خود پرداخت و اظهار کرد: فرزندم  جهت ثبت نام در یکی از مدارس که آزمون شرط ورود به آن است  اقدام کرده بود ولی حال که جواب آزمون آمده است و در آن قبول نشده است برای ثبت نام در مدارس عادی اقدام کرده ام که با مشکل پر شدن ظرفیت ثبت نام مواجه شده ام.

 

این پدر ادامه داد: متاسفانه خیلی از افراد از محله های دیگر با آوردن قولنامه های منزل خود که واقعی نیست در محلاتی که مرتبط با منطقه مسکونی  آنان نیست ثبت نام می کنند و این امر سبب می شود مناطقی که نزدیک منزل مسکونی ما است و فرزندان ما را باید ثبت نام کنند پر شوند.

 

 

این اظهارات سبب شد تا مصاحبه ای با رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش همدان داشته باشم و از وی جویای روند اجرای امر ثبت نام در مدارس همدان شوم.

 

حسن رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح الوند، به بیان روند ثبت نام در مدارس همدان پرداخت و  اظهار کرد: ثبت نام مدارس از اول خرداد ماه آغاز شده است و تا 31 مرداد ماه رسما ادامه دارد اما اگر کسی بعد از مدت مذکور هم از ثبت نام جا بماند امکان ثبت نامش وجود دارد.

 

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش همدان به بیان هزینه های دریافتی از مدارس پرداخت و اظهار کرد: مبلغی که مدارس باید از اولیای دانش‌آموزان بابت هزینه ثبت‌ نام اخذ کنند شامل پول کتاب، بیمه و هزینه جزئی پست است و علاوه بر این هزینه مدارس حق هیچ گونه دریافت وجه اضافی را ندارند.

 

وی تاکید کرد: تاکنون گزارش هایی از دریافت وجه در مدارس به ما داده شده است که در این راستا دو مدیر متخلف برکنار شده اند.

 

وجود بیش از 3 هزار مدرسه در سطح استان همدان

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش همدان اظهار کرد: در مجموع در سطح استان همدان 3 هزار و 200 مدرسه داریم که بازرسی‌ها برای نظارت بر روند ثبت‌ نام دانش‌آموزان به صورت سرزده انجام می‌شود.

 

وی ضمن اشاره به پر شدن تکمیل ظرفیت بعضی از مدارس گفت: اگر ثبت نام در مدرسه ای تکمیل شده باشد و دیگر صندلی خالی نباشد فرد متقاضی به محلات دیگر انتقال می یابد.

 

وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی برای افراد جامانده از ثبت نام

رجبی ادامه داد: اگر ظرفیت مدارس دولتی پر شده باشد فرد مد نظر به مدارس غیر دولتی انتقال داده می شود و در مدارس غیر دولتی صندلی خالی هایی جهت این افراد در نظر گرفته شده است.

 

 

حمایت از افراد نیازمند که مجبور به ثبت نام در مدارس غیر دولتی صورت می گیرد

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش همدان با اشاره به حمایت دولت از افراد متقاضی ثبت نام در مدارس غیر دولتی گفت: اگر فردی مجبور به ثبت نام در مدارس غیر دولتی شود و پول مورد نیاز جهت ثبت نام دراین مدارس را نداشته باشد درصورت داشتن شرایط دولت هزینه ثبت نام آن را پرداخت می کند و هیچ محدودیتی دراین زمینه نداریم.

 

رجبی در پایان اظهار کرد:  در مدارس استان بنری شامل روند ثبت‌ نام و اعلام شماره‌های رسیدگی به شکایات نصب شده که خانواده‌ها می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با شماره‌های مورد نظر تماس حاصل کنند و شماره‌های رسیدگی به شکایات ثبت‌ نامی در مدارس اداره کل آموزش و پرورش استان همدان  38272846 و 38260595 است.

 

سخن پایانی....

 

 مشکل ثبت نام  و پرشدن مدارس و کمبود فضای آموزشی مشکلی است که  همه ساله خانواده ها با آن روبرو هستند معضلی که می شود با نظارت صحیح  و افزایش مدارس و ساختمان های آموزشی و همچنین  نظارت بر ثبت نام هر فرد در محله خود  و البته عملکرد سریع والدین در ثبت نام به موقع فرزندان خود در مدارس حل کرد.

 

امید است که این مشکل به طور کامل حل شود و زمینه تربیت و آموزش نسل آینده ساز ایران به درستی و راحتی فراهم گردد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان