اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. خرداد 1395 - 10:30   |   کد مطلب: 18395
عمده‌ترین مشکل محل دفن مواد زائد جامد شهری، شیرابه و گاز تولیدشده در اثر تجزیه زباله‌های دارای ترکیبات آلی است.

به گزارش صبح الوند، روزانه بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی در اثر دفن غیراصولی زباله و یا رهاسازی آن در اماکن و حوزه‌های شهری و محیط زیست نابود می شود.

 

با گشت زدن در برخی از روستاها و شهرهای کوچک استان همدان، آلودگی های زیست محیطی بیشتر ملموس می شود و در گوشه و کنار مزارع و رودخانه های نیمه جاری آنها گاهی مملو از زباله هایی است که سالهاست بدون توجه به دفن اصولی رها شده و شیرابه های آنان در زمین و رودخانه ها نفوذ می کند و موجب آلودگی آب های زیرزمینی می شود.

 

از طرفی هم در صورت دفن زباله در مکان های دفن ممکن است با مشکلی همچون شیرابه و گاز تولیدشده در اثر تجزیه زباله‌های دارای ترکیبات آلی  و همچنین آلودگی آب های اطراف این منطقه مواجه شویم که پیشگیری از این امور نیازمند مدیریتی جامع است.

 

پسماندهای جامد  شهرستان همدان در مکانی در 15 کیلومتری جاده همدان- تهران این شهر و نخاله های ساختمانی در روستای شورین این شهرستان دفن می شوند و همچنین مکان جمع آوری زباله یا سکوی انتقال زباله این شهر در پشت ترمینال مینی بوس های این شهر قرار دارد که در این گزارش سعی شده است به بررسی میزان استاندارد این مناطق پرداخته شود به همین علت ابتدا سری به سازمان مدیریت پسماند شهرداری این شهر زدم وجویای نحوه کار این سازمان شدم.

 

تولید روزانه 350 تن زباله خانگی در همدان

مدیر سازمان پسماند شهرداری شهرستان همدان در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، گفت: این اداره جمع آوری پسماند 4 شهر و 14 روستای اطراف همدان را به عهده دارد و روزانه حدود میانگین 350 تن زباله خانگی تولید می شود و همین حدود هم نخاله ساختمانی داریم.

 

بابک مهدی آزاد با بیان آلودگی های حاصل از وجود زباله ها گفت: زباله ها  و گاز تولیدی از آن ها در کل آلوده کننده آب، خاک و هوا هستند.

 

 

وی در خصوص میزان شیرابه تولیدی در مکان دفن زباله شهرستان همدان گفت: میزان تولید شیرابه براساس میزان مصرف و تولید زباله شهری متغیر است و اگر یک شهری صنعتی باشد زباله خطرناک تری وارد طبیعت می کند.

 

مدیر سازمان پسماند شهرداری شهرستان همدان اظهار کرد: بر روی شیرابه تصفیه کاملی صورت نمی گیرد و در بعضی جاها مثل تبریز و تهران در یک اشل کوچک با سرمایه گذاری های کلان کار تصفیه را انجام می دهند.

 

وی افزود: کاری که در مکان دفن زباله همدان صورت می گیرد  شبیه یک بازچرخانی شیرابه های زباله های قدیمی بوده است و در حد آزمایشگاهی هم طرحی در منطقه فعال است که به شکل شیمیایی کار تصفیه ان را انجام می دهیم.

 

آزاد اظهار کرد: با توجه به آزمایشاتی که از ابهای اطراف سایت گرفته شده است آلودگی خاصی در آب های اطراف منطقه دفن همدان مشاهده نگردیده است و این به دلیل صنعتی نشدن شهر همدان است.

 

مدیر سازمان پسماند شهرداری شهرستان همدان تصریح کرد: ولی چون کشور به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است باید نسبت به مدیریت شیرابه ها کاری کرد.

 

 

تشکیل استخر شیرابه در مکان دفن زباله همدان در هنگام بارندگی

یک کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست  در گفتگو با خبرنگار صبح الوند ، با اشاره به وجود مشکل شیرابه در مکان دفن زباله شهرستان همدان اظهار کرد: در زمانی که بارندگی اتفاق می افتد ما شاهد یک استخری از شیرابه در مکان دفن زباله همدان هستیم که این شیرابه سبب آلودگی ابهای زیرزمینی و همچنین پرندگان آن منطقه و دام و طیوری که در آن منطقه هستند می شود.

 

جعفری اظهار کرد: براساس پژوهشهای صورت گرفته، تنها یک لیوان شیرابه زباله می تواند یک درخت را به کلی خشک کند

 

بوی تعفن در  سکوی انتقال زباله همدان به دلیل قرار گیری در جهت باد غالب

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست همچنین به مکان جمع آوری زباله این شهر یا همان سکوی انتقال زباله پرداخت و گفت: این مکان به دلیل نزدیکی به منطقه مسکونی و زمین زارعی و همچنین قرار گرفتن در مسیر باد غالب مشکلاتی را از جمله بوهای متعفن برای مردم ساکن در این منطقه علی الخصوص شب ها ایجاد کرده است.

 

جعفری تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع دفن زباله در برنامه ریزی شهری؛ در انتخاب محل دفن زباله پارامترهای زیادی را در نظر می گیرند که یکی از مهمترین این پارامتر ها جهت وزش باد است.

 

 

وی بیان عدم مدیریت صحیح نخاله های ساختمانی در شهر همدان پرداخت و اظهار کرد: ما در حاشیه شهر بحث نخاله های ساختمانی را داریم که به دلیل عدم رعایت قوانین توسط خیلی از کامیون داران است که  آنها را در حاشیه شهر تخلیه می کنند.

 

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست پسماندهای بیمارستانی را از دیگر مشکلات مرکز دفن همدان دانست و اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی شهرستان همدان علی رغم اختصاص دستگاه اتوکلاو به  بیمارستان ها حاوی آلودگی های فراوانی است که در مکان دفن مشکلات فراوانی را ایجاد می کنند.

 

بنابر گفته مدیر اداره محیط زیست شهرستان همدان در کارگروه سلامت و امنیت بهداشتی این شهرستان در روز گذشته و  طرح رصد جمع‌آوری پسماندهای کلینیک‌ها و مطب‌ها توسط این اداره متوجه می شویم که بین 9 بیمارستان، 19 کلینیک و مجتمع بیمارستانی، دو درمانگاه و مرکز بهداشت رصد شده با وجود هزینه بسیاری در خرید دستگاه‌های اتوکلاو، اما استفاده مطلوبی از آنها نمی‌شود و مورد رضایت نیست و همچنین پیش تصفیه فاضلاب بیمارستان ها هم همچنان مشکل زا است.

 

به گزارش صبح الوند، مدیریت پسماند یکی از مسائل مهم زیست‌ محیطی است که می‌طلبد با توجه به گرم شدن کره زمین و گسترده شدن و صنعتی شدن شهرها و افزایش جمعیت، باید با  دقت نظر بیشتر بدان بنگریم تا زمینی پاک را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان