اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. تير 1395 - 9:56   |   کد مطلب: 18903
همدان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان صنعت چرم در کشور است که این صنعت به مرور زمان به فراموشی سپرده شد و تولید کنندگان اندکی هم که در همدان به این شغل مشغول هستند با مشکل نبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کنند و منتظر اقدام عملی مسئولان در این زمینه هستند.

به گزارش صبح الوند، دباغی در همدان در گذشته به علت وفور دام های حیوانی  دراین شهر شهرت جهانی داشت و همدان به شهر دباغخانه ها مشهور بود و از صادر کنندگان چرم به تمام جهان بود که طومار چرم در هگمتانه موید این موضوع می باشد.

 

به طوری که ویلیام جکسون مستشرق و زبانشناس آمریکایی که در سال ۱۲۸۱ شمسی از همدان دیدار کرده‌است، در کتاب سفرنامهٔ جکسن می‌نویسد، بازرگانان از این شهر به عنوان انبار ایران یاد می‌کنند. از جمله کالاهای بازرگانی اجناس چرم را باید نام برد، زیرا همدان شهر دباغخانه هاست و همدانیان در ساختن و پرداختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اشیاء مفید و اجناس تجملی ار آنها شهره‌اند

 

ولی متاسفانه  دیگر اثری از دباغخانه های همدان باقی نمانده است و راسته کفش دوزخانه همدان که زمانی جز محصولات سنتی چرم سازان همدان چیزی در آن یافت نمی شد جای خود را به محصولات چینی و بی کیفیت داده است.

 

 

به راستی چه شد که با وجود پیشینه کهن صنعت چرم در همدان و نقش مهمی که در اشتغال زایی در سطح استان دارد این صنعت مغفول ماند و به نوعی به فراموشی سپرده شد به همین منظور ابتدا مصاحبه ای با رییس اتحادیه کیف و کفش چرم همدان، احمد گازرانی انجام دادم تا از وضعیت این صنعت و تلاش های این اتحادیه برای احیای این صنعت مطلع شوم.

 

نبود مسئول متخصص و بومی عامل اصلی مغفول ماندن صنعت چرم در همدان

رییس اتحادیه کیف و کفش چرم همدان در گفتگو با خبرنگار صبح الوند،  با اشاره به قدمت صنعت چرم در همدان گفت: در گذشته همدان به  پایتخت دباغ خانه ایران معروف بود و تمام صادرکنندگان چرم وکارخانه های چرم و افرادی که در کشورهای خارجی افتخارات خیلی خوبی در این صنعت داشتند از استان همدان بودند.

 

گازرانی  نبودن مسئول متخصص و بومی در استان همدان را عامل اصلی مغفول ماندن صنعت چرم همدان دانست و افزود:  این مسئولین لطمه های زیادی به استان همدان زده اند چرا که مسئولینی که به همدان می آیند اصلا خبر ندارند که همدان تو چه رسته های خیلی خوب فعالیت می کند

 

وی تصریح کرد: متاسفانه زمانی که  مسئول حفاظت از محیط زیست همدان بدون آماده سازی زیرساخت های لازم  و انتقال ان به فضایی دیگر تمام کارخانه های دباغی همدان را تعطیل می کند آخرش این خواهد شد.

 

رییس اتحادیه کیف و چرم همدان  ادامه داد: غافل بودن برخی از مسئولین ما از استان همدان مخصوصا در این صنعت ریشه این صنعت را در همدان کنده است امروز اتحادیه هم ورود پیدا کرده است و دارد تلاش می کند که این کار دوباره به آن جایگاه اصلی اش برگردد .

 

احمد گازرانی  افزود: ما سال قبل توانستیم توانمندی و ظرفیت های استان را برای مسئولین کشوری ارائه بدهیم و خوشبختانه توانستیم از خود مسئولان وزارتخانه، وزارت کارو رفاه اجتماعی، وزارت صنعت و معدن و صندوق کارآفرین امید و یونیدو حمایتهای خیلی خوبی از نظر تسهیلات بانکی و مزایای دیگر بگیریم.

 

وی تصریح کرد: سازمان یونیدو با تقبل هزینه های آموزشی کلاس های آموزشی را برای پیشبرد صنعت چرم برگزار کرده است.

 

 

رییس اتحادیه کیف و کفش چرم در همدان با اشاره به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت چرم گفت: اتحادیه با همکاری و حمایت و صندوق کارآفرینی امید توانسته یک سری از کارآفرینان فعال را با اعطای تسهیلات 100 میلیونی تومانی با سود 4 درصد برای خرید ماشین آلات پیشرفته احیا کند.

 

گازرانی اظهار کرد: اتحادیه کیف و کفش بحث مشتری مداری را شروع کرده است و کلاس ها مداوم ادامه دارد تا اینکه بتوانیم یک نتیجه بسیار خوبی بگیریم.

 

 وی یکی دیگر از مشکلات صنعت چرم را در بخش صادرات دانست و تصریح کرد: یکی از موضوعات در کشورهای پیشرفته در بحث سازمان فروش در آن کشور است ولی  تاکنون هیچ ارگان و تشکیلاتی در  همدان برای سازمان فروش شروع به فعالیت نکرده و خوشبختانه  اتحادیه صنف کیف و کفش با الگو برداری از ترکیه و ایتالیا تلاش در جهت ایجاد چنین سازمانی دارد.

 

وی اظهار کرد: سازمان فروش برنامه اش بر این است که بتواند اول تولیید کننده را هدایت کند که چه تولید بکند و  تولیدش در چه صنعتی باشد و در چه مرحله ای از رسیدن به استاندارد جهانی باشد یعنی حتما باید تولید برسد به استاندارد جهانی تا ما بتوانیم با استفاده از سازمان فروش این اجناس را صادر کنیم به کشورهایی که می توانند از این صنعت استفاده بکنند .

 

رییس اتحادیه کیف و کفش چرم در همدان در پایان گفت:  امیدواریم امسال  باهدایت های رهبری و همراهی دولت و ملت این صنعت احیا شود و از رکود اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.

 

سرمایه در گردش  نیاز اصلی تولید کنندگان چرم همدان

در این میان سخن تولید کنندگان صنعت چرم در همدان هم شنیدنی بود به همین منظور به بازار قدیمی همدان رفتم وارد راسته کفش دوزخانه  که  می شوی تعداد اندکی مغازه های فروش چرم سنتی را مشاهده می کنی، علیزاده یکی از فروشندگان و تولیدکنندگان چرم سنتی در همدان که  این شغل را از پدرش به ارث برده است و در کنار پدر به این شغل مشغول است به بیان عوامل مغفول ماندن صنعت چرم پرداخت و اظهار کرد: شغل اول همدان کفاشی و سراجی بود و به مرور زمان همدانی ها کیفیت دباغی چرم را پایین آوردند و و جوانان رو به تحصیلات رفتند و استاکارهای قدیمی هم رفتند و کسی نبود کار به آنها یاد دهد این بود و به مرور زمان این کار افت پیدا کرد.

 

 

علیزاده اظهار کرد: الان شما یک لباس بخواهید بخرید به کیفیت آن توجه می کنید در قدیم دباغ ها بسیار خوب دباغی می کردند ولی متاسفانه دیگه نظارتی بر دباغی اولیه چرم نیست.

 

وی افزود: مسئولین باید نظارت مستقیم بر روی دباغ ها داشته باشد و کارشناسانی بیاورند و نظارت داشته باشند چرا که اگر  بخواهند نظارت نکنند و هر کس هر چی خواست درست کند و هر قیمتی می خواهد بفروشد نمی شود.

 

این تولید کننده صنعت چرم سنتی در همدان حمایت یونیدو را بسیار موثر دانست و آن را گامی در جهت پیشرفت این صنعت در همدان دانست.

 

علیزاده به نبود پشتوانه مالی در این صنعت پرداخت و اظهار کرد: صندوق کارآفرینی فقط برای تجهیزات به ما کمک می کند در صورتی که ما به سرمایه در گردش  نیاز داریم.

 

 

پیمان فعلی تولید کننده دیگر کیف و کفش چرم که کارآفرین نمونه کشوری هم شده است به بیان مشکلات در عرصه تولید این صنعت پرداخت و اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات که تولید کنندگان با آن روبرو هستند نبود سرمایه در گردش است که بالطبع آن میزان چک های برگشتی تولید کنندگان هم افزایش می یابد.

 

وی خواستار برداشتن قوانین سخت صندوق کارآفرینی شد و گفت: تولید کننده آنقدر که به سرمایه نیاز دارد به موارد دیگر نیاز ندارد.

 

مهدی ضیاء شفیق دیگرتولید کننده در زمینه تولید چرم  ورود جنس های خارجی و کفش های چینی را یکی از دلایل راکد  بودن صنعت چرم در همدان دانست و اظهار کرد:  با ورود صنایع چینی و کیفیت پایین محصولات مغازه داران نمی توانند بفروشند و چک ها پاس نمی شود.

 

وی عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها را یکی دیگر از  مشکلات تولیدکنندگان این صنعت دانست و اظهار کرد:  بانک ها  تسهیلات ارزان قیمت به ما نمیدهند صندوق خیلی به ما فشار می آورد و جنس ها بی کیفیت شدند و اگر ما بخواهیم کار با کیفیت تولید کنیم هزینه زیادی باید بدهیم.

 

بعد از شنیدن سخنان تولیدکنندگان به سراغ کارگزاراشتغال و نماینده طرح تکاپو در استان همدان که از رابطین تولید کنندگان صنعت چرم همدان با مسئولین بود رفتم.

 

یونیدو به کمک تولید کنندگان چرم همدان شتافته است

محمد جواد بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح الوند، اظهار کرد: ایجاد اشتغال و پس از آن افزایش دانش فنی و کیفی از اهداف اصلی طرح تکاپو در استان است.

 

کارگزار اشتغال و نماینده طرح تکاپو در استان همدان تصریح کرد: در واقع در کنار کسب و کار کوچک و خرد، دانش فنی و توسعه با حمایت مالی که از سوی صندوق کارآفرینی امید انجام می‌شود، مد نظر قرار دارد.

 

وی یکی از مشکلات صنعت چرم همدان را نبود تخصص کافی دانست و افزود: در حال حاضر یک‌هزار تولیدکننده که چرم را به کیف، کفش و کمربند تبدیل می‌کنند در استان همدان فعال هستند و 17 نقطه ضعف برای توسعه صنعت چرم همدان وجود دارد که بر همین اساس 17 دوره آموزشی برای حل این نقاط ضعف برگزار خواهد شد.

 

 

بابایی با بیان اینکه یونیدو به حمایت از صنعت چرم همدان روی آورده است تصریح کرد: یونیدو اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی چرم برای تولید کنندگان کرده است که امید است با تقویت این تولیدکنندگان، باعث ایجاد 5 هزار شغل جدید شویم.

 

کارگزاراشتغال و نماینده طرح تکاپو در استان همدان هم همچون تولید کنندگان  یکی از مشکلات تولید کنندگان صنعت چرم  در همدان را نبود سرمایه در گردش دانست  و اظهار کرد: تولیدکنندگان به سرمایه در گردش نیازدارند به عنوان مثال برای تولید کیف اداری روزی 100 هزار تومان چرم می خواهند که اگربخواهند کمترین مقدار و روزی  10 عدد تولید کنند به غیر از هزینه های دیگر روزی 1 میلیون سرمایه می خواهند.

 

 بابایی تصریح کرد: متاسفانه برای صندوق کارآفرینی امید امکان بازرسی پول پرداختی جهت سرمایه در گردش نیست و این صندوق بیشتر وام خود را به خرید وسایل و تجهیزات جهت تبدیل چرم سنتی به چرم صنعتی اختصاص داده است.

 

پس از اعتراض تولید کنندگان به ندادن تسهیلات بانکی موردنیاز آنان از جمله ندشاتن سرمایه در گردش به سراغ مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان رفتم .

 

حمایت صندوق کارآفرینی امید از صنعت چرم همدان قبل از اثبات خوشه ای بودن

محسن افروخته در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، با بیان اینکه صنعت چرم در استان همدان یکی از مزیت های نسبی  و پتانسیل های اصلی برای ایجاد ارزش افزوده است گفت: صنعت چرم در همدان در گذر زمان بخشی از توانایی خود را از دست داده است و این موضوع مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید که خود همدانی است و از وضعیت چرم همدان آگاه است به فکر احیای مجدد این صنعت انداخته است.

 

 

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان با اشاره به اینکه شرط حمایت از یک صنعت اثبات خوشه ای بودن آن است گفت: در همدان شهرکهای صنعتی که متولی این امر هستند بررسی خوشه ای بودن صنعت چرم همدان را دراولویت کاری خود قرار نداده اند اما با این وجود صندوق کارآفرینی امید حمایت از این صنعت را به عهده گرفته است.

 

وی تصریح کرد: شرکت شهرکهای صنعتی ابتدا باید یک مجموعه را مطالعه و بررسی کند و اگر حائز یک سری شرایط بود اسم خوشه بر روی آن می گذارند چنین کاری راجع به کار چرم همدان انجام نشده است  و صندوق ما فعلا حمایت هایش را شروع کرده است و  اگر این صنعت در قالب خوشه شناسایی شد ما یک گام جلوتر هستیم قبل از این صبر کنیم بررسی شود وخوشه بودن آن اثبات شود ما ورود پیدا کردیم.

 

افروخته افزود:  خارج از این حتی خود صندوق یک تفاهم نامه با فردی جهت شناسایی خوشه های صنعتی در همدان بسته  و رایزنی هایی با وزارت کار را  شروع کرده است.

 

وی با اشاره به حمایت سازمان یونیدو از صنعت چرم همدان گفت: تاکنون یونیدو حمایتهایی از جمله آموزش را شروع کرده است که اگر خوشه ای بودن این صنعت اثبات شود حمایت هایی همچون شناسایی ، بازاریابی، ایجاد نمایشگاه و.... از اهداف آن است.

 

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان اظهار کرد: براساس مطالعاتی که مسئول بررسی خوشه ای بودن صنعت چرم در همدان  انجام داده است بیش از 100 واحد را شناسایی کرده است ولی اینها واحدهایی متفرقه هستند با حداقل ابزار و امکانات و تجهیزات کار می کند که یونیدو اینها را به عنوان یک پتانسیل به این وضع قبول ندارد و اینها باید به یک میزانی  از ادعا برسند که بگویند ما اینجا هستیم و شما بیایید ارتقا بدهبد با این شرایطی که فعلا دارند قابلیت حمایت یونیدو را ندارند.

 

وی تاکید کرد: صندوق کارآفرینی امید در قالب هماهنگی که با صنف تولیدکنندگان کیف و کفش در همدان دارد ما به تعدادی از افراد که پتانسیل اولیه، توانمندی و علاقه مندی را داشته  تسهیلات باسود 4 درصد اعطا کرده است که آنها از حالت ابتدایی و سنتی بیایند بالاتر تا مشمول حمایت های سازمان یونیدو قرار بگیرند.

 

 

افروخته افزود: حدود 100 واحد از این افراد در قالب این تفاهم نامه از طرف اتحادیه کیف و کفش چرم به ما معرفی شدند و ما پس از بررسی به یک سری ها افراد که  شرایط را داشتند تسهیلات پرداخت کردیم.

 

وی تصریح کرد: صندوق اجازه دادن وام  به کسانی که شرایط لازم از جمله چک برکشتی یا نداشتن ضامن و یا حتی به سربازی نرفته اند را  ندارد.

 

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان افزود: 57 نفر از این 100 نفر تسهیلات با مزد 4 درصد را دریافت گرفتند و فعالیتشان را آغاز کرده اند و قبل از اینکه به دیگران ثابت بشود که اینها خوشه هستند ما تسهیلاتمان را پرداخت کردیم.

 

وی با اشاره به نظارت دقیق بر پول پرداختی به وام گرفتگان انجام می گیرد گفت: صندوق نظارت دقیق بر این پول دارد و تجهیزاتی که با  این پول خریداری می شود با حضور بازرس صندوق افتتاح می شود و هر دوماه یکبار بازرس صندوق آنها را نظارت می کند.

 

دادن تسهیلات سرمایه در گردش قابل کنترل نیست

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همداندر پاسخ به خبرنگار ما که خیلی از تولید کنندگان چرم خواستار سرمایه در گردش هستند گفت: سرمایه در گردش صفر قابل کنترل نیست از مجوزهای صندوق ما خارج است چرا که مشخص نمی شود با این پول چه کارهایی انجام داده است و نظارت آن سخت است.

 

افروخته افزود: البته بخشی از تسهیلات هم در قالب سرمایه در گردش است  ولی به اینکه به یک نفر کلا سرمایه در گردش بدهیم چنین مجوزی را نداریم و سرمایه در گردش هم از طرف ما قابل کنترل و رصد نیست و این تسهیلات را مجموعه بانک های دیگر پرداخت نمی کنند.

 

تسهیلات صندوق ارزان است و مراقبت از آن سخت تر است

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان اظهار کرد: متاسفانه اشخاصی بودند که وام 50 میلیونی برای خرید تجهیزات گرفته اند و بعد ازبررسی بازرس ما مشخص شده است که فقط 12 میلیون برای خرید تجهیزات استفاده کرده است و بقیه هزینه را در جایی دیگر مصرف کرده است.

 

وی تاکید کرد: پول ما ارزان است به همین نسبت مراقبت این پول ارزان خیلی بیشتر از تسهیلاتی است که ممکن است مجموعه های با شرایط مناسب تر بدهند برای این ممکن است به مذاق برخی افراد خوش نیاید.

 

افروخته با بیان اینکه برای موفقیت یک فعالیت اقتصادی فقط منابع مالی کافی نیست تصریح کرد: منابع مالی بخش کوچکی از این اتفاق است تولیدکنندگان چرم در همدان دیگر نمی توانند  با سبک های قدیمی موفق شوند اینها بیشتر از همه چیز آموزش می خواهند که محصولی که تولید می کنند بتواند قابل رقابت و فروش باشد.

 

 

تولید کنندگان چرم با افرایش کیفیت بازار فروش را خود را ارتقا دهند

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در همدان اظهار کرد: یکی از نگرانی ها که از تهران به ما گفته می شود این است که می گویند شما به اینها تسهیلات می دهید حجم تولید اینها بالا می رود کجا می خواهند بفروشند بنابراین محدویت اینها منابع مالی نیست مشکلاتی همچون آموزش، بازاریابی، طراحی محصولات جدید و ارتقای کیفیت محصولات است.

 

وی اظهار کرد: امیدوارم با این حمایت های یونیدو و دستگاه های مختلف بازار چرم همدان خودش را در بیرون هم نشان بدهد و چیزی که الان مشهود است و کسانی که از بیرون نگاه می کنند به هیچ وجه حسی ندارند که همدان مرکز چرم است تولید زیاد است ولی  زیرپله است  و هنوز نمودی در بازار و فروشگاهها ندارد.

 

و ی در پایان تاکید کرد: در قسمت فروش باید نمودی به این صنعت داده شود که وقتی یک مسافر و خریدار به این شهر می آید بفهمد اینجا محل تولید چرم است.

 

سخن پایانی ....

در نهایت می توان گفت با توجه به اینکه صنعت چرم همدان دارای قدمت طولانی است ولی اکنون شهرهای دیگر مانند تهران، تبریز و مشهد گوی این صنعت پردرآمد را از همدان ربوده اند و از طرفی تولید کنندگان چرم در همدان هم با مشکل عدم نقدینگی  مواجه هستند که در این راستا مسئولان ذیربط باید با تغییر نگرش نسبت به این صنعت دیرینه ضمن ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان و با ارائه تسهیلات مناسب رونق دوباره صنعت چرم را در استان همدان مهیا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان