به گزارش صبح الوند، طرح پیاده راه شدن خیابان بوعلی حواشی بسیاری داشت، حواشی که شاید برخی از افراد را به این نتیجه راهنمایی میکرد که اجرای طرح در شرایط فعلی امکانپذیر نیست؛ اما با وجود تمام این اما و اگرها این طرح در حال اجراست.
یکی از مهمترین معضلات که در اجرای این طرح مطرح بود، وجود مطبهای پزشکان، آزمایشگاههای مختلف، انواع خدمات پزشکی و مواردی از این دست بود که به نوعی تمام استان به این خیابان مراجعه میکنند. به ویژه اینکه افراد بیمار و کهنسال امکان پیادهروی از میدان امام یا آرامگاه بوعلی را تا مرکز مورد نظر ندارند و مشکلات بسیاری برای آنان فراهم میشود.
بسیاری از مردم و کارشناسان معتقد بودند که برای حل این مشکل باید مطب تمام پزشکان و البته سایر مراکز مرتبط درمانی به شهرک پزشکی در مکانی دیگر منتقل شود.
مکانی که ضمن نزدیکی به مبادی ورودی و خروجی شهر از معابر و محلهای رفت و آمد مناسب حال بیماران برخوردار باشد. حتی برخی از افراد پیشنهاد میدهند که در این شهرک میتوان سوئیتها و اقامتگاههایی برای همراه بیماران نیز تعریف کرد که آنها بتوانند در طول مدت درمان در این مراکز اقامت گزینند.
بدون تردید همه این راهکارها در صورت اخذ مصوبه، در بلندمدت عملیاتی میشود که طبیعتاً برای اجرای یک طرح بینقص باید ابتدا این اتفاق رخ میداد و سپس پیاده راه سازی خیابان بوعلی انجام میشد تا به شهر و شهروندان شوکی وارد نمیشد.
به عبارت دیگر اگر این پروژه در طرح جامع و تفصیلی شهر دیده شده بود آیا مجوز برای احداث مجتمع پزشکان متعدد در این خیابان باید صادر میشد و امروز شاهد ساختمانهای مختلف پزشکی در این معبر میبودیم که با اجرای پیاده راه کردن آن با مشکلات فراوانی روبهرو شویم؟ سئوالی که باید مسؤولان پیشین شهرداری نیز پاسخگو باشند، اتفاقاتی که البته در جامعه ما چندان مرسوم نیست و با عملکرد مسؤولان پس از دوران تصدیگری کاری ندارند و نقش آنان تنها به گفتن انتقادات و محملی برای فرار از زیر بار مسئولیت و مقصر دانستن آنان در وجود مشکلات فعلی محدود میشود.
با این وجود پس از گمانهزنیهای بسیار، شهرداری چارهای برای بیماران و کهنسالان که قصد مراجعه به مطب پزشکان را دارد، اندیشید و دو کانکس در ابتدا و انتهای این خیابان مستقر شد تا ویلچرهایی برای جابجایی بیماران و کهنسالان در اختیار این افراد قرار دهد.
به نظر میرسد با این اقدام بخشی از مشکلات اجرای این طرح برطرف شده، اما آیا این راهکاری دائمی است و میتواند همواره مورد استفاده قرار گیرد یا مسکنی است تا اجرای طرح جامعتر چون ایجاد شهرک پزشکان!
استقبال مردم از طرح کرایه ویلچر در خیابان بوعلی
یکی از متصدیان کانکسهای عرضه کننده ویلچر در خیابان بوعلی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه استقبال شهروندان از ویلچرها خوب است، اظهار کرد: در کانکس اول خیابان بوعلی از سمت میدان امام خمینی(ره) حدود پنج ویلچر در کانکس دیگر حدود 10 ویلچر وجود دارد.
علی میرانی با بیان اینکه افرادی که بیشتر از ویلچر استفاده میکنند از سمت آرامگاه وارد میشوند، افزود: با دریافت کارت ملی، شناسنامه یا کارت ماشین، ویلچر در اختیار بیماران قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه گاهی به ویلچرها آسیب وارد میشود، تصریح کرد: امیدواریم مردم در استفاده از این وسایل نهایت دقت را به عمل آورند زیرا این اموال متعلق به همه است.
کرایه ویلچر تا ساعت 21
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری همدان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ویلچرها با دستور شهردار همدان و هیأت مدیره سازمان مدیریت حمل و نقل در خیابان بوعلی مستقر شده است، اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح پیادهراه بوعلی، ویلچرهایی برای استفاده افرادی که بیمار داشته و مشکل حرکتی دارند تعبیه شده است.
مهران حاجیان با بیان اینکه دو باجه در ابتدا و انتهای خیابان بوعلی با 15 ویلچر قرار داده شده است، افزود: این ویلچرها از ساعت 9 صبح تا 13 و از ساعت 16 تا 21 در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه در ابتدای اجرای طرح استفاده از ویلچرها رایگان بود، تصریح کرد: در ابتدا که استفاده از ویلچرها رایگان بود، برخی از افراد ساعتها ویلچرها را میبردند و امکان استفاده برای دیگران فراهم نمیشد، بنابراین بر اساس مصوبه هیأت مدیره استفاده از ویلچرها برای یک ساعت رایگان و پس از آن به ازای هر یک ساعت 2 هزار تومان هزینه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری همدان با اشاره به اینکه در صورت نیاز و وجود تقاضا از سوی شهروندان اجرای این طرح ادامه خواهد داشت، ادامه داد: بعد از ظهرها استقبال برای استفاده از ویلچرها بیشتر است.
وی با بیان اینکه این اقدام هیچ نفعی برای سازمان ندارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 35 میلیون تومان برای استقرار کانکسها و 10 میلیون تومان برای خرید ویلچر هزینه شده که در مجموع با حقوق پرسنل تاکنون حدود 60 میلیون تومان برای این طرح هزینه شده است.
حاجیان با اشاره به اینکه با در نظر گرفته یک هزینه به ازای ساعات بیشتر، میزان انتظار افراد در صف کاهش یافته است، گفت: از اجرای طرح پیاده راه سازی هیچ انتفاع و سودی برای شهرداری در نظر گرفته نشده و تنها به دلیل پایلوت بودن همدان به عنوان شهر سبز که باید از خودرومحور بودن به انسانمحور بودن بدل شود، هستیم.
وی با تأکید بر اینکه طرح پیاده راهسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار کرد: به همین دلیل اگر در کنار آن شهرداری مجبور به هزینههای دیگری نیز شود، باز هم به سود شهر خواهد بود.
چرخ دستی در بازار سرگذر
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری همدان با بیان اینکه در بازار سرگذر نیز چرخهایی برای حمل بار در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم در نظر گرفته شده است، افزود: تا کنون در این بخش نیز حدود 20 میلیون تومان هزینه شده است.
وی با تأکید بر اینکه چرخهای حمل بار را نیز با مواد مناسب و ساخت مطلوب تهیه کردیم، تصریح کرد: 100 چرخه دستی ساخته شده و با پلاکگذاری در اختیار مردم قرار میگیرد.
حاجیان با بیان اینکه استفاده از این چرخ دستیها باعث میشود مردم از پلاستیک کمتری استفاده کنند، ادامه داد: در حال حاضر این چرخ دستی که هر یک حدود 60 هزار تومان هزینه برده، به صورت رایگان به ازای ارائه یک کارت شناسایی معتبر در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه این طرح باعث رونق بیشتر بازار سرگذر به دلیل استقبال بیشتر مردم میشود، خاطرنشان کرد: این طرح باعث استفاده بیشتر مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی شده به طوری که میتوانند به راحتی از اتوبوسهای استفاده کنند و در نتیجه به پاک نگاه داشتن هوا نیز کمک کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری همدان با بیان اینکه حدود 6 روز این طرح اجرا شده است، گفت: هنوز تبلیغات گسترده در این حوزه انجام نشده است اما با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه بودیم.
وی با تأکید بر اینکه با گسترش تبلیغات باید تعداد چرخ دستیها را نیز گسترش دهیم، اظهار کرد: اطلاعی از اجرای این طرح در سایر نقاط کشور به دست نیاوردیم و تنها میدانیم در برخی از کشورهای دیگر اجرا میشود.
ساماندهی خودروهای کارگاهی
حاجیان با بیان اینکه یکی از مشکلات شهری وجود خودروهای سنگین و کارگاهی در معابر و حاشیه راهها است، افزود: در شهر همدان در میدان شاهد، سیلو، چهارراه بابک، مزدقینه خودروهای کارگاهی چون تراکتور، بابکت، بیل، لودر و انواع و اقسام ماشینها وجود دارند که باعث از بین رفتن آسفالتها، آلودگیهای زیست محیطی، اجتماعی و بصری دارند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل زمینی را به مساحت 9 هزار و 600 متر مربع اجاره کردیم، آمادهسازی انجام شده و به عنوان پایانه خودروهای کارگاهی تعریف شده که در نتیجه اجازه ورود این خودروها در داخل شهر داده نخواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری همدان با تأکید بر اینکه هماهنگیهای لازم با پلیس راهور و سایر مراجع ذیصلاح قانونی برای این اقدام انجام شده است، خاطرنشان کرد: به زودی این خودروها در این پایانه مستقر خواهند شد.
منبع: فارس
انتهای پیام/
دیدگاه شما