اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. دى 1394 - 7:38   |   کد مطلب: 15728
در حالی که برخی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم اعلام وصول استیضاح برخی از وزرا توسط هیئت رئیسه مجلس اعتراض دارند، یکی از اعضای هیئت رئیسه گفت: به نظر نمی رسد استیضاحی اعلام وصول شود.
بررسی علت عدم اعلام وصول استیضاح برخی از وزرا/ زمان سوال از وزرای 3 کارته فرا رسید/ قاضی پور: هیئت رئیسه باید در آن دنیا پاسخ تأخیر خود در برابر اجرای قوانین را بدهد

به گزارش صبح الوند، چند ماهی است که بحث استیضاح برخی از وزرا بیشتر از گذشته مطرح شده است؛ وزرای سه کارته افرادی هستند که به استیضاح نزدیک تر هستند.

نمایندگان مجلس نهم امضاهای لازم برای استیضاح این وزرا را جمع آوری کرده و ماه ها است که در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار داده‌اند، اما هنوز خبری از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه مخابره نشده است.

هیئت رئیسه در جریان استیضاح آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم نشان داد که تمایل زیادی به استیضاح وزرا با هر عملکردی ندارد.

حالا اما جلسات علنی مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه روز های یکشنبه،دوشنبه و سه شنبه هفته پیش رو برگزار می شود.

سؤال ‌تعدادی از نمایندگان ‌مجلس ‌شورای ‌اسلامی ‌از وزیر امور اقتصادی و دارایی و سؤال‌ حلیمه‌ عالی نماینده زابل، ‌زهک‌ و هیرمند از وزیر ‌آموزش‌ و‌ پرورش نیز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش در حالی هفته آینده برای پاسخ به سئوال نماینده زابل در مجلس حضور می یابد که قبل از تعطیلات مجلس سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

موسوی نژاد پیش از این برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش امضا جمع می کرد که بالاخره پیگیری هایش موجب کارت زرد به فانی شد. در صورتی که فانی چهارمین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کند اولین وزیر ۴ کارته دولت خواهد بود.

البته طیب نیا وزیر اقتصاد نیز ۳ کارت زرد از مجلس دریافت کرده است.آخرین کارت زرد وی در پی سئوال مهرداد بذرپاش نماینده تهران در مورد افزایش مالیات اصناف صادر شد. و به نظر می رسد طیب نیا و فانی رقابت تنگا تنگی برای عدم دریافت چهارمین کارت زرد از مجلس داشته باشند. وزرای دولت تاکنون ۱۷ کارت زرد از نمایندگان دریافت کرده اند.نعمت زاده وزیر صنعت، معدن، تجارت نیز تاکنون سه کارت از نمایندگان دریافت کرده است.

احمد توکلی در زمان استیضاح آخوندی و پس از پس گرفتن استیضاح وزیر راه و شهرسازی از کمیسیون عمران گفت: بنده در مورد استیضاح آقای آخوندی مخالف هستم اما رفتار هیات رئیسه به گونه‌ای است که مسئله‌ساز خواهد شد و صحیح نیست. هیات رئیسه نمی‌تواند وقتی که کمیسیون در حال رسیدگی به استیضاح است، درخواست خروج موضوع را بدهد.

آخوندی، رحمانی فضلی، گودرزی، نعمت زاده، جنتی، طیب نیا و ... برخی از وزرای دولت یازدهم هستند که پرونده استیضاح آنها در دست نمایندگان مجلس بوده است.

در همین راستا برخی از نمایندگان نسبت به رفتار هیئت رئیسه مجلس مبنی بر عدم اعلام وصول استیضاح وزرا گلایه مند هستند و این اقدام را غیر قانونی می‌دانند.

فاطمه رهبر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این رابطه اظهار داشت: عدم اعلام وصول برخی از استیضاح‌ها، طبیعتا ایرادی است که برخی از نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس می‌گیرند که این انتقاد وارد است؛ به هرجهت ساز و کار نظارتی به مجلس تذکر، سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص است.

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران هم پیش از این ضمن انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه گفته بود: استیضاح چند وزیر از جمله نعمت زاده در دستور کار مجلس قرار دارد، ولی باید هیئت رئیسه در خصوص استیضاح وزیر صنعت سرعت عمل بیشتری داشته باشد و فعال تر عمل کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی پیش بینی کرده بود که اگر روند در دستور کار قرار گرفتن استیضاح وزیر صنعت طول بکشد، موضوعاتی مانند برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار می گیرد و در نهایت هم کار این دوره از مجلس به پایان می رسد.

طی روزهای گذشته نیز نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه ضمن یادآوری این موضوع که نعمت زاده در حال حاضر جزء وزرای سه کارته است بیان داشت: تعدادی از وزرا هستند که هیئت رئیسه با تخلف از قوانین هنوز استیضاح آنها را اعلام وصول نکرده است که نعمت زاده هم یکی از آنهاست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان با بیان اینکه تا کنون صحبت های ما با هیئت رئیسه به جایی نرسیده است، تصریح کرد: هیئت رئیسه باید در آن دنیا پاسخ تأخیر خود در برابر اجرای قوانین را بدهد.

علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به انتقادات نمایندگان از هیئت رئیسه مبنی بر عدم اعلام وصول استیضاح وزرا، در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا اظهار داشت: مسئولیت هیئت رئیسه همین است که ببیند چه چیزی را اعلام وصول و چه چیزی را اعلام وصول نکند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان قبول دارند که اداره امور مجلس بر اساس رعایت همه جوانب و وجوه باشد؛ بالاخره هرچیزی زمانی دارد و هنوز هیئت رئیسه در خصوص استیضاح هایی که مطرح است نظر مثبتی ندارد و شرایط اعلام وصول وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: با شرایط فعلی که وجود دارد به نظر نمی رسد تا پایان امسال استیضاح ها اعلام وصول شود؛ تنها در صورتی این اتفاق می افتد که شرایط تغییر کند.

با توجه به اینکه وظیفه اصلی مجلس نظارت بر عملکرد دولت است، برخی معتقدند که عدم اعلام وصول استیضاح وزرا منجر به ایجاد یک حاشیه امن برای برخی از وزرا شده است و با ادامه این روند نقش نظارتی مجلس کمرنگ شده است.

منبع: راه دانا

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان