اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. فروردين 1395 - 1:06   |   کد مطلب: 17204
مسافران در همدان علاوه بر بازدید از نقاط تاریخی و چشم اندازهای الوند همدان، با بردن سوغاتی های رنگارنگ، خوشمزه و جذاب همدان خاطره ای خوش از همدان برای خود به یادگار می برند.

به گزارش صبح الوند، همه ساله با رسیدن فصل نوروز مردم خوش ذوق و طبیعت دوست ایران به  ایران گردی روی می آورند و با گشت و گذار در استانهای ناب و زیبای ایران خستگی یک ساله را از تن خود بیرون می کنند و آنچه از سفر برایشان جا می ماند  خاطره و سوغاتی است که به آن طعم می دهد.

مسافران در همدان علاوه بر بازدید از نقاط تاریخی و چشم اندازهای الوند همدان، با بردن سوغاتی های رنگارنگ خوشمزه و جذاب همدان خاطره ای خوش از همدان برای خود به  یادگار می برند.

در اینجا باید به مسافران گفت که اگر كماج می‌خواهید بیایید همدان، اگر انگشت پیچ می‌خواهید بیایید همدان و اگر قیسی، مویز، شیره انگور، حلوا زرده، گردو و سفال می‌خواهید باز هم بیایید همدان.

همدان به عنوان قطب شيريني‌هاي سنتي در غرب كشور شناخته شده است و برخي از شيريني‌هاي آن بالغ بر 150 تا 200 سال قدمت توليد دارند و شیرمال ، کماج ، حلوا زرده و انگشت پیچ همدان به ثبت ملی در فهرست سوغات در آمده اند  و آیین شیره پزی همدان ثبت ملی شده است که به توضیح مختصری راجع به آن ها می پردازم.

 

انگشت پیچ

این شیرینی فقط مختص همدان است، مواد مورد نیاز برای این شیرینی سفیده تخم‌مرغ، شکر، هل، گلاب، آب و جوهر لیمو است که گاهی با ادویه‌هایی مانند دارچین تزئین می‌شود.

اما چرا به اين شيريني انگشت‌پيچ مي‌گويند، در قديم مردم انگشت اشاره خود را در كاسه پر از انگشت‌پيچ فرو مي‌كردند و دورانگشت مي‌پيچيدند و آن را مي‌خوردند، اين شيريني بين 100 تا 130 سال است که در همدان تهيه مي‌شود.

 

 

شیرمال و کماج

 اکثریت این شیرینی را بهترین سوغاتی خوراکی همدان می دانند. زرده تخم‌مرغ، آرد، شکر و ماست می‌توان کماج تهیه کرد و در زمان‌های گذشته که حمام عمومی وجود داشت و به صورت امروزی در هر خانه‌ای حمام نبود سر حمام شیر و کماج و شیرمال استفاده می‌شد و بهترین‌ها و تازه پخت ترینشان را می‌شود در خیابان بوعلی و منطقه 600 دستگاه پیدا كرد

حلوا زرده

حلوا زرده یک دسر مقوی است که  در جاي خود خوشمزه و مقوي است و  طعم دلپذير و ايراني پسندي داردو فقط از شكر، گلاب و زرده تخم‌مرغ درست مي‌شود و رنگ آن زرد طلايي است و بايد سرد سرو شود.

لازم به ذکر است که سوغات خوراکی همدان علاوه‌بر داشتن طعمی مطلوب به گفته کارشناسان تغذیه دارای ارزش غذایی بالایی هستند مانند شیره ملایر که سرشار از ویتامین‌های آ، بی و املاحی مانند آهن و منیزیم است و یا انگشت پیچ همدان و حلوا زده که با توجه به وجود سفيده تخم‌مرغ، شكر و گلاب در انگشت‌پيچ و زرده تخم‌مرغ، شكر، روغن و گلاب در حلوا ‌زرده از انرژی و پروتئین بالایی برخوردار هستند و کارشناسان تغذیه معتقدند که اين دو شيريني بعد از خرما مي‌توانند تأمين‌كننده قند خون از دست رفته در ايامي همچون ماه مبارك رمضان است و سفره های افطار را زینت می بخشد

 

استان همدان به لحاظ صنایع‌دستی هم یکی از استان‌های فاخر و ارزشمند در کشور محسوب می‌شوند که هر روز شهرت جهانی می‌یابد و علاوه بر خوراکی های خوشمزه، با برخورداری از ظرفیت بالایی در قالیبافی، سفال و سرامیک، مصنوعات چرم، مصنوعات فلزی، رودوزی‌های سنتی، مصنوعات چوبی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی، مرواربافی، ساز سنتی، معرق و منبت چوب، حکاکی روی شیشه، قاب‌سازی و... سبد سوغات مناسبی برای مسافران ایجاد کرده است.

از بین صنایع دستی همدان اولین چیزی که به ذهن میرسد هنر سفال شهروندان لاله جینی همدان است که با دست های خود آثاری زیبا طراحی می کنند.

سنگ‌تراشی یکی از کهن‌ترین پیشه‌های ایران است و استان همدان یکی از مراکز مهم استخراج سنگ و هنر سنگ‌تراشی است.

فرش و گلیم همدان با طرح و نقشه خاص منطقه را نیز باید به خاطر داشت. از انواع فرش‌هایی که در همدان بافته می‌شود یک نوع ریزبافت آن که در اندازه‌های کله‌گی بافته می شود معروف و مشهور است و سایر اندازه های دیگر مانند کناره، دوزرعی، پنج چارک، خرک، پشتی، روکرسی و سجاده‌ای نیز در همدان بافته و به بازار عرضه می‌شود.

 

 لطف و صفای سفر به همدان به سوغاتی هایش هست، مسافران عزیز سوغاتی فراموش نشه!  امید است که مسافران خاطراتی خوش به شیرینی سوغاتی های این شهر با خود به یادگار ببرند و همه ساله، همدان  جهت گردش و تفریح مقصد آنان باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان