به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، شبکه نمایش خانگی در سال 94 به مانند همه سالهای پیشتر مواجه بود با سه شاخه؛ یکی عرضه محصولات سینمایی با فاصله اغلب 6 ماهه تا پایان اکران در شبکه ویدیویی. دوم تولید یک سری محصول عموما طنز مختص این شبکه. سوم امتداد سنت سریال سازی برای شبکه خانگی که از "قهوه تلخ" و "ساخت ایران" و "قلب یخی" آغاز شده بود و به "شاهگوش" و "ابله" رسیده بود.
در مورد عرضه فیلمهای سینمایی در شبکه خانگی تنها اتفاق ویژه حضور فعال موسسه رسانههای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری در این رقابت بود. این موسسه با جلب نظر تهیه کنندگان و پیشنهاد ارقامی خوب به آنها شرایطی را فراهم کرد که بسیاری از تهیه کنندگان سینمای ایران که در سالهای قبل با شرکتهای خصوصی شبکه خانگی کار می کردند ترجیح دادند محصولاتشان را برای عرضه در اختیار موسسه سوره قرار دهند که البته سودی دوطرفه برای هر دو بود.
چون از یک طرف کیفیت بالای محصولاتی که در اکران رسمی پرفروش بودند باعث استقبال مخاطبان از آنها در شبکه خانگی شد و از طرف دیگر به واسطه این استقبال موسسه رسانه های تصویری سوره نیز در کنار سود مالی بیش از پیش دیده شد.
در عرضه محصولات ویدیویی برای شبکه خانگی اما هیچ اتفاق تازه ای نیفتاد. همچنان چهره هایی آماتور که علاقه داشتند کارگردانی را تجربه کنند به تولید فیلم هایی پرداختند که جذابیت درونی آنها حتی به اندازه طرح درنظرگرفته شده برای جلد دی.وی.دی آنها هم نبود.
البته که سختگیری زیادی هم برای صدور پروانه ساخت و نمایش این آثار درنظر گرفته نشد و طبیعی است که در این حیطه نه پیشرفتی وجود داشت و نه پسرفتی.
*امتداد سریال سازی و حضور داماد معاون روحانی
مهمترین جلوه شبکه خانگی در سال 94 اما امتداد سریال سازی در این مدیوم بود. بعد از موفقیتهای نسبی سریالهایی چون "شاهگوش" آرام آرام سرمایه گذاران دیگری هم وارد سریال سازی در شبکه خانگی شدند و در این بین بیش از همه محمدهادی رضوی مورد توجه قرار گرفت.
جوانی که مدتی بعد از حضورش به عنوان سرمایه گذار "شهرزاد" حسن فتحی، به واسطه افشای رابطه دامادی اش با محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس دولت یازدهم در کانون توجه قرار گرفت و البته که همین ارتباط خانوادگی بود که بر سریال "شهرزاد" سایه انداخت.
"شهرزاد" به لحاظ طراحی صحنه، تیم بازیگران و کیفیت کارگردانی از بسیاری از سریالهای تولیدشده در شبکه خانگی بالاتر بود اما وعده بی دلیل کارگردان درباره ساخت یک سریال سیاسی در بطن حوادث 1332 و فقط قرار دادن چند دقیقه از یک قسمت سریال مرتبط با این مسأله بدجوری به دلزدگی مخاطبانی منجر شد که از کارگردان یک سریال تاریخی با رگه های سیاسی می خواستند.
*شکست توأمان مهران مدیری و کارگردان سفرکرده به شبکه ماهواره ای
در کنار "شهرزاد" داوود میرباقری در سال 94 مینی سریال "دندون طلا" را به شبکه خانگی عرضه کرد؛ سریالی که برآمده از یکی از نمایشهایی بود که خودش سالها قبل آن را در تئاترشهر اجرا کرده بود.
"دندون طلا" به واسطه ماهیت موزیکالش و البته تلاش هایی که کارگردان برای ادای دین به جاهل های تهران قدیم کرده بود(!) سریال را به محصولی سرگرم کننده بدل کرده بود که هرچند ربطی به کارهای فاخر سازنده اش یعنی سریالهایی چون "مختارنامه" و "امام علی(ع)" نداشت اما به مراتب بهتر و شسته رفته تر از بسیاری از محصولات شبکه خانگی بود.
"عطسه" مهران مدیری سریال اپیزودیک شبکه خانگی بود؛ سریالی به مراتب ضعیف تر از مجموعه "شوخی کردم" که گویا در فاصله توقیف تولید اولیه "در حاشیه" ساخته شده بود و آن قدر بی خلاقیت نوشته و کارگردانی شده بود که حتی حاشیه های مرتبط با شوخی یکی از قسمتهای آن با کوروش هم نتوانست کمکی کند به افزایش آمار فروش آن.
"عطسه" بعد از "شوخی کردم" یکی دیگر از شکستهای مدیری و گروهش در شبکه خانگی بود؛ شکستی که قطعا راه آنها را برای امتداد فعالیت در این مدیوم سخت خواهد کرد.
مهدی مظلومی کارگردان تلویزیونی که اخیرا هم سر از یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان درآورد دیگر کارگردانی بود که در شبکه خانگی سریال داشت. او سریالی کمدی به نام "سیگنال موجود است" را در شبکه خانگی عرضه کرد؛ سریالی که برای پخش از تلویزیون تولید شده بود اما کیفیت پایین تولید سبب ساز آن شد که از شبکه خانگی سردرآورد و البته نیز کلیشه ای بودن متن آن و پیش برد داستان بر مدار شوخیهای هزاران بار تکرار شده باعث شد توزیع این سریال هم اتفاق تازه ای در شبکه خانگی نباشد.
*سریالهای خارجی در شبکه خانگی
در کنار سریالهای ایران چند سریال خارجی هم در شبکه خانگی توزیع شد. از جمله این سریالها "برکینگ بد" یا "افسار گسیخته" از محصولات شبکه اچ.بی.اُ بود که فصل اولش به صورت رایگان از طریق سریال "شهرزاد" عرضه شد و فصل های بعدی اما به صورت مستقل توزیع شد.
سریال "لیست سیاه" محصول شبکه ان.بی.سی دیگر سریالی بود که با دوبله در شبکه خانگی عرضه شد. این سریال با درونمایه جنایی هرچند به لحاظ بار تبلیغی به اندازه "برکینگ بد" پیش نرفته بود اما توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و به لطف دوبله خوبش و ممیزی اندکش جزو پرمخاطبان شبکه خانگی باشد.
*اختلاف دو نهاد بر سر ویدیوی درخواستی
شبکه نمایش خانگی در سال 94 به واسطه صحبتهایی مبنی بر راه اندازی سامانه وی.اُ.دی یا سامانه ویدیوی درخواستی هم در صدر اخبار قرار گرفت.
سامانه ویدیوی درخواستی در زبان ساده کل محتویات یک ویدیوکلوب را یک جا در اختیار مخاطب قرار می دهد و مخاطبان با داشتن اینترنت و پرداخت شارژ ماهیانه و از طریق کامپیوترهای خانگی یا گوشیهای اندروید قادرند از محصولات ارائه شده در این سامانه استفاده کنند.
راه اندازی ویدیوی درخواستی در سال 94 مواجه شد با اختلاف نظری که وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما بر سر در اختیار داشتن امتیاز آن با یکدیگر پیدا کردند و البته که هر کدام از این نهادها نیز به نوبه خود سعی در راه اندازی این سامانه دارند.
دیدگاه شما