اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. تير 1395 - 14:32   |   کد مطلب: 18884
شرایط مطلوب همدان برای پرورش ‌گل‌محمدی و استقرار صنایع تبدیلی آن می‌تواند کلید رونق صنایع تبدیلی استان همدان و البته گامی موثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، نام «گل‌ محمدی» بیشتر از هرچیز با نام کاشان گره خورده است، در حالی که کارشناسان باغبانی، جای جای استان همدان را برای کشت این محصول مستعد دانسته و حتی کیفیت آن را از منظرهای مختلف مطلوب‌تر ارزیابی می‌کنند.

این شرایط مطلوب در استان همدان از یک سو و امکان استفاده از این گیاه بی‌نظیر که منجر به تولید ارزش افزوده بسیاری خواهد شد، از سوی دیگر باعث شده برنامه‌ریزان و کارشناسان تلاش کنند کشت و استقرار صنایع تبدیلی مربوط به «گل‌ محمدی» را در استان همدان فراهم کنند.

کاربرد فراوان این گل در صنعت عطرسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و البته غذایی، می‌توان فصلی نو در اقتصاد استان همدان فراهم کند.

در این میان علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی استان نیز برای پرورش «گل‌ محمدی» و البته ایجاد صنایع تبدیلی مربوط به آن وارد میدان شده است، چراکه این گل از ویژگی‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است، زیرا یک منابع داخلی بوده و فرآورده‌های آن می‌تواند بازارهای جهانی را تسخیر کند.

 

اسانس گل‌محمدی، بازارهای خارجی را فتح می‌کند

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه عرقیات و اسانسی که از گل‌محمدی حاصل می‌شود از منظر اقتصادی حائز اهمیت است، اظهار کرد: اسانس گل‌محمدی در صنعت عطرسازی در داخل و خارج کشور خواهان بسیاری داشته و بسیار گران قیمت است، به طوری که قیمت یک لیتر آن حدود 40 میلیون تومان ارزش دارد.

محمدرضا شهسواری با بیان اینکه هنوز در کشور به جز عرقیات، صنعت مهمی در ارتباط با گل‌ محمدی ایجاد نشده است، افزود: تعداد اندکی شرکت وجود دارند که در کاشان به تولید عرقیات و اسانس به صورت صنعتی می‌پردازند.

 

کیفیت بی‌بدیل گل‌محمدی همدان

وی با بیان اینکه پرورش گل‌محمدی در استان همدان به دلیل اقلیم آب و هوایی از کیفیت بی‌نظیر و خاصی برخوردار است، تصریح کرد: گل‌ محمدی همدان بسیار خاص، معطرتر و غلیظ‌تر از گل‌محمدی سایر مناطق کشور حتی کاشان است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اگر صنعت فرآوری گل‌ محمدی در استان همدان ایجاد شود، بهره‌وری بسیار مطلوبی خواهد داشت، ادامه داد: همدان با توجه به شرایط آب و هوای کوهستانی یکی از منابع بسیار مناسب و مهم از منظر تولید گل‌ محمدی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای پرورش گل‌ محمدی در نقاط مستعد در نظر گرفته تا زمینه مناسب پرورش آن فراهم شود، خاطرنشان کرد: یک فقره مجوز برای پرورش گل‌ محمدی و تولید عرقیات صنعتی در شهرستان ملایر صادر شده است.

شهسواری با بیان اینکه یک مزرعه پرورش گل‌ محمدی نیز ایجاد می‌شود و در کنار آن نیز یک واحد صنعتی شکل می‌گیرد، گفت: مراحل اجرایی این پروژه آغاز شده اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه این صنعت در استان همدان می‌تواند موفق باشد، اظهار کرد: گل‌ محمدی در طب سنتی نیز کاربرد دارد به طوری که برگ آن با شکر مخلوط کرده و یک محصول نیروزا به نام «گل‏‌قند» تولید می‌شد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تولید گل‌قند در بازار داخل و خارج نیز متقاضی خواهد داشت، افزود: باید تبلیغات مناسب در این زمینه صورت گیرد زیرا می‌توان علاوه بر بازار داخل در کشورهای عربی نیز به فروش برسد.

 

نیاز به 5 میلیارد تومان برای اسانس‌گیری از گل‌محمدی

وی با بیان اینکه راه‌اندازی واحدهای تولیدی عرقیات گیاهی صنعتی را می‌توان با هزینه حدود 2 میلیارد تومان به بهره‌برداری رساند، تصریح کرد: راه اندازی واحدهای صنعتی اسانس گیری نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تری نسبت به عرق‌گیری دارد و باید فرآیند به شکلی انجام شود که کیفیت عطر گل‌ محمدی حفظ شود.

شهسواری با اشاره به اینکه راه‌اندازی صنعت اسانس‌گیری حدود 5 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم از اسانس نیز عطر تولید کنیم باید یک مرحله دیگر فرآوری انجام شود که باعث افزایش هزینه اولیه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی در قالب مشاغل خانگی و تولید سنتی گل‌ محمدی تسهیلات پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت صنعتی به تولید گل‌ محمدی و فرآورده‌های آن بپردازیم به سرمایه بیشتری نیاز است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ابتدا باید محل مناسب برای اخذ مجوز عرقیات و اسانس گل‌محمدی معرفی و تغییر کاربری داده شود، گفت: پس از طی این مراحل مطابق نقشه‌هایی که زیر نظر مراجع ذیصلاح تصویب شده، اجرای آن آغاز، خطوط تولید نصب و در نهایت مجوز بهره‌برداری صادر خواهد شد.

 

پرداخت تسهیلات تا سقف 80 درصد برای ایجاد صنایع تبدیلی گل‌محمدی

وی با بیان اینکه تا 80 درصد طرح به عنوان تسهیلات پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: در تمام شهرستان‌های همدان امکان پرورش گل‌محمدی وجود دارد و مجوز پرورش و صنایع فرآوری آن صادر می‌شود.

شهسواری با اشاره به اینکه ورود حرفه‌ای و با رویکرد اقتصادی به پرورش و فرآوری گل‌ محمدی در اقتصاد استان موثر خواهد شد، افزود: این فعالیت در استان توجیه اقتصادی دارد و تجارت وسیعی در سطح دنیا در این حوزه صورت می‌گیرد به طوری سهم ما در آن بسیار اندک است اما قابلیت ارتقا دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید به صورت مشخص و مطالعه شده مجوزهای لازم را صادر کرد، تصریح کرد: در کل کشور نیز هنوز فعالیت چشمگیری در حوزه اسانس گیری صورت نگرفته است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مجوزی که در ملایر صادر شده، عرقیات را به صورت صنعتی تولید می‌کند، ادامه داد: برای رسیدن به اسانس‌گیری باید یک مرحله دیگر فعالیت انجام دهد تا بتوان به تولید اسانس گل‌محمدی بپردازد.

وی با اشاره به اینکه تهیه عرقیات یک مرحله ابتدایی از اسانس‌گیری است، خاطرنشان کرد: واحدهایی که مجوز تولید عرقیات صنعتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند در بحث توسعه به حوزه اسانس گیری ورود پیدا کنند.

 

 

بازار اسانس گل‌محمدی تضمین شده است

شهسواری با بیان اینکه در واحدهای تولیدی عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی و غذایی اسانس گل‌محمدی کاربرد دارد، گفت: بازار بسیار وسیعی در داخل کشور وجود دارد، به طوری که در حال حاضر اسانس وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خطوط تولید اسانس گیری باید از خارج کشور وارد شود، اظهار کرد: برای عملیات تقطیر و عرق‎گیری در داخل کشور ابزارهای مناسب وجود دارد و اما خط تولید اسانس‌گیری باید وارد شود.

 

تسهیلات بسیج سازندگی برای پرورش گل‌محمدی

مسؤول بسیج سازندگی همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بنگاه‌های کوچک و زودبازده گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی است، افزود: بسیج سازندگی در راستای ترویج پرورش گل‌محمدی در مناطق مستعد استان همدان، تلاش می‌کند.

شهرام صادقی با بیان اینکه بازار محصولات گل‌محمدی مطلوب بوده و محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: شرکت‌هایی وجود داشته که آمادگی لازم برای خرید گل‌محمدی را دارند و بسیج سازندگی نیز آمادگی دارد تا در حوزه صنایع تبدیلی گل‌محمدی تسهیلات پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چند متقاضی، گل‌محمدی را کشت کرده و برداشت نیز انجام دادند، ادامه داد: بسیج سازندگی آمادگی دارد برای ایجاد واحدهای تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی گل‌محمدی تسهیلات پرداخت کند.

مسؤول بسیج سازندگی استان با اشاره به اینکه برای تهیه نهال گل‌محمدی با استان اصفهان هماهنگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: شاخه گل‌محمدی از کاشان به استان منتقل شده و در زمین‌های مستعد کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد برای استفاده از تسهیلات بسیج سازندگی باید آموزش لازم را دیده باشند، گفت: افراد یا آموزش دیدن و یا تحصیلات مرتبط در حوزه کشاورزی دارند که می‌تواند از تسهیلات این بخش استفاده کنند.

صادقی با تأکید بر اینکه برای پرداخت تسهیلات از مهارت افراد در حوزه مربوطه باید اطمینان داشته باشیم، اظهار کرد: با جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های تخصصی تفاهمنامه منعقد شده تا به افراد متقاضی دریافت تسهیلات در تمام شهرستان‌ها آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از این تسهیلات افراد باید دارای مجوز مشاغل خانگی بوده یا از سازمان صنعت، معدن، تجارت و یا از سازمان جهاد کشاورزی مجوز اخذ کنند، افزود: در این فرآیند باید اطمینان لازم از انجام فعالیت  توسط متقاضی صورت گیرد.

مسؤول بسیج سازندگی استان همدان با بیان اینکه تسهیلات بسیج سازندگی از 3 میلیون تا 30 میلیون تومان با نرخ 16 درصد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اگر بیش از 30 میلیون تومان نیاز باشد، از مرکز مصوبه لازم برای پرداخت تسهیلات اخذ خواهد شد.

 

ارزش افزوده فرآوری گل‌محمدی برای همدان

وی با بیان اینکه گل‌محمدی از دیرباز در کشور ایران وجود داشته است، ادامه داد: از این گیاه می‌توان ارزش افزوده بسیاری تولید کرد به ویژه اینکه استان همدان یک منطقه مستعد برای پرورش گل‌محمدی است.

صادقی با بیان اینکه با شرکت‌های بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی گل‌محمدی تفاهمنامه منعقد شده است، خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی به دنبال تصدی‌گری نیست بلکه این روند را تسهیل می‌کند و با شرکت‌های برای فروش محصولات گل‌محمدی وارد مذاکره شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان