اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. فروردين 1395 - 12:34   |   کد مطلب: 17419
مسئله انرژی هسته ای، مسئله سرنوشت، توسعه و آبادانی کشور است.

به گزارش صبح الوند، همزمان با اعلام خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز در رسانه های ایران و جهان در روز 20 فروردین 1385 این روز به نام روز ملی فناوری هسته ای نام گرفت و این روز مایه افتخار ایرانیان شد.

 

متاسفانه از اوایل تلاش ایران به دستیبابی انرژی هسته ای دشمنان خارجی به دنبال ایجاد مشکل در این پیشرفت بودند چرا که هدف آنان این بود که ایران کشوری وابسته و عقب مانده بماند.

 

شکی نیست که اگر کشور ما امروز از فناوری هسته ای چشم پوشی کند، در آینده که فرآیندهای هسته ای حرف اصلی تأمین انرژی جهان را خواهد زد، فرسنگ ها از دانش نوین و تأمین انرژی در عرصه جهانی فاصله خواهد گرفت به این ترتیب اگر کشور ما امروز از انرژی هسته ای بهره مند نشود، فردا نخواهد توانست انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند و هر کشوری که نتواند انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند، کشوری شکست خورده و عقب مانده خواهد بود.

 

بر این اساس، دستیابی به انرزی هسته ای برای ایران بسیار کلیدی و مهم است و همانطور که مقام معظم رهبری بارها در این مورد فرموده اند: ما امروز براى دانش هسته‌اى كه برایمان مهم است، كار مي كنيم كه بيست سال ديگر، سى سال ديگر، فرزندان ما، جوانان ما، نسل آينده، ملت بزرگ ايران، آن روز دستش به طرف غربيها دراز نباشد (۱۳۸۸/۰۹/۱۵).

 

مسئله‌ی هسته‌ای، فقط مسئله‌ی امروزِ کشور ما نیست؛ مسئله‌ی فرداهای کشور و آینده‌ی کشور است؛ مسئله‌ی سرنوشت کشور است. این حق مسلّم خیلی از کشورها و ملّت هاست (۱۳۸۵/۱۱/۲۸).

 

طبق معاهده «ان پی تی» و پروتکل الحاقی حق کشورها برای داشتن تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخته شده است  اما کشورهای استعمارگر به بهانه اینکه ایران به دلیل داشتن منابع نفت و گاز به انرژی هسته‌ای نیاز ندارد، می خواهند حق ایرنیان را پایمال کنند و همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند: با توجه به محدود بودن منابع نفت و لزوم بهره برداری صحیح از منافع فراوان آن، چاره ای جز حركت به سمت انرژی های نو از جمله انرژی هسته ای به عنوان سالمترین راه تولید انرژی وجود ندارد (۱۳۸۸/۰۱/۱۵).

 

این گزارش می خواهد به برسی اهمیت انرژی هسته ای برای رشد و پیشرفت کشوربپردازد:

کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق :

یکی از مهم ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. با توم به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال می نماید.

 

 انرژی هسته ای در پزشکی هسته ای و امور بهداشتی:

در کشورهای پیشرفته صنعتی ، از انرژی هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می گردد. با توجه به شیوع برخی از بیماریها از جمله سرطان ، ضرورت تقویت طب هسته ای در کشورهای در حال توسعه ، هر روز بیشتر می شود. موارد زیر از مصادیق تکنیکهای هسته ای در علم پزشکی است:

تهیه و تولید کیتهای رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته ای، جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها، تهیه و تولید کیتهای هورمونی،  تشخیص و درمان سرطان پروستات، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی  و غیره استفاده می شود.

 

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری :

تکنیکهای هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماریهای دامی ، تولید مثل دام ، اصلاح نژاد و دام ، تغذیه ، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

 

کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب :

تکنیکهای هسته ای برای شناسایی حوزه های آب زیر زمینی هدایت آبهای سطحی و زیر زمینی ، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می گیرد و در شیرین کردن آبهای شور نیز انرژی هسته ای کاربرد دارد.

 

کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی :

از انرژی هسته ای در حوزههای کشاورزی و صنایع غذایی استفاده های بسیار فراوانی صورت می گیرد. موارد عمده استفاده در این بخش عبارت است از :  جلوگیری از جوانه زدن محصولات غذایی، کنترل و از بین بردن حشرات،  به تاخیر انداختن زمان رسیدن محصولات، افزایش زمان نگهداری، کاهش میزان آلودگی میکروبی، از بین بردن ویروسهای گیاهی و غذایی، طرح باردهی و جهش گیاهانی چون گندم و برنج و پنبه است.

سخن پایانی...

با این قدرت و وسعتی که دانش هسته ای دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته ای افزوده می شود و اگر کشوری از این انرژی استفاده کند به سرعت مسیر توسعه را طی می کند.

پس بنابراین وجود چنین فناوری ای برای کشور ایران که اقتدار و پایداری آن حاصل خون هزاران شهید است لازم و حیاتی است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان