اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. تير 1395 - 13:53   |   کد مطلب: 18904
رییس شورای عالی زکات کشور فرهنگ زکات را اساسی ترین حکم دین اسلام دانست و بیان کرد: زکات امری اجتماعی است و وظیفه تمامی کارگزاران است که برای احیای فرهنگ زکات در جامعه تلاش کنند.

به گزارش صبح الوند،  آیت الله حسن عالمی در جلسه شورای زکات استان همدان گفت: در خصوص پرداخت زکات تلاش ما بر این است که،زکات را به عنوان اساسی ترین حکم دین اسلام در جامعه فرهنگ سازی کنیم.

وی افزود : نمازی که در اسلام ادای آن شرط قبولی تمامی اعمال است درصورت عدم پرداخت  زکات مقبول نظر خداوند نخواهد شد.

رییس شورای عالی زکات کشور بیان کرد: زکات یک امر اجتماعی است و همه دستگاههایی اجرایی کشور باید در بحث فرهنگ سازی و احیای امر زکات در بین مردم تلاش کنند.

وی افزود : مالیات یک فریضه الهی است اما جای زکات را نخواهد گرفت وبه هریک بعنوان یک فریضه الهی باید توجه کرد.

آیت الله عاملی اظهار کرد: بر اساس روایات تا وقتی که زکات پرداخته نشود نماز قبول نخواهد شد.

وی عنوان کرد: اصل وظیفه شورای عالی زکات کشور، احیای فرهنگ زکات است.

رییس شورای عالی زکات کشور افزود: با پرداخت زکات درهای رحمت و برکات الهی به سوی بندگان باز شده و در صورت عدم پرداخت آن بر اساس روایات زمین برکتش را دریغ میکند.

آیت الله حسن عاملی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تقسیم هزینه زکات به صورت 60 درصد صرف برآورده سازی نیاز های محرومین و40 درصد آن صرف هزینه های عمرانی به نفع محرومین است و در مراحل بعدی این هزینه ها بیشتر در امورکمک به محرومین صرف خواهد شد.

 

پرداخت زکات در جامعه آنچنان که باید عملیاتی نمیشود
در ادامه نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در جامعه پرداخت زکات آنچنان که باید و شاید عملیاتی نمیشود گفت: باور من این است که از هر ده نفر یک نفر زکات پرداخت می کند.

آیت االه محمدی افزود: با وجود فقرا و محرومین در جامعه لزومی ندارد هزینه زکات را صرف امور غیر ضروری مانند کاشی کاری مساجد کنیم، زیرا این کار با نبض اسلام سازگاری ندارد.

وی تاکید کرد: در صرف هزینه های زکات باید اولویت بندی داشت و باید توجه کرد که آمار فقراء در جامعه بالا رفته ضمن آنکه بسیاری از فقرا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نیستند.

 

افزایش 26 درصدی دریافت زکات در سال 94
در ادامه مدیر کل امداد استان همدان اظهار کرد: در سال 94 مجموع زکات جمع آوری شده در استان قریب 5 میلیارد تومان بوده است.

پیمان ترکمانه اظهار کرد: به جهت ظرفیت بالای استان همدان و شرایط بسیار خوب جوی در امسال پیش بینی میشود حجم زکات پرداختی در سال 95 بیشتر از سال گذشته باشد.

مدیر کل امداد استان همدان افزود: در سال 95 اقدامات خوبی با برگزاری جلسات شورای زکات در شهرستانها انجام شده است.

وی اظهار کرد: طی اقدامات انجام شده در بحث زکات در سال 95 ، 215 مبلغ به روستاها اعزام ، 901 نفر از عاملین افتخاری در روستاها و 14نفر رابط در شهر ها فعالیت دارند.

ترکمانه افزود: 853 نفر از عاملین اجتماعی اعضای شوراها و دهیاری ها مقدمات اجرای فعالیت ها در سال 95 را آغاز کرده اند.

مدیر کل کمیته امداد استان همدان در ادامه گفت: تعداد روستاهایی که در همین مدت از امسال زکات پرداخت کرده اند 117 روستا است، و تا پایان فصل برداشت همچنان منتظر واجدین شرایط پرداخت زکات هستیم تا بتوانیم بواسطه آن بارهای سنگین را از دوش فقراء برداریم.

ترکمانه اظهار کرد: در بحث پرداخت فطریه در سال 95 مجموعا در شهرستان همدان 973 میلیون تومان جمع آوری شد که حدود 26 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

 

 عمل به اقتصاد مقاوتی با احیای فرهنگ زکات

در ادامه مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: یکی از اصلی ترین عوامل اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور بحث احیای زکات است.

نجفعلی انتظاری بیان کرد: جامعه ای که توجه به زکات دارد از رحمات خداوند بهره مند شده و در آن جامعه کرامت انسانی حفظ خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع 230 میلیارد تومان از طریق پرداخت زکات جمع آوری شده است، که 130 میلیارد تومان زکات واجب ، 30 میلیار تومان فطریه و 70 میارد تومان زکات مستحبی بوده است.

انتظاری با تاکید براهتمام به امر زکات خاطر نشان کرد: با پرداخت زکات لقمه ها پاک شده و به دنبال آن آسیبهای اجتماعی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان