به گزارش صبح الوند، با توجه به گسترش عمرانی شهر و افزایش جمعیت ، طرح ساماندهی هسته مرکزی شهر، در سال جاری و طرح ایجاد پارکسوار اتوبوس مورد توجه قرار گرفت و در نخستین مرحله اجرای طرح، پارک سوار ویژه اتوبوس در خیابان شهدا و سرگذر راه اندازی شد.
این اقدام با هدف ساماندهی شش خیابان اصلی، منظور روانسازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور در محدوده خیابان شهدا، حفظ سیمای گردشگری میدان امام خمینی(ره) و خدماترسانی بیشتر به همشهریان صورت گرفته است.
به جرأت میتوان گفت که این طرح بسیار خوبی بود و به تنهایی بار ترافیکی بسیاری را از خیابان شهدا کاست اما هر طرح برای عالی بودن نیاز به کمک همه افراد جامعه دارد برای همین به میان مردم میرویم تا بدانیم دیدگاه آنها چیست.
نظری یکی از شهروندان به بیان فواید این طرح پرداخت و گفت: شهرداری با انجام این طرح باعث کاهش ترافیک و سهولت رفت و آمد در یکی از خیابان های اصلی و میدان امام خمینی(ره) شده است و شهر چهره بهتری گرفته است و امیدوارم این طرح در سایر خیابان ها هم اجرا شود.
در ادامه رحمانی یکی دیگر از شهروندان این طرح را مثبت ارزیابی کرد اما به بعضی از معایب این طرح هم اشاره کرد و گفت: این طرح نمی تواند پاسخگوی افراد مسنی که برای خرید به این مرکز مراجعه می کنند و قصد حمل با خودروی شخصی دارند باشد و چنانچه در کنار پارکسوار اتوبوسها، پارکینگهای ویژه خودروهای شخصی تعبیه شود بسیاری از مشکلات حل می شود.
یکی از راننده های ون با ابراز رضایت از این طرح اظهار کرد: اگر این کار را بری ون ها هم بتوانند انجام دهند کار ارزنده ای است.
نصیبی، یکی دیگراز شهروندان به همجواری اثرات تاریخی به این پارک سوار اشاره کرد و گفت: بعید می دانم که این طرح برای اثرات تاریخی مجاور پارک سوار اثر مخربی نداشته باشد البته باید مسئولین متخصص دراین زمینه نظر دهند.
از طرفی هم این طرح برای بعضی کسبه ایجاد نگرانی کرده بود و آنان معتقد بودند که به دلیل نبود پارکینگ شخصی خیلی از افراد دیگربرای خرید به این مناطق نمی آیند.
به همین منظور به سراغ رییس اصناف همدان رفتم و از وی راجع به طرح ایجاد پارک سوار و رضایت اصناف سئوالاتی کردم.
شهرداری قول ایجاد پارکینگ شخصی در سرگذر را داده است
حمیدرضا فرسایی، رئیس اتاق اصناف همدان در این رابطه با اشاره به اینکه طرح پارکسوار اتوبوس سرگذر از جمله طرحهای مناسب در مدیریت خدمات شهری است، گفت: ابتدا ما با این طرح به دلیل نبود جای مشخصی برای خودروهای شخصی مشکل داشتیم که با تدابیر و رایزنی هایی که با شورای شهر و شهرداری داشتیم قول تدارک مکان هایی برای پارک خودروهای شخصی داده شد که با این روند دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
اما ایجاد پارک سوار از منظری دیگر هم مشکل داشت و آن این بود که همجواری در چند قدمی اثری که راهی تا جهانی شدن ندارد یک دغدغه جدی است.
کلیسای «استپانوس مقدس» و حمام «ارامنه» 2 بنای تاریخی قرار گرفته در عرصه محوطه تاریخی هگمتانه، یا واضحتر، دیوار به دیوار این 3 بنای تاریخی و چه بسا ارزشمند، پارکسواری برای تردد تاکسیها و اتوبوس ایجاد شد تا به همت نسل امروزیها و به مرور زمان آنچه از گذشتگان به عنوان میراث چند هزار ساله برای ما باقی مانده است را تخریب کنند.
.
پارکسوار سر گذر تخریب جهانی هگمتانه را به دنبال دارد
به همین منظور به سراغ معاون میراث فرهنگی استان همدان رفتم و گفتگویی با وی انجام دادم.
بهرام توتونچی با بیان اینکه هگمتانه یک اثر ملی است که چند قدم تا ثبت جهانی آن باقی نمانده است گفت: ثبت این اثر فقط منوط به اداره میراث فرهنگی نیست و همکاری سایرارگانها از جمله شهرداری هم می طلبد.
وی اظهار کرد: ما با نزدیکی پارک سوار به هگمتانه موافقی نداریم ولی اگر تشدید نشود مشکلی نداریم ولی آنطور که مشص است در حال افزایش است.
معاون میراث فرهنگی استان همدان تصریح کرد: شاید درابتدا وجود پارک سوار بر ابنیه تاریخی مجاور آن مضراتی نداشته باشد ولی در دراز مدت اثرات مخربی بر روی این آثار خواهد گذاشت.
توتونچی در ادامه گفت: به طور حتم وجود پار کسوار در مجاورت هگمتانه آن را برای ثبت جهانی دچار مشکل می کند.
پارک سوار سرگذر حجم ترافیک میدان اصلی شهر را کاهش داده است
به همین منظور به سراغ رییس کمیسون خدمات شهری شورای شهر همدان رفتم و از وی راجع به این موضع سئوالاتی کردم.
کامران گردان با اعلام اینکه تاکنون اعتراضی درمورد نزدیکی این طرح با اثر هگمتانه از سوی میراث فرهنگی صورت نگرفته است گفت: با توجه به دستور کار موجود، يکي از محلههايي که به همين منظور مناسب ارزيابي شد، پارکسوار اتوبوس سرگذر بود که پس از بررسيهاي انجام شده، طرح پيشنهادي در اين محله عملياتي شد.
رییس کمیسون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به اينکه تسهيل عبور و مرور در ميدان مرکزي شهر با انتقال وسايل نقليه عمومي نظير اتوبوسها امکانپذير ميشود گفت: با اجراي طرح پارکسوار سرگذر، ترافيک خيابان شهدا و ميدان مرکزي شهر کاهش يافت.
گردان همچنین به طرح جامع ترافيک شهري، اشاره کرد و گفت: هماکنون موظف به پيادهراهسازي شش خيابان اصلي شهر هستيم که در همين راستا، امسال دو خيابان بوعلي و اکباتان و سالهاي آتي مابقي خيابانها به پيادهراه تبديل خواهند شد.
وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم این طرح را در سایر خیابانهای شهرهم پیاده کنیم که در این صورت حجم ترافیک وآلودگی محیط زیستی کاهش خواهد یافت.
سخن پایانی....
پارک سوار سرگذر یکی از طرح های مدیریت شهری می باشد که کاهش ترافیک شهری را به دنبال دارد و اگر در سایر نقاط شهر هم اجرا شود شاهد ساماندهی اساسی میدان مرکزی و هسته اصلی شهر می باشیم اما در کنار آن مسئولین جهت حفظ آثار تاریخی مجاور آن هم باید تدابیری بیندیشند تا این آثار در معرض خطر قرار نگیرند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما